Gå til innhold

Mannen lei av dårlige skoler og problemer i Oslo øst. Vil flytte til Oslo vest/Bærum. Uaktuelt for meg

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Hva gjør vi i denne situasjonen? Vi har 2 barn, 1 i barnehage og 1 på skolen i lavere trinn. Han har vært veldig lei i det siste og i natt kom bomben: Jeg nekter å bo her lenger. Det er dårlige skoler her, få norske på klassene og det går utover barna våre. Pluss mye negativitet om folk fra Oslo øst.

Han vil at vi skal fremstå som vi har lykkes, innen alt. Han har også snakket om dette med foreldrene sine og de er villige til å hjelpe oss til å kjøpe enebolig i Bærum/Oslo vest.

Dette betyr at vi må kjøpe enebolig til kanskje 12-15 millioner. Og bo i leilighet er uaktuelt for han.

For meg er det ikke aktuelt å bo i en enebolig til så mye penger og heller ikke aktuelt å bo i et så blendahvitt område. Jeg mener han overdriver ekstremt og forstår ikke helt hvorfor han plutselig slår om.

Hva skal jeg gjøre i dette tilfellet? Er så sinna og frustrert at det koker over

Anonymkode: 8d168...bbe

Hva er galt med å bo i en bolig til den prisen? Jeg bor i Bærum vest, i klassen til mine barn er det over 30 elever 4 norske.

Anonymkode: b99e2...f40

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Troll. Ingen forledre om de hadde ønsket det beste for sine barn hadde frivillig bodd på Tøyen 🤣

Tipper du kun hara laga tråden for å snake dritt om området.

Anonymkode: d7cec...d0c

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Finnes det ikke noe midt i mellom. Mange fine steder i Oslo.

Det er ikke lett for et barn å gå i en klasse der man er den eneste med sin kultur, eller religion, det gjelde seg om man er kristen eller muslim el. Har hørt flere barn på noen skoler på østkanten som daglig blir mobbet fordi de feirer jul, spiser gris osv osv…. Sånn skal man ikke vokse opp.
Men finnes mange skoler der det er god blanding av forskjellige barn fra forskjellige steder. Tror ikke nødvendigvis ikke alle områder i Bærum er lett å vokse opp i, om man ikke har veldig sterk økonomi. 
Mange av barna der er prestisjedrevet, de trener hardt, de spiller piano/fiolin, de tar ekstra kurs for å lære flere språk, de har ekstremt dyre klær, de sliter, fordi det forventes av de å være flinkest, best karakterer, flinkest i sport, penest…… Foreldrene putter mye penger i barna for at de skal vokse opp og bli «perfekte»

Men finnes også mange fine skoler i Bærum, kommer an på hva dere velger. 
En skole midt i mellom, med mye forskjellige barn er nok det beste.  

Anonymkode: d79ae...329

Velg heller noe midt i mellom. Se mot Østensjø, for eksempel. 

Anonymkode: 29a17...134

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Troll. Ingen forledre om de hadde ønsket det beste for sine barn hadde frivillig bodd på Tøyen 🤣

Hvor i tråden har jeg nevnt Tøyen? Vi bor i et villaområde på Oslo øst, uten å utdype det noe mer. ts

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor i all verden vil du bli boende på Oslo øst når dere faktisk har anledning til å flytte derfra? 

Mannen din har jo helt rett. 

Anonymkode: 08376...941

• Liker 9
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Joda, med "store" barn på VGS går det gjerne helt fint det, for da kan de likevel gå på bedre videregående skoler der de velger selv i større grad med bra miljø. Det er de små og mellomste jeg ikke ville ha hatt boende i Oslo Øst, da på grunn av at de risikerer å bli i mindretall i sin egen klasse. Det kan føre til språklige utfordringer, at de ikke lærer det de skal osv. Så jeg skjønner TS godt. 

Ville heller flyttet ut av byen i en periode barna er små og mellomstore, men man trenger ikke å flytte til Bærum. Finnes flere andre områder med en sunnere sammensetning av barn fra ulike bakgrunner på skolen enn både Bærum og Oslo Øst. 

Anonymkode: 2a99a...aab

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

De verste hyklerne er jo de som stemmer SV og Rødt...skal tvinge multikultur på alle andre, men deres egne barn skal gå på "hvite" skoler....

Anonymkode: 3ce37...90d

Da lurer jeg på hvorfor R har størst oppslutning i bydeler som Grorud og Grünerløkka, og ikke i Vestre Aker? Bor de i én bydel og er folkeregistrert i en annen? 

Anonymkode: 843bf...945

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Regner med du har en lenke til en underskelse som viser dette?

Anonymkode: f176b...977

Erik Solheim er jo typisk. Prediker flerkultur og bodde på Oslo Øst. Helt til hans egne barn kom i skolealder. Bor nå på Sankthanshaugen. Avtar Chaudry sendte sine med buss til andre siden av byen osv osv 

Ressurssterke flytter. De som ikke kan blir igjen.

https://www.aftenposten.no/oslo/i/BxJd0/sv-topp-busser-soennen-til-vestkanten

Anonymkode: a6d93...7be

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (58 minutter siden):

Hva er galt med å bo i en bolig til den prisen? 

Andre steder enn Oslo/Bærum får du et slott for 12 mill. 

Anonymkode: a804a...2c3

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Erik Solheim er jo typisk. Prediker flerkultur og bodde på Oslo Øst. Helt til hans egne barn kom i skolealder. Bor nå på Sankthanshaugen. Avtar Chaudry sendte sine med buss til andre siden av byen osv osv 

Ressurssterke flytter. De som ikke kan blir igjen.

https://www.aftenposten.no/oslo/i/BxJd0/sv-topp-busser-soennen-til-vestkanten

Dette er politikere, ikke de som stemmer. 

Anonymkode: a804a...2c3

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Kan jo hende han ikkr har lyst å bo i et strøk stappfullt av folk som stemmer SV og Rødt.

Anonymkode: dfaed...09f

Hvordan merker man hva naboen stemmer?

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hva er galt med å bo i en bolig til den prisen?

Er vel heller hva man får til den prisen som er saken.

Hadde jo selvfølgelig aldri kjøpt bolig til 12 mill i Bærum, når man får så lite for pengene. Finnes vel ingen steder i hele Norge man får så lite for pengene som der.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Hva gjør vi i denne situasjonen? Vi har 2 barn, 1 i barnehage og 1 på skolen i lavere trinn. Han har vært veldig lei i det siste og i natt kom bomben: Jeg nekter å bo her lenger. Det er dårlige skoler her, få norske på klassene og det går utover barna våre. Pluss mye negativitet om folk fra Oslo øst.

Han vil at vi skal fremstå som vi har lykkes, innen alt. Han har også snakket om dette med foreldrene sine og de er villige til å hjelpe oss til å kjøpe enebolig i Bærum/Oslo vest.

Dette betyr at vi må kjøpe enebolig til kanskje 12-15 millioner. Og bo i leilighet er uaktuelt for han.

For meg er det ikke aktuelt å bo i en enebolig til så mye penger og heller ikke aktuelt å bo i et så blendahvitt område. Jeg mener han overdriver ekstremt og forstår ikke helt hvorfor han plutselig slår om.

Hva skal jeg gjøre i dette tilfellet? Er så sinna og frustrert at det koker over

Bydel Østensjø og Nordstrand er ikke som bydelene Alna eller Grorud, men fortsatt Oslo øst.

Der er det blanding av mennesker, men blir mer og mer "hvitt". 

Hadde det vært noe?

Det finnes ghetto i Bærum også, så jeg skjønner ikke helt hva som er så ekstra fint med det. Langt unna er det også, mange steder i Bærum er uti gokk. 

Anonymkode: 01060...e8f

• Liker 2
Skrevet (endret)

Er han fra Oslo og du tilflytter? Føler det ofte er sånn når man er i den situasjonen dere er i. Jeg tenker dere må ut av Oslo, men ikke så langt unna at dere mister kontakten med byen. Ville sett i retning Son/Jeløy evt Drammen. Der kan dere bo fint uten å være langt unna områder som ikke er blendahvite og komme dere raskt til og fra Oslo utenom rushen. 

Endret av Majer
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Om ditt eneste problem er at det er blendahvitt så synes jeg du er den fordomsfulle i relasjonen deres.

Mannen ønsker bare det beste for deres barn. Nå har dere prøvd i Oslo øst, kanskje på tide å møte ham litt på hans verdier også? Men det finnes mellomting. Dere trenger da ikke flytte til Oslo vest, men for eksempel Nordstrand eller områdene rundt har mye mindre problemer enn øst-øst.

Anonymkode: bf1ca...a4f

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
12 minutter siden, sicario said:

Er vel heller hva man får til den prisen som er saken.

Hadde jo selvfølgelig aldri kjøpt bolig til 12 mill i Bærum, når man får så lite for pengene. Finnes vel ingen steder i hele Norge man får så lite for pengene som der.

Tja, om du har pengene så får du veldig mye for 12 millioner, altså en tomt i nærheten til landets største by. Det er en god investering. 

Anonymkode: bf1ca...a4f

• Liker 1
Skrevet

Har dere i det hele tatt økonomisk mulighet til å betjene et så stort lån? Og hvor mye må dere ofre for å få det til?

Personlig ville jeg heller flyttet til Drammen og fått et hus til langt mindre pris og samtidig levd godt, enn å leve smalhans i Bærum. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
sicario skrev (9 minutter siden):

Hvordan merker man hva naboen stemmer?

Hvem som stemmer hva er analysert ned til alder, kjønn, utdanning osv. Politikerne veit hvor deres kjerne velgere bor.

Sosialister langt ute til venstre som Rødt, SV og MPG dominerer fullstendige i Oslo øst. I sentrum mer en utenfor.

Innvandrerfamilier, studenter og trygdede er garantert å stemme sosialistisk. Mer i støtte og gratis trikk. La de andre betale. La meg få mer. 

Sosialister er kjent som blakke kapitalister som vil ha andres penger.

Når de får jobb, barn og blir etablerte flytter de ut. Ser hva de betaler i skatt og modererer seg politisk. Gjerne AP og høyre.

Mange av de jeg gikk på skole med ble politifolk. Kjenner INGEN i politiet som vurderer å bosette seg med barn på Oslo øst. Hvorfor tror du de som har mest kjennskap til hva som foregår (kun5% kommer i media) skygger unna. Det bør være tankevekker.

• Liker 2
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Vel, nå er jo ikke Bærum «blendahvitt» i det hele tatt, så allerede der fremstår du som fordomsfull. Og mannen din har rett; Å gå på skole i Oslo øst kan være en ulempe for barna deres (selvsagt avhengig av område, da noen områder har bedre skoler enn andre) 

Setter du barna dine først så flytter dere. 

Anonymkode: 875b9...5bf

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Er da mange som flytter fra Oslo øst på grunn av dårlige skoler. Prioriterer vel bedre skoler for barna, det er deres framtid det er snakk om. En trenger ikke nødvendigvis å flytte til Oslo vest eller Bærum, det finnes andre steder rundt Oslo også. Så jeg skjønner din mann godt.

Anonymkode: ab95c...958

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...