Gå til innhold

Er det noen dag og tid i påsken hvor man ikke bryter helligdagsfreden?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker primært fra onsdag til og med mandag. Har litt støyende jobb å gjøre.

Anonymkode: eeb9c...874

AnonymBruker
Skrevet

Lørdag er ikke rød. 

Ellers tenker jeg at særlig Langfredag og Første påskedag er litt ekstra hellige/ment til ro og ettertanke eller noe. Jeg selv ville ikke brukt støyende maskiner utendørs da, men å fyre opp motorsaga i skogen på Skjørtorsdag eller andre påskedag ville jeg ikke sett på som noe krise. Midt i et nabolag er kanskje litt verre, men for meg er andre påskedag mer eller mindre litt 🤷‍♀️

Dette er mine subjektive tanker ut fra min oppdragelse og hvor jeg bor. Andre har litt annen terskel og naboer som ikke bryr seg. 

Anonymkode: c9a54...741

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Jeg tenker primært fra onsdag til og med mandag. Har litt støyende jobb å gjøre.

Se på en kalender, de røde dagene teller som helligdager.

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Laurdag er dagen du burde trå til med bråket, hvis du skal vise hensyn.

Anonymkode: 5c91b...638

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

onsdag før kl 12? og ellers når det ikke er rød dag? Men er det faktisk talt regler for dette?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Laurdag er dagen du burde trå til med bråket, hvis du skal vise hensyn.

Anonymkode: 5c91b...638

Takk 🙂 Skal jobbe mandag til fredag så lørdag passer bra når jeg ikke kan holde på etter jobb. 

Skrevet

På onsdag før klokken 12 og på lørdag kan du gjøre bråkete arbeid.

AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor spesifiserer enkelte onsdag før kl. 12? Onsdag er ingen helligdag, hverken før eller etter kl. 12. 

Sitat

§ 3.Helligdagsfred

På helligdag fra kl 00 til kl 24 samt påske-, pinse- og julaften etter kl 16 skal det være helligdagsfred som ingen noe sted må forstyrre med utilbørlig larm.

Ved kirke eller gudstjenestested er det mens helligdagsfreden varer ikke tillatt å forstyrre gudstjenesten med unødig larm eller arbeid eller annen forstyrrende virksomhet.

Anonymkode: e52bb...bd7

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Hvorfor spesifiserer enkelte onsdag før kl. 12? Onsdag er ingen helligdag, hverken før eller etter kl. 12. 

Anonymkode: e52bb...bd7

Det lurte jeg og på no. Er det noe jeg ikke har fått med meg tenkte jeg et øyeblikk… 😂

Anonymkode: ad647...096

AnonymBruker
Skrevet
sommermor skrev (På 9.4.2022 den 11.36):

På onsdag før klokken 12 og på lørdag kan du gjøre bråkete arbeid.

Onsdag er en vanlig hverdag, ergo ingen regel som sier at man ikke kan bråke etter kl 12 på formiddagen. Det er det derimot for påskeaften, da skal det være stille etter kl 16!

Anonymkode: f591a...adf

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...