Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har netopp (denne syklusen, er nå på dag 9) begynt å ta temperaturen for å finne ut av syklusen min. Temperaturen har sunket fra 36,2 til 35,6 grader i løpet av 7 dager... Her er tallene:

36,2

36,2

36,1

36

36

36,1

35,65

Det er jo en voldsom forskjell.. er dette normalt? Jeg vet at man ikke skal henge seg opp i enkeltmålinger, men se helheten på kurven, men jeg er bare så spent :) Har dere noengang opplevd at tempen svinger så kraftig?

Kan slike ting som at man er sliten eller stressa virke inn på temperaturen?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ikke for å kuppe tråden men hvor får en kjøpt sånn basalt termometer?

Skrevet

Jeg kjøpte mitt på babyornot.com. Er visst vanskelig å få tak i på apoteker i Norge.

:)

Skrevet

Det er ikke helt lett å se kurver når man ser tallrekker, men for meg ser det normalt ut :)

For om du ser på de 6 øverste temperaturene, så er de jevne, det er kun den siste som har falt ned endel. Så på meg ser det ut som en tilfeldighet som du bør se bort fra. En mulighet er EL-dip, men det er tidlig med EL på dag 10, selv om det er mulig. Spretter tempen opp til 36.50 eller der omkring i morgen, så ville jeg mistenkt EL. Om du bruker det som prevensjon, vent til du har hatt minimum to, helst tre høye målninger. Grunnen til det er at høye målninger og kan være feil.

Stress og slitenhet kan påvirke temperaturen hos enkelte ja. Noter det opp slik at du finner et system over litt tid ;)

Så gjennom mine egne charter, og ja, liknende har hende meg et par ganger som jeg har fått med meg. Jeg er ikke alltid like flink til å tempe hver dag, så for alt jeg vet kan det være at det skjer hver måned hos meg. :)

Skrevet
Det er ikke helt lett å se kurver når man ser tallrekker, men for meg ser det normalt ut :)

For om du ser på de 6 øverste temperaturene, så er de jevne, det er kun den siste som har falt ned endel. Så på meg ser det ut som en tilfeldighet som du bør se bort fra. En mulighet er EL-dip, men det er tidlig med EL på dag 10, selv om det er mulig. Spretter tempen opp til 36.50 eller der omkring i morgen, så ville jeg mistenkt EL. Om du bruker det som prevensjon, vent til du har hatt minimum to, helst tre høye målninger. Grunnen til det er at høye målninger og kan være feil.

Stress og slitenhet kan påvirke temperaturen hos enkelte ja. Noter det opp slik at du finner et system over litt tid ;)

Så gjennom mine egne charter, og ja, liknende har hende meg et par ganger som jeg har fått med meg. Jeg er ikke alltid like flink til å tempe hver dag, så for alt jeg vet kan det være at det skjer hver måned hos meg. :)

Hei,

Ikke meningen å kapre tråden din, ville bare kommentere noe Iceglow sa. Hvis man vil unngå graviditet så må man ikke ha sex før man har hatt tre høye temper med lite/ingen sekret etter mistenkt EL. Venter man kun til annen høy temp så kan man kanskje bli gravid dersom man skulle ha dobbel eggløsning den syklusen. Men siden en eventuell annen eggløsning skjer innen 24 timer etter den første er man trygg hvis man venter til man ser en tredje høy temp (da har man en trygg bekreftelse på EL også). :)

Skrevet (endret)
Hei,

Ikke meningen å kapre tråden din, ville bare kommentere noe Iceglow sa. Hvis man vil unngå graviditet så må man ikke ha sex før man har hatt tre høye temper med lite/ingen sekret etter mistenkt EL. Venter man kun til annen høy temp så kan man kanskje bli gravid dersom man skulle ha dobbel eggløsning den syklusen. Men siden en eventuell annen eggløsning skjer innen 24 timer etter den første er man trygg hvis man venter til man ser en tredje høy temp (da har man en trygg bekreftelse på EL også).  :)

Ja, det stemmer :)

Jeg var litt slurvete der ser jeg, takk for presiseringen :)

(Sjansen er forholdsvis liten, det er “sjelden” med 2 EL, og så vidt jeg forstår så skjer de som regel mye tettere enn 24 timer. Men selvsagt, det er dumt å ta en slik sjanse om barn passer dårlig :))

Endret av Iceglow
Skrevet
Men selvsagt, det er dumt å ta en slik sjanse om barn passer dårlig :))

Barn passer utmerket :ler:

Skrevet

Nå vet jeg hvor jeg hadde nicket ditt fra! Du hadde en tråd for litt siden om LC, og det var derfor jeg ikke var helt sikker på hva du brukte tempingen til ;)

Men kan jeg spørre om hvordan dagens temp var? *nysgjerrig* :)

Kom for øvrig på en ting til, paracet og lignende kan senke temperaturen kunstig selv om du ikke har hatt feber.

Lykke til med babylagingen :)

Skrevet
Nå vet jeg hvor jeg hadde nicket ditt fra! Du hadde en tråd for litt siden om LC, og det var derfor jeg ikke var helt sikker på hva du brukte tempingen til ;)

Men kan jeg spørre om hvordan dagens temp var? *nysgjerrig* :)

Kom for øvrig på en ting til, paracet og lignende kan senke temperaturen kunstig selv om du ikke har hatt feber.

Lykke til med babylagingen :)

Ja det stemmer at jeg hadde en tråd om det :) I dag var tempen normal igjen;36,1 gr. så det var sikkert det at jeg var sliten (hadde vært på jobb i 24 timer akkurat den dagen) På grafen ser det bare helt merkelig ut med en ganske jevn graf og så plutselig en som er laaangt nede. Jaja. I dag begynte jeg også å ta eggløsningstest. Dette er gøy :)

Skrevet

Høres rett ut det :)

Ja, det er utrolig gøy å se hvordan kroppen reagerer i løpet av en syklus, og hvordan EL og temperaturen kan reagere på ytre påvirkninger.

Handlet du EL tester på babyornot og? De er hendige de, kan svi av mange tester (hver dag :Nikke::ler: ) uten å bli blakk :ler:

Skrevet

Jeg kjøpte de på billige teste.dk. De var ikke så dyre de heller :)

Skrevet

Hvor mye kan jeg forvente at tempen stiger veg EL? Foreløpig blir jeg ikke klok på den grafen min. det svinger så vanvittig... er spent på om det kommer noen topp i det hele tatt :forvirret: I dag gikk tempen ned igjen til 35,81..

Skrevet

Ved EL vil den hos de fleste stige rundt 0,3 til 0,5 grad.

Holder du oversikt over andre sekundære fruktbarhetstegn? Sekret, livmortapp? Noe utslag på EL testene?

Du er på dag ja, hva blir det, 13-14 der omkring? Og du har sykluser på rundt 32 dager? Det er ingen grunn til å få “panikk” over at det ikke har toppet seg ennå, rent statistisk sett skal du ha EL rundt dag 18-20 så neppe noe temphopp før i slutten på neste uke om jeg har regnet rett her.

Har du en FF eller ovusoftchart du kan/vil linke til? :)

Skrevet

Jeg er nå på dag 13. har tatt ELtester i fire dager nå, og de var negative. det står at jeg ikke trengte å begynne før dag 14, men jeg ville heller være på den sikre sida :) stiger tempen med 0,3-0,5 grad over den høyeste tempraturen jeg har målt hittil eller? siden den laveste temperaturen jeg har målt er på 35,65 og den høyeste er på 36,20.. dette er jo en forskjell på 0,55 grader.. :forvirret: Hmm, nei jeg får vel bare vente og se hvordan det går utover måneden, er ikke så klok på dette enda. Prøver å følge med på sekret, men synes det er vanskelig å se hvilken kategori det kommer under. bruker ikke FF eller Ovusoft enda, skal samle opp info i 2 måneder først, slik at jeg får se hvordan de virker på de 15 dagene jeg kan prøve dem ;)

Skrevet

Vel, for det første fertilityfriend er vel gratis å charte hos enda (men forumet deres og alle spesialfinessene må du betale for)

Temperaturen stiger... vel, hvor mye den stiger med vil variere, men den skal stige over en "linje" du kan tegne.. som skal være 0,05 over den høyeste av de siste 6 temperaturene. (denne vil selvsagt altså kunne flytte seg...) Får du tre temperaturer over denne linjen viser det at du har hatt el.

Gjest Helene1
Skrevet

Er det dagen ETTER EL at tempen stiger?

Hadde nemlig selv en temp i går på 36,22 mens den i dag er 36,61. EL i går da, ikke sant?

Skrevet

Jepp, tempen stiger dagen etter el.

Du kan ikke være sikker på at du har hatt el før du har hatt 3 høye temperaturer da, det kan jo være en tilfeldighet (lett syk, eller stressa, eller sov urolig, eller drakk i helga eller uforklarlig)

Du må ha målt i mer enn to dager for å være sikker da, det kan jo være at den i går var unormalt lav, dersom du ikke har målt mange dager og fastslått at det er i det nivået den har vært.

Skrevet
Vel, for det første fertilityfriend er vel gratis å charte hos enda (men forumet deres og alle spesialfinessene må du betale for)

Å? Er FF gratis?

Skrevet

Ehh.. det var i alle fall det.

Dvs, å bare få tegna opp en graf ikke tort mer avansert enn du aelv kan gjøre i excel....

alt det andre, det m\å du betale for, men før fikk man i alle fall prøve det (hele pakka) gratis i en måned.

Skrevet

Nå er jeg på dag 19 og har enda ikke fått EL :sjenert: ..Det har i hvertfall ikke slått ut på EL testene, og tempen svinger som bare det..Den laveste er 35,65 og den høyeste 36,85..Foruten om ekstremverdiene svinger det opp og ned mellom 35,9 og 36,3. Er det normalt? Og hvor mange dager før mensen har dere EL?

Tenk hvis jeg ikke har EL :overrasket:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...