Gå til innhold

Saus til fisk - rekekraft?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg koker alltid kraft av rekeskall, fryser den og bruker den når jeg lager fiskesuppe.  Men jeg har mer kraft enn jeg klarer å bruke.  

Kan rekekraften brukes til annet?  F.eks. i saus som passer til fisk og fiskeretter?  

Videoannonse
Annonse
Gjest Adobyen
Skrevet

Hvis du lager hvit saus til fiskeboller, til kokt fisk eller i sausen når du lager fiskegrateng.

en annen gang kan du prøve å tørke rekeskallet på varmluft i stekeovnen, rundt 100 grader+.  Dette kan knuses til pulver og blandes inn som krydder i forskjellige fiskeretter. Bruk bare skallet, ikke hodet, for det er vanskelig å knuse.  Holder seg lenge  i tett boks eller glass i kjøkkenskapet.

Skrevet
Adobyen skrev (9 timer siden):

Hvis du lager hvit saus til fiskeboller, til kokt fisk eller i sausen når du lager fiskegrateng.

en annen gang kan du prøve å tørke rekeskallet på varmluft i stekeovnen, rundt 100 grader+.  Dette kan knuses til pulver og blandes inn som krydder i forskjellige fiskeretter. Bruk bare skallet, ikke hodet, for det er vanskelig å knuse.  Holder seg lenge  i tett boks eller glass i kjøkkenskapet.

Vil det lukte reke i huset i en måned etterpå? Veldig interessant tips, men vet ikke om jeg orker den lukta hvis den setter seg. 

Gjest Adobyen
Skrevet
Ugresset skrev (42 minutter siden):

Vil det lukte reke i huset i en måned etterpå? Veldig interessant tips, men vet ikke om jeg orker den lukta hvis den setter seg. 

Ja, det passer best på sommeren med åpne vinduer og dører 😂 jeg skjønte det.

Skrevet
Adobyen skrev (På 6.4.2022 den 22.43):

Takk for tips!  Egentlig rart at jeg ikke har tenkt på det selv.  For selvfølgelig kan jeg bruke rekekraft i hvit saus.  

Har lagt ditt tips om tørking av rekeskall bak øret.  Forstår at det kan lukte mye, men greit å vite at det er mulig.  

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...