Gå til innhold

Tantebarnet mitt slår andre barn

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

I dag hentet jeg tantebarnet mitt, og da hadde hun slått enda en medelev. Dette er tredje gang siden mars, og de andre elevene begynner å bli redde for henne. Hun slår ikke bare elever, men også lærere og ansatte på skolen. Moren (søsteren min) ser absolutt ikke alvoret. Hun unnskylder datteren med at hun bare er 8 år. Men jeg har også et barn på 8 og det barnet slår ikke andre. Mitt tantebarn går fra null til 100 på få sekunder. Det kan være noe så lite som at hun har tatt feil i en gruppeoppgave og begynner å velte bord, slå eller skrike. Så er alle redde for å korrigere henne nå. Og søsteren min vil ikke blande inn profesjonelle. Jeg vurderer å melde ifra til barnevernet. 

Er det riktig av meg?

Anonymkode: f138e...c4e

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Tja. Dersom barnet ikke får hjelp på annet vis, kan jo barneverntjenesten kikke på det og oppfordre foreldrene til å søke adekvat hjelp. Du har fordelen ved å være privatperson og kan kontakte barnevernet på dette grunnlaget, det kan ikke skolen. Selv om de nok ofte har lyst dersom de mistenker diagnose/behov for spesialisthelsetjeneste hos et barn og foreldrene nekter for det.

Det er ikke normal oppførsel fra en åtteåring du beskriver. Det kan handle om alt fra hjemmeforhold til forhold på skolen til forhold ved barnet. Uansett fornuftig tilnærming å få det undersøkt av PPT og eller BUP. 

Hvordan fungerer barnet ellers? Er det ellers ting som gjør at du tenker det kan være snakk om noe medfødt ved barnet?

Anonymkode: fbd87...7aa

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Tja. Dersom barnet ikke får hjelp på annet vis, kan jo barneverntjenesten kikke på det og oppfordre foreldrene til å søke adekvat hjelp. Du har fordelen ved å være privatperson og kan kontakte barnevernet på dette grunnlaget, det kan ikke skolen. Selv om de nok ofte har lyst dersom de mistenker diagnose/behov for spesialisthelsetjeneste hos et barn og foreldrene nekter for det.

Det er ikke normal oppførsel fra en åtteåring du beskriver. Det kan handle om alt fra hjemmeforhold til forhold på skolen til forhold ved barnet. Uansett fornuftig tilnærming å få det undersøkt av PPT og eller BUP. 

Hvordan fungerer barnet ellers? Er det ellers ting som gjør at du tenker det kan være snakk om noe medfødt ved barnet?

Hun er skoleflink, veldig sosial og er stort sett blid. Aldri i konflikt med venner utenfor skolen. Jeg er mer med henne enn egen mor. Mor jobber turnus og hun er hos meg fra skoleslutt til kveld. Da ser jeg en harmonisk unge, men med impulskontroll problemer og problemer med følelsesregulering. Det er på en måte ikke store greier annet enn dette. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hun er skoleflink, veldig sosial og er stort sett blid. Aldri i konflikt med venner utenfor skolen. Jeg er mer med henne enn egen mor. Mor jobber turnus og hun er hos meg fra skoleslutt til kveld. Da ser jeg en harmonisk unge, men med impulskontroll problemer og problemer med følelsesregulering. Det er på en måte ikke store greier annet enn dette. 

Du er MER med henne enn hennes mor?

Jeg synes du først og fremst skal snakke med jenta selv. Om følelser, ikke at hun «ikke må slå». 

Har du spurt henne om det skjer noe på skolen eller hjemme? 

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
Fløff skrev (2 minutter siden):

Du er MER med henne enn hennes mor?

Jeg synes du først og fremst skal snakke med jenta selv. Om følelser, ikke at hun «ikke må slå». 

Har du spurt henne om det skjer noe på skolen eller hjemme? 

Det er kun fordi moren jobber turnus. De er selvsagt sammen på morgen, ettermiddag og i helger får hun moren fra fredag til søndag. Jeg er bare tante som er hjemme med baby og kan derfor ha henne hjemme. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hva skjer hvis du melder søsteren din til barnevernet? Konflikt mellom dere, slutt på kontakt med niese? 

Det må da gå an å snakke med søsteren din.. 

Anonymkode: c58e8...f22

• Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Det er kun fordi moren jobber turnus. De er selvsagt sammen på morgen, ettermiddag og i helger får hun moren fra fredag til søndag. Jeg er bare tante som er hjemme med baby og kan derfor ha henne hjemme. 

Det er jo snilt av deg :) Men har du snakket med henne? Sånn ordentlig? 

AnonymBruker
Skrevet
Fløff skrev (9 minutter siden):

Det er jo snilt av deg :) Men har du snakket med henne? Sånn ordentlig? 

Ja, hun blir veldig sint og mener jeg maser. Faren hennes mener også at hun oppfører seg perfekt hos han. Han er veldig stressa person som maser så hun liker ikke gjentagende spørsmål. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Hva skjer hvis du melder søsteren din til barnevernet? Konflikt mellom dere, slutt på kontakt med niese? 

Det må da gå an å snakke med søsteren din.. 

Anonymkode: c58e8...f22

Tro meg, jeg har forsøkt. Hun og eksen klarer ikke å se det skolen og jeg ser 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Har du prøvd å si til barnet at du har hørt fra lærene at hun har slått? Og forklare at dette ikke er greit? Kanskje hun respekterer deg TS

Anonymkode: d611e...ed8

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Kommer nok til å bli kjempekoselig når du har meldt søsteren din til barnevernet.😳..Hadde heller prøvd å påvirket henne til å få barnet utredet evnt snakket mye med barnet selv . Det er tydelig at det er noe hun sliter med . Kan ikke se at barnet får det bedre av at du kommer i konflikt med moren hennes . Barnet trenger neppe noen til å piske opp stemningen , men noen som ser , snakker med henne å gir tydelige tilbakemeldinger. 

AnonymBruker
Skrevet

Tanken kan ikke ha slått deg at hun blir mobbet? Noen barn kan reagere med vold for å forsvare seg selv..

Anonymkode: dbd2c...98f

• Liker 1
Skrevet

Jeg ville også meldt til barnevernet, uavhengig hva søster hadde sagt. Dette er et lite barn og barnet har rettigheter til en normal oppvekst samt hjelp med problemer. Hvis hun ikke slutter med dette eller ting eskalerer, kan jo faktisk livet hennes gå veldig mange forskjellige veier. 

Snakk med den lille jenta, har du bare ignorert dette du også?? Makan for noen «voksne folk» dette barnet har rundt seg da, ikke merkelig at hun utagerer. 

Vern om barnet, TS. Du er mor selv, så ta ansvar. Jeg selv har meldt min egen mor til barnevernet, det gikk «fint», og situasjonen der var veldig mye mer annerledes enn her. Så dette ville jeg gjort uten å tenke meg om. Lykke til! 

Skrevet
AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Ja, hun blir veldig sint og mener jeg maser. Faren hennes mener også at hun oppfører seg perfekt hos han. Han er veldig stressa person som maser så hun liker ikke gjentagende spørsmål. 

Ja, det kan jeg jo skjønne hun kjapt synes.

Men….jeg ser ikke grunn til bekymringsmelding her. Dette vet skolen om, har har dialog med foreldrene om.

Gi det litt tid. 

Det er en rimelig drøy ting å sende bekymringsmelding om når du ikke har noe mer alvorlig som ligger til grunn.

Kanskje hun trenger utredning, men tenker du da det hjelper henne at det barnevern involveres? 

Skolen vet at hun slår lærere, og de tar garantert dette opp med foreldrene om de ser støttebehov. 

Vurderte på et tidspunkt selv å melde inn bekymring til barnevern ovenfor noen jeg kjente godt.
Men det var snakk om langt mer bekymringsverdige forhold - som jeg konkret så og visste om at faktisk skjedde. 

Her vet du bare en ting - og for alt du vet er skolen i dialog med foreldrene. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Da ville jeg avventet.

Det du beskriver er ikke grunnlag nok til å henvise en åtteåring til BUP. Dermed er det ikke all verdens barneverntjenesten kan bidra med. Det går selvfølgelig an å tilby foreldreveiledning, men om barnet ikke strever med noe annet enn tre utageringer på skolen kommer ikke det til å skje.

Sannsynligheten er stor for konflikt mellom deg og din søster om du melder, og det vil trolig gå ut over din kontakt med barnet og føre til lite positivt.

Fortsett å snakke med både barn og foreldre, jobb med emosjonsregulering og benevning av følelser, oppfordre mor til å søke lavterskel foreldreveiledning (tilbys av ulike instanser i ulike kommuner, men skolehelsetjenesten har vanligvis oversikt over hva som finnes). 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...