Gå til innhold

bergskråning, lage "hage"?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Vi har kjøpt oss nytt hus og en god del av tomta er "naturtomt"som megleren så fint sa det, jeg vil kalle det villniss/krattskog. Dette er bratt skrånende terreng og ikke noe som er lett tilgjengelig. Noen tips til noe man kan gjøre/plante for å live litt til? Tenkte først at vi kunne plante frukttrær, men det krever vel et godt jordsmonn? her er det mye berg med mose og kratt på. Vil busker som rips og solbær være mer tilgivende med jordsmonnet? Andre tips?

Anonymkode: 8581c...dee

Lenke til kommentar
https://forum.kvinneguiden.no/topic/1571630-bergskr%C3%A5ning-lage-hage/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Heldige dere!  Her jeg bor sprenger husbyggerne bort naturtomten sin.  Så fyller de jord på og sår plen.  Det er et sørgelig syn.  

Hvis dere ikke er veldig hageinteresserte, så kan dere i første omgang tynne ut i krattet/villnisset.  Såpass at dere kommer til med en håndholdt kantklipper.  Da ser det straks ryddigere ut og dere kan se hvilke muligheter dere har.  

Jeg har en sånn skråning, og har litt etter litt plantet høye stauder og busker som ikke krever noe arbeid.  

• Liker 3
AnonymBruker
Amossa skrev (1 minutt siden):

Heldige dere!  Her jeg bor sprenger husbyggerne bort naturtomten sin.  Så fyller de jord på og sår plen.  Det er et sørgelig syn.  

Hvis dere ikke er veldig hageinteresserte, så kan dere i første omgang tynne ut i krattet/villnisset.  Såpass at dere kommer til med en håndholdt kantklipper.  Da ser det straks ryddigere ut og dere kan se hvilke muligheter dere har.  

Jeg har en sånn skråning, og har litt etter litt plantet høye stauder og busker som ikke krever noe arbeid.  

heldig og heldig. Per nå er det bare tistler, mose, brennesle, og annet ugress i fri utfoldelse på veldig bratt tomt. tomten er vestvendt (eneste positive) men består stort sett av utilgjengelig berg og ugress. 

TS

AnonymBruker
Amossa skrev (23 minutter siden):

Jeg er enig med deg, de er heldige! Men så liker jeg naturtomt og stauder, bærbusker og frukttrær, og ikke stor plen og tuja.

Anonymkode: a6dac...e4f

• Liker 3
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Jeg er enig med deg, de er heldige! Men så liker jeg naturtomt og stauder, bærbusker og frukttrær, og ikke stor plen og tuja.

Anonymkode: a6dac...e4f

Men kan frukttrær vokse i skrint jordsmonn? Trenger de ikke masse jord?

ts

Annonse

Bærbusker som rips og solbær kan du plante, og enkelte sorter av frukttrær klarer også å karre seg fast. En må bare passe på å tilsette næringsrik jord innimellom.

Har du råd til det så kan du ta kontakt med ett hagesenter, gartner og få hjelp til å anlegge drømmehagen. De vet hvilke sorter du kan ha, gir deg råd om ulike metoder du/de kan bygge opp en fin naturhage i skråningen.

Om de plantene du liker trenger mer/bedre jord enn det som er der så bruker en som regel å anlegge etasjer for å få de til å trives.

• Liker 1
AnonymBruker
Mt3 skrev (2 timer siden):

Bærbusker som rips og solbær kan du plante, og enkelte sorter av frukttrær klarer også å karre seg fast. En må bare passe på å tilsette næringsrik jord innimellom.

Har du råd til det så kan du ta kontakt med ett hagesenter, gartner og få hjelp til å anlegge drømmehagen. De vet hvilke sorter du kan ha, gir deg råd om ulike metoder du/de kan bygge opp en fin naturhage i skråningen.

Om de plantene du liker trenger mer/bedre jord enn det som er der så bruker en som regel å anlegge etasjer for å få de til å trives.

Tusen takk for tips! 

ts

Du kan lage bed av rusk og rask. Blant annet det grønne skafferi har en instruks på det :)

Det er overraskende mye som klarer seg på lite jordsmonn! Alternativet er jo å lage lommer med bedre jord og plante de mer krevende plantene der.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...