Gå til innhold

Noen med fibromylalgi?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Noen som har fått påvist fibromylalgi? Hvordan undersøkelse hadde dere og hvordan konkluderte legen med det?

Anonymkode: 43e71...e80

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Noen som har fått påvist fibromylalgi? Hvordan undersøkelse hadde dere og hvordan konkluderte legen med det?

Ja, jeg. Klaga over smertene i ÅÅÅÅÅÅREVIS før fastlegen blei så lei at han sendte meg til revmatolog. Fikk diagnosen der. Ble undersøkt med ultralyd, fysiske undersøkelser samt spørsmål.

Anonymkode: ea6da...5d8

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Fibromyalgi er dessverre en kvinnesykdom (flest kvinner har dette, noen menn) og derfor svært lite forsket på. Men i diagnosesammenheng er det som regel nok med kliniske spm. Man har sluttet med "triggerpunkt" undersøkelser. Noen fastleger henviser videre til revmatolog

Anonymkode: 25ae6...34e

AnonymBruker
Skrevet

Jeg gikk til legen, og forklarte korleis jeg hadde det og han stilte en god del spørsmål, trykka på noken punkt på kroppen min, tok ein haug med blodprøver (som alle var fine og) og sa, jeg er 100% sikker på at du har fibromyalgi, du må spise sunt, vær i aktivitet og ha en god søvnrytme og her er resept på Paracet 🙄🥵🤣 

Anonymkode: 16b7b...91d

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Ble henvist til revmatolog etter utallige mr-undersøkelser og blodprøver. Han stilte spørsmål, og trykket på triggerpunktene. Også fikk jeg diagnose

Anonymkode: e1bd8...055

AnonymBruker
Skrevet

Måtte dere endre mye på livsstil deres? Hvordan endret det situasjon deres i forhold til arbeid?

AnonymBruker
Skrevet

Fikk diagnose hos revmatolog etter å ha fått ny fastlege. Ble i mange år ikke trodd av den gamle legen min. Den nye fastlegen hadde mange pasienter med fibromyalgi så han henviste meg til Revmatolog. 

Har ikke måtte endre på livsstilen. Hadde en sunn og god livsstil allerede. Er blitt ufør da jeg ikke har 0  restarbeidsevne.

Anonymkode: b516f...4d6

AnonymBruker
Skrevet
56 minutter siden, AnonymBruker said:

Fibromyalgi er dessverre en kvinnesykdom (flest kvinner har dette, noen menn) og derfor svært lite forsket på. Men i diagnosesammenheng er det som regel nok med kliniske spm. Man har sluttet med "triggerpunkt" undersøkelser. Noen fastleger henviser videre til revmatolog

Men hvordan opplevde du å få diagnosen, altså, hvordan ble du undersøkt?

Anonymkode: 5fac5...525

AnonymBruker
Skrevet

Var hos revmatolog som sjekket bloprøvene som legen hadde tatt på forhånd, tok pusteprøve. Så inn til legen for sjekk, måtte bøye og tøye så han kunne sjekke det som sjekkes skulle, av med toppen så glad jeg hadde på en bra bh... 😄

Sjekket alle triggerpunktene og så måtte jeg ta spyttprøve og der lå jeg visst på grensen men en diagnose for Sjøgrens var visst ikke så viktig for han å gi med så siden jeg fikk fullt utslag på alle triggerpunktene så ble det FM. Fastlegen min er jo overbevist om at det er noe annet underliggende så han sjekker blodprøver helet tiden for han er overbevist om jeg kommer til å ende om med noe mer. 

Anonymkode: 27763...90f

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Var hos revmatolog som sjekket bloprøvene som legen hadde tatt på forhånd, tok pusteprøve. Så inn til legen for sjekk, måtte bøye og tøye så han kunne sjekke det som sjekkes skulle, av med toppen så glad jeg hadde på en bra bh... 😄

Sjekket alle triggerpunktene og så måtte jeg ta spyttprøve og der lå jeg visst på grensen men en diagnose for Sjøgrens var visst ikke så viktig for han å gi med så siden jeg fikk fullt utslag på alle triggerpunktene så ble det FM. Fastlegen min er jo overbevist om at det er noe annet underliggende så han sjekker blodprøver helet tiden for han er overbevist om jeg kommer til å ende om med noe mer. 

Så god oppfølging du får av fastlegen. 

Anonymkode: 8c167...a44

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

ta spyttprøve og der lå jeg visst på grensen men en diagnose for Sjøgrens

Du får ikke diagnose sjøgrens av kun spyttprøver. Du må i tillegg ta biopsi, ha positive blodprøver, ha utslag på tørre øyne og ev skjede. I tillegg setter ikke fastlege den diagnosen, men revmatolog. 

Anonymkode: 4eaa5...ac6

AnonymBruker
Skrevet

Dette lurer jeg også på!

Anonymkode: 1f509...e7f

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Så god oppfølging du får av fastlegen. 

Anonymkode: 8c167...a44

Du synes det ja? 😄 Har jo fått en del de siste årene så regner med han er redd for å gå glipp av noe...

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Du får ikke diagnose sjøgrens av kun spyttprøver. Du må i tillegg ta biopsi, ha positive blodprøver, ha utslag på tørre øyne og ev skjede. I tillegg setter ikke fastlege den diagnosen, men revmatolog. 

Anonymkode: 4eaa5...ac6

Sa ikke jeg fikk diagnose, sa at jeg tok spyttprøve hos revmatologen som sa at han ikke ville sende meg til biopsi for han meinte det var for inngripende og unødvendig da jeg ikke sliter med annet enn tørr munn, men siden prøven var på grensen så var han litt usikker. Og hadde du lest skikkelig så hadde du sett at fastlegen tok blodprøvene i forkant av time hos revmatologen.

Uansett så gikk revmatologen for FM den gang da han var klar på at jeg hadde full uttelling på FM. Vi har leddgikt i familien derfor er fastlegen litt opphengt i dette at mange får FM først og så går det et par år før man får utslag på prøver derfor han ønsker blodprøver minst en gang i året.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Det regnes ikke som en sykdom. Det betegnes som et syndrom eller en lidelse.

Anonymkode: 9849b...a94

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Jeg er under utredning nå. Har slitt med diverse symptomer i snart 12 år som gradvis har blitt verre og verre. I løpet av disse årene har jeg vært innom ulike fastleger, ortoped, psykolog, revmatolog. ernæringsfysiolog, fysioterapi, kiropraktor, akupunktur, naprapat, yoga, meditasjon, mindfullness og gudene vet hva. 

Har blant annet tatt alle blodprøver som finnes, MR/røntgen av ledd og skjelett, sjekket syn, prøvd ulike smertestillende, antidepressiva og betennelsesdempende. Blitt grundig utredet hos dps og fått "svart på hvitt" fra psykologspesialist at jeg ikke har noen psykiske lidelser og at plagene mine er somatiske. 

Revmatologen jeg går til nå ønsker å ta en siste runde med blodprøver før endelig diagnose. Han har vært veldig grundig - gått gjennom hele sykehistorien, sjekket blodtrykk, hjerte, og lunger, trykket på alle triggerpunkter, sjekket ledd med ultralyd. Har også fylt ut et skjema med diagnosekriterier. 

I og med at det er en differensialdiagnose, så setter jeg pris på at absolutt alt er sjekket ut. Det vil sannsynligvis gjøre det litt lettere å slå seg til ro med og akseptere sykdommen. Har ekstremt blandede følelser rundt selve diagnosen, men ser jo samtidig at det er nødvendig for videre behandling og eventuell tilrettelegging. Jeg har snart vært 100% sykmeldt i ett år, og ønsker sårt å komme meg tilbake til jobb igjen. 

Anonymkode: 0cd02...872

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Noen av dere som hadde vondt i magen itillegg? Evt hvor?

AnonymBruker
Skrevet

Ja. Jeg ble rent ut helt satt ut. Plutselig hadde jeg fått diagnosen fibromyalgi, etter besøk hos en lege (riktig nok en spesialist) i en time. Ble både forundret og litt forbanna egentlig. 

Legen min sa at det ikke var basert bare på den timen jeg var hos ham, men på bakgrunn av mange undersøkelser og rapporterer i forkant, som han hadde fått. Uansett rart, når jeg ikke visste om at slik diagnose skulle vurderes. Jeg gikk til ham for å sjekke om jeg passet for et behandlingsopplegg de hadde. Trodde jeg. 

Jeg har nok fremdeles litt inntrykk av at det er en diagnose de lett setter når de ikke finner ut av ting skikkelig. Jeg tror fremdeles at mitt problem i hovedsak ligger i mage og tarm. Jeg har fått diagnosen ibs også. Nok en diagnose de setter på det de ikke klarer å finne ut av. Da er helsevesenet fornøyd, for det har fått merkelapp, men jeg er fremdeles like syk. 😔

Anonymkode: 1d992...0af

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Klaare ikke slå meg til ro med diagnosen, for jeg mener virkeli de burde undersøke mere enn å bare sette en diagnose bare fordi de ikke finner noen årsak.

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Min forrige fastlege prøvde å «kaste» fibromyalgi diagnosen og ME-diagnosen etter meg flere ganger, kun som flere sier, fordi de ikke fant noe annet. Men jeg godtok det ikke. Fastlegen ville gi meg diagnosene uten å henvise meg til spesialist. Derfor byttet jeg fastlege. 

Smertene har jeg fått utredet av revmatolog i ettertid, og det viste seg å være SLE. 

Vet av flere som har fått fibromyalgi «kastet etter seg» av leger. Og mange godtar det også, helt ukritisk. Og jeg stiller spørsmålstegn ved det, da vedkommende ikke prøver ut andre alternativer, eller gjør kostholdsendringer, få inn litt aktivitet osv.

Anonymkode: f6589...698

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...