sommermor Skrevet 6. april 2022 #1 Skrevet 6. april 2022 Å ringe før en dukker opp på legevakten,har jeg da gjort i alle år. Det kan jeg ikke skjønne at er en så stor sak som avisene vil ha det til. Når en ringer,så får jo de satt oss opp på time etter hvor travelt det er og etter hvor mye det haster. Jeg skjønner at døve har utfordringer med å ringe. Her står det lapp på døren til legevakten at en MÅ ringe før en dukker opp. 10
AnonymBruker Skrevet 6. april 2022 #2 Skrevet 6. april 2022 Her jeg bor er det ingen vits å ringe legevakt for de har ikke lov til å gjøre en vurdering over telefon, så man får alltid beskjed omå møte opp uansett hva det gjelder. Anonymkode: e6308...440 1
Frisk Skrevet 6. april 2022 #3 Skrevet 6. april 2022 Jeg har jobbet på legevakt i flere år, og vil si at de fleste ringer før de kommer. Dette er derfor ikke noe nytt for majoriteten... 9
AnonymBruker Skrevet 6. april 2022 #4 Skrevet 6. april 2022 sommermor skrev (10 minutter siden): Når en ringer,så får jo de satt oss opp på time etter hvor travelt det er og etter hvor mye det haster. Time på legevakten? Her møter du opp, blir vurdert og får en fargekode ut i fra alvorlighetsgrad. Om du ikke får høyeste prioritet kan du like gjerne reise hjem igjen, for da har du mange timer på venterommet foran deg... Og på en måte er jo det greit, legevakt skal være for det som er akutt og haster. Men det er ikke snakk om å få noen oppsatt time, nei. Anonymkode: 9317c...3f9 8
AnonymBruker Skrevet 6. april 2022 #5 Skrevet 6. april 2022 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Time på legevakten? Her møter du opp, blir vurdert og får en fargekode ut i fra alvorlighetsgrad. Om du ikke får høyeste prioritet kan du like gjerne reise hjem igjen, for da har du mange timer på venterommet foran deg... Og på en måte er jo det greit, legevakt skal være for det som er akutt og haster. Men det er ikke snakk om å få noen oppsatt time, nei. Anonymkode: 9317c...3f9 Her også kan man få satt opp time. Min samboer ringte på mine vegne en gang da jeg lå å vred meg i intense smerter i øret (var betennelse i hele øret). Det er jo ikke dødsalvorlig, men selvsagt uholdbart. Fikk time en time etter at han ringte. Anonymkode: 42bee...37e 2
Fireflies Skrevet 6. april 2022 #6 Skrevet 6. april 2022 (endret) sommermor skrev (26 minutter siden): Å ringe før en dukker opp på legevakten,har jeg da gjort i alle år. Det kan jeg ikke skjønne at er en så stor sak som avisene vil ha det til. Når en ringer,så får jo de satt oss opp på time etter hvor travelt det er og etter hvor mye det haster. Jeg skjønner at døve har utfordringer med å ringe. Her står det lapp på døren til legevakten at en MÅ ringe før en dukker opp. Det er en stor sak for døve som du nevner. De fleste kan ringe legevakten, men er du døv eller stum så blir terskelen høy når alt som står er "du må ringe før oppmøte". Endret 6. april 2022 av Fireflies korrigering av to ord 4 1
AnonymBruker Skrevet 6. april 2022 #7 Skrevet 6. april 2022 Her må man også ringe og få en time på legevakten. Men det er alltid venting lagt ut over timen uansett her! Anonymkode: f2fc4...4fa 1
AnonymBruker Skrevet 6. april 2022 #8 Skrevet 6. april 2022 Er noen år siden jeg har vært på legevakten, men har aldri ringt på forhånd. Legevakten er for ting som ikke kan vente til legekontoret åpner, og for ting som ikke er så alvorlige at en ikke kan vente litt. Er ting så alvorlig at en ikke kan vente er heller ambulanse rett instans. Å ringe først er ikke noe jeg er fan av, innslipp etter oppmøte er mer rettferdig, selvfølgelig med unntak for barn under 16. Anonymkode: 6a458...24e
AnonymBruker Skrevet 6. april 2022 #9 Skrevet 6. april 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Er noen år siden jeg har vært på legevakten, men har aldri ringt på forhånd. Legevakten er for ting som ikke kan vente til legekontoret åpner, og for ting som ikke er så alvorlige at en ikke kan vente litt. Er ting så alvorlig at en ikke kan vente er heller ambulanse rett instans. Å ringe først er ikke noe jeg er fan av, innslipp etter oppmøte er mer rettferdig, selvfølgelig med unntak for barn under 16. Anonymkode: 6a458...24e Mye bedre å ringe først så slipper man å sitte "dausjuk" på venterommet i flere timer. Bedre heller å få vite at det du har haster så mye/lite at du kan komme ned om en times tid. Bedre å vente hjemme enn å sitte på venterommet. Syns jeg i hvert fall. Det sagt. Kun en gang har jeg vært hos legevakten og har endt opp med å vente. Da kom det inn en med åpent brudd i leggen. Så selv om man ringer og får time så kan man måtte vente. Ved å ha ringing før oppmøte så slipper man masse sure folk på venterommet og. Det er veldig mange som mener selv at de er skikkelig syke, men egentlig så har de bare vondt i halsen. Bedre at de ringer inn og blir avvist eller får en time om fem timer enn at de sitter og opptar plass på venterommet unødig. Ja, det er lett å si at legevakten er for akutte ting som ikke er alvorlig nok for ambulansen, men dessverre så klarer ikke folk å se lenger enn sin egen nesetipp og seg og sitt og meg først. Så det er mange som benytter seg av legevakten selv om det ikke er behov for det. Anonymkode: 99d4a...594 9
AnonymBruker Skrevet 6. april 2022 #10 Skrevet 6. april 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Er noen år siden jeg har vært på legevakten, men har aldri ringt på forhånd. Legevakten er for ting som ikke kan vente til legekontoret åpner, og for ting som ikke er så alvorlige at en ikke kan vente litt. Er ting så alvorlig at en ikke kan vente er heller ambulanse rett instans. Å ringe først er ikke noe jeg er fan av, innslipp etter oppmøte er mer rettferdig, selvfølgelig med unntak for barn under 16. Anonymkode: 6a458...24e Man triagerer uansett om man ringer først eller dukker opp direkte, tviler på at noen legevakter følger innslipp etter oppmøte, det gjøres iallefall ikke her. Anonymkode: 44000...7d7 5
AnonymBruker Skrevet 7. april 2022 #11 Skrevet 7. april 2022 Det er kommunale forskjeller. Det som er idiotisk er at de ikke kan ta en henvendelse på luka som en oppringning. Jeg møtte opp på legevakten, hadde skadet meg, og ikke mulighet til å ringe før jeg kom hjem, men kjørte forbi, og stoppet på. Det taklet vedkommende dårlig. «Hva gjorde jeg der?», «Hun kunne ikke se jeg hadde ringt», «Hun kunne ikke hjelpe meg om hun ikke visste hva som var problemstillingen?» «Jeg kunne ikke bare komme dit, jeg måtte ringe!» Jeg lurte på om jeg skulle gå utenfor å ringe inn til henne???? 🤯 De store byen har en legevakt hvor du kan møte opp, i distriktene har en legevakt hvor man ringer.og får tildelt time. Det er greit å skulle ringe først, men de burde taklet at folk kom på luka i tillegg. Det er ikke allrid ringing for å få en time er det som passer best. Om man ikke er hjemme når man blir skadet/syk, eller om man ikke har telefon. Det er jo bedre å kunne tilby begge deler 😀 Anonymkode: 7e0f5...f20 5 1
AnonymBruker Skrevet 7. april 2022 #12 Skrevet 7. april 2022 Problemet er ikke for folk flest. For folk flest har alltid ringt inn på forhånd. Problemet gjelder de som ikke kan plukke opp telefonen og ringe. Det å gjøre det til en «regel» som må følges, det er der problemet ligger. Legevakten er plutselig ikke tilgjengelig for alle, og det er problemet. Vet fra coronasituasjonen at de ikke viser skjønn en gang. Man kan stå på utsiden, blod rennende nedoverseg (tydelig at man trenger hjelp), og man får ikke komme inn uten å ringe først. Anonymkode: 5eee9...0bd 2
AnonymBruker Skrevet 7. april 2022 #13 Skrevet 7. april 2022 De som av ulike grunner ikke kan ringe (f.eks døve) får nok hjelp ved å dukke opp direkte. Men jeg forstår godt at de ønsker at folk skal ringe først. Har selv jobbet på legevakt, og utrolig mange ting folk møter opp for der trenger enten ikke legetime i det hele tatt (kan fint løses med å handle reseptfritt på apotek eller egenpleie hjemme), er åpenbart en oppgave for fastlegen (utredning av langvarige plager eller oppfølging av kronisk sykdom), trenger tannlege, kan tas direkte med fysio (og henvisning dit kan man få hos fastlegen mandag, ikke LV lørdag kveld), eller er ting som ikke er legevakten oppgave, som reseptfornyelser, henvisninger til ditt og datt, bekreftelser til arbeidsgiver på ting som har vart lenge, sykmeldinger for kommende uke, dokumentasjon til forsikring ect. Alt dette kan siles vekk på en bedre måte via tlf, så kan de som faktisk trenger legehjelp få en time og ta store deler av ventingen hjemme. Anonymkode: 33ce5...d84 5
AnonymBruker Skrevet 7. april 2022 #14 Skrevet 7. april 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Det er kommunale forskjeller. Det som er idiotisk er at de ikke kan ta en henvendelse på luka som en oppringning. Jeg møtte opp på legevakten, hadde skadet meg, og ikke mulighet til å ringe før jeg kom hjem, men kjørte forbi, og stoppet på. Det taklet vedkommende dårlig. «Hva gjorde jeg der?», «Hun kunne ikke se jeg hadde ringt», «Hun kunne ikke hjelpe meg om hun ikke visste hva som var problemstillingen?» «Jeg kunne ikke bare komme dit, jeg måtte ringe!» Jeg lurte på om jeg skulle gå utenfor å ringe inn til henne???? 🤯 De store byen har en legevakt hvor du kan møte opp, i distriktene har en legevakt hvor man ringer.og får tildelt time. Det er greit å skulle ringe først, men de burde taklet at folk kom på luka i tillegg. Det er ikke allrid ringing for å få en time er det som passer best. Om man ikke er hjemme når man blir skadet/syk, eller om man ikke har telefon. Det er jo bedre å kunne tilby begge deler 😀 Anonymkode: 7e0f5...f20 Nope, i Trondheim må du ringe først. Anonymkode: ec5b6...e5b 1
AnonymBruker Skrevet 7. april 2022 #15 Skrevet 7. april 2022 Forstår ikke problemet med at en må ringe de først. Men skjønner jo at døve har problem. Men i Sandnes har de hatt denne ordningen i over20 år. De tar jo stilling over telefon hastegrad. Jeg har gjerne fått time 3 timer fram på dagen men fått beskjed om ting endrer seg drastisk så skal jeg ringe med en gang igjen eller 113. Har ved to anledninger ringt inn for og høre om de bør sjekke ting eller de mener det er forsvarlig og vente til neste dag. Begge gangene har de sendt ambulanse. Ene gangen kjørte vi til legevakta for så og bli kjørt til sykehus. Bruker ikke legevakta som min lege kun for akutte ting. Har opplevd folk som er der pga småting. I Stavanger har jeg sett at mange har blitt sendt hjem med beskjed om og ta kontakt med egen lege. De har visst annet system der.Greit og vente hjemme så slipper man og sitte der i timevis. Anonymkode: 3ff4e...04f 2
Gjest Blondie65 Skrevet 7. april 2022 #16 Skrevet 7. april 2022 I Bergen har man ALDRI før nå måttet ringe før oppmøte. Jeg ville ikke hatt problemer med å ringe dersom jeg trengte råd - men det har egentlig aldri slått meg som en mulighet. Det jeg derimot lurer på er hva jeg skal gjøre hvis jeg faller og brekker hånden på glatten. Det er ikke behov for ambulanse - får jeg komme til hvis jeg tar taxi bort eller blir jeg avvist fordi jeg ikke (med en brukelig hånd) har ringt på forhånd? Bergen har innført dette nå. Det betyr en times kø på telefonen. Jeg tror at grunnen til at det nå er behov for endring er at folk bruker legevakten istedenfor fastlegeordning. Det er flere grunner til det - men den viktigste er mangel på fastleger. Legevakten burde være akutt tjeneste - altså dit du drar dersom du er akutt skadet.
AnonymBruker Skrevet 7. april 2022 #17 Skrevet 7. april 2022 Her ringer man og får en tid - kommer det inn noe som derimot er mer akutt må man vente - helt innafor, men jeg bor "på bøgda" og skjønner at dette med kapasitet osv neppe er likt i en storby der en legevakt ha et mye større antall mennesker de skal ta imot, eller der de er vant til et annet system - de fleste mennesker er imo forandringer fordi det er nettopp det, en endring av noe de kjenner fra før som føles forutsigbart.. Anonymkode: 8cfef...990 2
AnonymBruker Skrevet 7. april 2022 #18 Skrevet 7. april 2022 sommermor skrev (8 timer siden): Å ringe før en dukker opp på legevakten,har jeg da gjort i alle år. Det kan jeg ikke skjønne at er en så stor sak som avisene vil ha det til. Når en ringer,så får jo de satt oss opp på time etter hvor travelt det er og etter hvor mye det haster. Jeg skjønner at døve har utfordringer med å ringe. Her står det lapp på døren til legevakten at en MÅ ringe før en dukker opp. Skjønner det. Det er mange som tror legevakten er et drop in lokale for alt mulig småplukk. Anonymkode: 8ee3c...6b6 4
AnonymBruker Skrevet 7. april 2022 #19 Skrevet 7. april 2022 Fireflies skrev (8 timer siden): Det er en stor sak for døve som du nevner. De fleste kan ringe legevakten, men er du døv eller stum så blir terskelen høy når alt som står er "du må ringe før oppmøte". Men døve kan møte opp på legevakten. Ingen blir avvist i døren. Trodde de fleste legevakter praktiserte ring først. Synes det er en super ordning. Da kan i tillegg folk med omgangssyke få beskjed om å bli hjemme 😊 Anonymkode: e8957...93d 3
AnonymBruker Skrevet 7. april 2022 #20 Skrevet 7. april 2022 Blondie65 skrev (9 minutter siden): I Bergen har man ALDRI før nå måttet ringe før oppmøte. Jeg ville ikke hatt problemer med å ringe dersom jeg trengte råd - men det har egentlig aldri slått meg som en mulighet. Det jeg derimot lurer på er hva jeg skal gjøre hvis jeg faller og brekker hånden på glatten. Det er ikke behov for ambulanse - får jeg komme til hvis jeg tar taxi bort eller blir jeg avvist fordi jeg ikke (med en brukelig hånd) har ringt på forhånd? Bergen har innført dette nå. Det betyr en times kø på telefonen. Jeg tror at grunnen til at det nå er behov for endring er at folk bruker legevakten istedenfor fastlegeordning. Det er flere grunner til det - men den viktigste er mangel på fastleger. Legevakten burde være akutt tjeneste - altså dit du drar dersom du er akutt skadet. I Åsane har det vært praktisert ring og få klokkeslett for oppmøte 😊 Anonymkode: e8957...93d
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå