AnonymBruker Skrevet 6. april 2022 #1 Skrevet 6. april 2022 3.5 åringen har blitt storesøster, og det virker som om det har trigget behovet for å være litt baby selv. Hun sluttet med bleier rett før hun var tre år, men etter at hun ble storesøster i januar har nesten all bæsj kommet i trusa, og hun kan stå og niknipe bak en stol mens hun, når vi spør om vi ikke heller skal gå på do, skriker; JEG MÅ IKKE BÆSJE!! Jeg skjønner at dette antagelig litt der en psykisk reaksjon på mindre mammatid, dust baby etc, men det er også så vondt å tenke på at hun kanskje blir ledd av i barnehagen når hun stadig bæsjer i buksa. Også er det jo litt frustrerende, for det er ikke for lite klesvask eller for lite å gjøre i huset og med ungene uten dette tilbakesteget. Ettersom hun alltid har vært litt treg i magen har vi lurt på om det hadde sammenheng med at hun syntes det var vondt å bæsje, og det var derfor hun knep igjen, så i samråd med lege har hun gått på laktulose i tre uker nå. Hun kniper fremdeles, men nå er bæsjen mye mykere og dermed klarer hun ikke å stoppe den like lenge.. og dermed blir det enda flere bæsjevasker. Vi forsøker å ikke kjefte og å være forståelsesfulle og snakke om hvor viktig det er å gå på do, men jeg blir så frustrert at det er like før jeg trer eget hode gjennom veggen.. Er det noen som har opplevd noe lignende med sine barn når de ble storesøsken (jeg er relativt sikker på at det henger sammen)? Har dere noen tips til hvordan vi kan løse dette på en konstruktiv og positiv måte, som gjør at hun føler mestring og får kontroll på dette igjen? Anonymkode: e3094...533
AnonymBruker Skrevet 6. april 2022 #2 Skrevet 6. april 2022 Men tar dere henne med på do eller spør dere bare om hun må bæsje? Når hun står sånn og kniper, så hadde jeg tatt henne med. Si at dere skal gå på do og få ut bæsjen der, ikke spør om dere skal gå. Ta med bok, Ipad eller en leke og sitt der gjerne sammen med henne om nødvendig. Min treåring må "aldri" tisse om morgenen, så jeg må bare ta henne med og sette henne der. Ofte det samme med kveldsstell, hun nekter for at hun må tisse. Setter henne på do likevel, for jeg vet det kommer noe. Anonymkode: 11f50...43e 1
AnonymBruker Skrevet 6. april 2022 #3 Skrevet 6. april 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Men tar dere henne med på do eller spør dere bare om hun må bæsje? Når hun står sånn og kniper, så hadde jeg tatt henne med. Si at dere skal gå på do og få ut bæsjen der, ikke spør om dere skal gå. Ta med bok, Ipad eller en leke og sitt der gjerne sammen med henne om nødvendig. Min treåring må "aldri" tisse om morgenen, så jeg må bare ta henne med og sette henne der. Ofte det samme med kveldsstell, hun nekter for at hun må tisse. Setter henne på do likevel, for jeg vet det kommer noe. Anonymkode: 11f50...43e Vi tar henne med på do når vi ser det ja. Selvfølgelig! Men det er til gråt og tenners gnissel. Så kan hun sitte på do i ti minutter og gråte uten at det kommer noe for hun nekter jo å trykke, så da lar vi henne gå ned, vaske hender og fortsette å leke med avtale om at vi prøver igjen når hun kjenner at hun må. Det går som regel fem minutter inn i leken og så begynner hele regla om igjen.. Vi tar aldri med bøker etc for legen sa spesifikt at det var kontraproduktivt. Vi har forsøkt å forklare henne at hun får mye mer leketid dersom hun bare forsøker å trykke ut bæsjen når hun sitter på do fremfor å holde på sånn i evigheter, men tid er et abstrakt begrep for treåringer.. TS Anonymkode: e3094...533
AnonymBruker Skrevet 6. april 2022 #4 Skrevet 6. april 2022 Kanskje prøve å snakke med treåringen om hva hun føler siden hun har blitt storesøster, om hun er glad, trist, sur etc.. Og jobbe med dette. Godt mulig hun er sjalu og søker oppmerksomhet med denne bæsjingen, og det er absolutt ikke et godt tegn - det er jo dere foreldre som må skjerpe dere. Storesøster trenger tydelig egentid med både mamma, og pappa. Begge to alene hver for seg tenker jeg kunne vært fint, men også invitere hun inn på alt dere gjør med baby. Anonymkode: 52848...d87 1
AnonymBruker Skrevet 6. april 2022 #5 Skrevet 6. april 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Kanskje prøve å snakke med treåringen om hva hun føler siden hun har blitt storesøster, om hun er glad, trist, sur etc.. Og jobbe med dette. Godt mulig hun er sjalu og søker oppmerksomhet med denne bæsjingen, og det er absolutt ikke et godt tegn - det er jo dere foreldre som må skjerpe dere. Storesøster trenger tydelig egentid med både mamma, og pappa. Begge to alene hver for seg tenker jeg kunne vært fint, men også invitere hun inn på alt dere gjør med baby. Anonymkode: 52848...d87 Jeg klarer ikke å forstå hvordan vi skal få til at hun får mer egentid, for det har vi vært veldig oppmerksomme på fra dag en. Det er selvsagt mer egentid med pappaen enn med meg ettersom jeg fullammer, men jeg forsøker å gjøre hyggelige ting sammen med henne hver eneste dag enten bare vi to eller vi to med babyen på slep. Jeg leser ofte bok for henne mens jeg ammer, vi stopper på lekeplassen for å huske eller hun sykler og jeg og vogna løper på grusbanen i nabolaget nesten hver eneste dag etter barnehagen, og vi leker alltid sammen på gulvet eller ser den tilmålte halvtimen med barnetv sammen når vi kommer hjem før jeg begynner på middagen. Hun får alltid spørsmål om hun har lyst til å hjelpe til med både baby, husarbeid og matlaging (noen ganger vil hun og andre ganger ikke, noe som er helt greit selvsagt). Synes generelt at vi har veldig fokus både på å være skikkelig tilstede og å få nok tid sammen med henne, så jeg tror (og håper) at det ikke er her det trykker. For hvis det er så enkelt så må jeg jo faktisk begynne å nedprioritere babyen, og det er jo heller ikke greit.. TS Anonymkode: e3094...533 1
AnonymBruker Skrevet 6. april 2022 #6 Skrevet 6. april 2022 Min jente på 3,5 år begynte også plutselig å bæsje på deg i nattbleia da lillebror kom. Det hadde hun ikke gjort på kjempelenge. Det gikk over raskt. Anonymkode: 04101...4df 1
AnonymBruker Skrevet 6. april 2022 #7 Skrevet 6. april 2022 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Min jente på 3,5 år begynte også plutselig å bæsje på deg i nattbleia da lillebror kom. Det hadde hun ikke gjort på kjempelenge. Det gikk over raskt. Anonymkode: 04101...4df Så godt å høre! Håper det gir seg relativt raskt her også 🤞❤️ Anonymkode: e3094...533
AnonymBruker Skrevet 7. april 2022 #8 Skrevet 7. april 2022 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Så godt å høre! Håper det gir seg relativt raskt her også 🤞❤️ Anonymkode: e3094...533 Jeg så nettopp på en familie vlogger som sa at dette skjedde med datteren hans da lillebror lærte seg å gå på do selv. Han sa det var vanlig for de litt eldre å «regresse» fordi yngste får så mye oppmerksomhet. Men det går seg vissttil, bare huske å gi henne like mye egen oppmerksomhet! ❤️ Anonymkode: c067f...16e 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå