Gå til innhold

Krav om politiattest for å gjennom gå kunstig befruktning - hva skal til for å ikke komme «friskmeldt» gjennom en slik politiattest?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg og min mann skal gjennom kunstig befruktning. Jeg har barn fra før. Han er steril. Han fikk raskt svar på sin søknad om politiattest i denne sammenhengen, mens jeg som søkte før ham enda ikke har fått svar 😳 Det er enda noen dager igjen før svaret skal foreligge (tre uker ventetid). Jobber i barnehage og har aldri hatt med politiet å gjøre så har ikke tenkt på det før nå, at skitt, tenk om jeg for avslag.

https://www.fertilitetssenteret.no/politiattest/

Anonymkode: b0a16...6ce

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor i alle dager skal de ha politiattest? Er de redd et forbrytergen skal spre seg?

Anonymkode: f65e2...0e8

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hvorfor i alle dager skal de ha politiattest? Er de redd et forbrytergen skal spre seg?

Hehe, nei si det. For å sørge for at barna de lager skal ha best mulige kår tipper jeg. Litt rart den bare selektere ut kriminalitet og ikke alvorlig sykdom feks?https://www.helsedirektoratet.no/rundskriv/assistert-befruktning-med-donoregg-og-donorsaed/generelle-bestemmelser/barneomsorgsattest

AnonymBruker
Skrevet

Merkelig. Der er jo ingen kontroll på par som får barn naturlig. 

Anonymkode: 70e3f...dd7

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Se til Bioteknologiloven § 2-6, så har du forklaring på hva de ser etter/formålet.

Anonymkode: 89b8f...ea0

AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker said:

Det dreier seg om barnets psykososiale omgivelser, foreldres omsorgsevne osv. En god ting!

Og TS, har du ikke vært borti politiet før, har du neppe noe å frykte når det kommer til politiattest! 

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
Sitat

På barneomsorgsattesten skal det anmerkes om personen er siktet, tiltalt, har vedtatt forelegg eller er dømt for overtredelse av flere straffebestemmelser som for eksempel seksualforbrytelser mot barn og voksne, drap, narkotikaforbrytelser og grov volds- og ranskriminalitet.

Hvis ikke du kan huske at du har vært delaktig i noe av det som nevnes ovenfor, har du jo ingenting å frykte eller stresse over? Slike saker havner ikke på «rullebladet» uten at man selv er klar over det.

Anonymkode: de6f4...9ba

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Må man ikke levere politiattest for å jobbe i barnehage? Jeg har levert attest i forbindelse med utdannelse, ingen på mitt kull fikk svar samtidig. De tar det vel når de har tid innimellom. 

Anonymkode: 51668...a74

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

For å gjøre det enkelt for den (kanskje de) som ikke forstår:

Man går ikke til politiet og sier man trenger politiattest - så enkelt er det ikke. Det trengs en begrunnelse, et formål, og det skal hjemles i lov.

Grunnen til at jeg nevnte Bioteknologiloven § 2-6, er at det er denne loven og paragrafen som benyttes for å hente politiattest i situasjonen TS beskriver. Det kan være veldig kjekt å vite.

TS har sannsynlig ingenting å frykte, da hun aldri har hatt noe med politiet å gjøre.

AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker said:

Må man ikke levere politiattest for å jobbe i barnehage? Jeg har levert attest i forbindelse med utdannelse, ingen på mitt kull fikk svar samtidig. De tar det vel når de har tid innimellom. 

Selvsagt må man det :) Man må levere attest for all slags arbeid med barn, også frivillighet, som for eks. en korpsdirigent.

AnonymBruker
Skrevet

Men basert på formålet, så kan attesten inneholde XX type lovbrudd, og det kan være annerledes om man skal jobbe med barn, enn det er for dette formålet.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (48 minutter siden):

Det lurte jeg også på; har du ikke allerede vært gjennom denne prosessen ifbm jobb??

Anonymkode: 97b14...037

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Det lurte jeg også på; har du ikke allerede vært gjennom denne prosessen ifbm jobb??

Anonymkode: 97b14...037

Det er en annen politiattest med et annet formål. Og jo, har vært gjennom og fått godkjent i forbindelse med jobb. Å få godkjent politiattest for å kunne igangsette kunstig befruktning er imidlertid en annen prosess og en annen søknad. 

Skrevet

Tråden er ryddet for brukerdebatt.
- Rhodiola, mod.

AnonymBruker
Skrevet
On 4/6/2022 at 8:27 PM, AnonymBruker said:

Det er en annen politiattest med et annet formål. Og jo, har vært gjennom og fått godkjent i forbindelse med jobb. Å få godkjent politiattest for å kunne igangsette kunstig befruktning er imidlertid en annen prosess og en annen søknad. 

Og hvordan gikk det med politiattesten til barnehagen da? Er det derfor du spør, fordi du har anmerkninger der? Trodde politiattest var en og samme greie, men er det noe som kan havne på attesten ifbm adopsjon som ikke var relevant da du søkte jobb? 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...