Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei, 

Er førstegangsgravid og lurer litt på dette med barselbesøk. Fikk deres foreldre treffe baby allerede på sykehuset rett etter fødsel, eller måtte de vente til dere var kommet hjem og få landet litt?

Jeg heller litt mot å la min mor og hans mor komme på sykehuset etter fødsel. Vi har dessverre ikke fedrene våre i livet vårt lengre, men begge mødrene har en kjæreste, men jeg kjenner jeg ønsker at første møte med min mor og baby skal være alene.. Er dette stygt/egoistisk?

Anonymkode: a7c2e...28e

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Litt forvirrende overskrift 😅

helt innafor å si at kun mor uten partner får komme. Dette er det dere som bestemmer. Ego er lov i en slik situasjon, dere har ikke ansvar for at andre blir sure fordi dere kun ønsker å treffe familien på sykehus. 

Anonymkode: 1154c...6a8

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Litt forvirrende overskrift 😅

helt innafor å si at kun mor uten partner får komme. Dette er det dere som bestemmer. Ego er lov i en slik situasjon, dere har ikke ansvar for at andre blir sure fordi dere kun ønsker å treffe familien på sykehus. 

Oi så ikke at det var feil i overskriften før nå, den ble veldig forvirrende ja, men det går vel ikke an å fikse på nå?😂

Tusentakk for din mening! Er enig i dette selv, men samtidig redd for å såre andre.. Men tenker vi selv kommer til å være i en sårbar situasjon på sykehus rett etter fødsel, med ammestart og hele pakka, så ser for meg det blir ukomfortabelt for i hvertfall meg å ha mors og svigersmors kjærester der

AnonymBruker
Skrevet

Vi tar ikke i mot noe besøk på sykehuset. :)

Tenkte la folk besøke hjemme etter 1 uke, når vi har landa litt. 

Anonymkode: f67b9...7f5

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Oi så ikke at det var feil i overskriften før nå, den ble veldig forvirrende ja, men det går vel ikke an å fikse på nå?😂

Tusentakk for din mening! Er enig i dette selv, men samtidig redd for å såre andre.. Men tenker vi selv kommer til å være i en sårbar situasjon på sykehus rett etter fødsel, med ammestart og hele pakka, så ser for meg det blir ukomfortabelt for i hvertfall meg å ha mors og svigersmors kjærester der

Om noen blir sure på grunn av dette så får det bare være. De har ingenting med å presse seg på, det er sosialt tilbakestående i så fall. Men det er jo bare å si ifra, dere vet jo ikke om disse partnerne bare tenker «ja, det skjønner jeg godt».  

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Første barn: 

Mamma, søsteren min og svigers var på besøk på sykehuset dagen etter fødsel. 

Andre barn: Mamma, svigers og storesøster var på besøk på sykehuset samme dag som fødsel, ca. 12 timer etter. Dro hjem neste dag og da kom søsteren min på besøk hjemme. 

Synes ikke det var noe problem å ha besøk på sykehuset, derimot var det stas. Dette var før Covid, da. 

Anonymkode: 9b9ad...435

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Her har begge bestemødrene fått besøke på sykehuset dag 1 etter fødsel. Det var ikke noe problem, det er jo korte besøk som begrenser seg selv. 

Anonymkode: 7a50c...c02

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg sa på forhånd til familie at vi kom til å se an hvordan alt ble etter fødsel mtp besøk på barsel osv. 

Men da baby var ute var jeg så glad og stol og gledet meg til å vise frem at jeg veldig gjerne ville ha besøk. Her var bestemor, farmor og farfar på besøk samme dagen som fødsel (fødte tidlig morgen og de kom på ettermiddagen) også kom min bror med samboer og min samboeres bror med samboer på dag nr. 2. Syns det var kjempekoselig.

Og fordelen med besøk på barsel kontra hjemme er at det litt enklere å "sende de hjem" hvis du føler behov for det, fordi det du enten skal ha ammeveiledning elle noe kontroll osv. 

Anonymkode: d0c18...f2a

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

De måtte ingenting, men bor ganske langt borte og kom ikke på besøk før noen uker etter fødsel. 

Vi hadde besøk av en onkel og en tante på sykehuset. Var der bare to døgn begge gangene, ikke så mye å mase med masse besøk. 

Anonymkode: 3ea1b...933

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Helt lov!

Her stod begge mine foreldre + min funksjonshemmede bror uanmeldt og ubedt på døra på barsel 3 timer etter fødselen. Jeg hadde en komplisert fødsel og var svært medtatt - så selv om vi har et godt forhold var dette et utrolig overtramp av dem. Jeg var på ingen måte klar for å hverken se eller snakke med andre enn mannen og helsepersonell 😛 De var heldigvis raske, men likevel. Svigermor og stesvigerfar hadde heldigvis folkeskikk nok til å ringe på forhånd - jeg fikk sagt at jeg var i dårlig form og at jeg satt pris på om de ventet til dagen etter (fødte om morgenen). Dette respekterte de. Et mye bedre besøk for alle parter! 

Dette bestemmer du helt selv. Ingen har rett til noen ting mens du ligger på barsel, du inviterer på besøk de du ønsker på besøk. 

Anonymkode: 055ea...9de

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Mamma og broren min kom en tur noen timer etter at sønnen min ble født. Jeg synes det var fint, men tror ikke jeg hadde likt om mamma hadde dratt med kjæresten sin. 

Anonymkode: 424ea...13b

• Liker 1
Skrevet

Det var ikke lov å få besøk på barsel da jeg fødte. Takk og lov! Mødrene våres så baby dagen vi kom hjem fra sykehuset, men ingen andre. Du bestemmer hvem som skal få lov til å se baby😊

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Første gang kom familie og venner dagen etter fødsel.

Andre gang satte vi av dag 1 til til storebror. Resten, besteforeldre, tanter og onkler kom på dag to. Dertter kom venner på besøk.

Anonymkode: d1aba...8e8

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Min far, mannens foreldre og søster kom dagen etter fødsel, og igjen neste dag. 

Da vi kom hjem fikk vi kort besøk hver dag den første uka.

Min mor var desverre syk, og måtte vente en uke.

Denne gangen blir det nok bare far og storebror som kommer på besøk, siden reglene er strengere. Det kommer dessuten til å være mer hektisk hjemme med storebror, så det blir viktig å slappe av ekstra på sykehuset.

Anonymkode: f6d63...760

• Liker 1
Skrevet

Må jo være opp til hver enkelt, mamma og stefar er velkommen får meg når barn blir født, men nå er min far død og min samboer har ikke kontakt med sin familie,så blir jo ikke så mange å forholde seg til. Blir liksom en bestemor og bestefar da siden min stefar blir den eneste med den rollen i mitt barns liv :)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det bestemmer du helt selv. 
Med første bodde vi langt unna familie, og ingen kom. 
Med de to andre bodde vi i samme by, og besteforeldrene kom på barsel. Men etter avtale med oss, og ikke før etter et par dager. Med yngstemann fikk mannens yngste søster komme allerede samme dag, selv om jeg hadde tatt keisersnitt, fordi hun skulle reise bort samme kveld og bli borte lenge. 

Anonymkode: 131fc...cb0

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har forresten syntes at det var veldig koselig å få besøk på sykehuset (dagene kan bli laaaaange…), men det viktigste er at det er DU som bestemmer. Og formen vet du ikke før etter fødsel. Etter første fødsel (akutt keisersnitt) hadde jeg komplikasjoner og ekstreme smerter, og kunne ikke hatt besøk. Da var jeg glad de ikke bodde i nærheten, for jeg var såpass omtåket at det ikke er sikkert jeg hadde klart å si nei. 😱

Anonymkode: 131fc...cb0

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Hei ts her! Tusentakk for alle svar og delte erfaringer, setter pris på det🥰 Var hos jordmor etter å ha spurt her, og hun nevnte de «kanskje» åpnet for barselbesøk for besteforeldre og søsken av barnet på sykehuset snart, så det virker veldig strengt ut enda, jeg trodde jo alt var åpnet igjen jeg🙊 Men da går vel ikke kjæreste til mødre under som besteforeldre uansett, så regner med det går bra å si kun mødrene våre får komme❤️ Tenker bare det kan bli litt ubehagelig hvis jeg må flekke opp puppen og prøve å amme foran disse mannfolka, og at det kan bli et stressmoment for meg, da jeg er veldig privat av meg i tillegg🙈

AnonymBruker
Skrevet

Med første babyen så fikk både mine foreldre og hans mor komme på sykehuset de første dagene (faren til mannen min er dessverre borte). Med andre babyen var det ikke lov med besøk pga koronarestriksjoner, men hadde det vært mulig med besøk hadde de fått komme og sett babyen på sykehuset da også. 

Anonymkode: 962b3...9f4

• Liker 2
Skrevet

Svigermor og mannens mormor kom 2 timer etter fødsel. Svigermor var med henne på kontroll på sykehuset, og jeg var så full av adrenalin og var så kry så jeg ville at de skulle komme 🙈🤣

Mine foreldre, to søstre og et tantebarn kom dagen etter når vi var kommet på barselhotellet. De hadde med kaffe og bakst. Vi var så stolte at vi tok gjerne i mot besøk 😍

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...