Gå til innhold

Det er ikke bra å puste igjennom munnen (artikkelen er på engelsk)

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Mouth-breathing: Why it’s bad for you and how to stop

Breathing through your nose has long been considered superior to breathing through your mouth. ‘Mouth-breather’ has been used as an insult for a stupid person since at least 1915, and people who do it are sometimes said to be unattractive. But while training yourself to breathe through the nose might not make you beautiful and smart, it could have very real impacts on your health, from your teeth to your fitness.

We spoke to science journalist James Nestor on the Instant Genius podcast. He’s the author of Breath: The New Science of a Lost Art, which was shortlisted for the Royal Society Science Book Prize 2021. He explained why we’re the “worst breathers in the animal kingdom”, what mouth-breathing does to your health, and how you can train yourself to breathe through your nose.

https://www.sciencefocus.com/the-human-body/mouth-breathing/

Hva tenker dere om denne artikkelen?

Enige, eller er det bare tøv?

Anonymkode: 29a8f...4da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Munnpusting er også årsaken til incel/femcel-epidemien. Fordi ansiktet blir formet slik at man er ufattelig stygg, og dermed blir det umulig for andre å finne deg seksuelt attraktiv. Bare se på bilder av disse incel-skyterne og terroristene. De er ALLE munnpustere, og har de typiske vederstyggelige ansiktstrekkene munnpustere har. Disse kunne vært reddet, og dermed også ofrene deres, om folk tok munnpustingsproblematikken alvorlig.

Anonymkode: 3b016...4ec

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg lærte det bare av sanglæreren min og senere hippier jeg: pust inn frisk luft gjennom nesa, la den gå ned, fyll opp magen, og pust den gamle lufte ut igjennom munnen. Ikke at det er så lett akkurat, lærer etterhvert, men det hjelper å holde en finger over ene nesboret -da skjer det automatisk!

Anonymkode: da658...340

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg trodde "mouth breather" var bare noe man kalte folk, jeg trodde ikke at det faktisk er folk i verden som ikke vet hvordan man puster gjennom nesen. Veldig spesielt. 

Anonymkode: ea5be...20e

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Mouth-breathing: Why it’s bad for you and how to stop

Breathing through your nose has long been considered superior to breathing through your mouth. ‘Mouth-breather’ has been used as an insult for a stupid person since at least 1915, and people who do it are sometimes said to be unattractive. But while training yourself to breathe through the nose might not make you beautiful and smart, it could have very real impacts on your health, from your teeth to your fitness.

We spoke to science journalist James Nestor on the Instant Genius podcast. He’s the author of Breath: The New Science of a Lost Art, which was shortlisted for the Royal Society Science Book Prize 2021. He explained why we’re the “worst breathers in the animal kingdom”, what mouth-breathing does to your health, and how you can train yourself to breathe through your nose.

https://www.sciencefocus.com/the-human-body/mouth-breathing/

Hva tenker dere om denne artikkelen?

Enige, eller er det bare tøv?

Anonymkode: 29a8f...4da

Yes i know. Har åpent bitt så klarer ikke å lukke munnen så den er åpen 24/7 og enda mer åpen når jeg sover. Har mørke ringer under øyene pga dette, og min maxilla blir mindre for hvart år som går siden jeg ikke presset tungan i gommen. Men dette går ikke å fixe uten kjevekirurgi. Det har jeg ikke råd til, vil koste ca 300-400 k. Mine tenner i fronten begynner også å få skader pga dette også. Plus at jeg sliter med kjevesmerter. Og ja dette påvirker også utseendet - negativt. 

Takk for posten. Men har en bittefeil så kan en ikke slutte med mouth breating. Det er fysiskt umuligt

Anonymkode: 0be47...634

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Yes i know. Har åpent bitt så klarer ikke å lukke munnen så den er åpen 24/7 og enda mer åpen når jeg sover. Har mørke ringer under øyene pga dette, og min maxilla blir mindre for hvart år som går siden jeg ikke presset tungan i gommen. Men dette går ikke å fixe uten kjevekirurgi. Det har jeg ikke råd til, vil koste ca 300-400 k. Mine tenner i fronten begynner også å få skader pga dette også. Plus at jeg sliter med kjevesmerter. Og ja dette påvirker også utseendet - negativt. 

Takk for posten. Men har en bittefeil så kan en ikke slutte med mouth breating. Det er fysiskt umuligt

Men ja det er sant: tungan ska ligge i gommen og presse den opp. Skjer ikke det så er risikon høy for å få long face eller mørke ringer under øyene. Plus at tennene blir stygge med tiden :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...