AnonymBruker Skrevet 7. april 2022 #1 Skrevet 7. april 2022 Hei. Vi har ikke så mange bekjentskaper, så veit ikke helt hva jeg har å sammenligne med, men hvor mange fritidsaktiviteter er normalt å ha for en femåring (siste året i bhg)? Snakket med ei og barnet der har fire aktiviteter.. Synes det høres fryktelig mye ut? Min har ingen enda og er et år yngre, men vi tenkte å teste ut den ene aktiviteten hun har vist interesse for.. Anonymkode: f2ac3...442
AnonymBruker Skrevet 7. april 2022 #2 Skrevet 7. april 2022 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Hei. Vi har ikke så mange bekjentskaper, så veit ikke helt hva jeg har å sammenligne med, men hvor mange fritidsaktiviteter er normalt å ha for en femåring (siste året i bhg)? Snakket med ei og barnet der har fire aktiviteter.. Synes det høres fryktelig mye ut? Min har ingen enda og er et år yngre, men vi tenkte å teste ut den ene aktiviteten hun har vist interesse for.. Anonymkode: f2ac3...442 2. Varier på dagsformen om vi drar eller ikke. Og sjeldent begge samme uke. De går i barnehage så stresser ikke med å møte opp. Det skal være gøy for ungene å være med. Regner med det blir 2 faste i uka i fra skolestart Anonymkode: eb5cd...a64
AnonymBruker Skrevet 7. april 2022 #3 Skrevet 7. april 2022 Veldig forskjellig. Barn 1, null aktivitet Barn 2, 3 aktivister delvis 4. Barn 3, 2 aktiviter, ønsker 3 (oppstart etter sommeren) Anonymkode: 5facb...171
AnonymBruker Skrevet 7. april 2022 #4 Skrevet 7. april 2022 Syns det virker som de fleste er på en aktivitet? Har en som går siste året i barnehagen, går på 1 aktivitet og syns det holder. En på fire går ikke på noe. Vi gikk alle sammen på svømming ett halvt års tid 4 og 5 da. Anonymkode: 10f57...f37 1
AnonymBruker Skrevet 7. april 2022 #5 Skrevet 7. april 2022 Barn 7 år, andre klasse. 3 aktiviteter, fotball, svømming, håndball. Barnet ønsker også å starte på gitar. Barn 5 år, barnehagen, 2 aktiviteter, svømming og dans. Anonymkode: e8e87...c28
AnonymBruker Skrevet 7. april 2022 #6 Skrevet 7. april 2022 For mine barn satte jeg grensen ved en til to dager i uken frem til de var 10 år, og maks tre dager i uken (pluss kamper og forestillinger) etter at de var 10 år. Da de var 12-13 år valgte de å begrense det til 2 dager i uken på egen hånd, fordi de ville ha mer tid sammen med venner som ikke delte samme fritidsinteresse som dem selv. For en 5/6-åring ville jeg sagt at en til to dager i uken var mer enn nok. Anonymkode: 87cf1...796 1
Supersusa Skrevet 7. april 2022 #7 Skrevet 7. april 2022 Jeg synes det hørtes mye ut… Mine barn hadde ikke organiserte aktiviteter før de begynte på skolen, da hadde de 1 eller 2. Den eldste har 3 aktiviteter nå, men det er egentlig litt i meste laget 😅 Det kan jo være hyggelig å legge opp til aktivitet som hele familien kan gjøre sammen på ettermiddagen når de er små? Gå til lekeplassen, tur i skogen, mate fugler, finne morsomme dansevideoer på YouTube. Det er du som kjenner barnet ditt best, hva det liker å gjøre, hvor mye energi som er igjen etter barnehagen ( de gjør jo ofte mye der i løpet av dagen 😉) Også er det lurt å tenke på hva dere foreldre har overskudd til også, det er lov å senke skuldrene på ettermiddagen ♥️ 2 1
AnonymBruker Skrevet 7. april 2022 #8 Skrevet 7. april 2022 Jeg tenker det er vanlig at en i barnehagen ikke går på noen aktiviteter. Jeg tror også at det er ganske vanlig at et barnehagebarn har én aktivitet. At de har fire er nok mer uvanlig. For mitt barn ble aktivitet som regel bare stress, slit og hodepine, så han har prøvd litt forskjellig de første årene av barneskolen, men foretrakk å ikke ha noe fast aktivitet. Det kommer an på barnet, tenker jeg. Mitt barn er introvert og har behov for mye søvn. Det med aktivitet etter skoletid ble bare mye stress, bussturer, hodepine og senere kvelder enn han hadde behov for, samt for lite egentid/fri lek. Anonymkode: b2781...622 1
AnonymBruker Skrevet 7. april 2022 #9 Skrevet 7. april 2022 Fra de var 4 hadde 2 aktiviteter. De byttet på hva de aktivitetene var, fra 2. klasse har de trent 3 dager i uka, en periode i 4-6. klasse hadde de i perioder 3. aktiviteter og gjerne doble økter, men det ble for slitsomt så fra 7. klasse reduserte de til en aktivitet, men 4 dager i uka. De har møtt vennene sine på aktivitetene og blir med hverandre hjem for å dra på aktivitetene. Alle vennene deres trener minst like mye, hvis ikke mer. Ungene har selv ønsket å trene mye, men vi følger de opp nøye og ser etter skader og sykdom, lekser, humør, spising og vurderer totalbelastning. Mine var ikke på SFO etter 1. klasse, så de har alltid hatt mye fritid. Anonymkode: e9715...4b7
Veggdyret Skrevet 7. april 2022 #10 Skrevet 7. april 2022 I barnehagealder har barna mine hatt 1 aktivitet, ski/innetrening (1 time i uka). Oppe i 3 i uka (3.5 timer totalt inkl kjøring) for eldste på 8 år. Høres slitsomt ut å være med barnet på aktiviteter 4 dager i uka etter jobb/barnehage...
AnonymBruker Skrevet 7. april 2022 #11 Skrevet 7. april 2022 For å gi et litt annet perspektiv så hadde jeg selv 3 fra 2-3 års alder, da gikk jeg opp til 5 aktiviteter, noen av de flere ganger i uken også. Hører stadig om at det må være press og mas men jeg hadde en fantastisk barndom og var ordentlig glad i alle aktivitetene. Den ene aktiviteten (håndball) holder jeg fremdeles aktivt på med i 20-årene. Det varierer selvfølgelig, men jeg elsket å farte hit og dit. Det har gitt meg mye senere i livet også i forhold til planlegging og organisering. Anonymkode: d4f8a...fc4 2
AnonymBruker Skrevet 7. april 2022 #13 Skrevet 7. april 2022 Toppen 2 aktiviteter synes jeg er passe. Men bare om barna er interessert og ikke for de voksne synes det. Anonymkode: b7b82...8fa
AnonymBruker Skrevet 7. april 2022 #14 Skrevet 7. april 2022 Da de var fem og barnehagebarn, et svømmekurs hver, og den ene gikk på barnedans, så 1 til 2 aktiviteter. Mange gikk ikke på noe, noen gikk på skiskole, allidrett, ballett, ikke vanlig med mer enn én ting, og mange gikk ikke på noe. Kanskje kor i kirken 1 gang i måneden, eller en barneklubb der. Men ett barn i barnehagen spilte piano, fiolin, svømming, skøyter og ridning. Da jeg small-talket med moren, og nevnte at det måtte vel være litt hektisk, svarte hun overlegent "mine barn ser ikke på tv skjønner du". Anonymkode: 63050...9a7
AnonymBruker Skrevet 7. april 2022 #15 Skrevet 7. april 2022 AnonymBruker skrev (56 minutter siden): Hei. Vi har ikke så mange bekjentskaper, så veit ikke helt hva jeg har å sammenligne med, men hvor mange fritidsaktiviteter er normalt å ha for en femåring (siste året i bhg)? Snakket med ei og barnet der har fire aktiviteter.. Synes det høres fryktelig mye ut? Min har ingen enda og er et år yngre, men vi tenkte å teste ut den ene aktiviteten hun har vist interesse for.. Anonymkode: f2ac3...442 En eller to. Men enkelte foreldre vil tydligvis ikke være med barna sine og sender de hele uken på noe. Vet om flere venner til barna som blir tvunget på aktiviteter for foreldrene sier det. Men helst ville de lekt med venner og..Skjønner de godt. Er ung en gang stakkars! Anonymkode: d46cf...35e
AnonymBruker Skrevet 7. april 2022 #16 Skrevet 7. april 2022 Mitt barn gikk ikke på noen aktivitet i barnehagealder. Jeg syntes ettermiddagene hjemme var korte nok. Var mange som ikke gikk på noen fritidsaktivitet. Anonymkode: 01c05...ef3 1
AnonymBruker Skrevet 7. april 2022 #17 Skrevet 7. april 2022 Takk for at dere deler, kjekt å få litt variasjoner 😊 dattera mi er litt sjenert og veldig hjemmekjær, så vi kommer nok til å starte med én og se hvordan hun trives. Vi synes det er superkos å bare være hjemme og finne på ting sammen, leke litt i hagen eller på lekeplassen, eller en cafetur i ny og ne.. Ser ikke helt poenget med en aktivitet hvis man ikke vil sjøl. Husker jeg hatet aktiviteter på fritiden, så har så lite lyst til å presse henne, men vil jo gjerne få henne til å prøve om hun selv vil. Det er kanskje ikke såå aktuelt enda, siden hun fortsatt har et år igjen i barnehagen, men ihvertfall når hun begynner på skolen kan jeg se for meg at hun viser mer interesse 😊 Anonymkode: f2ac3...442 2
AnonymBruker Skrevet 7. april 2022 #18 Skrevet 7. april 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Mitt barn gikk ikke på noen aktivitet i barnehagealder. Jeg syntes ettermiddagene hjemme var korte nok. Var mange som ikke gikk på noen fritidsaktivitet. Anonymkode: 01c05...ef3 Tiden går veldig fort på ettermiddagene! Plutselig så er det leggetid og man rekker såvidt å ha tid sammen.. Anonymkode: f2ac3...442 2
AnonymBruker Skrevet 7. april 2022 #19 Skrevet 7. april 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Tiden går veldig fort på ettermiddagene! Plutselig så er det leggetid og man rekker såvidt å ha tid sammen.. Anonymkode: f2ac3...442 Ja, ikke sant. Prat med barnet om hvilke muligheter som finnes og la henne få bestemme selv. Om hun blir interessert i noe, men er sjenert, kan man prøve å motivere, men ikke presse på. Mange norske barn og unge er stresset. Det er lov å være introvert og hjemmekjær. Anonymkode: 01c05...ef3
Kristin70 Skrevet 7. april 2022 #20 Skrevet 7. april 2022 I barnehagealder var det 1 aktivitet på hver (turn og dans). Rundt 9-11 års alderen var det mange aktiviteter, men feks kulturskolen var rett etter skolen og barna gikk ikke på SFO. Det var vanlig at barna gikk til kulturskolen uten følge og var hjemme før kl 15. Da de var på denne alderen var det en trening i uka på de forskjellige idrettene og alle treningene var en time så det tok ikke så lang tid. Da de ble ungdomsskoleelever var det gjerne 3-4 treninger i uken som varer 1,5 time og da ble det kun en aktivitet.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå