Gå til innhold

Folk hamstrer påskegodt, sjokolade og brus fordi det er billig. Er det rart vi blir feitere og feitere?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
38 minutter siden, Violetta said:

Jeg diskuterer generelt, men du må gjerne fortelle meg mer om min livsstil. Hva vet du om den?

Til opplysning: Dette forumet heter Kvinneguiden, og her vet folk absolutt alt om andre kun ved å kaste et blikk på siden. Nostradamus' evner blekner i sammenligning. Her finner man også landets (om ikke verdens) beste ekspertise i samliv, uførespørsmål og koronaspørsmål.

Under slike omstendigheter er det bare naturlig at andre også vet alt om andres livsstil, og kan fortelle deg langt mer om deg selv enn du trodde at du visste. Velkommen til KG - forumet for de allvitende. 😄

Anonymkode: d8a61...223

• Liker 1
  • Hjerte 1

Fortsetter under...

Gjest laPistola
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Ja - vanlig pris lå i mange år på tieren for 100 gram og kr.20 for 200 gram Freia; husker ikke når prisene begynte å stige så voldsomt, men det kan ha vært i forbindelse med en avgiftsøkning, og butikken har lagt på sitt. Er sikkert mulig å finne ut mer på nettet.

Når det gjelder spising av sjokolade i hverdagen, kan dette også ha sammenheng med at barn og unge får langt mer lommepenger nå enn før i tiden, og gavebeløpene har økt noe ekstremt. Men halve klassen skulle i kiosken i skoletiden, var det ikke akkurat epler eller gulrøtter man handlet der.

Det har nok sammenheng med mer lommepenger og ja. Ja, de handler de nok sjokolade, epler og gulrøtter blir vel for dyrt. 
det er mulig vi snakker om ulike tidligere tider. Sjokolade var luksusvare, fordi sukker var luksusvare, men det gikk gradvis over på slutten av femti og sekstitallet. Så gradvis mer og mer fram til 90- tallet hvor alt kom i større forpakninger. Var det i 92 sukker sluttet luksusskatt? Samtidig som matvarer og « ta med» gikk ned til 12;5 % moms? Jeg skal Google på nett, se om jeg finner noe om når normalpris på 200 g sjokolade var 20 kr. Det er uansett billig i dag. 

Gjest laPistola

Ja - vanlig pris lå i mange år på tieren for 100 gram og kr.20 for 200 gram Freia; husker ikke når prisene begynte å stige så voldsomt, men det kan ha vært i forbindelse med en avgiftsøkning, og butikken har lagt på sitt. Er sikkert mulig å finne ut mer på nettet.

Når det gjelder spising av sjokolade i hverdagen, kan dette også ha sammenheng med at barn og unge får langt mer lommepenger nå enn før i tiden, og gavebeløpene har økt noe ekstremt. Men halve klassen skulle i kiosken i skoletiden, var det ikke akkurat epler eller gulrøtter man handlet der.

Finner ingenting om sjokolade. Mye om smør, kaffe , og bensin 😅 er dette noe du har lest, eller husker? Hvilket tiår snakker du om? Den prisen, som nå er tilbudspris 4-5= ganger i året, var fastpris .. « en gang» høres jo ikke billig ut om det ikke var anbefalt utsalgspris de Ila de siste 10 årene. 

AnonymBruker
2 hours ago, laPistola said:

Finner ingenting om sjokolade. Mye om smør, kaffe , og bensin 😅 er dette noe du har lest, eller husker? Hvilket tiår snakker du om? Den prisen, som nå er tilbudspris 4-5= ganger i året, var fastpris .. « en gang» høres jo ikke billig ut om det ikke var anbefalt utsalgspris de Ila de siste 10 årene. 

Hvis du søker etter matbørs + år, kan du finne ut mer. Matmomsen ble halvert i 2001 da man fikk moms på tjenester (en grunn til at strømregningen er så dyr), men vi kan spole noen år fremover - her har jeg funnet frem tallene fra 2005 til 2012 til deg, og som du ser er det i løpet av disse 7 årene til dels solide prisøkninger på søtsaker.

I 2005 kostet en pakke Ballerina kjeks 8,44. Prisen i 2012 var nesten dobbelt så dyr med 16,00, og du kan selv sjekke dagens pris - den er vel 3 ganger så høy som i 2005. Altså en prisstigning på solide 200%.

Melkesjokoladen jeg tenkte på - Freia 200 gram - kostet 19,00 i 2005. En økning til 28,40 i 2012, og før man fjernet sjokoladeavgiften, lå prisen på rundt 40.

Potetgull lå på beskjedne 11,67 i 2005. Økning til 24,20 i 2012 - over en dobling av prisen.

Så har vi bamsemums 320 gram med 25,60 i 2005. Opp til 46,60 i 2012. Forpakningsprisen har endret seg for disse varene, men gamle priser er tilsvarende justert.

I samme periode ser du at for eksempel Tine kremfløte gikk fra 13,00 til 17,80, Yoghurt gikk fra 7,00 til 9,60 og tomatsuppe fra 9,39 til 12,70.

Så prisøkningen man ser på godteri fra en kilopris som lå på i underkant av 100 kroner kiloen i 2005 til dagens vanlige priser er en økning som er langt større en konsumprisindeksen; ifølge SSB steg prisene med beskjedne 14,1% fra 2005 til 2012, og med 41,1% fra 2005 til 2021.

Hvilket vil si at for eksempel melkesjokoladen fra Freia burde hatt en normalpris på 26,80 i butikken idag, noe som høres fornuftig ut, mens Ballerina kjeks skulle kostet 11,90 på REMA. Til denne prisen kan man få kjøpt kjeksen på Europris der normalpris er 12,90 mens tilbudsprisen er 10,00, men når den samme kjeksen har en normalpris som er dobbelt så høy på REMA, og prisen på Coop ligger godt over 30-tallet skyldes det andre ting enn alminnelig prisstigning. Merk at man i tillegg i mellomtiden har fjernet sjokoladeavgiften i forhold til prisene 2005-2012, noe som burde ha presset dagens priser ytterligere ned:

3f28dade-7e3a-4bbb-9ad6-42f0f0de616c?fit

00a4b8a8-d43c-411f-a645-76aac6a67e5c?fit

748d2619-589b-4294-845b-28d01be78fb7?fit

AnonymBruker
9 minutter siden, AnonymBruker said:

Hvis du søker etter matbørs + år, kan du finne ut mer. Matmomsen ble halvert i 2001 da man fikk moms på tjenester (en grunn til at strømregningen er så dyr), men vi kan spole noen år fremover - her har jeg funnet frem tallene fra 2005 til 2012 til deg, og som du ser er det i løpet av disse 7 årene til dels solide prisøkninger på søtsaker.

I 2005 kostet en pakke Ballerina kjeks 8,44. Prisen i 2012 var nesten dobbelt så dyr med 16,00, og du kan selv sjekke dagens pris - den er vel 3 ganger så høy som i 2005. Altså en prisstigning på solide 200%.

Melkesjokoladen jeg tenkte på - Freia 200 gram - kostet 19,00 i 2005. En økning til 28,40 i 2012, og før man fjernet sjokoladeavgiften, lå prisen på rundt 40.

Potetgull lå på beskjedne 11,67 i 2005. Økning til 24,20 i 2012 - over en dobling av prisen.

Så har vi bamsemums 320 gram med 25,60 i 2005. Opp til 46,60 i 2012. Forpakningsprisen har endret seg for disse varene, men gamle priser er tilsvarende justert.

I samme periode ser du at for eksempel Tine kremfløte gikk fra 13,00 til 17,80, Yoghurt gikk fra 7,00 til 9,60 og tomatsuppe fra 9,39 til 12,70.

Så prisøkningen man ser på godteri fra en kilopris som lå på i underkant av 100 kroner kiloen i 2005 til dagens vanlige priser er en økning som er langt større en konsumprisindeksen; ifølge SSB steg prisene med beskjedne 14,1% fra 2005 til 2012, og med 41,1% fra 2005 til 2021.

Hvilket vil si at for eksempel melkesjokoladen fra Freia burde hatt en normalpris på 26,80 i butikken idag, noe som høres fornuftig ut, mens Ballerina kjeks skulle kostet 11,90 på REMA. Til denne prisen kan man få kjøpt kjeksen på Europris der normalpris er 12,90 mens tilbudsprisen er 10,00, men når den samme kjeksen har en normalpris som er dobbelt så høy på REMA, og prisen på Coop ligger godt over 30-tallet skyldes det andre ting enn alminnelig prisstigning. Merk at man i tillegg i mellomtiden har fjernet sjokoladeavgiften i forhold til prisene 2005-2012, noe som burde ha presset dagens priser ytterligere ned:

Kan legge til at jeg har hentet tallene over fra

https://e24.no/privatoekonomi/i/vQ9Gkl/prisoekning-paa-kos-dagligvarene-som-oeker-mest-i-pris

Der forklarer Maarud prisøkningen på potetgull med 107% slik:

Maarud Potetgull (107 %)
– VG Lørdag kostet 10 kroner i 2005. I dag koster det 20 kroner. Det er en økning på 100 prosent. Og akkurat som Maarud Potetgull er det et helt annet og mye bedre produkt enn den gang, sier adm. direktør i Maarud, Kenneth Hamnes.

Ja, det var jo en svært så fornuftig forklaring. :sarkasme:

Vet ikke om du husker det, men med helsen som argument gikk Maarud inn for mindre poser til litt dyrere pris, noe som skjedde i 2010:

Maarud slanket posene - økte prisen med 60 prosent

Men det stopper ikke der: I tillegg til å slanke posene har Maarud også satt opp prisene på potetgullet. I en pristest DinSide gjorde i februar i år, kostet den største posen Maarud potetgull (350 gram) 21,90 kroner i de fleste butikkene. Nå koster den nye posen (250 g) 24,90 kroner.

Størrelseskorrigerer vi prisene, betyr det at posene nå koster 60 prosent mer enn for bare noen få måneder siden.

- De gamle posene var for store

Administrerende direktør i Maarud, Kenneth Hamnes, sier størrelsen på posene er endret fordi folk flest ikke lenger foretrekker store potetgullposer.

https://dinside.dagbladet.no/okonomi/maarud-slanket-posene---okte-prisen-med-60-prosent/61752030

Så økte man vekten på posene noen år etter, og skrudde opp prisene deretter. Slik får man en riktig pen fortjeneste, mens kundene sitter igjen med en dobling av prisen i løpet av 7 år. Genialt, Maruud.

Derfor kan man spare seg alle fagre ord om helse; fakta er at matvareprisene i Norge er høye og utvalget svært så labert i forhold til andre europeiske land, og at alt handler om å melke kundene i et marked med noen få store aktører og minimal konkurranse.

Annonse

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Til opplysning: Dette forumet heter Kvinneguiden, og her vet folk absolutt alt om andre kun ved å kaste et blikk på siden. Nostradamus' evner blekner i sammenligning. Her finner man også landets (om ikke verdens) beste ekspertise i samliv, uførespørsmål og koronaspørsmål.

Under slike omstendigheter er det bare naturlig at andre også vet alt om andres livsstil, og kan fortelle deg langt mer om deg selv enn du trodde at du visste. Velkommen til KG - forumet for de allvitende. 😄

😄🎗

AnonymBruker

Jeg blir like tjukk av billig godteri som av dyrt godteri , så disse priskrigene betyr ikke noe for meg, jeg kjøper minimalt uansett.

Anonymkode: 28627...c4f

• Liker 1
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Men det stopper ikke der: I tillegg til å slanke posene har Maarud også satt opp prisene på potetgullet. I en pristest DinSide gjorde i februar i år, kostet den største posen Maarud potetgull (350 gram) 21,90 kroner i de fleste butikkene. Nå koster den nye posen (250 g) 24,90 kroner.

25 kr for 250 gram potetgull er en ganske lav pris i mine øyne. Kunne godt ha økt den til 30, og kanskje litt til.

Gjest laPistola

I  2005… og øking  til 2012. Ok, så vi hadde en fornuftig øking noen år, også startet de med priskrig. Nå er det jo priskrig hele tiden, så i prinsippet koster sjokolade nå det samme som i 2005. Hva kostet det når forbruket var på topp da, på 90 tallet? Vil igjen presisere at jeg snakket om om før 60 tallet når jeg snakket om sjokolade som luksusvare . Jeg synes fortsatt sjokolade er billig i dag selvom den økte i pris fra 2005 til 2012. 

AnonymBruker

Hvilket vil si at for eksempel melkesjokoladen fra Freia burde hatt en normalpris på 26,80 i butikken idag, noe som høres fornuftig ut

Vel, tingen i dag er at vi har svært mye tilbud, så å få denne sjokoladen til 26,80 kr er ikke så vanskelig. Ser stadig tilbud på sjokolade (5 for 100 kr, 2 for 50 kr osv). Nå har Meny dette på tilbud til 24,90 kr. 

Problemet er at alle disse tilbudene gjør at prisene til vanlig blir høyere, ettersom de må ta igjen de tapte pengene. 

At folk blir gale når prisene er lave er problemet.

Anonymkode: e2c01...d72

AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Nå blander du hverdag med høytid. 

Problemet er ikke å kose seg litt ekstra i høytid eller en ferieuke. Det er de resterende 45 ukene i året som skaper problemer for folk flest. 

I morgen tar jeg turen til butikken, på handlelista står det mandler, melis, essenser, farge, kokesjokolade, delfiafett m.m. På lørdag skal jeg lage 2 kilo påskemarsipan. Ti dager senere er alt tomt. 

Skjemmes jeg? over hodet ikke. 

Anonymkode: 54110...ae2

Dersom en høytid var en dag, hadde det ikke.å vært et problem i det hele tatt. Men jula varer lenge og for mange er det fort gjort å legge på seg to kilo. Så kommer påsken, som for de fleste varer en ukes tid, og 1-2 kilo,til. Det er jo bare «2-3» kilo i sum, men dersom disse kiloene ikke gås ned igjen blir det mye i løpet av noen år. 

for de få som er aktive nok regelmessig, og,spiser godt med frukt, grønt, og rene råvarer, er ikke dette et problem. Men dessverre gjelder dette en veldig,liten del av befolkningen. 

en liten digresjon: når en først skal KOSE SEG, så skal en kose seg, som du sier - uten dårlig,samvittighet. Dersom en føler seg dritt blir det jo ikke noe kos, sånn egentlig. Så kos dere med det dere velger å nyte, og virkelig smak og sett pris på, fremfor å dytte inn i munnen uten å egentlig smake… slik det er fort gjort å gjøre :)

• Nyttig 1
AnonymBruker
Lill3My skrev (1 time siden):

Dersom en høytid var en dag, hadde det ikke.å vært et problem i det hele tatt. Men jula varer lenge og for mange er det fort gjort å legge på seg to kilo. Så kommer påsken, som for de fleste varer en ukes tid, og 1-2 kilo,til. Det er jo bare «2-3» kilo i sum, men dersom disse kiloene ikke gås ned igjen blir det mye i løpet av noen år. 

for de få som er aktive nok regelmessig, og,spiser godt med frukt, grønt, og rene råvarer, er ikke dette et problem. Men dessverre gjelder dette en veldig,liten del av befolkningen. 

en liten digresjon: når en først skal KOSE SEG, så skal en kose seg, som du sier - uten dårlig,samvittighet. Dersom en føler seg dritt blir det jo ikke noe kos, sånn egentlig. Så kos dere med det dere velger å nyte, og virkelig smak og sett pris på, fremfor å dytte inn i munnen uten å egentlig smake… slik det er fort gjort å gjøre :)

Det er årsaken til overvekt fra mitt synspunkt. At helgekosen før var 1 kveld, nå tre dager. Påske godis før var påskeaften, nå 12 dager fri flyt. Og folk sitter pal på rumpa.  Folk får gjøre som de vil, men på samfunnsnivå er det ikke gunstig at vi blir større og større. 

Anonymkode: ae588...1b8

Annonse

AnonymBruker

Det er jo påske, jo! 🐣🐣 Vi har en tradisjon og det er påskeegg som skal fylles opp til barna (og kanskje litt til de voksne). Så jeg ser ikke noe galt i at det er tilbud der ute. Godteri er normalt veldig dyrt! Og så må det vel være lov å kose seg litt i blant. Selv om en kjøper masse snop på tilbud, så betyr jo heller ikke det at folk glefser i seg alt på en gang. Mange har det stående. Mange har gjerne familiebesøk på slike helligdager og vil ha noe å sette fram til gjestene. Så har vi jo dem som drar til fjells og skal ut å stå på ski. Kvikklunsj og appelsin er sikkert noe mange liker å ha med seg da. Det er ikke noe galt i å kose seg litt ekstra på sånne dager, det er alle de andre dagene i mellom her en bør begrense inntaket. 
La nå folket få kose seg og ikke bry deg om det. Pass heller på deg selv. 😉 God påske! 🐣🍫

Anonymkode: 2fc95...bb6

• Liker 1
Annonse
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Det er jo påske, jo! 🐣🐣 Vi har en tradisjon og det er påskeegg som skal fylles opp til barna (og kanskje litt til de voksne). Så jeg ser ikke noe galt i at det er tilbud der ute. Godteri er normalt veldig dyrt! Og så må det vel være lov å kose seg litt i blant. Selv om en kjøper masse snop på tilbud, så betyr jo heller ikke det at folk glefser i seg alt på en gang. Mange har det stående. Mange har gjerne familiebesøk på slike helligdager og vil ha noe å sette fram til gjestene. Så har vi jo dem som drar til fjells og skal ut å stå på ski. Kvikklunsj og appelsin er sikkert noe mange liker å ha med seg da. Det er ikke noe galt i å kose seg litt ekstra på sånne dager, det er alle de andre dagene i mellom her en bør begrense inntaket. 
La nå folket få kose seg og ikke bry deg om det. Pass heller på deg selv. 😉 God påske! 🐣🍫

Anonymkode: 2fc95...bb6

Aner ikke hvilken årsmodell du er, men for meg som vokste opp på 90-tallet var det unormalt å ha påskeegg og snop gjennom hele påska. Vi fikk et fullt påskeegg på Påskeaften og dette varte et par dager, ikke ti dager. Hva er vitsen med å ha snop i 10 dager? Jeg hadde vært nødt til å ta en "sukkeravvenning" etter en sånn påske.. 

• Liker 1
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Så jeg ser ikke noe galt i at det er tilbud der ute. Godteri er normalt veldig dyrt!

Altså, rundt 150 kr for 1 kg smågodt er rimelig. Trist at mye av kjøttet på butikken er dyrere...

Ingen tilbud her iallefall.  Bor på bygda så sjeldent det er noen bra tilbud på butikken. Kjøpte nå smågodt til 13 kr hg. Men kjøper det selv om.  Er veldig glad i sjokolade. Min last her i livet.  Røyker og drikker ikke. Og spiser ellers ikke så usunt. Uten sjokolade hadde det ikke vært noe kos.  Men kunne nok sikkert ha spist litt mindre.

Blir bra etter påske, da blir det halv pris 😁😁

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...