AnonymBruker Skrevet 6. april 2022 #1 Skrevet 6. april 2022 Spørsmål 1. Hvis min far som jeg ikke har kontakt med dør, får jeg greie på dette i forhold til arv? Spørsmål 2. Hvor lang tid tar det etter at en person dør, til man blir kontaktet dersom man er tilgodeskrevet noe i et testament? Anonymkode: a9f48...024
AnonymBruker Skrevet 6. april 2022 #2 Skrevet 6. april 2022 Jeg lurer på det samme. Jeg har aldri hatt kontakt med min far. Vet han har flere barn. Anonymkode: c6a63...19e
AnonymBruker Skrevet 6. april 2022 #3 Skrevet 6. april 2022 Krav på arv kan meldes inn sånn 10 år etterpå hvis ingen orienterte deg. Folkeregisteret kan opplyse om noen er i live/død. Henvendelse sendes via Altinn. Det er testamentfullbyrder som har ansvar for å sørge for at arv fordeles igjen testament. Typisk ektefelle eller person utpekt i testament. Anonymkode: 9b1d7...8f7
AnonymBruker Skrevet 6. april 2022 #4 Skrevet 6. april 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Krav på arv kan meldes inn sånn 10 år etterpå hvis ingen orienterte deg. Folkeregisteret kan opplyse om noen er i live/død. Henvendelse sendes via Altinn. Det er testamentfullbyrder som har ansvar for å sørge for at arv fordeles igjen testament. Typisk ektefelle eller person utpekt i testament. Anonymkode: 9b1d7...8f7 10 år etter? Da kan vel arven være borte for lengst, hvis det er flere om beinet? Har avdøde f. eks tre barn med ulike mødre, og ett av barna ikke får med seg at far er død før 10 år senere, tror jeg nok arven er tapt altså.. Anonymkode: a9f48...024
AnonymBruker Skrevet 6. april 2022 #5 Skrevet 6. april 2022 3 hours ago, AnonymBruker said: Spørsmål 1. Hvis min far som jeg ikke har kontakt med dør, får jeg greie på dette i forhold til arv? Spørsmål 2. Hvor lang tid tar det etter at en person dør, til man blir kontaktet dersom man er tilgodeskrevet noe i et testament? Anonymkode: a9f48...024 1 Ja 2 innen rimelig tid, ligger det hos skifteretten går det raskere Anonymkode: b897f...5ac
AnonymBruker Skrevet 6. april 2022 #6 Skrevet 6. april 2022 Når en av dine foreldre, for eksempel din far, avgår ved døden, får skifteretten på din fars bosted melding om dødsfallet. Skifteretten skal da påse at det blir ordnet med dødsboet på lovbestemt måte. https://www.regjeringen.no/no/tema/lov-og-rett/innsikt/arv/arv-etter-foreldre/id2006132/ Anonymkode: b7b22...01a
AnonymBruker Skrevet 7. april 2022 #7 Skrevet 7. april 2022 Jeg fikk brev i posten fra skifteretten 1-2 uker etter pappa døde. Han hadde ikke testament, men jeg og mine søsken var registrert som barn. Da min farmor døde kom testament i posten 2 uker etter dødsfallet. Anonymkode: 3ab8e...125
AnonymBruker Skrevet 8. april 2022 #8 Skrevet 8. april 2022 AnonymBruker skrev (På 4/7/2022 den 8.12): Jeg fikk brev i posten fra skifteretten 1-2 uker etter pappa døde. Han hadde ikke testament, men jeg og mine søsken var registrert som barn. Da min farmor døde kom testament i posten 2 uker etter dødsfallet. Anonymkode: 3ab8e...125 Hvorfor fikk du beskjed når fin farmor døde? Du arver vel ikke henne? Min farmor er død. Jeg har ikke fått beskjed om det men min far er 75 år, så hun lever mest sannsynligvis ikke. Anonymkode: c6a63...19e
kraftwerk Skrevet 8. april 2022 #9 Skrevet 8. april 2022 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Hvorfor fikk du beskjed når fin farmor døde? Du arver vel ikke henne? Min farmor er død. Jeg har ikke fått beskjed om det men min far er 75 år, så hun lever mest sannsynligvis ikke. Anonymkode: c6a63...19e Hun var nok en arvtaker, farmoren har da skrevet hun på testamentet. Faren din er kun pliktig til å gi deg sin «pliktarv» og det er det du har krav på. Har du flere søsken eller annen slekt, kan faren din fint testamentere resterende av sin formue og materielle goder til dem. Bare til eksempel.
AnonymBruker Skrevet 9. april 2022 #10 Skrevet 9. april 2022 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Hvorfor fikk du beskjed når fin farmor døde? Du arver vel ikke henne? Min farmor er død. Jeg har ikke fått beskjed om det men min far er 75 år, så hun lever mest sannsynligvis ikke. Anonymkode: c6a63...19e Fordi pappa døde før farmor. Da arvet jeg og søsknene mine hans del jmfr arveloven. Anonymkode: 3ab8e...125
AnonymBruker Skrevet 9. april 2022 #11 Skrevet 9. april 2022 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Fordi pappa døde før farmor. Da arvet jeg og søsknene mine hans del jmfr arveloven. Anonymkode: 3ab8e...125 Da forstår jeg Anonymkode: c6a63...19e
AnonymBruker Skrevet 22. april 2022 #12 Skrevet 22. april 2022 var faktisk en tråd på Diskusjon.no angående dette for en stund siden: https://www.diskusjon.no/topic/1921965-arv-i-10-år-etter-at-person-har-dødd-hva-skjer-hvis-pengene-er-vekk/ ved privat skifte, så de faktisk ha underskriftene fra samtlige arvinger før dem faktisk kan fordele pengene. Ved offentlig skifte, så skal de ansvarlige selvfølgelig varsle alle de pårørende og fordele pengene likt fordelt. det stod også noe om hvis bare noen få av arvingene faktisk klarer å grabbe til seg alle pengene: hvis det er snakk om foreldre (og barna selvfølgelig er arvinger) som kommer pliktdelsarven inn. Dette er ikke noen man burde "kødde" med. Dersom noen få arvinger allerede har brukt opp ALLE pengene, så kan de resterende arvingene gå til for eksempel Namsmannen eller noe. Anonymkode: 8b870...32c
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå