Gå til innhold

Folk hamstrer påskegodt, sjokolade og brus fordi det er billig. Er det rart vi blir feitere og feitere?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Ser folk her svarer mye sånn «hva så» - og på individnivå er jeg jo enig.

Men det ER et problem at mat med høyt sukkernivå er billigere/ofte har tilbud fremfor frukt og grønt.

Så sånn sett - nei, det er ikke rart folk blir tjukkere enn de ville vært om bra kosthold var rimeligere. 

Billigmerkene satser jo og mye på dette. Helt greit for meg at First Price osv har sjokolade/brus/popcorn - men hvorfor bare lys pasta og andre raske karbohydrater/usunt fett og ikke i tillegg sunnere utvalg? 

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
3 minutter siden, AnonymBruker said:

På mine nærbutikker har de nå 5 stk 200 grams Freia sjokolader til 100 kr og 4 pakker Freia M, Toffee og Nonstop for 100 kr

Ingen trenger 5 stk 200 grams sjokolade, men "alle" plukker jo det med seg i handlevogna. 

Det er ikke nødvendig å ha slike fantastisk tilbud for det ender jo bare med at du planla å ta med 1, men ender opp med å ta 5 fordi tilbudet er så supert! 

Anonymkode: 0f523...99d

De samme sjokoladene (Freia) koster 19,90 på REMA frem til Påske, og kan kjøpes stykkvis.

Altså intet "supert tilbud".

Anonymkode: d8a61...223

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

De samme sjokoladene (Freia) koster 19,90 på REMA frem til Påske, og kan kjøpes stykkvis.

Altså intet "supert tilbud".

Samme på Kiwi.

Anonymkode: 48493...515

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Paramount
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Har sett i butikker, og leser nå på tv2, at påskepriskrigen er i full gang. Kvikk lunsj, sjokolade, solo, kakao og mange andre usunne varer fåes nå kjøpt billig. Og hva skjer? Jo, nordmenn flokker til butikkene og drar med seg masse sjokolade, godteri og brus fordi "det er så billig til påske" og også "nå er det påske, da skal man kose seg ekstra"

🙄

Det er jammen ikke rart vi blir stadig feitere og feitere.. Og hva skjer etter påsken? Jo, da klager de på at de er så feite 😅

😂😂

GOD PÅSKE!

Anonymkode: cbe73...006

Du blir ikke feit av det du spiser i påska, til jul, eller på bursdagen din. Det du blir feit av er det du spiser i uka. Pris burde ikke ha mye å si for snop. Dessverre er det mange som ikke har særlig viljestyrke, og handler ekstra mye når det er billig, i stedet for å kjøpe det vanlige og glede seg over å ha spart penger.
Dersom det kun er prisen som begrenser deg fra å spise deg skikkelig feit har du et alvorlig problem. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kunne ikke brydd meg mindre. Men det eneste jeg tenker på er at jeg håper det blir nok igjen til oss før det forsvinner. :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har "hamstret" Kvikklunsj fordi jeg skal bake kake og ha med meg på påskeferie hos familien. Ellers pleier jeg nesten aldri å kjøpe sjokolade.

Jeg er ikke feitere nå enn for 25 år siden.

Anonymkode: 811cc...854

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

At man selger søtsaker i en butikk er jo tragisk i seg selv. Prisen bør 10-dobbles hvertfall.

Det verste er jo hvor dumt mennesket er, må spise noe dritt for å kose seg.

"kosen" dreper helsen din.

Anonymkode: 8cc29...8bc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 minutter siden, Fløff said:

Ser folk her svarer mye sånn «hva så» - og på individnivå er jeg jo enig.

Men det ER et problem at mat med høyt sukkernivå er billigere/ofte har tilbud fremfor frukt og grønt.

Så sånn sett - nei, det er ikke rart folk blir tjukkere enn de ville vært om bra kosthold var rimeligere. 

Billigmerkene satser jo og mye på dette. Helt greit for meg at First Price osv har sjokolade/brus/popcorn - men hvorfor bare lys pasta og andre raske karbohydrater/usunt fett og ikke i tillegg sunnere utvalg? 

Fordi dette tydeligvis ikke lønner seg; fordi dette handler om penger.

Og når man snakker om billigere frukt og grønt, er det et stort matsvinn der og varer må kastes når de blir dårlige, men det er tydeligvis mer lønnsomt å selge dyrt og kaste halvparten enn å halvere prisen.

Grunnen til at det oftere er tilbud på brus og Grandiosa enn epler er rett og slett at folk kjøper dette; butikker tenker $, ikke om Kari eller Ola spiser sunt eller usunt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
6 minutter siden, AnonymBruker said:

At man selger søtsaker i en butikk er jo tragisk i seg selv. Prisen bør 10-dobbles hvertfall.

Man spiste også godteri i 1980-årene, men barn og unge var tynnere fordi man spilte fotball på løkka eller beveget seg, uten å sitte stille og glane på smarttelefonen sin.

Hvert eneste friminutt fra 4. til 6. klasse var en økt i fotballspilling og løping. Hadde jeg vært barn idag, hadde jeg sjekket nye videoer på TikTok.

Så vennligst ikke skyld på sjokoladen; den er dyr nok som den er.

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

du høres overhysterisk ut

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Jeg har "hamstret" Kvikklunsj fordi jeg skal bake kake og ha med meg på påskeferie hos familien. Ellers pleier jeg nesten aldri å kjøpe sjokolade.

Jeg er ikke feitere nå enn for 25 år siden.

åå er det den kaken med sånn kvikklunsj rundt og nonstop oppi? Ser sååå godt ut

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Keikolina
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Har sett i butikker, og leser nå på tv2, at påskepriskrigen er i full gang. Kvikk lunsj, sjokolade, solo, kakao og mange andre usunne varer fåes nå kjøpt billig. Og hva skjer? Jo, nordmenn flokker til butikkene og drar med seg masse sjokolade, godteri og brus fordi "det er så billig til påske" og også "nå er det påske, da skal man kose seg ekstra"

🙄

Det er jammen ikke rart vi blir stadig feitere og feitere.. Og hva skjer etter påsken? Jo, da klager de på at de er så feite 😅

😂😂

GOD PÅSKE!

Skal jeg si deg en ting? Det er faktisk enda billigere i Sverige, 3.90 for smågodt i løsvekt og tre sekspakk kvikklunsj til 99, pluss masse tilbud på energibrus og annen brus, løp og kjøp, det har jeg gjort 😄

Ps. Er tilbud på potetgull fra maarud på obs, 40% 😁

Kjøper ei handlevogn full så vi kan ha i kjellern.

Endret av Keikolina
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Violetta skrev (1 time siden):

Godt du vet deres beste da 

Hvordan fikk du vridd det over slik?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er jo ikke sikkert de spiser alt i påska.

Kanskje bruker de helle året til å spise det de kjøper.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 hours ago, AnonymBruker said:

🙄

😂😂

GOD PÅSKE!

Hehe ja. Som om godteri er så dyrt at man må vente på tilbud før man kan kjøpe det i trillebårmengder.

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Maleficenta skrev (32 minutter siden):

åå er det den kaken med sånn kvikklunsj rundt og nonstop oppi? Ser sååå godt ut

Ja 😊

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Kvote på sukkervarer slik som alkohol og tobakk.

Men grensen skulle vært 0. Fra første krone må du betale moms og fortolling 3x kjøpesummen. 

Har du kjøpt 1 kg smågodt for 70,- i Sverige må du betale 210,- ekstra i toll og avgifter ved grensen. Blir ikke billigere å dra til Sverige da.

Anonymkode: c3223...4d0

…Og hunder som er spesialtrent i å finne bamsemums🤔

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest laPistola
AnonymBruker skrev (54 minutter siden):

Man spiste også godteri i 1980-årene, men barn og unge var tynnere fordi man spilte fotball på løkka eller beveget seg, uten å sitte stille og glane på smarttelefonen sin.

Hvert eneste friminutt fra 4. til 6. klasse var en økt i fotballspilling og løping. Hadde jeg vært barn idag, hadde jeg sjekket nye videoer på TikTok.

Så vennligst ikke skyld på sjokoladen; den er dyr nok som den er.

Vi spiste veldig mye mindre godteri på 80- tallet. Og brus.. fikk en brus 0,33 l flaske på lørdager og stjernepose eller lignende. Endringen kom på 90- tallet. 90- tallet ligger på topp i sukkerforbruket, men vi har aldri kommet ned til 80- talls nivå. Ikke i nærheten. Unger spiller fotball og beveger seg i dag og, men de er forskjellige. Jeg var ikke så glad i sport selv som barn, så satt og glante ned i bøkene mine i mangel på smart telefon. Ble ikke tykk av det. Det er klart at vi totalt er mer stillesittende og mindre bevegelige, men det har nok mer med bruk av bil og mer stillesittende jobb enn at barn ikke spiller fotball lenger. 

sjokoladen har gått fra luksusvare til billigmat, så den får ta sin del av skylden. Nei, sjokolade er ikke dyrt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
11 minutter siden, kvinneguide said:

…Og hunder som er spesialtrent i å finne bamsemums🤔

Samt krigsoverskrifter i Dagbladet:

Her blir smuglersjokoladebanden dømt til livsvarig fengsel

Den slags mafiapreget matkriminalitet undergraver hele samfunnet, sier statsadvokat Geir Odteri, og påpeker at sjokolade er vår tids opium. At hovedmannen for banden stod med tårer i retten og bedyret at han aldri ville spise sjokolade mer, var ikke til stor hjelp; dommeren viste ingen nåde.

• Liker 4
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Alle disse godtesnopkampanjene som ruller hele året med sjokolader, chips, brus, smågodt osv irriterer meg faktisk grenseløst. 

Pga en mage-tarm-sykdom kan jeg ikke spise slikt fos, så jeg må handle ordentlig mat. Problemet er at mat er så himla dyrt, særlig frukt, grønt, bær osv, mens godtesnopet ligger på tilbudslistene hver eneste uke - nesten. 

F.eks koster 400g (130kcal) bringebær 44,90 i frysedisken nå, mens 800g (4500kcal) sjokolade koster 100 kr. Nesten samme kilopris, men over 34 ganger mer kcal i det ene produktet enn det andre! 

Jeg vet at hadde jeg ikke hatt mageproblemer, så ville jeg også levd på grandiosa, sjokolader, chips osv fordi det ville gjort underverker for økonomien min. Jeg tipper jeg ville spart et par tusenlapper i månedene på dette foskostholdet kontra normalkosthold. 

Ikke rart det er så mye fedme i samfunnet. 

Anonymkode: 731b7...06d

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...