AnonymBruker Skrevet 7. april 2022 #1 Del Skrevet 7. april 2022 Leier leilighet med hvitevarer inkludert og huseier har selvsagt satt inn noe gammelt ræl. Kjøleskapet har de siste ukene begynt å lage en høyfrekvent pipelyd og durer absolutt hele tiden (suger garantert strøm). Det er åpen kjøkkenløsning, så jeg hører lyden hele tiden - blir gal av den. Kan jeg gjøre noe med den? Kjøleskapet er innebygget og digert så jeg klarer ikke dra ut kontakten. Anonymkode: 803cc...a5e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Blondie65 Skrevet 7. april 2022 #2 Del Skrevet 7. april 2022 Har du ... jeg vet ikke jeg ... vurdert å kontakte husvert? Det er liksom hans ansvar å sørge for sånt? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. april 2022 #3 Del Skrevet 7. april 2022 Hvis huseier ikke forstår problemet, ville jeg personlig ha spurt om jeg heller kunne betale for et kjøleskap selv, da. Du kan sikkert få tak i et brukt kjøleskap på finn til en billig penge. Anonymkode: 962ef...e95 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. april 2022 #4 Del Skrevet 7. april 2022 Blondie65 skrev (48 minutter siden): Har du ... jeg vet ikke jeg ... vurdert å kontakte husvert? Det er liksom hans ansvar å sørge for sånt? Ja jeg har vurdert det, men nå har jeg tidligere kontaktet vedkommende etter at komfyren tok kvelden og litt etter oppvaskmaskinen, og det er litt dårlig stemning. Så kvier meg veldig for å gjøre det. Anonymkode: 803cc...a5e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. april 2022 #5 Del Skrevet 7. april 2022 AnonymBruker skrev (45 minutter siden): Hvis huseier ikke forstår problemet, ville jeg personlig ha spurt om jeg heller kunne betale for et kjøleskap selv, da. Du kan sikkert få tak i et brukt kjøleskap på finn til en billig penge. Anonymkode: 962ef...e95 Jeg har faktisk kjøpt et ekstra kjøleskap men jeg får jo ikke skrudd av det gamle 😕 Anonymkode: 803cc...a5e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. april 2022 #6 Del Skrevet 7. april 2022 Dra ut kontakten og bruk et annet kjøleskap. Den pipingen kommer ikke til å gi seg, har hatt et slikt før. Den en på kanten til ødelagt. Anonymkode: 2f19c...804 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Marikken Skrevet 7. april 2022 #7 Del Skrevet 7. april 2022 Du kontakter huseier formelt i en e-post og skriver noe a'la: "Viser til husleiekontrakt datert XX.XX.XXXX. Husleien er på NOK xxxx og det er definert at følgende hvitevarer inngår: Kjøleskap, komfyr .... . Per dd fungerer ikke kjøleskap (og var det mer?) og jeg vil derfor i tråd med husleielovens "§2-11 Avslag i leie", "§5-3 Vedlikehold" og "§ 5-7 Leierens krav på grunn av mangler som oppstår i leietiden" fra xx.xx.xxxx holde tilbake NOK XX av husleien fram til forholdet er utbedret. Ref husleieloven §3-8 vil tilbakeholdt husleie deponeres på konto XXXXXX. " Du er i din fulle rett til å holde tilbake penger, ref husleielovens §5-3 "Må gjenstander som tilhører utleieren skiftes ut, påhviler dette utleieren hvis annet ikke er avtalt." Hvor stor andel av husleie du vil holde tilbake må du selv gjøre en vurdering av. Sjekk §2-11 som vist til over (det står: I den tid husrommet lider av en mangel, kan leieren kreve avslag i leien slik at forholdet mellom nedsatt og avtalt leie svarer til forholdet mellom husrommets leieverdi i mangelfull og kontraktsmessig stand. Dette gjelder likevel ikke i tiden etter at leieren har avslått et tilbud om retting som leieren pliktet å motta.) Så får du hjelp til å få dratt ut stikkontakten av kjøleskapet så du slipper å høre på pipingen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. april 2022 #8 Del Skrevet 7. april 2022 Marikken skrev (1 minutt siden): Du kontakter huseier formelt i en e-post og skriver noe a'la: "Viser til husleiekontrakt datert XX.XX.XXXX. Husleien er på NOK xxxx og det er definert at følgende hvitevarer inngår: Kjøleskap, komfyr .... . Per dd fungerer ikke kjøleskap (og var det mer?) og jeg vil derfor i tråd med husleielovens "§2-11 Avslag i leie", "§5-3 Vedlikehold" og "§ 5-7 Leierens krav på grunn av mangler som oppstår i leietiden" fra xx.xx.xxxx holde tilbake NOK XX av husleien fram til forholdet er utbedret. Ref husleieloven §3-8 vil tilbakeholdt husleie deponeres på konto XXXXXX. " Du er i din fulle rett til å holde tilbake penger, ref husleielovens §5-3 "Må gjenstander som tilhører utleieren skiftes ut, påhviler dette utleieren hvis annet ikke er avtalt." Hvor stor andel av husleie du vil holde tilbake må du selv gjøre en vurdering av. Sjekk §2-11 som vist til over (det står: I den tid husrommet lider av en mangel, kan leieren kreve avslag i leien slik at forholdet mellom nedsatt og avtalt leie svarer til forholdet mellom husrommets leieverdi i mangelfull og kontraktsmessig stand. Dette gjelder likevel ikke i tiden etter at leieren har avslått et tilbud om retting som leieren pliktet å motta.) Så får du hjelp til å få dratt ut stikkontakten av kjøleskapet så du slipper å høre på pipingen. Vil ikke anbefale noen å starte kontakten med å dra fram lovparagrafer. Det er noe man kan gjøre etter at vedkommende setter seg på bakbeina. Anonymkode: e5a24...5fa 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. april 2022 #9 Del Skrevet 7. april 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Vil ikke anbefale noen å starte kontakten med å dra fram lovparagrafer. Det er noe man kan gjøre etter at vedkommende setter seg på bakbeina. Anonymkode: e5a24...5fa Ellers et godt råd å holde kontakten formell og rett til sak. Anonymkode: e5a24...5fa Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. april 2022 #10 Del Skrevet 7. april 2022 Marikken skrev (3 minutter siden): Du kontakter huseier formelt i en e-post og skriver noe a'la: "Viser til husleiekontrakt datert XX.XX.XXXX. Husleien er på NOK xxxx og det er definert at følgende hvitevarer inngår: Kjøleskap, komfyr .... . Per dd fungerer ikke kjøleskap (og var det mer?) og jeg vil derfor i tråd med husleielovens "§2-11 Avslag i leie", "§5-3 Vedlikehold" og "§ 5-7 Leierens krav på grunn av mangler som oppstår i leietiden" fra xx.xx.xxxx holde tilbake NOK XX av husleien fram til forholdet er utbedret. Ref husleieloven §3-8 vil tilbakeholdt husleie deponeres på konto XXXXXX. " Du er i din fulle rett til å holde tilbake penger, ref husleielovens §5-3 "Må gjenstander som tilhører utleieren skiftes ut, påhviler dette utleieren hvis annet ikke er avtalt." Hvor stor andel av husleie du vil holde tilbake må du selv gjøre en vurdering av. Sjekk §2-11 som vist til over (det står: I den tid husrommet lider av en mangel, kan leieren kreve avslag i leien slik at forholdet mellom nedsatt og avtalt leie svarer til forholdet mellom husrommets leieverdi i mangelfull og kontraktsmessig stand. Dette gjelder likevel ikke i tiden etter at leieren har avslått et tilbud om retting som leieren pliktet å motta.) Så får du hjelp til å få dratt ut stikkontakten av kjøleskapet så du slipper å høre på pipingen. Kan da for pokker ikke true med å holde tilbake leie for en feil hun ikke engang har fortalt utleier om. Du minner meg forresten om The Karen & Ellen letters 🤣 Anonymkode: ed553...48c 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. april 2022 #11 Del Skrevet 7. april 2022 Blondie65 skrev (1 time siden): Har du ... jeg vet ikke jeg ... vurdert å kontakte husvert? Det er liksom hans ansvar å sørge for sånt? Trodde det var leietakers ansvar? Selv om jeg synes det er rart. Leste nettopp en artikkel på nrk.no om dette med hvitevarer. Syv ting du bør vite når du leier bolig – NRK Livsstil – Tips, råd og innsikt Anonymkode: 7e4d0...ae0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Marikken Skrevet 7. april 2022 #12 Del Skrevet 7. april 2022 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Vil ikke anbefale noen å starte kontakten med å dra fram lovparagrafer. Det er noe man kan gjøre etter at vedkommende setter seg på bakbeina. Næh, i utgangspunktet enig, men fikk inntrykk av at hun allerede hadde kontakten huseier om ting som ikke funket og ikke fått hjelp - så det var utgangspunktet for det jeg skrev. Så absolutt enig at det er lurt å varsle først. Er derimot utleier litt useriøs så skader det aldri å påpeke lovtekst for å få fortgang i sakene. Er forøvrig utleier selv og hvis jeg ikke hadde forholdt meg profesjonelt til husleieloven så hadde det absolutt vært på sin plass for leietager å gjøre meg oppmerksom på det! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. april 2022 #13 Del Skrevet 7. april 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Trodde det var leietakers ansvar? Selv om jeg synes det er rart. Leste nettopp en artikkel på nrk.no om dette med hvitevarer. Syv ting du bør vite når du leier bolig – NRK Livsstil – Tips, råd og innsikt Anonymkode: 7e4d0...ae0 Der står det at hvitevarer er leietakers ansvar. Men det kan da ikke stemme? De er jo steingamle, så skal jeg ha ansvar for reparasjon? Da burde jeg nekta å leie med hvitevarer… Anonymkode: 803cc...a5e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. april 2022 #14 Del Skrevet 7. april 2022 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Dra ut kontakten og bruk et annet kjøleskap. Den pipingen kommer ikke til å gi seg, har hatt et slikt før. Den en på kanten til ødelagt. Anonymkode: 2f19c...804 Sitat Kan jeg gjøre noe med den? Kjøleskapet er innebygget og digert så jeg klarer ikke dra ut kontakten. Anonymkode: 803cc...a5e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. april 2022 #15 Del Skrevet 7. april 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Der står det at hvitevarer er leietakers ansvar. Men det kan da ikke stemme? De er jo steingamle, så skal jeg ha ansvar for reparasjon? Da burde jeg nekta å leie med hvitevarer… Anonymkode: 803cc...a5e Enig med deg, og tror ikke eier kan forlange noe hvis hvitevarene er gamle. La bare ved linken som nrk har skrevet. Anonymkode: 7e4d0...ae0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. april 2022 #16 Del Skrevet 7. april 2022 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Jeg har faktisk kjøpt et ekstra kjøleskap men jeg får jo ikke skrudd av det gamle 😕 Anonymkode: 803cc...a5e Joda. det får du. Det er en avknapp på selve kjøleskapet et sted. I tillegg er det tilgang til stikkontakt et sted. Vipp av sokkelen og se ved gulvet, se over kjøleskapet. Se i skap eller bak skuffer rundt kjøleskapet. Om ikke noe av dette fungerer vipper du av sokkelen, og får hjelp til å dra det ut for å komme til. Selv om det er integrert er det ikke fastmontert på noen måte. Anonymkode: d507d...7a5 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Blondie65 Skrevet 7. april 2022 #17 Del Skrevet 7. april 2022 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Trodde det var leietakers ansvar? Selv om jeg synes det er rart. Leste nettopp en artikkel på nrk.no om dette med hvitevarer. Syv ting du bør vite når du leier bolig – NRK Livsstil – Tips, råd og innsikt Anonymkode: 7e4d0...ae0 Det er ikke det hvis det står eksplisitt i kontrakten at hvitevarer medfølger uten forbehold. Dette er i tillegg integrert. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå