AnonymBruker Skrevet 6. april 2022 #1 Skrevet 6. april 2022 Håper jo ikke at det er noe mange her inne har opplevd men jobber man innen psykisk helsevern, kriminalomsorg og kanskje helse generelt kan jo det forekomme. Har venninner i et av yrkene nevnt over og de sier at spytting er den verste typen utagering en kan oppleve fra en bruker. Slag og spark er for de ikke på langt nær så grovt.Jeg kan jo forstå det, for det er jo krenkende, nedverdigende og forferdelig ekkelt med tanke på bakterier og eventuelt smitte. Men på en annen måte så opparbeider man seg kanskje en viss distanse til det i jobbsammenheng? At det ikke føles like krenkende som det ville ha gjort om en privat relasjon gjorde det samme? Eller? Hvordan opplevde du det? Anonymkode: ba644...a79
AnonymBruker Skrevet 6. april 2022 #2 Skrevet 6. april 2022 Hadde jo ikke likt det, men synes ikke det er noen krise heller. Den som gjør det føler seg som regel grovt urettferdig behandlet (kanskje med rette, kanskje ikke), og er gjerne i en sårbar situasjonen enten juridisk eller fysisk. Anonymkode: e2dfe...f42 1
AnonymBruker Skrevet 6. april 2022 #3 Skrevet 6. april 2022 I en slik stilling så misliker spytteren den personen i den stillingen. Det er stillingen som gjør at du er den som setter grenser og krav. Ergo er det ikke så personlig som i en privat sammenheng. Privat er det fordi noen misliker deg som person. Anonymkode: f262c...bd4
AnonymBruker Skrevet 6. april 2022 #4 Skrevet 6. april 2022 Jeg har opplevd det en gang. Pasienten var nok veldig fortvilet og redd i situasjonen, og jeg gjorde det jeg kunne for å vise omsorg og roe ned. Uansett, plutselig så kom det spytt rett i ansiktet på meg. Det sinnet jeg kjente da, det kan ikke beskrives. Jeg har aldri tenkt tanken på å slå er annet menneske, men i det øyeblikket så var jeg tusendels sekunder fra å små den fire- åringen. Da moren kom tilbake, gikk jeg rett ut av rommet, klarte ikke å forholde meg til henne heller! Anonymkode: de77b...f3f
AnonymBruker Skrevet 6. april 2022 #5 Skrevet 6. april 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg har opplevd det en gang. Pasienten var nok veldig fortvilet og redd i situasjonen, og jeg gjorde det jeg kunne for å vise omsorg og roe ned. Uansett, plutselig så kom det spytt rett i ansiktet på meg. Det sinnet jeg kjente da, det kan ikke beskrives. Jeg har aldri tenkt tanken på å slå er annet menneske, men i det øyeblikket så var jeg tusendels sekunder fra å *slå den fire- åringen. Da moren kom tilbake, gikk jeg rett ut av rommet, klarte ikke å forholde meg til henne heller! Anonymkode: de77b...f3f Anonymkode: de77b...f3f
Khloe P.T Skrevet 6. april 2022 #6 Skrevet 6. april 2022 Jeg jobbet tidligere med mennesker som kunne være utagerende og f.eks spytte. For meg var det jobb og jeg tok aldri dette personlig. Om man tar seg nær av slikt bør man kanskje bytte jobb-
AnonymBruker Skrevet 6. april 2022 #7 Skrevet 6. april 2022 Har heldigvis ikke opplevd det selv, men flere kolleraer har, og det er så utrolig respektløst og nedlatende. Eneste som er verre er vel om de drar frem utstyret og pisser på deg. AnonymBruker skrev (3 minutter siden): I en slik stilling så misliker spytteren den personen i den stillingen. Det er stillingen som gjør at du er den som setter grenser og krav. Ergo er det ikke så personlig som i en privat sammenheng. Privat er det fordi noen misliker deg som person. Anonymkode: f262c...bd4 Dette stemmer ikke, det er personlig, både hvem man er og hvordan man utfører jobben sin. Jeg jobber ikke i noen av de ovennevnte, og hos oss er det alltid menn som truer og spytter på kvinnelige ansatte, så vi er selvsagt alltid mer enn rollen vår. Anonymkode: 23020...13c
AnonymBruker Skrevet 6. april 2022 #8 Skrevet 6. april 2022 Det kommer an på hvem som spytter. Å bli spyttet på av en psykisk syk pasient som ikke vet bedre er nå en ting. Men å bli spyttet på av en kollega er en helt annen liga av krenkelse. Anonymkode: 27896...8f2 1
AnonymBruker Skrevet 6. april 2022 #9 Skrevet 6. april 2022 Jeg er vernepleier og opplever det innimellom. For meg er det det verste ja. Slag, spark, klor, bitt - selvsagt kjipt og ubehagelig, men spytting er ufyselig, bakterier og grisete, klarer det ikke. Det er eneste gangene jeg blir sint helt inni meg på jobb. Anonymkode: cf12d...2d6
AnonymBruker Skrevet 6. april 2022 #10 Skrevet 6. april 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg har opplevd det en gang. Pasienten var nok veldig fortvilet og redd i situasjonen, og jeg gjorde det jeg kunne for å vise omsorg og roe ned. Uansett, plutselig så kom det spytt rett i ansiktet på meg. Det sinnet jeg kjente da, det kan ikke beskrives. Jeg har aldri tenkt tanken på å slå er annet menneske, men i det øyeblikket så var jeg tusendels sekunder fra å små den fire- åringen. Da moren kom tilbake, gikk jeg rett ut av rommet, klarte ikke å forholde meg til henne heller! Anonymkode: de77b...f3f Fireåringen? Du har barn på 4 år som pasient og reagerer sånn? 👀 Anonymkode: 18c0c...a21
AnonymBruker Skrevet 6. april 2022 #11 Skrevet 6. april 2022 75 dager i fengsel for å spytte på politimann. Høres helt riktig ut syns jeg. https://www.nrk.no/norge/mann-domt-for-a-ha-spyttet-pa-politiet-_-truet-med-korona-1.14972436 Anonymkode: 4037a...82c
Jdz Skrevet 6. april 2022 #12 Skrevet 6. april 2022 Jobbet mange år i eldreomsorg da jeg var ung og har blitt spyttet på mange ganger. Sparket, slått og mottatt seksuelle tilnærmelser også. Det er jo syke mennesker, de kan jo ikke for det selv. Skjønner ikke hvorfor jeg skulle føle meg krenket eller nedverdiget av det. Det er jo sikkert mye verre for dem enn for meg.
AnonymBruker Skrevet 6. april 2022 #13 Skrevet 6. april 2022 Jeg bodde noen år i et arabisk land. Der ble du spyttet på på gata hvis du ikke gikk heldekket. Disse mennene tar med seg denne kulturen hit dessverre.. Anonymkode: 74c64...817
AnonymBruker Skrevet 6. april 2022 #14 Skrevet 6. april 2022 Jeg syns det er krenkende ja. Ikke nok til at jeg vil skifte yrke, men jeg må være såpass ærlig og si at det å bli spyttet på (eller slått for den saks skyld) føles ganske nedverdigende. Anonymkode: 0994c...e4e
Gjest Ghostface Skrevet 6. april 2022 #15 Skrevet 6. april 2022 Har aldri blitt spyttet på jobb, men ofte på skolen, og det var jo selvfølgelig krenkende.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå