Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

kort (langt) oppsummert:

ammet med skjold fra start, baby var trolig for svak til å få i seg melk da det var minimalt med våte bleier, og ble aldri mett. 

etter vi kom hjem fra sykehuset pumpet jeg brystet hun ikke drakk av, og fikk faktisk ut en del melk (30-50ml under en uke etter fødsel). mulig pga brystspreng? hun drakk seg mett på pumpet, samt noe mme. etter å ha lånt vekt fra helsestasjonen så vi at hun ikke fikk noe ut av ammingen. 

så får jeg brystbetennelse å klarer ikke tanken på å legge baby til, hun blir derfor koppmatet og blir ammet minimalt. dette går noen dager.

mister så produksjonen, og begynner med fullpumping. pumper først 6 ganger i døgnet, men øker til 8-9 med nattpump. får korona inni her og ny runde med mindre melk og feber. 

mini drikker store mengder og det blir mer praktisk med flaske. så føles flasken lettvint en stund, og det blir mer flaske og mindre til brystet (føles håpløst da hun ikke fikk ut noe uansett). 

formen blir bedre men mini blir vanskeligere å legge til med skjold, hun kvaer og kobler seg fra. fortsetter pumpingen uten spessiel økning.

matlysten er generelt dårlig, men jeg drikker havresuppe og litervis med vann. har prøvd ammestillinger i alle fasonger, og har nesespray. baby er nå 3 uker og jeg får ut 30ml med pumping (til sammen). prater med helsesøster stadig samt ammehjelpen. det går igjen og igjen at jeg må legge hun til, men om jeg får hun på får hun ikke noe ut, i tillegg tar pumpingen enormt mye tid! har pumpet jevnt over to uker nå, «fullpumper» på 5 døgnet. 

jeg er så enormt nære å gi opp, for jeg ser ikke ende på dette. får jeg opp produksjonen sliter vi fortsatt med dårlig sugetak. storebror hadde stramt tungebånd, men kjenner ikke igjen noen av plagene med lillesøster, heldigvis! men så blir jeg helt knust av tanken på å ikke få til ammingen denne gangen heller. 

nå trenger jeg å høre deres historier som var håpløse, og endte godt ❤️ hva som fikk det til å snu, når det snudde? 

takk for at du tok deg tid til å lese! 

Anonymkode: 9f333...50c

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Amming kan være noe herk. Jeg hadde fire brystbetennelser de første to mnd. Og de to første ukene hjemme med baby gjorde jeg ikke annet enn å pumpe annenhver time hele døgnet😵💫😴 (for å bli kvitt brystbetennelsen som kom dagen etter hjemreise). Jeg slet med såre bryst, for mye melk, for lite melk og soppinfeksjon pga alt var vått og fuktig hele tiden! Jeg slet også med å legge baby til og få til ammingen. Vi så på masse videoer og samboer måtte hjelpe til, samt at jeg gikk mange ganger på helsestasjonen til ammeveileder. Husker ikke helt når det ble ok for oss, men kanskje rundt 3 mnd og jeg ammet til hun var 11 mnd. Hvis du veldig gjerne ønsker å amme ville jeg prøvd i noen uker til, og få hjelp på helsestasjonen til å legge til. Vær der og gi baby mat og la de hjelpe deg. Anbefaler multimam (tror jeg det heter) kompressor til å legge på brystet mellom amming, og dropp skjold. Hvis det fortsatt er helt håpløst om noen uker ville jeg gått over på mme, man skal jo også fungere som mamma og ikke bare melkeku. 

Anonymkode: 76359...208

Skrevet

Fortsett å pumpe! Lille tulla mi kom tre uker før termin, og hadde lavt blodsukker når ho så dagens lys. Fikk ikke til amming på sykehuset, men pumpet, pumpet og pumpet. Hadde nok melk, og mme på lur. Etter mye om og men, fikk vi det endelig til, på selveste dagen for 6 ukers-kontrollen! Tror vi måtte finne roen, bli litt kjent med hverandre og med (super)støtte fra min mor gikk det seg til. Var på nippet til å gi opp, og jeg hadde ikke følt på noe nederlag hvis vi ikke hadde fått det til. Det viktigste er jo barnet får mat, kjærlighet og masse nærhet. Men allikevel veldig stas, da! Lykke til! Du er uansett den beste mamsen i verden for barna dine ❤️

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Amming kan være noe herk. Jeg hadde fire brystbetennelser de første to mnd. Og de to første ukene hjemme med baby gjorde jeg ikke annet enn å pumpe annenhver time hele døgnet😵💫😴 (for å bli kvitt brystbetennelsen som kom dagen etter hjemreise). Jeg slet med såre bryst, for mye melk, for lite melk og soppinfeksjon pga alt var vått og fuktig hele tiden! Jeg slet også med å legge baby til og få til ammingen. Vi så på masse videoer og samboer måtte hjelpe til, samt at jeg gikk mange ganger på helsestasjonen til ammeveileder. Husker ikke helt når det ble ok for oss, men kanskje rundt 3 mnd og jeg ammet til hun var 11 mnd. Hvis du veldig gjerne ønsker å amme ville jeg prøvd i noen uker til, og få hjelp på helsestasjonen til å legge til. Vær der og gi baby mat og la de hjelpe deg. Anbefaler multimam (tror jeg det heter) kompressor til å legge på brystet mellom amming, og dropp skjold. Hvis det fortsatt er helt håpløst om noen uker ville jeg gått over på mme, man skal jo også fungere som mamma og ikke bare melkeku. 

Anonymkode: 76359...208

for en heftig start 😫 har sett på en drøss med videoer, der ser det så enkelt ut.. men helt klin umulig når man prøver selv 😅 helsestasjonen er desverre såpass langt unna at det er ikke så lett å bare stikke innom. men takk for tips, og så bra det løste seg for dere 🤍 

Fikk du baby alltid på, eller pumpet du/ brukte flakse i perioder? 

AnonymBruker
Skrevet
Chakalaka skrev (26 minutter siden):

Fortsett å pumpe! Lille tulla mi kom tre uker før termin, og hadde lavt blodsukker når ho så dagens lys. Fikk ikke til amming på sykehuset, men pumpet, pumpet og pumpet. Hadde nok melk, og mme på lur. Etter mye om og men, fikk vi det endelig til, på selveste dagen for 6 ukers-kontrollen! Tror vi måtte finne roen, bli litt kjent med hverandre og med (super)støtte fra min mor gikk det seg til. Var på nippet til å gi opp, og jeg hadde ikke følt på noe nederlag hvis vi ikke hadde fått det til. Det viktigste er jo barnet får mat, kjærlighet og masse nærhet. Men allikevel veldig stas, da! Lykke til! Du er uansett den beste mamsen i verden for barna dine ❤️

hvordan gikk det frem til det løste seg? la du baby ofte til, og fikk hen tak? kunne så gjerne ønske jeg aksepterte det om det ikke skulle gå, men det klarer jeg nok ikke.. er fortsatt så bitter etter førstemann som fikk flaske, selvom årsaken var stramt tungebånd og vi aldri hadde fått det til 😅 selvom jeg bryr meg katten om andre gir mme, da tenker jeg bare at de gir baby mat🙋🏼‍♀️ 

veldig glad det ordnet seg for dere, og takk for tips ❤️

AnonymBruker
Skrevet

Ja, jeg slet masse med stadige sår og veldig urolig baby som ikke la på seg. Mye styr både dag og natt, ammepoliklinikk, helsestasjon… Helsesøster sa til slutt at jeg burde prøve med flaske (3 uker gammel). Jeg gråt og nektet. Men etter et døgn med gråt, ga jeg en flaske. Og babyen spiste alt sammen, og så SOVNET han. Han sov i mer enn en time sammenhengende, noe han ikke hadde gjort før. Og da han våknet, var han FORNØYD og ROLIG, noe han ikke hadde vært før. Valget var enkelt, jeg skjønte jo at ungen min hadde vært sulten i hele sitt liv (utrolig trist å tenke på nå). Det var som å skru på en bryter, ungen var helt forvandlet. Han begynte umiddelbart å legge fint på seg. Jeg delammet til han var to måneder, da fikk jeg nok av sår og smerter og stadig minkende produksjon (i forbindelse med et sykehusopphold).
Jeg forteller denne historien fordi dette er OGSÅ en happy ending! Happy ending trenger ikke være at ammingen lykkes. Til informasjon har jeg to barn til som jeg fullammet iht anbefalingene, og har hatt mine ammeutfordringer. Det ene barnet ammet jeg med skjold i to år. Men både mor og barn må være fornøyde og friske og babyen må få mat, det er det viktigste! 

Anonymkode: ed7e6...a2d

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg la henne til hver gang ho var sulten, men ikke «utsultet», og var tålmodig. Ho slapp jo hver gang, men det var akkurat som om ho på en måte knakk en kode. Den flinke babyen, liksom! Som sagt hadde jeg GOD hjelp i min mor, da jeg flyttet inn hos henne like før fødselen, da faren til baby var i ny jobb, og helt ærlig, ikke kunne bidra så mye på den fronten. God gammeldags storfamilie, for å si det sånn. Litt sært var det jo, men ho bidro til en ro som vi trengte. I begynnelsen funket det best at jeg lå på siden og baby tett ved siden av, så vi slappet av begge to. Min mor hadde jo fullammet alle sine, og var bestemt i bevegelsene og nesten stappet puppen min inn i munnen til baby. (Herregud, det er rart å skrive! 😂). Men det funket! Og når jenta skjønte at det gikk an å bli mett på den måten også, var det gjort. Og det skal være sagt at jeg var nær, så nær på å gi meg, det var bære eller briste for min del. ❤️

• Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg anbefaler deg å droppe skjold. Bruk multimam, purelan og ammeinnlegg i ull som du skifter daglig. Når brystet først har blitt sårt tar det litt tid før det blir bedre, men multimam er veldig lindrende. Jeg hadde mye nytte av disse filmene om amming. Ammehjelpen er også en utrolig god kilde til informasjon. 

Anonymkode: cd528...124

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror jeg delammet, dvs hovedaklig ammet men ga mme innimellom ftem til uke 6-7. Ammet nesten ikke med første. Hatet det noe intenst. Men holdt ut, helt til det plutselig funka og nå er amming ikkeno styr.Prøvde manuell pumpe, elpumpe og skjold. Men var god ammeveileding som skulle til. Alt løsna med det.

Anonymkode: d829f...7b0

AnonymBruker
Skrevet

Kan babyen ha stramt tungebånd? Høres ut som noe er feil siden den ikke klarer å amme. Sjekk støttegruppe for stramt tungebånd på facebook om babyen/du har noen symptomer på det!

Ikke ta leger/jordmødre som ikke er spesialister innen dette sitt ord på at det ikke er stramt. Jeg fikk beskjed av alle jeg spurte, som vr mange(!) på grunn av samme problemer som du skisserer, men fikk nei på stramt tungebånd fra alle uteom kiropraktor som spesialiserer seg på det og spesialisten som klippet. Og ja, det kan høres useriøst ut, men babyen klarte å amme UMIDDELBART etter klipp, og uten smerter for meg. Fortsatte å amme i to år etter det uten problemer, etter at jeg knapt klarte et minutt amming uten at det var ulidelig vondt før klipp. 

Anonymkode: 9a6a7...5f4

AnonymBruker
Skrevet

Jeg mistet mye blod under fødselen, så produksjonen kom sent i gang. Det kom noen få dråper, men det var alt.

Tre dager etter fødsel brukte stakkars baby en time på å prøve å die, uten å få så mye for det. Senere ble han veid, og hadde gått ned over 10% av fødselsvekten. Da måtte vi igang med mms og koppmating.

Jeg fikk låne pumpe og pumpet meg, og fikk ut under 5ml totalt etter et kvarter.

Etter første kopp ville ikke baby ha pupp, noe jeg egentlig kan forstå. Uansett om han var skrubbsulten, litt sulten eller mett. Dette fungerte ikke helt med planen om å øke melkeproduksjonen.

En av barnepleierene på barsel visste råd, og mekket et hjelpebryst av en slange for sondemating og en kopp. Så fikk hun meg til å klemme ut noen dråper og dyppet matenden i koppen for å få god melkesmak. Så lokket hun baby til å gape, stappet inn puppen og lirket inn slangen. Endelig kunne baby få suge på puppen og få melk!

Vi fortsatte med hjelpebryst, etterfulgt av pumping, i to uker, til jeg endelig hadde fått nok produksjon. Etter en uke hadde jeg fått så mye melk at vi kunne starte uten hjelpebryst og snike det inn etterhvert.

Det hører med til historien at jeg etterhvert fikk overproduksjon. Det sprutet og lakk overalt. En periode med intervallamming tok seg av det.

Så gikk det ganske problemfritt frem til baby var to år, og vi kuttet den siste kosemelka om kvelden.

Anonymkode: 7b5f5...3ea

Skrevet

Dette høres strevsomt ut, du har virkelig stått på! 

Jeg vil anbefale deg å få hjemmeveiledning, enten en ammehjelper fra ammehjelpen, eller noen fra helsestasjonen, eller du kan gå privat. Jeg har selv god erfaring med ammeklinikken, verdt hver krone, og nå går ammingen lettere her.
Det du kan begynne med er å ligge mye hud mot hud, gjerne på soverommet i mørket. Legg et håndkle i sengen om du lekker melk, sørg for å ha godt med drikke og noe mat tilgjengelig. Så legger du henne til så ofte hun ønsker. Bare vær nære, det kan være noen lange dager for deg, men det kan hjelpe. Forsøk også tilbakelent amming, da må baby søke selv, og det kan "restarte" dem litt, med tanke på ammingen. Ikke fortvil om det ikke går på første forsøk, sørg for å ha godt med støtte rundt deg fra samboer/venner/familie, for det er krevende å stå i ammeproblemer.

AnonymBruker
Skrevet

For en jobb du gjør! Imponert!

Ei venninne fikk en svak og sugesvak baby. Hun pumpet i gang melka, pumpet hver andre-tredje time døgnet rundt og full-koppmatet i to uker. Hun og mannen var helt på felgen. Hun pumpet mens mannen koppmatet og de byttet på å sove. Etter hvert klarte babyen å die stadig mer fram til de kunne kutte ut pumpinga helt. Hun fullammet i seks måneder og delammet i halvannet år.

Ei annen venninne fullpumpet i seks måneder og ga melka på flaske. Delpumpet videre til ungen var rundt året. Hun taklet ikke selve amminga, og syntes det fungerte å fullpumpe. Hun leverte også melk til sykehuset.

Kjenner også ei som ammet alt hun kunne, hud mot hud døgnet rundt, ungen sugde og sugde og sugde etter hvert blod med melka. Hun fikk aldri nok melk, og delammet i ti måneder og ga mme på flaske. Hun pumpet på jobb da hun begynte å jobbe. Tenker det endte godt fordi hun raskt forsonet seg med at hun ikke hadde nok melk selv, og hun følte hun fikk frihet ved å kombinere amming og mme.

Jeg hadde trøbbel med ammestarten med første, først ekstrem sårhet pga. Feil ammestilling og litt kort tungebånd, og deretter sopp og påfølgende brystbetennelse. Ikke slik du har hatt, men like fullt krevende. Heldigvis kom det på plass og ammingen etterpå gikk veldig bra 

Jeg har vellykkede amminger med to barn etter det, men synes starten er slitsom. Jeg fikk raskt melk med begge, men synes det tar to uker med amming "hele tiden", kanskje 11-12 ganger i døgnet før melkeproduksjon er ordentlig på plass. 

Jeg håper det løser seg for deg.

Anonymkode: bae8f...788

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

kort (langt) oppsummert:

ammet med skjold fra start, baby var trolig for svak til å få i seg melk da det var minimalt med våte bleier, og ble aldri mett. 

etter vi kom hjem fra sykehuset pumpet jeg brystet hun ikke drakk av, og fikk faktisk ut en del melk (30-50ml under en uke etter fødsel). mulig pga brystspreng? hun drakk seg mett på pumpet, samt noe mme. etter å ha lånt vekt fra helsestasjonen så vi at hun ikke fikk noe ut av ammingen. 

så får jeg brystbetennelse å klarer ikke tanken på å legge baby til, hun blir derfor koppmatet og blir ammet minimalt. dette går noen dager.

mister så produksjonen, og begynner med fullpumping. pumper først 6 ganger i døgnet, men øker til 8-9 med nattpump. får korona inni her og ny runde med mindre melk og feber. 

mini drikker store mengder og det blir mer praktisk med flaske. så føles flasken lettvint en stund, og det blir mer flaske og mindre til brystet (føles håpløst da hun ikke fikk ut noe uansett). 

formen blir bedre men mini blir vanskeligere å legge til med skjold, hun kvaer og kobler seg fra. fortsetter pumpingen uten spessiel økning.

matlysten er generelt dårlig, men jeg drikker havresuppe og litervis med vann. har prøvd ammestillinger i alle fasonger, og har nesespray. baby er nå 3 uker og jeg får ut 30ml med pumping (til sammen). prater med helsesøster stadig samt ammehjelpen. det går igjen og igjen at jeg må legge hun til, men om jeg får hun på får hun ikke noe ut, i tillegg tar pumpingen enormt mye tid! har pumpet jevnt over to uker nå, «fullpumper» på 5 døgnet. 

jeg er så enormt nære å gi opp, for jeg ser ikke ende på dette. får jeg opp produksjonen sliter vi fortsatt med dårlig sugetak. storebror hadde stramt tungebånd, men kjenner ikke igjen noen av plagene med lillesøster, heldigvis! men så blir jeg helt knust av tanken på å ikke få til ammingen denne gangen heller. 

nå trenger jeg å høre deres historier som var håpløse, og endte godt ❤️ hva som fikk det til å snu, når det snudde? 

takk for at du tok deg tid til å lese! 

Du må spise kjære du❤️

Anonymkode: 73892...ba7

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 6.4.2022 den 19.34):

Jeg anbefaler deg å droppe skjold. Bruk multimam, purelan og ammeinnlegg i ull som du skifter daglig. Når brystet først har blitt sårt tar det litt tid før det blir bedre, men multimam er veldig lindrende. Jeg hadde mye nytte av disse filmene om amming. Ammehjelpen er også en utrolig god kilde til informasjon. 

Anonymkode: cd528...124

takk for tips! har sett denne videoen mange ganger, og der ser det så lett ut 🥴 

AnonymBruker
Skrevet

Man må spise en del når man ammer, man forbrenner mye kalorier ved amming og mat = melk, du kan drikke så mye vann du vil, men du får nok ikke nok melk hvis  du ikke spiser. 

Anonymkode: 8f27f...ab4

• Nyttig 1
Skrevet (endret)

Prøvd hjelpebryst? Det hjalp her.sjekk ut: https://ammehjelpen.no/hjelpebryst/

Hadde også en helt håpløs start og han var nesten en måned før vi til slutt begynte å få det til. Til gjengjeld ammet jeg til han var nesten to! 

Ville også ha sjekket tungebånd, prøvd syntocinon nesespray (for utdrivning) og tatt lecitin-kapsler for å forebygge brystbetennelse. Lykke til! 

Endret av nilie

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...