Gå til innhold

Kreatin og vektoppgang?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

For ca 1,5 mnd siden starter jeg på kreatin for å forbedre ytelse i trening. Det ser ut til å virke. Jeg løfter mer og føler meg sterkere. Men vekta gikk umiddelbart opp i «loading-fasen» og den går ikke ned igjen! Jeg vet st det er vanlig å gå opp en kg eller to på kreatin, men hadde håpet at vekta etter hvert skulle gå nedover igjen. Men det er heller det motsatte som skjer. Jeg forsøker å holde meg i et kaloriunderskudd, men den siste uka har jeg spist mer i vedlikeholdsområdet. Da går vekta opp! Jeg tenker det kan være muskler jeg bygger, men ærlig talt syns jeg det er så demotiverende at jeg vurderer å kutte kreatinen nå. Jeg er tyngre enn jeg noen sinne har vært og jeg trener hver dag. Løfter tunge vekter, går turer hver dag og i tillegg trenger jeg spinning/andre høy puls treninger flere ganger i uka. Ser ikke noen nevneverdig forskjellen hverken opp eller ned på muskeldefinisjon eller mål. Jeg kjenner at jeg blir demotivert og på grensen til deprimert av dette.  Er 175 cm høy og veide før kreatin ca mellom 80,5-82 kg. Nå går vekta mot 86 kg. Jeg ønsker at den skal gå mot 75. Det virker helt uoverkommelig nå. Jeg holder meg til rundt 1800 kalorier Per dag, men synder nok litt i helgene. Klar over at jeg bør være mer disiplinert der, men jeg trener MYE! Noen som har erfaringer med kreatin? Og gikk dere ned i vekt etter evt å ha gått på det en stund eller sluttet med det? 

Anonymkode: 32248...af5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Du bør hvile litt, ikke bare trene. Alltid lurt med en hviledag i uka, minst, uansett hvilke muskelgrupper du trener når. 

Og du går heller ikke ned om du bruker kreatin og spiser mer enn du vil innrømme. 

Kanskje slutte med kreatin også. Selv ble jeg bare litt sterkere, men jeg ble veldig oppblåst. 

Anonymkode: 7affa...f84

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Du bør hvile litt, ikke bare trene. Alltid lurt med en hviledag i uka, minst, uansett hvilke muskelgrupper du trener når. 

Og du går heller ikke ned om du bruker kreatin og spiser mer enn du vil innrømme. 

Kanskje slutte med kreatin også. Selv ble jeg bare litt sterkere, men jeg ble veldig oppblåst. 

Anonymkode: 7affa...f84

Takk for svar! Jeg føler meg også veldig oppblåst og lurer på hvor mye av styrken som kommer av kreatin og hvor mye fra trening. Gikk du på kreatin lenge før du kuttet det ut? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er vel ganske kaloririkt i seg selv, nesten som godteri. Ville aldri tatt noe slikt tilskudd dersom målet egentlig er vektnedgang (hadde ikke tatt det uansett da). Prøv å trene litt mindre, da blir du også mindre sulten og det er lettere å holde seg innenfor kaloriregnskapet. Du kan heller trene mer igjen når du har nådd vektmålet.

Anonymkode: 172cc...1b2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (57 minutter siden):

Det er vel ganske kaloririkt i seg selv, nesten som godteri. Ville aldri tatt noe slikt tilskudd dersom målet egentlig er vektnedgang (hadde ikke tatt det uansett da). Prøv å trene litt mindre, da blir du også mindre sulten og det er lettere å holde seg innenfor kaloriregnskapet. Du kan heller trene mer igjen når du har nådd vektmålet.

Anonymkode: 172cc...1b2

Det er ikke kalorier i kreatin, men det holder mye vann i kroppen.  Dessuten er det bra å trene for ikke å miste så mye muskelmasse mens man går ned i vekt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg gikk opp rundt to kilo på kreatin og de kiloene holder jeg på, tok litt tid før vekta flyttet seg nedover ja, men stol på prosessen. 

Anonymkode: cc303...2b1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...