Gå til innhold

Barns arvelige intelligens kommer fra mor, ikke far, sier vitenskapen.

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Kvinnenavn skrev (46 minutter siden):

Hva vil du si er de største utfordringene for de med iq over 125? 

Det maskerer andre ting. Mange har dysleksi eller adhd uten at de nødvendigvis får noen diagnose. De klarer seg gjennom skolen og får middels karakterer, men kunne prestert mye bedre med riktig tilrettelegging. Andre kjeder seg for mye. 

Personlig sliter jeg vel litt med at folk ikke forstår generaliseringer. Når jeg sier kvinner, fuglehunder eller skuespillere så forholder jeg meg til statistikk og mener på generelt grunnlag. Folk må stadig vekk påpeke at det finnes unntak, men det vet jeg jo. En annen ting er hvordan folk ikke er nyanserte nok. Man må kunne kritisere de man stort sett er enige i og se ting fra flere sider. Jeg støtter Ukraina i kampen mot Russland, men det er få som nevner de dårlige sidene ved Ukraina og de gode sidene til Russland så derfor føler jeg at jeg må gjøre det. Mange velger å tolke det i verste mening. 

Et godt eksempel på begge deler er at jeg er for innvandring og stemmer SV, men allikevel kan finne på å si at innvandrere i Oslo oftere er kriminelle enn etniske nordmenn. Jeg vet naturligvis at det kommer an på fødeland, fattigdom og mye annet og jeg har mange venner som har annen etnisitet, men det påvirker jo ikke poenget om at innvandrere begår mer kriminalitet🤔 Jeg mener ikke noe vondt ved å si det, men mange tolker det sånn. 

Endret av Majer
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Majer skrev (12 timer siden):

Det maskerer andre ting. Mange har dysleksi eller adhd uten at de nødvendigvis får noen diagnose. De klarer seg gjennom skolen og får middels karakterer, men kunne prestert mye bedre med riktig tilrettelegging. Andre kjeder seg for mye. 

Personlig sliter jeg vel litt med at folk ikke forstår generaliseringer. Når jeg sier kvinner, fuglehunder eller skuespillere så forholder jeg meg til statistikk og mener på generelt grunnlag. Folk må stadig vekk påpeke at det finnes unntak, men det vet jeg jo. En annen ting er hvordan folk ikke er nyanserte nok. Man må kunne kritisere de man stort sett er enige i og se ting fra flere sider. Jeg støtter Ukraina i kampen mot Russland, men det er få som nevner de dårlige sidene ved Ukraina og de gode sidene til Russland så derfor føler jeg at jeg må gjøre det. Mange velger å tolke det i verste mening. 

Et godt eksempel på begge deler er at jeg er for innvandring og stemmer SV, men allikevel kan finne på å si at innvandrere i Oslo oftere er kriminelle enn etniske nordmenn. Jeg vet naturligvis at det kommer an på fødeland, fattigdom og mye annet og jeg har mange venner som har annen etnisitet, men det påvirker jo ikke poenget om at innvandrere begår mer kriminalitet🤔 Jeg mener ikke noe vondt ved å si det, men mange tolker det sånn. 

Så, når du snakker om kvinner, fuglehunder eller skuespillere, så blir det feil å påpeke at ikke alle er like (nyansene), fordi da tenker du statistisk og generelt. Mens når du snakker om Russland og Ukraina eller politikk, så ser du på nyansene og synes forenklingen er feil? 

Mener du egentlig noe som at folk med lavere iq oftere blander følelser inn i saker man diskuterer, mer enn å forholde seg til fakta kanskje? 

Jeg tror forøvrig det samme som deg ang mangelen på tilrettelegging. Det er nok en del folk som kunne hatt godt av å bli møtt på sitt nivå. Men, jeg har inntrykk av at folk med over gjennomsnittet høy iq, ofte tenker mye mørke tanker og føler seg litt alene. Jeg lurer egentlig på hva de mørke tankene dreier seg om og hvorfor de ikke klarer å forholde seg logisk til dette og bare innse at verdensproblemene ikke kan løses i hodene deres, si til seg selv at det ikke er noe poeng å tenke på dette og være happy..? 😂 Men, kanskje jeg ikke er smart nok til å skjønne noe de skjønner

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...