Gå til innhold

Mannen lei av dårlige skoler og problemer i Oslo øst. Vil flytte til Oslo vest/Bærum. Uaktuelt for meg

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hva gjør vi i denne situasjonen? Vi har 2 barn, 1 i barnehage og 1 på skolen i lavere trinn. Han har vært veldig lei i det siste og i natt kom bomben: Jeg nekter å bo her lenger. Det er dårlige skoler her, få norske på klassene og det går utover barna våre. Pluss mye negativitet om folk fra Oslo øst.

Han vil at vi skal fremstå som vi har lykkes, innen alt. Han har også snakket om dette med foreldrene sine og de er villige til å hjelpe oss til å kjøpe enebolig i Bærum/Oslo vest.

Dette betyr at vi må kjøpe enebolig til kanskje 12-15 millioner. Og bo i leilighet er uaktuelt for han.

For meg er det ikke aktuelt å bo i en enebolig til så mye penger og heller ikke aktuelt å bo i et så blendahvitt område. Jeg mener han overdriver ekstremt og forstår ikke helt hvorfor han plutselig slår om.

Hva skal jeg gjøre i dette tilfellet? Er så sinna og frustrert at det koker over

Anonymkode: 8d168...bbe

• Liker 1
  • Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Finnes det ikke noe midt i mellom. Mange fine steder i Oslo.

Det er ikke lett for et barn å gå i en klasse der man er den eneste med sin kultur, eller religion, det gjelde seg om man er kristen eller muslim el. Har hørt flere barn på noen skoler på østkanten som daglig blir mobbet fordi de feirer jul, spiser gris osv osv…. Sånn skal man ikke vokse opp.
Men finnes mange skoler der det er god blanding av forskjellige barn fra forskjellige steder. Tror ikke nødvendigvis ikke alle områder i Bærum er lett å vokse opp i, om man ikke har veldig sterk økonomi. 
Mange av barna der er prestisjedrevet, de trener hardt, de spiller piano/fiolin, de tar ekstra kurs for å lære flere språk, de har ekstremt dyre klær, de sliter, fordi det forventes av de å være flinkest, best karakterer, flinkest i sport, penest…… Foreldrene putter mye penger i barna for at de skal vokse opp og bli «perfekte»

Men finnes også mange fine skoler i Bærum, kommer an på hva dere velger. 
En skole midt i mellom, med mye forskjellige barn er nok det beste.  

Anonymkode: d79ae...329

• Liker 17
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Hva utløste dette, da? Blir ungene negativt preget av sammensetningen på skole/barnehage? Er han bekymret for negativ utvikling når de når høyere klassetrinn? Dårlig læringsmiljø, lavere karakterer, feil venner osv? Slike bekymringer må man ta på alvor, og sette ungene først.

Trives han ikke? Får han ikke kontakt med naboer og savner dette? Ønsker han naboer hvor ungene kan gå inn og ut som de vil, grillkvelder, sosialt samvær, og føler at dette ikke går pga kulturelle forskjeller? I så fall er dette problemer som må tas på alvor. Mistrivsel er ikke annerledes enn om man for eksempel ikke trives på landet, ikke ønsker å bo tett osv.

Eller er det fordi han ikke synes det er fint nok å bo på Oslo Øst? 

Anonymkode: 87809...74e

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Helt ærlig så skjønner jeg mannen din godt. Men sen biten om å framstå vellykket er på tryne 

Anonymkode: aabc8...298

• Liker 32
  • Nyttig 6
Skrevet (endret)

Jeg kjenner meg så godt igjen i ektemannen din. Bodde på Tøyen i ett år og hatet hvert minutt og alt ved å bo der. Det var ofte politiaksjoner i nabolaget, hvorav noen fikk stor mediedekning. Andre ganger stod Deltatroppen og blokkerte innkjøringen til garasjen vår. Etter hvert begynte jeg å låse dørene i bilen da vi var ute og kjørte for jeg følte meg utrygg. Samboeren ville gjerne bo sentralt. Jeg fikk henne med på å flytte til Fornebu og merker at livskvaliteten har økt betydelig for oss begge!

Nå har vi kommet dit at samboeren ser på (altfor dyre) hus i Bærum øst og vil fortsette å bo her når barna vokser opp også! 

Det er ikke snakk om å være innvandrerfiendlig eller rasistisk på noen måte, men jeg vil at barna mine går på en god skole med ressurssterke foreldre. Jeg tror dette bedrer opplæringskvaliteten. Nå har vi to riktignok to barn i bhgalder, men når vi skal flytte til noe større ifbm med skolestart, så er det viktig for oss å flytte til et område som sokner til en god skole! 

Det høres ut som dere må sette dere ned og prate om dette og finne ut hva deres ønsker er. Hva er likt og hva er forskjellig. 

Endret av dyptvann
  • Liker 16
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Hva utløste dette, da? Blir ungene negativt preget av sammensetningen på skole/barnehage? Er han bekymret for negativ utvikling når de når høyere klassetrinn? Dårlig læringsmiljø, lavere karakterer, feil venner osv? Slike bekymringer må man ta på alvor, og sette ungene først.

Trives han ikke? Får han ikke kontakt med naboer og savner dette? Ønsker han naboer hvor ungene kan gå inn og ut som de vil, grillkvelder, sosialt samvær, og føler at dette ikke går pga kulturelle forskjeller? I så fall er dette problemer som må tas på alvor. Mistrivsel er ikke annerledes enn om man for eksempel ikke trives på landet, ikke ønsker å bo tett osv.

Eller er det fordi han ikke synes det er fint nok å bo på Oslo Øst? 

Det er nok mye det siste. Han overdriver en del syns jeg, men slik blir det vel når man krever slikt. Husker i starten så trivdes han veldig her, likte gaten og folkene, men dette endret seg i takt med at han fikk en ny stilling for noen år siden,  og spesielt siden han rykket opp i stillingen han har nå. Han jobber med mange fra Oslo vest/Bærum og tror han kjenner på skam over å bo her. Han trekker frem at det f.eks er få som svarer i foreldreundersøkelse i barnehagen, og tolker det dit hen at foreldrene ikke bryr seg eller ikke kan språket.

Jeg kjenner ikke på dette i det hele tatt, så blir en spennende periode fremover. ts

Anonymkode: 8d168...bbe

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Med 12-15mill i budsjett får dere ikke en enebolig i de mest "blendahvite" områdene i Bærum/Oslo vest, så du trenger ikke bekymre deg for snobberi. Dere kan derimot få kjøpt i områder med litt forskjellige typer mennesker som kanskje passer dere begge.

Anonymkode: 266f3...ee5

• Liker 24
AnonymBruker
Skrevet

Du bør lytte til mannen din. Det viktigste er at dere begge kjenner på bosituasjonen som bra.

Anonymkode: 30a64...7c0

• Liker 9
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Oslo øst er stort og veldig variert. Jeg kan ikke skjønne at det ikke er aktuelt å f.eks flytte til Bøler eller andre områder i bydel Østensjø som er stappfullt av middelklasseakademikere samtidig som dere kanskje får råd til et rekkehus.

Anonymkode: d7912...327

• Liker 18
AnonymBruker
Skrevet

12-15 millioner hadde jeg flyttet ut av hele byen ass.

man får heller ikke all verden for den summen flere steder i oslo og omegn. Selv kommer jeg fra et tettsted like utenfor å fikk sjokk når en kollega fortalte om at søsteren hadde betalt 8 millioner for et rekkehus 20 min utenfor, det er nå et halvt tiår siden. Man får villaer for samme sum og barnevennlige områder om man flytter seg ut av byen noe jeg ser mange gjør som flytter ut hit. 

Anonymkode: ab2cb...dfd

• Liker 11
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Med 12-15mill i budsjett får dere ikke en enebolig i de mest "blendahvite" områdene i Bærum/Oslo vest, så du trenger ikke bekymre deg for snobberi. Dere kan derimot få kjøpt i områder med litt forskjellige typer mennesker som kanskje passer dere begge.

Anonymkode: 266f3...ee5

Dette er helt riktig, man kommer ikke langt med 12-15 mill hvis man skal bo i et blendahvitt område. 

At få svarer på foreldreundersøkelse er jo et fryktelig dårlig tegn! Uansett grunn. Vil du ikke at ungene dine skal gå på en skole hvor det er engasjerte foreldre? Det har mye å si for læringsmiljøet til dine barn.

At mannen din har endret holdning etter jobbytte kan jo skyldes at kollegaene hans har gjort han oppmerksom på utdanningssituasjonen. Kanskje de sitter på jobben og forteller om engasjerte foreldre, høy deltakelse på foreldremøter og interesse for å sitte i FAU, og så sammenligner han med hvordan det ser ut rundt egne barn.

• Liker 12
AnonymBruker
Skrevet
35 minutter siden, AnonymBruker said:

Oslo øst er stort og veldig variert. Jeg kan ikke skjønne at det ikke er aktuelt å f.eks flytte til Bøler eller andre områder i bydel Østensjø som er stappfullt av middelklasseakademikere samtidig som dere kanskje får råd til et rekkehus.

Anonymkode: d7912...327

Kan jo hende han ikkr har lyst å bo i et strøk stappfullt av folk som stemmer SV og Rødt.

Anonymkode: dfaed...09f

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Det virker som du er temmelig forutinntatt og har meninger om Oslo Vest/Bærum som ikke stemmer med virkeligheten. 

Har selv bodd i Oslo Vest og Bærum (og også bodd på nedre Grunerløkka/Tøyen), og det er definitivt ikke så blendahvitt som du skal ha det til. Det er kjempekoselige nabolag med masse ulike mennesker :) Generelt er vel kvaliteten på skolene bedre på vestkanten enn på østkanten, men det er store variasjoner der også! Og de aller fleste går faktisk kledd i klær fra h&m, kappahl og lindex. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det finnes da en mellomting, og det kan godt være mellomtingen faktisk finnes i Bærum. Ikke at jeg er veldig kjent der, men det er da ikke alle områder der som er blendahvite eller superrike. 

Å bry seg om gode skoler er også bare fint og bra. Men kjedelig om det er mest adressen mannen bryr seg om.. hvis han skal hive seg på et sånt statusjag og sammenligne seg med andre hele tiden, så hjelper det ikke å flytte til Bærum - naboen vil fremdeles ha større hus og finere bil.

Anonymkode: cb396...233

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Kan jo hende han ikkr har lyst å bo i et strøk stappfullt av folk som stemmer SV og Rødt.

Anonymkode: dfaed...09f

De verste hyklerne er jo de som stemmer SV og Rødt...skal tvinge multikultur på alle andre, men deres egne barn skal gå på "hvite" skoler....

Anonymkode: 3ce37...90d

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

De verste hyklerne er jo de som stemmer SV og Rødt...skal tvinge multikultur på alle andre, men deres egne barn skal gå på "hvite" skoler....

Anonymkode: 3ce37...90d

Regner med du har en lenke til en underskelse som viser dette?

Anonymkode: f176b...977

• Liker 7
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)

Hvor er dere fra opprinnelig? Hva har dere selv vokst opp med?

Jeg kan godt forstå mannen din, og han er ikke akkurat alene om dette. Foreslår at du prøver å snakke med ham om dette på en ordentlig måte, i stedet for å sette en snobbestempel på ham.

Det er forøvrig et fåtall av Oslos skoler som er "blendahvite". Jeg vokste opp på Oslo vest og hadde flere minoritetsbarn i klassen. Kjenner til et par skoler som er ganske homogene, Jar i Bærum og Bestum på Ullern f.eks., men Oslo er jo veldig mye større enn som så.

Folk i deres "kategori" ser ofte på skoler rundt Østensjø-området.

Endret av Lønnesirup01
  • Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Nå har jeg 3 barn som er på veg ut i voksenlivet. Alle er utdannet eller under utdanning.

Men det har vært en kamp. Alle barn er forskjellige men om mine hadde vokst opp med "feil" miljø rundt seg er jeg redd det hadde gått veldig dårlig.

2 av mine er rastløse, spenningssøkende, ikke skole motiverte. Hadde det ikke vært for nærmiljøet og kulturen spillet den positive rollen gjorde er jeg redd for hvor de hadde vært idag.

Oslo øst hvor mine hadde vært i mindretall og måtte assimilere seg inn i miljøet. Forsøke å passe inn, hevde seg osv. 

Det er en grunn til at white flight eksisterer og ressurssterke fremmedkulturelle flytter ut.

Man gambler ikke med egne barns oppvekst miljø. Det er greit at man skal være for det flerkulturelle men den dagen din sønn må "kysse skoen" til noen for ikke å bli banket opp av en gjeng er det litt seint. Streetsmart er bra, men burde være unødvendig.

Du prioriterer å markere et poeng fremfor beste muligheter for egne barn. Når du har mulighet til å maksimere dine barns muligheter i fremtiden.

Anonymkode: a6d93...7be

• Liker 11

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...