Gå til innhold

Leggetid 11-åring og 13-åring

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Leser noen tråder her og hører fra barnas venner, og lurer nå på om jeg er for streng?

Barna mine, som er 11 og 13 (blir 12 og 14 senere i år), pleier å legge seg kl.21.00 eller senest 21.30 på ukedager, og litt senere i helgene f.eks. 23.00.

De får ikke ta med mobil eller ipad i senga, de skal være nede på kjøkkenet.

Er dette for strengt? De gjør som jeg sier, men kommer iblant med klager om at "NN legger seg 22, eller 23", "NN får ta med seg mobilen i senga/på rommet."

Det med mobil og ipad mener jeg er sunnest at de ikke får ha med når de legger seg. Men er leggetid ok?

Anonymkode: 460e1...623

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det var litt strengt syns jeg. Mine på samme alder legger seg i sengen 21.30, har med bok eller mobil. Det skal legges bort kl22. 

I helgene varierer det veldig på hva vi gjør, men 23 og 24 er normalt her. 

Anonymkode: b107b...5bc

AnonymBruker
Skrevet

11-åringen min legger seg som oftest ikke før rundt 22. For sent, synes jeg, men vi sliter veldig å få gjort noe med det...

Anonymkode: 209a7...285

AnonymBruker
Skrevet

12 åringene våre legger seg kl 23 på skoledager. Seint men det funker. Ene sovner raskt, men den andre gjerne ikke sovner før 00-01tiden. 

Anonymkode: 4a9c8...83c

AnonymBruker
Skrevet

Han på 10 legger seg 21.30, hun på 13 legger seg 22.30 i hverdagene. Han har ikke med mobil, hun tegner litt etc.på iPaden. I helgene legger han seg en time senere, hun har ikke leggetid men velger selv å gå å legge seg rundt 23.30

Anonymkode: ec58f...6a6

AnonymBruker
Skrevet

Samme tid som vi har, og vår 11-åring syns i teorien vi er for lite strenge (er dautrøtt på morgenen, og har venner som slår av lyset kl.21). Det er vi enige i, men i praksis er det vanskelig å få den yngste i seng før den eldste, og er vi tidlig ute brukes det bare tilsvarende en evighet på badet, på kveldsmat, tulle rundt på rommet, så det blir 21.30. 
13-åringen ligger gjerne å leser/hører lydbok til kl.22.

Anonymkode: f22bd...3c5

AnonymBruker
Skrevet

Her legger 11-åringen seg uten iPad eller bok senest halv ni på hverdager og ni i helgene. Synes du er i overkant liberal med den yngste. Synes synd i lærerne til alle disse barna som legger seg så altfor sent. Ingen barn i ungdomsskolealder bør legge seg ett sekund etter klokka ti. De trenger søvn og en pause fra dette heldigitale, stressa samfunnet!

Anonymkode: 0f7b7...0e8

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Min 13-åring bestemmer over søvn og mobilbruk selv. Det er viktig for meg at hun får kjenne på det å være selvstendig og ha ansvar for seg selv. For alt jeg vet kan det hende hun ønsker å flytte bort for å gå på skole allerede om 3 år. Velger hun å være oppe lenge en kveld, er det kun hun som kjenner på konsekvensene når hun fortsatt må opp klokken 7 for å komme seg på skolen. Jeg hadde kun strammet inn reglene i en periode dersom hun viste meg at hun ikke klarte å ta ansvar, men det har ikke vært en aktuell problemstilling så langt. 

11-åringen må være på rommet innen 21.30 i ukedagene og 23 i helgene. Han hører på lydbok eller leser litt før sengen. Når han blir 13, kommer han også til å få lov til å regulere søvn og mobilbruk selv. 

Anonymkode: db249...2aa

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Her legger 11-åringen seg uten iPad eller bok senest halv ni på hverdager og ni i helgene. Synes du er i overkant liberal med den yngste. Synes synd i lærerne til alle disse barna som legger seg så altfor sent. Ingen barn i ungdomsskolealder bør legge seg ett sekund etter klokka ti. De trenger søvn og en pause fra dette heldigitale, stressa samfunnet!

Anonymkode: 0f7b7...0e8

Alle har ulike søvnbehov. Jenta mi på 13 legger seg rundt 23-00 og står opp klokken 7 i ukedagene. 7-8 timer er nok for henne, hun har ikke behov for å sove mer. Det er viktig å respektere at barn er individer med ulike behov. De er ikke en one-size-fits-all. 

Anonymkode: db249...2aa

• Liker 2
Skrevet

Synes ikke du er streng. Vår 11-åring må være i seng kl 21 på hverdager, og kl 22 på helg. Likevel er h*n stuptrøtt på morgenen- så det blir ikke aktuelt å dra det ut mer på kveldene. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Leser noen tråder her og hører fra barnas venner, og lurer nå på om jeg er for streng?

Barna mine, som er 11 og 13 (blir 12 og 14 senere i år), pleier å legge seg kl.21.00 eller senest 21.30 på ukedager, og litt senere i helgene f.eks. 23.00.

Er dette for strengt? De gjør som jeg sier, men kommer iblant med klager om at "NN legger seg 22, eller 23", "NN får ta med seg mobilen i senga/på rommet."

Det med mobil og ipad mener jeg er sunnest at de ikke får ha med når de legger seg. Men er leggetid ok?

11 åring: 2130

13 åring: 2200

Begge får ligge med mobilen en liten halvtime.

I helgene legger de seg når de er trøtte. Bestemmer selv.

Anonymkode: 0a77c...2a4

AnonymBruker
Skrevet

Det kommer jo an på hvor mye søvn barba trenger og når de må opp om morgenen. Vi har en som nylig har blitt 13 som er i seng ca 21 hverdager. Og står opp 6.45 alle hverdager. Han trenger den søvnen, selv om vi vet ar veldig mange legger seg senere. 

Anonymkode: a1598...d4f

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det kommer jo an på hvor mye søvn barba trenger og når de må opp om morgenen. Vi har en som nylig har blitt 13 som er i seng ca 21 hverdager. Og står opp 6.45 alle hverdager. Han trenger den søvnen, selv om vi vet ar veldig mange legger seg senere. 

Og her må mobilen/iPad ligge igjen i stua når 13-åringen og 15-åringen legger seg, de slukker lyset når de er i seng.

Skrevet

Det jeg syns er mest vesentlig er jo hvor mange timers søvn de får. Barnet til venninnen min legger seg en time senere enn min eldste, og de er like gamle. Men venninnen min bor rett ved skolen, og der starter de en halvtime senere enn på mine barns skoler, så dette barnet står opp en time senere enn mitt barn. Altså får de (i teorien :ler: ) like mye søvn. 

Mine barn er forøvrig like gamle som dine, og legger seg kl 21.30. Vi prøver å få til kl 21 så de kan lese på sengen, men pga sene aktiviteter er det ofte vanskelig. Mobilen må de legge igjen på stuen når de går på badet. Yngste står opp en halvtime senere enn eldste. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

13, snart 14 åringen her, legger seg 2230 i ukedagene. Helg og ferie styrer hun selv. :)

Anonymkode: 0e638...010

AnonymBruker
Skrevet

Du gjør vel det du mener er best for di e barn?

Har en på 10. Han legger seg 20.30. Hører på musikk til han sovner.

Så har jeg ei som er 13. Hun legger seg 21.30. I følge henne er hun alt for tidlig i seng i forhold til venner.

Anonymkode: e47d7...053

AnonymBruker
Skrevet

Min 13-åring må ha pusset tennene og ligge i senga til 22.00 senest. Hun sovner kjapt. 

Hun er en trøtt type, det hender hun sovner 21.00 og. 

Søskenet på 14 legger seg rett etter. 

Anonymkode: fc876...54d

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Omtrent som det er hjemme hos oss. Jeg tenker det er helt innafor. Barn/ungdom trenger godt med søvn.

AnonymBruker
Skrevet

Har ei på 12, hun legger seg mellom klokken halv 9 og 9. Hun er stup trøtt om morgenen om hun legger seg senere. 

Anonymkode: cea7f...980

Skrevet

nylig blitt 12.

20.30 på badet i hverdager, rett i seng etter det, sovner fort.

I helger før midnatt

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...