Gå til innhold

Folk hamstrer påskegodt, sjokolade og brus fordi det er billig. Er det rart vi blir feitere og feitere?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

6 hours ago, Violetta said:

Kan ikke du passe på deg selv, så kan andre passe på seg? 

Ikke når vi må betale for alle helseplagene som kommer med livsstilen din. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Alle disse godtesnopkampanjene som ruller hele året med sjokolader, chips, brus, smågodt osv irriterer meg faktisk grenseløst. 

Pga en mage-tarm-sykdom kan jeg ikke spise slikt fos, så jeg må handle ordentlig mat. Problemet er at mat er så himla dyrt, særlig frukt, grønt, bær osv, mens godtesnopet ligger på tilbudslistene hver eneste uke - nesten. 

F.eks koster 400g (130kcal) bringebær 44,90 i frysedisken nå, mens 800g (4500kcal) sjokolade koster 100 kr. Nesten samme kilopris, men over 34 ganger mer kcal i det ene produktet enn det andre! 

Jeg vet at hadde jeg ikke hatt mageproblemer, så ville jeg også levd på grandiosa, sjokolader, chips osv fordi det ville gjort underverker for økonomien min. Jeg tipper jeg ville spart et par tusenlapper i månedene på dette foskostholdet kontra normalkosthold. 

Ikke rart det er så mye fedme i samfunnet. 

Anonymkode: 731b7...06d

Jeg tåler heldigvis å spise alt, men jeg liker å leve sunt i hverdagen og holde godterispising til enkelte helger og høytider. Sånn sett skulle jeg gjerne sett det komme priskrig på frukt og grønnsaker og andre sunnere varer.

Anonymkode: 2c7b2...c99

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg tåler heldigvis å spise alt, men jeg liker å leve sunt i hverdagen og holde godterispising til enkelte helger og høytider. Sånn sett skulle jeg gjerne sett det komme priskrig på frukt og grønnsaker og andre sunnere varer.

Så bra for deg, men jeg kan ikke spise godtesnop i det hele tatt, så må derfor kose meg med mat også helgene og høytidene du skeier ut med godtesnop. 

Ja, men det virker ikke være så nøye for butikkjedene. De selger og tjener mer på priskrig på godtesnop. For det kommer som regel i tillegg til frukt og grønt. 

Er ganske sikker på at det er prisnivået på godtesnopet som holder matindeksen mer nede enn hva det egentlig har gått opp. Fordi jeg synes mat har blitt sykt dyrt. 400g karbonadedeig fra Gilde til 80 kr, liksom. Hva i alle dager. Det er ikke lenge siden den kostet under 50-lappen. Vi snakker om prisstigning på 60% på 2-3 år. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

F.eks koster 400g (130kcal) bringebær 44,90 i frysedisken nå, mens 800g (4500kcal) sjokolade koster 100 kr. Nesten samme kilopris, men over 34 ganger mer kcal i det ene produktet enn det andre! 

Haha. Nei faktisk koster 400g melkesjokolade 38,80, og 800g da 77,60. Faktisk billigere kilopris enn bringebær! 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
18 minutter siden, laPistola said:

Vi spiste veldig mye mindre godteri på 80- tallet. Og brus.. fikk en brus 0,33 l flaske på lørdager og stjernepose eller lignende. Endringen kom på 90- tallet. 90- tallet ligger på topp i sukkerforbruket, men vi har aldri kommet ned til 80- talls nivå. Ikke i nærheten. Unger spiller fotball og beveger seg i dag og, men de er forskjellige. Jeg var ikke så glad i sport selv som barn, så satt og glante ned i bøkene mine i mangel på smart telefon. Ble ikke tykk av det. Det er klart at vi totalt er mer stillesittende og mindre bevegelige, men det har nok mer med bruk av bil og mer stillesittende jobb enn at barn ikke spiller fotball lenger. 

sjokoladen har gått fra luksusvare til billigmat, så den får ta sin del av skylden. Nei, sjokolade er ikke dyrt. 

Forbruket var nok mindre; for eksempel kjøpte man smågodt ikke i vekt, men stykkvis, der man pent ba kjøpmannen om å få to stykker av den, og tre stykker av den.

https://web.archive.org/web/20140416180453/http://www.nidar.no/Om-Nidar/Nyheter-og-presse/Nyheter/To-Salte-Skaller-og-en-Sjokolademus-takk

https://www.nrk.no/osloogviken/svensk-smagodt-fyller-30-ar-1.12293658

Brus drakk man også mindre av, selv om det var mange som tok turen innom den lokale kiosken i frikvarteret på skolen. Glassflasken med 1 liter brus var den største; nå går det i 4-pakninger med 1,5 liter.

Men hvis du mener at sjokolade ikke er dyrt, burde du sammenligne dagens priser i forhold til inflasjonen; det er ikke mange årene siden vanlig pris for en 200 grams sjokolade var kr.20, og det samme gjaldt to liters iskrem som jeg tror lå under dette; dagens vanlige priser (ikke tilbudspriser) er godt og vel doblet.

Og skulle man spontant kjøpe godt i butikken på handleturen i 1990-årene, kostet småtingene noen kroner; nå er dette ting jeg aldri ville finne på å kjøpe, da kiloprisen ligger på flere hundre kroner. Som følge av dette har flere tidligere populære produkter gått ut av produksjon. Lohengrin er en av dem:

1024px-Lohengrin_(oktober_2017).jpg

Anonymkode: d8a61...223

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hadde det bare vært billig til å begynne med, hadde ikke folk brydd seg, for da er det samme gamle.

Anonymkode: 45157...75f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Har sett i butikker, og leser nå på tv2, at påskepriskrigen er i full gang. Kvikk lunsj, sjokolade, solo, kakao og mange andre usunne varer fåes nå kjøpt billig. Og hva skjer? Jo, nordmenn flokker til butikkene og drar med seg masse sjokolade, godteri og brus fordi "det er så billig til påske" og også "nå er det påske, da skal man kose seg ekstra"

🙄

Det er jammen ikke rart vi blir stadig feitere og feitere.. Og hva skjer etter påsken? Jo, da klager de på at de er så feite 😅

😂😂

GOD PÅSKE!

Anonymkode: cbe73...006

Går forbrenningen til folk flest veldig treigt? Jeg merker også at det er masse syting over at man blir feit. Og hvorfor drikke brus? Jeg forstår ikke at noen liker det. Det slukker ikke tørsten, bare smaker mens du svelger og litt etterpå? Må være bedre å kose seg med noe godt å spise?! Og alle disse påskeeggene, påskesjokoladeegg osv, er bare kvalmende! Jeg spiser iskrem, men ikke fordi det er påske 😅 jeg vet ikke, synes jeg spiser det mange vil kalle for mye iskrem, men jeg er undervektig likevel. Så enten er vel ikke kaloriinntaket mitt høyt nok, enten har jeg høyere forbrenning enn gjennomsnittet.

Anonymkode: 8b258...e13

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Hadde det bare vært billig til å begynne med, hadde ikke folk brydd seg, for da er det samme gamle.

Det er jo nettopp derfor de gjør dette! Å prise opp varer slik at folk skal bli stresset til å kjøpe det mens det er billig, for «er sikkert lenge til jeg får det så billig igjen». Så rabattspris har blitt den egentlige prisen. Synes det er gøy å se når jeg er innom samme butikk og prisene kan stige med hele 20kr på en vare neste uke, så faller den kanskje med 3 kr, så plutselig er den 20 kr billigere igjen. Sette opp en vare til trippel pris, slik at folk skal tro at dette er veldig bra, så fråtser de når den er mye billigere ;) 

Endret av Avstand
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Bryr meg ikke om prisen. Jeg spiser smågodt i påska og konfekt i jula. Resten av året nesten aldri søtsaker. Er ikke så glad i det, bortsett fra i høytidene, merkelig nok. Men i dag har jeg gravd i smågodthyllene for å fylle påskeegg til mannen, meg selv og til voksen sønn som han skal få når jeg skal innom han 🐣🐤🐥

Anonymkode: 38d3f...5b9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest laPistola
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Forbruket var nok mindre; for eksempel kjøpte man smågodt ikke i vekt, men stykkvis, der man pent ba kjøpmannen om å få to stykker av den, og tre stykker av den.

https://web.archive.org/web/20140416180453/http://www.nidar.no/Om-Nidar/Nyheter-og-presse/Nyheter/To-Salte-Skaller-og-en-Sjokolademus-takk

Brus drakk man også mindre av, selv om det var mange som tok turen innom den lokale kiosken i frikvarteret på skolen. Glassflasken med 1 liter brus var den største; nå går det i 4-pakninger med 1,5 liter.

Men hvis du mener at sjokolade ikke er dyrt, burde du sammenligne dagens priser i forhold til inflasjonen; det er ikke mange årene siden vanlig pris for en 200 grams sjokolade var kr.20, og det samme gjaldt to liters iskrem som jeg tror lå under dette; dagens vanlige priser (ikke tilbudspriser) er godt og vel doblet.

Og skulle man spontant kjøpe godt i butikken på handleturen i 1990-årene, kostet småtingene noen kroner; nå er dette ting jeg aldri ville finne på å kjøpe, da kiloprisen ligger på flere hundre kroner. Som følge av dette har flere tidligere populære produkter gått ut av produksjon. Lohengrin er en av dem:

Savner lohengrin, det pleide jeg og få i påskeegget. 😅 når jeg snakket om sjokolade som luksusvare, var det litt lenger tilbake i tid . 90- tallet var verstingen. Enig med småting, og det er jo det… det lønner seg og kjøpe i store kvanta. Jeg er glad i småting som kjærlighet og fox og kick, men det er jo kjempedyrt i forhold til store poser. Akkurat nå koster 24 g melkesjokolade ( eventyr) 12 kr, og 200 g 20 kr 🤦‍♀️ 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
laPistola skrev (2 minutter siden):

Savner lohengrin, det pleide jeg og få i påskeegget. 😅 når jeg snakket om sjokolade som luksusvare, var det litt lenger tilbake i tid . 90- tallet var verstingen. Enig med småting, og det er jo det… det lønner seg og kjøpe i store kvanta. Jeg er glad i småting som kjærlighet og fox og kick, men det er jo kjempedyrt i forhold til store poser. Akkurat nå koster 24 g melkesjokolade ( eventyr) 12 kr, og 200 g 20 kr 🤦‍♀️ 

Det er latterlig. Det er da altså dyrere med 48 gram melkesjokolade enn den to hundre gramsplata..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
5 minutter siden, AnonymBruker said:

Jepp. Det er mye tilbud, men vanlig pris er rådyrt. Som følge av dette kjøper man større kvanta "fordi det er så billig", mens man før i tiden kjøpte noe der og da, uten å måtte hamstre tilbudsvarer.

Dessuten har skjermbruken økt voldsomt i forhold til tidligere; ja, man så på TV om kveldene og spilte kanskje arkadespill i kiosken, eller fikk prøve seg på et Game&Watch-spill eller Commodore64-n til kompisen, men det var ingenting i forhold til stillesittingen man har idag; folk kunne faktisk bevege seg, og barn og unge kunne kommunisere gjennom å gå på besøk eller "stikke ut"; idag glaner man på en skjerm, og passivt sender meldinger.

Fotballen på løkka er blitt erstattet med et fotballspill på PC-en. Trist utvikling; skyld på Microsoft og Apple, ikke Freia.

Apropos Freia - jobbet en uke på Freia i arbeidsuken på ungdomsskolen i 8. klasse. Sjokolade til halv pris i kiosken i fabrikken, og man kunne spise så mye man orket i arbeidstiden. Det var tider, det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest laPistola
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Hva mener du med ikke mange år siden? Altså at 200 g sjokolade kostet 20 kr også utenom ( før de startet ?) priskrig? Billig blir jo alltid et definisjonsspørsmål, når jeg var barn var det sjokolade på lørdager samt festdager, når foreldrene mine var barn var det bare festdager, en gang i uken hadde de ikke råd til. Alle har råd til sjokolade hver dag i dag, de kan velge det istedenfor eks frukt. Jeg synes at sjokolade er billig, det er noe jeg kunne spist mye av om jeg hadde interesse for det, sunn mat og økologisk mat blir dyrt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Jeg klarer å ha skapet fullt av sjokolade uten å spise det hele tiden. Og jeg er både slank og sunn. Fornøyd med å spart noen kroner på sjokolade som jeg likevel spiser i helgen.

Anonymkode: 2235e...236

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Problemet med denne logikken er jo at rundt 40% av barna i Norge er overvektige. Noe som er kategorisert som "mangel på omsorg". Så joda - folk må få passe seg selv. Særlig om de dekker egne utgifter til sykdommene de velger å pådra seg. Men hvem skal passe på de 40% av ungene i Norge som foreldrene ikke passer ordentlig på?

Anonymkode: 72c69...c87

Kilde på overvektstall?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
4 minutter siden, laPistola said:

Hva mener du med ikke mange år siden? Altså at 200 g sjokolade kostet 20 kr også utenom ( før de startet ?) priskrig? Billig blir jo alltid et definisjonsspørsmål, når jeg var barn var det sjokolade på lørdager samt festdager, når foreldrene mine var barn var det bare festdager, en gang i uken hadde de ikke råd til. Alle har råd til sjokolade hver dag i dag, de kan velge det istedenfor eks frukt. Jeg synes at sjokolade er billig, det er noe jeg kunne spist mye av om jeg hadde interesse for det, sunn mat og økologisk mat blir dyrt. 

Ja - vanlig pris lå i mange år på tieren for 100 gram og kr.20 for 200 gram Freia; husker ikke når prisene begynte å stige så voldsomt, men det kan ha vært i forbindelse med en avgiftsøkning, og butikken har lagt på sitt. Er sikkert mulig å finne ut mer på nettet.

Når det gjelder spising av sjokolade i hverdagen, kan dette også ha sammenheng med at barn og unge får langt mer lommepenger nå enn før i tiden, og gavebeløpene har økt noe ekstremt. Men halve klassen skulle i kiosken i skoletiden, var det ikke akkurat epler eller gulrøtter man handlet der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Har sett i butikker, og leser nå på tv2, at påskepriskrigen er i full gang. Kvikk lunsj, sjokolade, solo, kakao og mange andre usunne varer fåes nå kjøpt billig. Og hva skjer? Jo, nordmenn flokker til butikkene og drar med seg masse sjokolade, godteri og brus fordi "det er så billig til påske" og også "nå er det påske, da skal man kose seg ekstra"

🙄

Det er jammen ikke rart vi blir stadig feitere og feitere.. Og hva skjer etter påsken? Jo, da klager de på at de er så feite 😅

😂😂

GOD PÅSKE!

Anonymkode: cbe73...006

En som er misunnelig! Jeg fikk med meg 10 stk sjokoladeegg! De var 30% rabatt!!

Anonymkode: f590e...732

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

På mine nærbutikker har de nå 5 stk 200 grams Freia sjokolader til 100 kr og 4 pakker Freia M, Toffee og Nonstop for 100 kr

Ingen trenger 5 stk 200 grams sjokolade, men "alle" plukker jo det med seg i handlevogna. 

Det er ikke nødvendig å ha slike fantastisk tilbud for det ender jo bare med at du planla å ta med 1, men ender opp med å ta 5 fordi tilbudet er så supert! 

Anonymkode: 0f523...99d

På Rema (min nærmeste butikk) har de Freias storplater på 200 gram til kroner 19,90 nå. Det er bedre enn kvantumsrabatt. Jeg kjøpte et par plater til Firkløver-kake jeg skal bake til barnedåp. Greit å slippe å hamstre for å få tilbud.

Anonymkode: b681c...c2d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Problemet med denne logikken er jo at rundt 40% av barna i Norge er overvektige. Noe som er kategorisert som "mangel på omsorg". Så joda - folk må få passe seg selv. Særlig om de dekker egne utgifter til sykdommene de velger å pådra seg. Men hvem skal passe på de 40% av ungene i Norge som foreldrene ikke passer ordentlig på?

Anonymkode: 72c69...c87

Stemmer ikke. https://www.fhi.no/nyheter/2017/overvekt-fedme-i-norge/ er ikke så ny artikkel, men fant ikke nyere nå. I høyinntektsland bremses overvekten hos barn. 

Screenshot_20220407-173812_Samsung Internet.jpg

Anonymkode: 704d2...bcf

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

herremann skrev (1 time siden):

Ikke når vi må betale for alle helseplagene som kommer med livsstilen din. 

Jeg diskuterer generelt, men du må gjerne fortelle meg mer om min livsstil. Hva vet du om den?

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...