Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Samboer har fortjeneste fra kryptovaluta på en konto i en norsk bank. Ifbm huskjøp har han overført deler av (vårt) rammelån til den samme kontoen. Men når huset nå skal betales, er ikke det mulig, fordi kryptopengene må beviselig ikke være involvert i hvitvasking. Det er vel og bra, men halvparten av pengene på kontoen som nå er frosset er jo lån fra banken! Som vi nå ikke får bruke til å betale huset med! Vi venter ennå på svar fra banken, men kanskje noen her har kunnskap eller erfaring?

Anonymkode: d5d89...1a3

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

De kan evt legge inn sperre på det beløpet som kommer fra krypto slik at resten er frigitt, men jeg skjønner ikke helt hva du spør om. De har sperret kontoen eller du er redd for at de skal det? Kan dere ikke bare ta ut det som ikke er krypto om den ikke er sperret enda?

Anonymkode: 472a7...013

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

De kan evt legge inn sperre på det beløpet som kommer fra krypto slik at resten er frigitt, men jeg skjønner ikke helt hva du spør om. De har sperret kontoen eller du er redd for at de skal det? Kan dere ikke bare ta ut det som ikke er krypto om den ikke er sperret enda?

Nei, vi kan ikke ta ut noe fra kontoen. Så lånet på kontoen kan ikke brukes til det det er tenkt til; å betale bolig. Jeg har aldri hørt om noen som har opplevd dette, og skjønner ikke at det er lov.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Snakk med banken. Jobber selv i bank og hos oss er det ulike sperrekoder som kan ligge bak. Sørg for at du kan dokumentere at overføringen fra rammelånet er nettopp det, så bør banken i alle fall kunne overføre den delen til en annen konto for deg, selv om de kanskje ikke vil fjerne sperren helt. 

Anonymkode: d7f07...86e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vi har snakket med banken, ingen kundebehandlere har kunnskap eller myndighet til å åpne kontoen, og vi får ikke snakke med noen som har det. Lånet ble overført fra rammelånskontoen i samme bank nå nylig, så ingen problemer å dokumentere de pengene, men foreløpig har ikke det endret noe.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

og skjønner ikke at det er lov

de er til og med pålagt å gjøre det. Å vite hvor pengene kommer fra og om de har vært del av terrorvirksomhet e.l. 

Norske banker må svare for seg overfor Finanstilsynet. 

Hvitvasking og terrorfinansiering - Finanstilsynet.no

Anonymkode: 06620...7bc

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Vi har snakket med banken, ingen kundebehandlere har kunnskap eller myndighet til å åpne kontoen, og vi får ikke snakke med noen som har det. Lånet ble overført fra rammelånskontoen i samme bank nå nylig, så ingen problemer å dokumentere de pengene, men foreløpig har ikke det endret noe.

Da ber du om å få snakke med sjefen til den du snakker med. Eller sjefen over der igjen osv

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

de er til og med pålagt å gjøre det. Å vite hvor pengene kommer fra og om de har vært del av terrorvirksomhet e.l. 

Norske banker må svare for seg overfor Finanstilsynet. 

Hvitvasking og terrorfinansiering - Finanstilsynet.no

Jeg forstår at de må ha dokumentasjon på krypto-utbyttet. Problemet her er at rammelånet ble overført til samme konto, og nå får vi ikke bruke lånet!

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Da ber du om å få snakke med sjefen til den du snakker med. Eller sjefen over der igjen osv

Og da sier de nei. Vi føler oss ganske maktesløse faktisk.

Og siden vi nå står oppført med lån i den banken, kan vi ikke bare går til en annen bank og få nytt lån der.

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg forstår at de må ha dokumentasjon på krypto-utbyttet. Problemet her er at rammelånet ble overført til samme konto, og nå får vi ikke bruke lånet!

Det høres frustrerende ut, men det er jo i grunn ikke noe problem, så lenge ting er gjort lovlig.

Det er bare å dokumentere kryptohandelen eller inntjeningen, noe som er svært enkelt.

Anonymkode: c9a17...92a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det høres frustrerende ut, men det er jo i grunn ikke noe problem, så lenge ting er gjort lovlig.

Det er bare å dokumentere kryptohandelen eller inntjeningen, noe som er svært enkelt.

Har du noen råd ang dokumentasjonen kanskje? Får ikke svar fra banken på hva som er godt nok. Det er snakk om en del år med transaksjoner, før utbyttet ble tatt ut i fjor. Huset skal betales fredag, og vi kan klare oss uten kryptopengene, men ikke uten rammelånet…

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Samboer har fortjeneste fra kryptovaluta på en konto i en norsk bank. Ifbm huskjøp har han overført deler av (vårt) rammelån til den samme kontoen. Men når huset nå skal betales, er ikke det mulig, fordi kryptopengene må beviselig ikke være involvert i hvitvasking. Det er vel og bra, men halvparten av pengene på kontoen som nå er frosset er jo lån fra banken! Som vi nå ikke får bruke til å betale huset med! Vi venter ennå på svar fra banken, men kanskje noen her har kunnskap eller erfaring?

Samboeren din har alle tallene, lommebok, transaksjoner gjort av visa eller mastercard og taster inn dette i selvangivelsen. Vipps så er alt i orden.

AnonymBruker
Skrevet

Men fikk dere in vilget lån og så ble lpnebeløpet utbetalt til konto A, mens dere førte beløpet videre over til konto B som hadde kryptofortjeneste?

Kanskje de ikke har lov til å si så mye dersom kontoen er sperret etter hvitvaskingslovgivning eller hva det nå heter? Antar at de ikke bare sperre en konto uten å undersøke/rapportere videre. 

Anonymkode: 3986f...ca3

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Er det banken på eget initiativ som har sperret, eller er det feks politi, namsfogd eller lignende? 

Hvis det er andre enn banken selv som har sperret så er det lite banken får gjort før de som har sperret godkjenner heving av sperren. 

Er det banken selv som har sperret så er det pga strenge regler som banken må følge. Men, i et slikt tilfeller er det også opp til banken å avgjøre når sperren skal oppheves. Kontakt dem igjen (gjerne tidlig imorgen, sånn at det er noen med myndighet på jobb), og be om det er noe dere kan gi dem av dokumentasjon for å få fortgang i prosessen, fremlegge årsaken til hvorfor det haster (når skal dere overta boligen?) og be om estimat for når det kan ordne det. Alternativt be om de evt kan midlertidig øke lånet for å rekke å betale boligen. 

Men, må jo bare spørre. Hvorfor i alle dager har dere overført penger fra rammelånet inn på en annen konto? Det er jo bare dumt, da løper jo rentene før de hadde trengt å løpe. 

Anonymkode: 7e541...982

AnonymBruker
Skrevet

At de sperrer kontoen selv med crypto fortjeneste, mener jeg er skandale. Ig helt utilgivelig når lånepengene fra dem selv er der.. Kontakt media hvis det ikke løser seg raskt. 

Hvilken bank er dette? 

Anonymkode: e3360...174

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker said:

Har du noen råd ang dokumentasjonen kanskje? Får ikke svar fra banken på hva som er godt nok. Det er snakk om en del år med transaksjoner, før utbyttet ble tatt ut i fjor. Huset skal betales fredag, og vi kan klare oss uten kryptopengene, men ikke uten rammelånet…

Hvordan har du tjent pengene? Jeg har i hovedsak brukt nicehash, og har full oversikt over miningen min godt bakover i tid. Coinbase har en del av kjøp og salgs-historikken min.

Kan ikke helt skjønne at banken ikke går med på det, for hva annet skulle man vist til? 😕 

AnonymBruker
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

At de sperrer kontoen selv med crypto fortjeneste, mener jeg er skandale. Ig helt utilgivelig når lånepengene fra dem selv er der.. Kontakt media hvis det ikke løser seg raskt. 

Hvilken bank er dette? 

Anonymkode: e3360...174

Skandale, men de følger loven.

AnonymBruker
Skrevet

Har dere forsøkt å google om andre har opplevd lignende?

Jeg ser nå at din samboer har overført deler av rammelånet til denne kontoen. Er det noe poeng i å gjøre det?

Anonymkode: 3986f...ca3

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Er det noe poeng i å gjøre det?

for å få kontoen til å virke legitim og dermed sluse blodige penger inn i det regulære omløpet. 

Neida... TS, misforstå meg rett; jeg påstår ikke at mannen din er en kjeltring. Men den tankegangen ligger til grunn for hvorfor banken har frosset ned hele sulamitten. .. inntil videre. 

Mannen din må bare bevise hvordan beløpet har kommet istand; med hvilke midler han startet investeringene med -  så løser det seg. 

AnonymBruker
Skrevet
Garnfuru skrev (41 minutter siden):

Samboeren din har alle tallene, lommebok, transaksjoner gjort av visa eller mastercard og taster inn dette i selvangivelsen. Vipps så er alt i orden.

Ikke så enkelt. Cryptopengene må dokumenteres med overførsel og utbytte, men også skattes av. Problemet med å tillate krypto som egenkapital er at det stort sett ikke meldes inn til skatteetaten og man er avhengig av at kunden selv betaler skatten av utbyttet. Hvis de godtar pengene før de er beskattet, altså da ved neste års skatteoppgjør, så godtar de penger som er finansiert ved skatteunndragelser og derfor bryter de forpliktelsene opp mot hvitvaskingsloven. Det er ikke "bare" å vise til transaksjoner dessverre. 

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...