Gå til innhold

Nytt gulv, ble ikke bra. Hvordan kan vi løse det?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi hadde en vannlekkasje for et par mnd siden som resulterte i skade på gulvet. Vi har derfor fått lagt nytt gulv via forsikringen. Vi valgte gulvet selv, men fargen var mye lysere enn vi hadde fått inntrykk av. Boligen er 15 år gammel, og har hatt samme heltre eikegulv i hele boligen. Dette er det en varm, gyllen farge og teverket i gulvet matchet trapp, rekkverk rundt trapp i stuen, dører i 1.etg, funket fint med kjøkkenet og vi har spisestuestoler i samme stil. Stuen er i 2.etg og man kommer opp trappen rett i stua. Så forskjellen på det nye og det gamle ble veldig tydelig. I tillegg ser veggene mye lysere ut med det nye gulvet, de er malt i en farge ala bomull og opplevdes før som ganske gule. Fargene i leiligheten og at gulv og treverk var en helhet i hele leiligheten var det vi fallt for (av rent utseendemessige ting) da vi kjøpte. Jeg har vært bortreist da det ble lagt, så kom hjem og fikk en skikkelig kjip overraskelse. Gulvet var det eneste vi absolutt ikke ville gjort noe med i denne leiligheten om vi skulle pusset opp, og nå føler jeg det er ødelagt. 

Så, noen som har en god ide på hvordan vi kan fikse dette? Jeg har mest lyst til å lakke eller olje gulvet, men er redd det ikke er så lett å få det fint og til å matche resten. Stuen trenger egentlig å males da det er slitt hvis man ser etter, men vi hadde bestemt oss for å ikke gjøre det nå ettersom vi egentlig ikke helt har kapasitet til et sånt prosjekt nå. Men det kan kanskje være en løsning å male vegger, lister og kjøkkenet, og pusse ned lakken på rekkverk og trapp? Jeg klarer ikke helt å se noen løsning, for vi ønsket virkelig ikke denne oppussingen. 

Anonymkode: ddda8...903

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Dere kan slipe gulvet og få det lakket i den fargen dere selv ønsker. Koster litt, men du kan få tilbake det "gamle" gulvet ditt.

Anonymkode: 89a50...eb2

• Liker 1
Skrevet

Kan det være at det gamle gulvet har "gulnet" og at det nye rett og slett er den fargen det gamle opprinnelig var? I så fall kan dere jo pusse ned det gamle og få det like fresht som det nye.. Farger "dør" litt over tid, også på vegger - det som var en lys fin farge for 10 år siden vil vise seg veldig ulikt om du maler over med samme fargekode i dag.. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
51 minutter siden, AnonymBruker said:

Dere kan slipe gulvet og få det lakket i den fargen dere selv ønsker. Koster litt, men du kan få tilbake det "gamle" gulvet ditt.

Anonymkode: 89a50...eb2

Ja. Jeg er bare redd det ikke vil være så lett å få det til å bli riktig farge. Hvor nøyaktig er lakking og fargevalg? 

50 minutter siden, Carrot said:

Kan det være at det gamle gulvet har "gulnet" og at det nye rett og slett er den fargen det gamle opprinnelig var? I så fall kan dere jo pusse ned det gamle og få det like fresht som det nye.. Farger "dør" litt over tid, også på vegger - det som var en lys fin farge for 10 år siden vil vise seg veldig ulikt om du maler over med samme fargekode i dag.. 

En viss grad av guling kan det ha vært, men ettersom alle gulv, dører, trapp og kjøkkeninnredning henger sammen tror jeg ikke det er store greia på gulvet. Det er nok lakket i den fargen. 

Malingen er heller ikke falmet så veldig, ingen merker etter ting som har hengt oppe o.l. Men litt er det nok. Problemet mitt er at jeg synes det er fint med det nye "freshe" gulvet. Jeg synes rett og slett fargen er for lys og kald. Så da blir spørsmålet om man skal tørre å prøve å endre på et nytt "flott" eikegulv og risikere å ødelegge det, eller å pusse opp alt annet.

Vi må vel rett og slett tenke litt på det og kanskje få noen innspill av noen profesjonelle. Akkurat nå føles det bare som at denne vannskaden har ødelagt hele leiligheten. Jeg var ikke fornøyd med å bytte gulvet, for visste at det ville bli vanskelig å få nytt til å bli likt. 

AnonymBruker
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Skulle stå:  Problemet mitt er at jeg ikke synes det nye "freshe" gulvet er fint. Jeg synes rett og slett fargen er for lys og kald. 

AnonymBruker
Skrevet

Vi la samme eikeparkett i hele huset når vi bygde og har åpen løsning med doble dører gjennom huset slik at det er veldig synlig på en måte, men så viste det seg at partiet som lå på kjøkken og stue hadde mangler, stavene kom liksom opp av parketten og både folk og stoff fra sokker osv hang fast, vi klagde selvsagt, og selv om behandlingen tok til fikk vi medhold og så måtte vi vente på fagfolkene som skulle plukke opp det gamle som skulle sendes tilbake og legge nytt, og før vi var ferdig var det gått to år - og selv vi merket at fargen var ulik på de to rommene fra gangen i starten, men nå etter etpar år til har det jevnet seg ut - nå ser man ikke at det ene gulvet er lagt etter det andre uten at man vet det og har riktig lys.. 

Anonymkode: 89ed7...c12

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...