Gå til innhold

Daglig deling av babybilder/videoer på Insta og Facebook

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er dette normalt? Jeg synes en baby bør ha et visst personvern! 

Anonymkode: f9da4...7b2

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er desverre normalt. Google - sharenting. Det er et alvorlig problem og kommer til å bli nr1 på lista over identitetstyveri i framtiden. Stakkars barn. Jeg mener det burde være ulovlig å dele bilder av barn på internett. 

• Liker 3
Gjest Ghostface
Skrevet

Derfor jeg ikke har vært inne på min fb profil de siste 6-7 årene for har ingen interesse av å se "venners" bilder av barna deres. Glad jeg vokste opp uten sosiale medier.

AnonymBruker
Skrevet

Det er patetisk. 

Anonymkode: 5e880...05b

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Er dette normalt? Jeg synes en baby bør ha et visst personvern! 

Jeg kjente ei som la ut en hel mappe på facebook «Oliver bader» 200 bilder av guttungen kliss NAKEN. Da jeg skrev til henne at dette burde hun slette ble hun rasende og blokkerte meg 😂😭 Stakkars Oliver når han blir 13år å kompisene finner de bildene. 

Anonymkode: ee593...c88

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Ulovlig å legge ut bilder uten samtykke, så strengt talt lovbrudd. Foreldre bør virkelig tenke seg om.

Har forøvrig gjort så jeg er venner med de folka, men ser ikke de 1000 innleggene de legger ut

Anonymkode: ddc0b...64f

AnonymBruker
Skrevet

Det som provoserer meg mest er dem som tydelig ikke vil at barnet sitt skal være på internett, og de klistrer en emoji over ansiktet deres, men deler ellers bilder av barnet (altså bilde av barnet, ene og alene i bildet, men med en emoji over ansikter). Hva er poenget med det liksom!? 🤪

Om noen vil dele bilder, legger jeg meg ikke opp i det. Om noen velger å ikke gjøre det, så legger jeg meg ikke opp i det heller. Alle skal få ta egne valg. Men ikke gjør midt i mellom ting. 

Anonymkode: 1ebf0...553

• Liker 7
Skrevet
AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Det som provoserer meg mest er dem som tydelig ikke vil at barnet sitt skal være på internett, og de klistrer en emoji over ansiktet deres, men deler ellers bilder av barnet (altså bilde av barnet, ene og alene i bildet, men med en emoji over ansikter). Hva er poenget med det liksom!? 🤪

Om noen vil dele bilder, legger jeg meg ikke opp i det. Om noen velger å ikke gjøre det, så legger jeg meg ikke opp i det heller. Alle skal få ta egne valg. Men ikke gjør midt i mellom ting. 

Hadde ei på fb som la ut en lang bursdagspost med 4-5 bakhode-bilder 😂😂 blir samme greia 🙈 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (55 minutter siden):

Kan si meg enig i det, noe politisk korrekt over det hele som får meg til å spy litt i munn. «Se hvor flink jeg er som ikke deler, men alikevel deler bildet av barnet mitt. Jeg er et godt eksempel for andre». 

Når det er sagt, så er det mye man ikle trenger å legge ut på internett også. Men et helt vanlig bursdagsbilde i ny og ne burde man tåle. 

Anonymkode: 22d15...f72

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det er veldig få som er interessert i å se bilde av gullungen din flere ganger om dagen. Men såpass selvinnsikt er det mange som ikke har. Noen lever og ånder for likes og kommentarer, å mener at bildene er heeelt trygge på facebook så lenge de har bestemt at «kun venner» skal få se de.

Anonymkode: 53e66...263

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Vi har aldri delt bilde av ansiktet på barna på Instagram, men vi deler heller aldri bilder uten et poeng. Så vi gjør ikke en stor sak ut av at vi skjuler barnets ansikt, det er bare veldig diskret. Poenget handler jo om oss og ikke barna 

Anonymkode: a98fc...b1e

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Det er veldig få som er interessert i å se bilde av gullungen din flere ganger om dagen. Men såpass selvinnsikt er det mange som ikke har. Noen lever og ånder for likes og kommentarer, å mener at bildene er heeelt trygge på facebook så lenge de har bestemt at «kun venner» skal få se de.

Dette! Hva får enkelte nybakte mødre til å tro at alle trenger å se barnet hver eneste dag? Hva gjør ditt barn så spesielt? 
Det er så mye oversharing at man lurer på om enkelte er helt åndssvake. 

• Liker 5
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Syntes det er en uting, tenker at det finnes en gylden middelvei her. 
Jeg tenker endel på dette da jeg snart blir mamma. Tror jeg kommer til å dele et nyfødtbilde (av fotograf), og etter det er jeg usikker. Kanskje vi kommer til å dele ved dåp/bursdag/jul og lignende. Men gidder ikke være en av de som oversharer totalt uinteressante bilder. Min mor på 60, noen tanter osv hadde nok likt det, men ingen andre. 

så har jeg funnet en app som heter FamilyAlbum, som jeg tenkte nærmeste familie skal få invite til. Der kan man trygt legge ut bilder av barna, personvern ivaretatt, ingen data selges til tredjeparter. Da kan de som vil se bilder se de der, samtidig som jeg kan dele glimt fra hverdagen hvis jeg vil, uten å spre det utover face/insta. Og jeg slipper å sende samme bilde på sms til hver og en av besteforeldrene. 

Anonymkode: a6740...d0f

• Liker 1
Gjest hellokitty
Skrevet (endret)

Dette er mye av grunnen til at jeg hater sosiale medier og dagens foreldre. Stakkars barn. Håper det kommer en lov som beskytter barn mot å bli hengt ut på nett av foreldrene.

https://www.nettavisen.no/nyheter/jente-saksoker-foreldrene-for-pinlige-barnebilder-pa-nett/s/12-95-3423262911

De barna som blir utsatt for dette bør få fri rettshjelp når de blir 14 til å saksøke foreldrene og få bildene fjernet.

Endret av hellokitty
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Dette! Hva får enkelte nybakte mødre til å tro at alle trenger å se barnet hver eneste dag? Hva gjør ditt barn så spesielt? 
Det er så mye oversharing at man lurer på om enkelte er helt åndssvake. 

Fordi jeg har flyttet langt fra venninne mine, og vi faktisk bryr oss om hva som skjer i livene til hverandre selv om vi ikke ses oftere enn et par ganger i året. I tillegg isolert nærmest i 2 år pga corona... Synes ikke det er så ille med et par bilder av en søt unge et par ganger i måneden, verken fra meg selv eller venner/bekjente med barn. Du skal være temmelig nærtaken om du har problemer med det 😄  Selv min ufrivillig barnløse venninne, som måtte gi opp babydrømmen etter utallige prøverørforsøk i Danmark som ruinerte dem, oppfordrer meg til å dele flere bilder av babyen, og gleder seg på våre vegne. Ikke alle som er så smålige og snarsure heldigvis :)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
mingus skrev (2 timer siden):

Fordi jeg har flyttet langt fra venninne mine, og vi faktisk bryr oss om hva som skjer i livene til hverandre selv om vi ikke ses oftere enn et par ganger i året. I tillegg isolert nærmest i 2 år pga corona... Synes ikke det er så ille med et par bilder av en søt unge et par ganger i måneden, verken fra meg selv eller venner/bekjente med barn. Du skal være temmelig nærtaken om du har problemer med det 😄  Selv min ufrivillig barnløse venninne, som måtte gi opp babydrømmen etter utallige prøverørforsøk i Danmark som ruinerte dem, oppfordrer meg til å dele flere bilder av babyen, og gleder seg på våre vegne. Ikke alle som er så smålige og snarsure heldigvis :)

Det er forskjell på et par bilder i mnd og ti om dagen i ulike antrekk 

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det er forskjell på et par bilder i mnd og ti om dagen i ulike antrekk 

Ja den ser jeg jo så klart! Og det at folk deler do/naken/grine/snørr/matbilder osv er jeg helt enig i at er oversharing. Ville aldri delt noen flaue bilder av barna eller drite dem ut på noen måte, bare søte bilder ^^

AnonymBruker
Skrevet
mingus skrev (2 timer siden):

Kan du ikke sende bilder på messenger, eller opprette en privat gruppe på FB?

Anonymkode: e1f80...d78

• Liker 1
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...