Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Begynte i ny jobb for litt siden. Stort sett kvinnelige kolleager (jeg er også kvinne). De har kjent hverandre i mange år, og er snakker naturlig mye sammen i løpet av dagen. 

To av disse kollegaene går frem og tilbake mellom kontorene sine, lukker døren og snakker sammen lenge. Jeg sliter litt med overtenkning og sosial angst, så jeg blir veldig paranoid av å høre de hviske på kontorene sine dagen lang. 

Noen som har noen tips for å takle dette bedre? Akkurat nå sitter jeg bare inne på mitt kontor og kjenner på at jeg verken forstår jobben så godt og heller ikke blir "invitert" inn i varmen hos disse damene... 

Anonymkode: b447b...e38

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

jeg tenker du er din verste dømmer her. 

Disse har jobbe lenge og er nok gode venninner. 

Jeg tror du selv også må ta initiativ og invitere deg med når noen snakker felles. Gå ut av kontoret og bort dit. Så må du jobbe med tankene dine ifht hva de snakker om innenfor lukkede dører. 

Anonymkode: 91102...da5

AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde nok også følt som ts. Tenkt at de som hvisker og tisker på kontoret snakker dritt om meg. 

Anonymkode: b8134...9f7

AnonymBruker
Skrevet

Gratulerer med ny jobb! Du har god selvinnsikt som skriver at du sliter med overtenking, vi vet jo innerst inn at det ikke er deg de snakker om (de må jo lukke døra når de skal fortelle jobbvenninnen om det tåpelig mannen deres gjorde i går kveld) Benytt lunsjpauser og kanskje har dere en kaffemaskin der noen blir stående og prate litt så kan du slutte deg naturlig til dem.   

Egentlig skal vi jo jobbe i arbeidstida da og ikke sitte inne på kontorene til hverandre og slarve. Gi det tid og gjør jobben, så tenker jeg det går seg til. 

Anonymkode: 3f38f...80b

AnonymBruker
Skrevet

Her må du ta deg sammen. Jeg antar at du er voksen siden du jobber på et kontor. Folk snakker sammen, og hva de snakker om har du faktisk ikke noe med. Blir så irritert over folk som skal lage drama og bagateller ut av ingenting. Gjør jobben din i stedet for å følge med på hva de rundt deg gjør og sier. 

Anonymkode: c1c44...a7c

Skrevet

Her må du rett og slett luke slike observasjoner ute. Trenger du veiledning for å lære og/eller følge opp oppgavene dine så banker du på døren til en av dine kollegaers kontor og spør om de har sjans å hjelpe. Eller tar det opp under lunsj, type «har en av dere mulighet å hjelpe meg med…en gang etter lunsj?». 
Husk at det tar tid før en blir godt kjent på en arbeidsplass. Kollegaene dine har gjerne flere års bekjentskap. Ta initiativ til småprat gjennom arbeidsdagen, under lunsj. Vær interessert og nysgjerrig på kollegaene dine. Så kommer dette seg etterhvert. 

Skrevet

Du tar opp noe som er viktig på en arbeidsplass, og som jeg selv har kjent på før. Sliter selv med ganske heftig overtenkning og sosial angst. Å føle seg trygg og velkommen på en arbeidsplass er veldig viktig, men dessverre er det mange kollegaer som ikke forstår dette (ofte de som har vært der lengst). 

Først og fremst bør du puste rolig ut og heller tenke at de snakker sammen om jobben generelt. Om de så da prater om deg, hva har det å si..? Prøv å heller tenk det. Alle prater om alle hele tiden, og dette kan man ikke kontrollere. Men hva har det å si, det er ikke slik at jobben din er over fordi de sitter der å prater om deg (om det så er tilfelle). Prøv å heller tenk den veien. 

Nå sier jeg ikke at de virkelig prater om deg, men hvis det er en tanke som er vanskelig for deg å slippe, så prøv å heller snu det om til noe positivt. Mest sannsynlig driver de å prater om livet generelt, eller jobben. Det er jo egentlig de som er veldig "barnslige" her som bruker tiden på å prate, når de egentlig skal gjøre jobben sin. 

Du bør inkludere deg selv mer, ta initiativet, tør å ta plass. Aldri sett deg selv i en posisjon hvor du skal være utelatt, for da blir dette en vane. Vær litt egoistisk og vis at du fortjener å bli pratet til. Ved å gjøre det må du selv ta initiativet på lunsjpauser for eksempel, gå bort og spørre om generelle jobb-ting, for å så kanskje ta en videre prat. Kan jo være du skaper en god connection med noen av de, og det viser seg å være noen du kommer godt overens med. 

Vær tålmodig og la det gi litt tid. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...