AnonymBruker Skrevet 6. april 2022 #1 Skrevet 6. april 2022 Situasjonen om dagen er helt vill. Å leve er rett og slett blitt for dyrt for meg. Skulle ønske jeg var i jobb og tjente bedre men det gjør jeg ikke. Jeg er dessverre ufør og det er vi som sliter mest om dagen. Hvis de ikke har planer om å gi oss mer penger så kan de hvertfall gi oss skattelette. Det er snakk om noen få tusen ekstra som vil komme godt med. Noen som har noen tanker rundt dette? Og spar meg for drittslenging angående uføre. Alltid så mye drit under alle tråder om uføretrygdede. Anonymkode: 438ad...3a4 18 3 7
AnonymBruker Skrevet 6. april 2022 #2 Skrevet 6. april 2022 Jeg synes ikke det. Det skal virkelig lønne seg å jobbe. De i arbeid må finansiere de uføre. Så mer skattelette til de som jobber. Men jeg synes uføre burde få mulighet til å bidra i samfunnet på et tilpasset nivå og få skattefrilønn Anonymkode: 03b5d...579 43 1 2
AnonymBruker Skrevet 6. april 2022 #3 Skrevet 6. april 2022 Uføre betaler akkurat like mye/lite i skatt som andre med like lav inntekt. Uføre/lavtlønnede har i praksis skattelette pga trinnskattssystemet. Anonymkode: 68fb8...906 37
AnonymBruker Skrevet 6. april 2022 #4 Skrevet 6. april 2022 Det er har de gjort allerede. Det ble skattelette til alle som tjente under 600 000kr i år, det inkluderer alle uføretrygdede. Og ja, jeg er dessverre en av de og jeg klarer meg helt fint. Håper å få en jobb på 2-4 t i uka snart bare for litt nettverk/ føle at jeg bidrar. Anonymkode: bedff...123 14 1
AnonymBruker Skrevet 6. april 2022 #5 Skrevet 6. april 2022 6 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg synes ikke det. Det skal virkelig lønne seg å jobbe. De i arbeid må finansiere de uføre. Så mer skattelette til de som jobber. Men jeg synes uføre burde få mulighet til å bidra i samfunnet på et tilpasset nivå og få skattefrilønn Anonymkode: 03b5d...579 Da kan de hvertfall øke fribeløpet til 60 000 igjen som det en gang var... Anonymkode: 438ad...3a4 4 1
Gjest Adobyen Skrevet 6. april 2022 #6 Skrevet 6. april 2022 Det var slik før 2015. Da ble uførepensjonen skattlagt på samme måte som alderspensjon, med lavere trygdeavgift, særfradrag og skattefradrag pga pensjon. Den gangen var brutto ganske lavt. Men så bestemte politikerne at de ville øke bruttobeløpet, men skattlegge det som lønn. De som var med på denne endringen sier at plutselig ble brutto mye høyere, selv om netto utbetalt var det samme som før. En uheldig effekt var at brutto ble for høy til å få bostøtte. Slik gikk det altså, rent tap. Jeg var ikke med på endringen, og har heller ikke mye handlefrihet. Problemet med å øke trygden er visst at den ikke på noe vis må konkurrere med arbeidsinntekt, for da tror de ikke at folk gidder å jobbe. Jeg kjenner ingen som har fått innvilget uføretrygd uten en lang og grundig vurdering, men det er mange som ser ned på oss som har falt ut av arbeidslivet pga sykdom og skader.
AnonymBruker Skrevet 6. april 2022 #7 Skrevet 6. april 2022 Enig. Summene er så lave at det ikke burde vært skatt på de i det hele tatt. Adobyen skrev (22 timer siden): Det var slik før 2015. Da ble uførepensjonen skattlagt på samme måte som alderspensjon, med lavere trygdeavgift, særfradrag og skattefradrag pga pensjon. Den gangen var brutto ganske lavt. Men så bestemte politikerne at de ville øke bruttobeløpet, men skattlegge det som lønn. De som var med på denne endringen sier at plutselig ble brutto mye høyere, selv om netto utbetalt var det samme som før. En uheldig effekt var at brutto ble for høy til å få bostøtte. Slik gikk det altså, rent tap. Jeg var ikke med på endringen, og har heller ikke mye handlefrihet. Problemet med å øke trygden er visst at den ikke på noe vis må konkurrere med arbeidsinntekt, for da tror de ikke at folk gidder å jobbe. Jeg kjenner ingen som har fått innvilget uføretrygd uten en lang og grundig vurdering, men det er mange som ser ned på oss som har falt ut av arbeidslivet pga sykdom og skader. Og dermed forsvant bostøtten med et pennestrøk, slik at uføre i praksis fikk mindre, selv om de fikk mer på papiret. De reglene er enda ikke oppdatert. Anonymkode: bf5aa...37f 24
AnonymBruker Skrevet 6. april 2022 #8 Skrevet 6. april 2022 1 minutt siden, AnonymBruker said: Enig. Summene er så lave at det ikke burde vært skatt på de i det hele tatt. Anonymkode: bf5aa...37f Dette! Anonymkode: 438ad...3a4 5 2
Gjest Adobyen Skrevet 6. april 2022 #9 Skrevet 6. april 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Og dermed forsvant bostøtten med et pennestrøk, slik at uføre i praksis fikk mindre, selv om de fikk mer på papiret. De reglene er enda ikke oppdatert. Anonymkode: bf5aa...37f Det er sant, og det er forståelig at de som tapte mest på dette, følte seg svindlet og ranet.
AnonymBruker Skrevet 6. april 2022 #10 Skrevet 6. april 2022 AnonymBruker skrev (24 minutter siden): Situasjonen om dagen er helt vill. Å leve er rett og slett blitt for dyrt for meg. Skulle ønske jeg var i jobb og tjente bedre men det gjør jeg ikke. Jeg er dessverre ufør og det er vi som sliter mest om dagen. Hvis de ikke har planer om å gi oss mer penger så kan de hvertfall gi oss skattelette. Det er snakk om noen få tusen ekstra som vil komme godt med. Noen som har noen tanker rundt dette? Og spar meg for drittslenging angående uføre. Alltid så mye drit under alle tråder om uføretrygdede. Anonymkode: 438ad...3a4 Uføre sliter, men det er ikke dere som sliter mest. Er man i tillegg ung ufør, så har de utbetalt ca 5000.- mer enn jeg har i AAP, og jeg har jobbet i over 30 år. De på sosialstøtte har det nok også værre enn dere uføre, og tenk på alle de som må gå til det skritt og hente matpose hos Frelsesarmeen o.l. Men poenget er ikke hvem som har det værst, poenget er at mange sliter i Norge idag og forskjellen på fattig og rik blir stadig større. Anonymkode: 6de21...f12 10 1
AnonymBruker Skrevet 6. april 2022 #11 Skrevet 6. april 2022 AnonymBruker skrev (36 minutter siden): Jeg synes ikke det. Det skal virkelig lønne seg å jobbe. De i arbeid må finansiere de uføre. Så mer skattelette til de som jobber. Men jeg synes uføre burde få mulighet til å bidra i samfunnet på et tilpasset nivå og få skattefrilønn Anonymkode: 03b5d...579 Det er klart at det skal lønne seg å jobbe. Men nå er jo problemstillingen for de uføre at å jobbe ikke alltid er mulig. Noen ekstra inntekt er vanskelig å få til. Mens mange av de som er i jobb, kan alltid jobbe overtid og øke sin inntekt på den måten. Det er jo ikke slik at jo hardere uføre skattelegges, jo mer 'motivert' blir de til å jobbe. Anonymkode: 2f477...46b 11 5
AnonymBruker Skrevet 6. april 2022 #12 Skrevet 6. april 2022 Just now, AnonymBruker said: Det er klart at det skal lønne seg å jobbe. Men nå er jo problemstillingen for de uføre at å jobbe ikke alltid er mulig. Noen ekstra inntekt er vanskelig å få til. Mens mange av de som er i jobb, kan alltid jobbe overtid og øke sin inntekt på den måten. Det er jo ikke slik at jo hardere uføre skattelegges, jo mer 'motivert' blir de til å jobbe. Anonymkode: 2f477...46b Helt enig med deg! Tror alle er enig om at det skal lønne seg å jobbe. Skulle bare ønske grunnbeløpet samsvarte med dagens økonomi. Fint at folk i jobb får lønnsøkning når prisene stiger i markedet. Men uføre sitter igjen med samme gamle krona. Anonymkode: 438ad...3a4 12
AnonymBruker Skrevet 6. april 2022 #13 Skrevet 6. april 2022 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Uføre sliter, men det er ikke dere som sliter mest. Er man i tillegg ung ufør, så har de utbetalt ca 5000.- mer enn jeg har i AAP, og jeg har jobbet i over 30 år. De på sosialstøtte har det nok også værre enn dere uføre, og tenk på alle de som må gå til det skritt og hente matpose hos Frelsesarmeen o.l. Men poenget er ikke hvem som har det værst, poenget er at mange sliter i Norge idag og forskjellen på fattig og rik blir stadig større. Anonymkode: 6de21...f12 KJenner flere på trygd som må gjøre dette. Uansett, det skulle ikke vært skatt på trygd, man får jo pengene fra samme plass. Tåpelig. Anonymkode: 613a8...a6d 6
AnonymBruker Skrevet 6. april 2022 #14 Skrevet 6. april 2022 Jeg tror det aller viktigste er å øke barnetillegget. Barn skal ikke straffes for at foreldrene er uheldige og blir syke. Barnløse voksne kan leve OK på lite, vi tåler å leve kjipt. Men barn skal slippe å måtte vokse opp i fattigdom. Anonymkode: 48f73...dec 8
AnonymBruker Skrevet 6. april 2022 #15 Skrevet 6. april 2022 39 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg tror det aller viktigste er å øke barnetillegget. Barn skal ikke straffes for at foreldrene er uheldige og blir syke. Barnløse voksne kan leve OK på lite, vi tåler å leve kjipt. Men barn skal slippe å måtte vokse opp i fattigdom. Anonymkode: 48f73...dec Nei vet du hva! Det å få barn er et frivillig valg man tar så hvorfor skal man da straffe de som ikke har barn? Anonymkode: 8a6f5...49a 40 1 2
AnonymBruker Skrevet 6. april 2022 #16 Skrevet 6. april 2022 Hva med å la være og nok en gang heve politiker lønningene. De tjener grovt og har lukrative ordninger andre kan se langt etter. Her går mange fra en økonomisk krise i en pandemi til en personlig økonomisk krise som følge av strømpriser, matpriser, renter, drivstoff etc. Mye pga politikeres håndtering ihvertfall strømprisene pga utenlandskablene og altfor store krisepakker er skyld i inflasjonen, likevel sutrer politikere med millionlønn og mener det er rettferdig at de skal få enda mer av våre skattepenger. Politikk handler om å prioritere en krone mindre et sted betyr en krone mer et annet sted. Hva med å redusere lønningene deres og gi mer til de uføre og fattige. Jeg vil heller at mine skattepenger skal gå til mennesker som trenger det, de har ikke valgt å bli syke. Er mange politikere vi fint kunne klart oss uten. Anonymkode: 8db47...b1f 9 1
Traktor Skrevet 6. april 2022 #17 Skrevet 6. april 2022 (endret) AnonymBruker skrev (2 timer siden): Situasjonen om dagen er helt vill. Å leve er rett og slett blitt for dyrt for meg. Skulle ønske jeg var i jobb og tjente bedre men det gjør jeg ikke. Jeg er dessverre ufør og det er vi som sliter mest om dagen. Hvis de ikke har planer om å gi oss mer penger så kan de hvertfall gi oss skattelette. Det er snakk om noen få tusen ekstra som vil komme godt med. Noen som har noen tanker rundt dette? Og spar meg for drittslenging angående uføre. Alltid så mye drit under alle tråder om uføretrygdede. Anonymkode: 438ad...3a4 Å gi dere skattelette blir i praksis akkurat det samme som å gi dere mer penger. At uføretrygdede betaler skatt er jo egentlig bare et spill for galleriet. Når det er sagt så mener jeg at minstefradraget burde heves til 250 000 kr. Skatt på lønn og trygd under det gir ingen mening. Endret 6. april 2022 av Traktor 5 2
norw Skrevet 6. april 2022 #18 Skrevet 6. april 2022 Mange trygdede får allerede for mye, og mer enn folk i arbeid. 15 2
AnonymBruker Skrevet 6. april 2022 #19 Skrevet 6. april 2022 Traktor skrev (7 minutter siden): Å gi dere skattelette blir i praksis akkurat det samme som å gi dere mer penger. At uføretrygdede betaler skatt er jo egentlig bare et spill for galleriet. Det er like mye et spill for galleriet at politikere, kommunalt ansatte etc betaler skatt. Det er skattepenger som dekker deres lønn og goder også. Uføre har ofte bidratt mange år i arbeidslivet før de ble uføre. Jeg mener uføre bør få et tillegg nå pga økt inflasjon. Det er jo bare rett og rimelig, staten håver jo inn ekstra penger på moms også når alt stiger. Det er jo ikke sånn at uføre vil bli rikere av den grunn, alle vil jo få et lønnstillegg i år men prisveksten vil jo spise det opp. Anonymkode: 8db47...b1f 3
AnonymBruker Skrevet 6. april 2022 #20 Skrevet 6. april 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Situasjonen om dagen er helt vill. Å leve er rett og slett blitt for dyrt for meg. Skulle ønske jeg var i jobb og tjente bedre men det gjør jeg ikke. Jeg er dessverre ufør og det er vi som sliter mest om dagen. Hvis de ikke har planer om å gi oss mer penger så kan de hvertfall gi oss skattelette. Det er snakk om noen få tusen ekstra som vil komme godt med. Noen som har noen tanker rundt dette? Og spar meg for drittslenging angående uføre. Alltid så mye drit under alle tråder om uføretrygdede. Anonymkode: 438ad...3a4 Er det ikke tabelltrekk? En skatter jo veldigt lite når en får ut lite. Synes ikke det burde bli mer skattelette. Hellre å få opp intekten isteden Anonymkode: 01a87...658 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå