AnonymBruker Skrevet 6. april 2022 #1 Skrevet 6. april 2022 Min kjære venninne har de siste månedene blitt helt frest på en type diett der man kun spiser kjøtt. Kjøtt til morgen, middag og kvelds. Ingen grønnsaker, ingen kornprodukter. Og ihvertfall ikke sukker. ..Og kilovis med kjøtt av alle typer. Fikk inntrykk av at hun spiser sånn 90% kjøtt om dagen. Lunsjen består av kyllinglår og that's it. Middagen er kanskje et stykke biff eller en pakke karbonadedeig. Nå går hun rundt og skal omvende alle sammen til dette kostholdet. Jeg har ikke nok kunnskap til at jeg vet hva denne dietten heter? Men i følge henne handler det om å spise slik kroppen er konstruert fra naturens side. En type ur-diett. Hun sier hun føler seg veldig bra. Har både gått ned i vekt og fått mer energi. Hun mener nå at alle burde spise sånn som henne. Da jeg spurte henne om dette egentlig var en bærekraftig diett med tanke på planeten og miljøet så fikk jeg et lite foredrag tilbake. Om at nyere forskning sa ditt og datt og at det ikke er noe galt med å spise kjøtt men at det er selve systemet som er feil. Kjøttindustrien mener hun sikkert? Så i følge henne kunne alle spise kjøtt hele dagen lang. Det ville ikke føre til noen konsekvenser. At kjøtt er såpass ille var bare en scam. Jeg har alltid hatt en oppfatning av at vi må spise mindre kjøtt. Og hvis alle skulle trappe opp kjøttforbruket sitt så ville planeten gå under. Fordi kjøtt er en enormt ressurskrevende matvare og har mange dårlige konsekvenser for miljøet. Så nå lurer jeg på om det er noen som har noen innsikt i denne type diett? Som også har lest seg litt opp på "nyere forskning" og som forstår hva hun babler om? Har hun noe rett i det hun sier? Eller har hun blitt hjernevaska av det hun driver og leser på? Kjenner det skal mye til før noen klarer å overbevise meg om at å spise mere kjøtt = bra for fellesskapet. Selv er jeg svært opptatt av dyrevelferd og prøver å spise mindre kjøtt. Noen tanker? Anonymkode: de66a...1db
AnonymBruker Skrevet 6. april 2022 #2 Skrevet 6. april 2022 Finnes en del lesestoff på dette etter hvert, ja. Om regenerativt landbruk og sånt. Finnes en film, Sacred Cow (har ikke sett den). Men altså: ja, noen blir friskere av å spise bare kjøtt. Det er jo en svært effektiv eliminasjonsdiett. Hvis man reagerer på et eller annet så er det klart at man blir bedre av å kutte ut alt sånt. Kan alle menneskene på kloden spise bare kjøtt? Neppe. Anonymkode: 95982...098 10 1
AnonymBruker Skrevet 6. april 2022 #3 Skrevet 6. april 2022 Kostholdet venninna di snakker om kalles carnivore. Det engelske ordet for kjøttspiser. Alle kan ikke spise bare kjøtt, men vi kan spise mye mer kjøtt enn vi gjør nå. Det store problemet er at vi er for mange mennesker, ikke at vi ikke har ressurser til mat. Vi har nok mat til menneskene på jorda nå, men det er veksten vi er bekymret for. Matsvinn er også et enormt problem. Vi hiver altfor mye mat. Og som AB over meg nevner, regenerativt landbruk. Åker tar næring ut av jorda, mens beiting gjort riktig tilfører næring til jorda og det er bevist at det binder mer karbon enn de slipper ut! Her er noen av de studiene: https://www.jswconline.org/content/63/2/91.short https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S1877343515001013 Det er viktig å tenke på at mesteparten av planten i matproduksjonene går til dyrene. Korn som har for lite gluten (dårlige bakeegenskaper) gis til dyrene. Stilkene, bladene osv. Gulrøtter som er for små. Globalt har FN estimert at 86% av fôret til husdyr er uspiselig for mennesker og konkluderte ved at kjøtt upcycler næring og er nødvendig. Mesteparten av landområdene i verden er beitemark, og kan ikke brukes til åker. Så det er bare tull å påstå (som veganerne gjør) at man vil kunne produsere mer mat hvis vi blir veganere. Det vil være en liten økning kortvarig og så vil vi få en mangel på fruktbar jord etter som vi bruker opp det og så er vi virkelig ille ute. For Norge er tallene ca 76% beitemark (som ikke egner seg som åker) og kun ca 4% egner seg som åker. Og 1/3 av det igjen (altsåc ca 1% av Norges areal) kan brukes til åker for menneskemat. Og så har man havet i tillegg som produserer fisk. Vi importerer allerede ca halvparten av grønnsakene og nesten all frukt og nøtter. Vi har en overproduksjon av animalsk og eksporterer masse. Så hva kan vi produsere mer av? Animalsk! Jeg har sett dokumentaren AB over meg snakker om. Og jeg kan anbefale den varmt. Du kan også se denne podcasten der de går gjennom mange av punktene de tar for seg i dokumentaren (og boka): Anonymkode: 22421...520 2 9
AnonymBruker Skrevet 6. april 2022 #4 Skrevet 6. april 2022 Det er jo en ekstremdiett på samme måte som vegan, og helt uforståelig for meg at noen vil leve på den måten. MEN for de som er veldig mye plaget med magen kan det å kutte ut alt annet en animalske varer i noen uker være lurt fordi stort sett tåler de fleste kjøtt og egg bra, og så at man introduserer en og en matvare fra planteriket for å se hvordan de reagerer på det. Anonymkode: 5aa56...908 4
AnonymBruker Skrevet 6. april 2022 #5 Skrevet 6. april 2022 Kjøttspising(med unntak av vilt) ødelegger planeten ja. Ingen burde være carnivores og alle burde kutte ut/kutte ned på kjøttforbruket sitt. Anonymkode: 67810...5d1 8 3
Gjest brødskalle Skrevet 6. april 2022 #6 Skrevet 6. april 2022 (endret) Det er en relativt ny diett mtp forskning. Nå er jeg ikke superoppdatert, men jeg tviler at det finnes særlige studier på langtidseffekter. Noen nevner plantebasert kosthold, der har man ihvertfall studier som tyder på at det er et ok kosthold i det minste, så lenge man passer på b12. Man kan vurdere jod om man ikke spiser tang e.l. Jern kan bli et problem om man spiser ensidig, men vitaminmangel er alltid en risiko om man spiser ensidig. D vitamin burde både de som spiser kjøtt og planter vurdere i mørke land som Norge. Det er en del feilinfo jeg ser komme fra de som spiser kun kjøtt. For eks at planter alltid er dårlig. Det ignorerer det at det er et kompleks system i magen der for eks fiber mater gode bakterier i magen, selv når mennesker ikke kan bruke all fiberen selv. Bakteriene i magen kan gi god magehelse, og de spiser bl.a fiber. Hvilken mat man spiser har mer kompleks funksjon enn hva menneske kan umiddelbart bruke selv. Når det kommer til hva du ønsker gjøre selv, så kommer det alltid an på hva du verdsetter. La oss si at å spise kun kjøtt var best for helsen, er du ok med den ekstreme mengden dyr som må avles og drepes for å fylle menneskers behov? Det er allerede ekstreme mengder husdyr i verden. Mange lever relativt dårlige liv for å bli fraktet på en relativt dårlig måte der de blir drept på en relativt dårlig måte. Griser rett ut lider når de blir gasset. Ikke søk det opp på youtube, du vil ikke kunne glemme de bildene. Fra Norge. Om du mener å kutte ned på kjøtt er det beste, så gjør det uten dårlig samvittighet. Du trenger ikke forklare deg ovenfor noen, du trenger ikke rettferdiggjøre deg. Om du forsøker gjøre noe bra i verden, gjør det. Drit i hva andre mener Endret 6. april 2022 av brødskalle
AnonymBruker Skrevet 6. april 2022 #7 Skrevet 6. april 2022 Jeg hadde aldri giddet å blande meg i kostholdet til en venninne, ville bare jattet med men sagt at jeg er alt for glad i variert mat til å gidde det der. Er det veldig intenst ville jeg sagt fra at jeg syns det er ubehagelig at hun kommenterer/kritiserer mitt kosthold. Sannsynligvis vil denne fasen hennes gå over, hun høres nyreligiøs ut. Er hun i tillegg overvektig skal du se at dette opplegget sprekker ganske snart. (Hadde hun typisk hatt feks anoreksi ville jeg vært mer bekymret for en slik ekstrem utvikling). Anonymkode: 5574d...029 1
AnonymBruker Skrevet 6. april 2022 #8 Skrevet 6. april 2022 brødskalle skrev (15 minutter siden): Det er en relativt ny diett mtp forskning. Nå er jeg ikke superoppdatert, men jeg tviler at det finnes særlige studier på langtidseffekter. Noen nevner plantebasert kosthold, der har man ihvertfall studier som tyder på at det er et ok kosthold i det minste, så lenge man passer på b12. Man kan vurdere jod om man ikke spiser tang e.l. Jern kan bli et problem om man spiser ensidig, men vitaminmangel er alltid en risiko om man spiser ensidig. D vitamin burde både de som spiser kjøtt og planter vurdere i mørke land som Norge. Det er en del feilinfo jeg ser komme fra de som spiser kun kjøtt. For eks at planter alltid er dårlig. Det ignorerer det at det er et kompleks system i magen der for eks fiber mater gode bakterier i magen, selv når mennesker ikke kan bruke all fiberen selv. Bakteriene i magen kan gi god magehelse, og de spiser bl.a fiber. Hvilken mat man spiser har mer kompleks funksjon enn hva menneske kan umiddelbart bruke selv. Når det kommer til hva du ønsker gjøre selv, så kommer det alltid an på hva du verdsetter. La oss si at å spise kun kjøtt var best for helsen, er du ok med den ekstreme mengden dyr som må avles og drepes for å fylle menneskers behov? Det er allerede ekstreme mengder husdyr i verden. Mange lever relativt dårlige liv for å bli fraktet på en relativt dårlig måte der de blir drept på en relativt dårlig måte. Griser rett ut lider når de blir gasset. Ikke søk det opp på youtube, du vil ikke kunne glemme de bildene. Fra Norge. Om du mener å kutte ned på kjøtt er det beste, så gjør det uten dårlig samvittighet. Du trenger ikke forklare deg ovenfor noen, du trenger ikke rettferdiggjøre deg. Om du forsøker gjøre noe bra i verden, gjør det. Drit i hva andre mener Har du hørt om SIBO? Det er sannsynligvis en kraftig underdiagnostisert lidelse som man får økt risiko for å få ved å spise mye fiber. Fiber er nemlig mat for bakteriene og de kan derfor kolonisere tynntarmen. https://www.doctorkiltz.com/fiber-myth/ Det er litt rart å skrive at det er bra å være veganer så lenge du tar forskjellige tilskudd ved siden av. Det betyr jo at dietten er så restriktiv at det ikke er bra. Produkter med tang og tare inneholder faktisk skadelige mengder jod, så det er et dårlig råd og si at man kan spise det. Carnivoire er nok et mye bedre alternativ enn vegan hvis en først har bestemt seg for å være ekstrem, for da inntar en isåfall alle næringsstoffer utenom vit C. Det virker som du ikke har særlig med kunnskap om kjøttproduksjon annet enn det du har lest på nett. Visste du for eksempel at når griser blir stresset under slakt, utskiller de hormon som gjør at kjøttet blir uspiselig? Har du noen gang vært på gårder der det drives kjøttproduksjon og sett hvordan realitetene er i stedet for veganpropaganda på youtube? Kanskje du skulle tatt deg en sommer som sauegjeter på fjellet og så kan du jo se om propagandaen om at dyra har det så fælt stemmer selv. Anonymkode: 5aa56...908 7
Gjest brødskalle Skrevet 6. april 2022 #9 Skrevet 6. april 2022 (endret) 6 minutter siden, AnonymBruker said: Har du hørt om SIBO? Det er sannsynligvis en kraftig underdiagnostisert lidelse som man får økt risiko for å få ved å spise mye fiber. Fiber er nemlig mat for bakteriene og de kan derfor kolonisere tynntarmen. https://www.doctorkiltz.com/fiber-myth/ Det er litt rart å skrive at det er bra å være veganer så lenge du tar forskjellige tilskudd ved siden av. Det betyr jo at dietten er så restriktiv at det ikke er bra. Produkter med tang og tare inneholder faktisk skadelige mengder jod, så det er et dårlig råd og si at man kan spise det. Carnivoire er nok et mye bedre alternativ enn vegan hvis en først har bestemt seg for å være ekstrem, for da inntar en isåfall alle næringsstoffer utenom vit C. Det virker som du ikke har særlig med kunnskap om kjøttproduksjon annet enn det du har lest på nett. Visste du for eksempel at når griser blir stresset under slakt, utskiller de hormon som gjør at kjøttet blir uspiselig? Har du noen gang vært på gårder der det drives kjøttproduksjon og sett hvordan realitetene er i stedet for veganpropaganda på youtube? Kanskje du skulle tatt deg en sommer som sauegjeter på fjellet og så kan du jo se om propagandaen om at dyra har det så fælt stemmer selv. Anonymkode: 5aa56...908 Visste du at gravide tar kosttilskudd? At babyer får det? Det er ikke uvanlig å mangle eller være lav på vitaminer i Norge. Det handler mye om at folk spiser det de vil, heller enn det som er sunt. Det handler om at vitamintilgjengelighet ikke alltid er en så enkel virkelighet som mange ønsker det var Det som alltid er underholdende med kg er at du kan banne på at du får minst et svar der, istedetfor at folk dskuterer saklig, så slenger de om seg med at "du har ikke kunnskap". Noe som er morsomt når den som svarer sannsynligvis får sin kunnskap fra et par artikler på nett Jeg har vokst opp på landet, så jeg har vært mye på gård, også jobbet på gård. Har sett hvordan de puttet stålrør i rumpa og i munnen på rever for å drepe dem med elektrisitet. Livet kan være ganske jævlig for dyr på små gårder. Om det er rever eller kuer. Å skyte sauer og se dem dø er ikke så romantisk som du ser for deg Endret 6. april 2022 av brødskalle
Flintis Skrevet 6. april 2022 #10 Skrevet 6. april 2022 Mennesket er en alteter så bare kjøtt blir nok noe ensidig. Nøtter frukt bær røtter og poteter ol. er vel også i tillegg til fisk "opprinnelig" mat. Senere kommer åker og husdyrbruket inn med korn og melkeprodukter. Norge er ingen eksportør av animalske produkter fra husdyr, men det kan produseres mer om en tar i bruk utmarksbeite og ressursene ellers, men det er kostbart å produsere her. Et daa korn vil vel gi ca 400 kg korn og for å produsere storfekjøtt i samme kvantum må en bruke 10 daa gress i tillegg til utmarksbeite. Det er ikke mulig å dyrke korn til mat på mye av dette arealet, men år om annet kan det gå. Dyreetisk er det tilsyn med produksjonen i alle ledd i Norge og dyra skal ha det bra etter regelverket, men ting kan bestandig bli bedre. Norge er foreksempel blandt de fremste når det gjelder lite antibiotikabruk, som følge av god dyrevelferd. Likevel må det dø dyr for at vi skal ha kjøtt, men det kan ha et godt liv fram til den dagen og sekundet kommer. Konklusjonen på det jeg skriver må vel være at vi må ha litt av alt. 2
AnonymBruker Skrevet 6. april 2022 #11 Skrevet 6. april 2022 brødskalle skrev (2 timer siden): Visste du at gravide tar kosttilskudd? At babyer får det? Det er ikke uvanlig å mangle eller være lav på vitaminer i Norge. Det handler mye om at folk spiser det de vil, heller enn det som er sunt. Det handler om at vitamintilgjengelighet ikke alltid er en så enkel virkelighet som mange ønsker det var Det som alltid er underholdende med kg er at du kan banne på at du får minst et svar der, istedetfor at folk dskuterer saklig, så slenger de om seg med at "du har ikke kunnskap". Noe som er morsomt når den som svarer sannsynligvis får sin kunnskap fra et par artikler på nett Jeg har vokst opp på landet, så jeg har vært mye på gård, også jobbet på gård. Har sett hvordan de puttet stålrør i rumpa og i munnen på rever for å drepe dem med elektrisitet. Livet kan være ganske jævlig for dyr på små gårder. Om det er rever eller kuer. Å skyte sauer og se dem dø er ikke så romantisk som du ser for deg At gravide må ha ekstra kosttilskudd og at barn får d-vitaminer er jo ikke et argument for at da kan man like gjerne være veganer og absolutt ikke få i seg det man trenger. Du er klar over at rever ikke inngår i kjøttproduksjon, eller? Om du gjør det er det meget rart at du drar opp hvordan pelsdyroppdrettere (som i grunn har vært kraftig kritisert med all grunn) behandler dyra. Hvorfor tror du at jeg tror det er romantisk å slakte dyr? Jeg går i grunn både på jakt og har vokst opp med slakteri i hagen. Det er en del av livet og alt i livet er ikke romantisk. Det går likevel greit. Det er naturens gang. Vi er i grunn dyr og i næringskjeden vi også. Anonymkode: 5aa56...908 7
AnonymBruker Skrevet 7. april 2022 #12 Skrevet 7. april 2022 Vi ødelegger planeten allerede - ikke bare pga kjøttproduksjonrn, men det er desverre en del av det. Vi torturere dyr, forurenser jorden og bruker opp resursser på kjøttproduksjon. Vi spiser oss syke, kaster masse mat og forsøpler. Vi må finne en langt bedre måte å drive kjøttproduksjonen på, både for oss mennesker, jorden og dyrene. Helt horribelt sånn ting er nå. At noen mener noe annet er helt utrolig. Et steg man selv kan ta er å være kritisk til kjøttet man spiser og at det er kortreist. Anonymkode: 40238...a74 2 1
AnonymBruker Skrevet 7. april 2022 #13 Skrevet 7. april 2022 Selvsagt kan alle mennesker i hele verden spise kun kjøtt. Premissene er som følger: -folk vil trolig leve vesentlig kortere med en slik diett. Folk som lever kortere spiser mindre enn folk som lever lenge. -befolkningstallet for verden bør kraftig ned for å gjøre dette bærekraftig, som leder oss til punkt 3: -den mest logistisk riktige måten å løse "hele verden spiser kjøtt" på er at hele verden spiser folk. Altså at vi blir kanibaler. Når vi alle dør raskere, blir vi også raskere til "mat", men det bør trolig også skaffes påfyll fra frivillige eller andre. Kanskje loddtrekning om hvem som blir ukens lunsj er en løsning? Din venninne er radikalisert, ts. Du bør ikke forsøke snakke rasjonelt med henne, men heller behandle det hun sier som en åpenbar og ganske morsom spøk. Anonymkode: 11321...24e 3
AnonymBruker Skrevet 7. april 2022 #14 Skrevet 7. april 2022 On 4/6/2022 at 9:25 PM, AnonymBruker said: Kjøttspising(med unntak av vilt) ødelegger planeten ja. Ingen burde være carnivores og alle burde kutte ut/kutte ned på kjøttforbruket sitt. Anonymkode: 67810...5d1 Dette forutsetter flere ting som ikke nødvendigvis stemmer: - at miljøhensyn og/eller dyrevelferd er viktigere enn helsa - at miljøhensyn MÅ tas ved å kutte kjøtt (og ikke ved å f.eks kutte bilbruk) - at kjøtt per definisjon er mer skadelig for dyr og miljø enn å produsere planter Du kan spise kjøtt som er lokalt og økologisk og med høy dyrevelferd, og du kan spise gris som har stått i en binge hele livet. Du kan spise lokale eller egne grønnsaker, eller fancy frukt som har blitt dyrket i nedbrent regnskog med de skadene som følger på miljø, dyr og mennesker. Du kan med andre ord ikke slå fast at det per definisjon er hverken sunnere, mer miljøvennlig eller bedre for dyra, å spise planter i stedet for kjøtt. Anonymkode: 39903...592 1 6
AnonymBruker Skrevet 8. april 2022 #15 Skrevet 8. april 2022 Sacred Cow (den dokumentaren jeg og en annen AB nevnte tidligere) har flere gode infographics: Flere her hvis noen er interessert. Hvis du har VPN, så kan du se dokumentaren Sacred Cow gratis med reklame ved å sette VPNen til USA og så gå til: https://tubitv.com/movies/611642 Anonymkode: 22421...520 3 6
AnonymBruker Skrevet 8. april 2022 #16 Skrevet 8. april 2022 Jeg skal ikke garantere at det ikke hadde vært mulig, men jeg tror det hadde vært svært vanskelig å ha kjøtt til alle i de ørkenlignende delene i verden. Kjøtt bruker mye vann for å vokse. Nå synes ikke jeg det er moralsk riktig å kverke dyr bare på grunn av en smaksopplevelse som varer noen minutter så det blir jo selvfølgelig en helt annen sak. Alltid festlig å lese på kg om hvor usundt det er å være veganer. Lurer stadig på når alle disse mangelsykdommene skal manifestere seg. Det har gått over 10 år og jeg har enda ikke blitt syk gitt. Aldri hatt influensa, korona eller så mye som en forkjølelse. Jeg fikk matforgitning av noe jeg spiste i Tanzania i 2013 riktignok, men det er vel alt jeg kommer på. Ifg kg skulle jeg vel hatt halvannen fot i graven by now hehe. Jeg tar B12 hele året og D-vitamin (tranpille) om vinteren da så kanskje det er grunnen. D-vitamin har jeg tatt hele livet om vinteren, vokste opp med det. Man kan være sunn på omtrent alle dietter og man kan være usunn på absolutt alle dietter. Anonymkode: b8177...851
AnonymBruker Skrevet 8. april 2022 #17 Skrevet 8. april 2022 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Jeg skal ikke garantere at det ikke hadde vært mulig, men jeg tror det hadde vært svært vanskelig å ha kjøtt til alle i de ørkenlignende delene i verden. Kjøtt bruker mye vann for å vokse. Nå synes ikke jeg det er moralsk riktig å kverke dyr bare på grunn av en smaksopplevelse som varer noen minutter så det blir jo selvfølgelig en helt annen sak. Alltid festlig å lese på kg om hvor usundt det er å være veganer. Lurer stadig på når alle disse mangelsykdommene skal manifestere seg. Det har gått over 10 år og jeg har enda ikke blitt syk gitt. Aldri hatt influensa, korona eller så mye som en forkjølelse. Jeg fikk matforgitning av noe jeg spiste i Tanzania i 2013 riktignok, men det er vel alt jeg kommer på. Ifg kg skulle jeg vel hatt halvannen fot i graven by now hehe. Jeg tar B12 hele året og D-vitamin (tranpille) om vinteren da så kanskje det er grunnen. D-vitamin har jeg tatt hele livet om vinteren, vokste opp med det. Man kan være sunn på omtrent alle dietter og man kan være usunn på absolutt alle dietter. Anonymkode: b8177...851 I forhold til ørkenområder og hvordan man tildels kan reversere de - er dette interressant kunnskap og erfaring: Allan Savory: How to fight desertification and reverse climate change | TED Talk Anonymkode: ff257...e23 1 4
AnonymBruker Skrevet 8. april 2022 #18 Skrevet 8. april 2022 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): jeg tror det hadde vært svært vanskelig å ha kjøtt til alle i de ørkenlignende delene i verden. Kjøtt bruker mye vann for å vokse. Anonymkode: b8177...851 Som AB over meg sier, så kan beiting REVERSERE ørkenifisering. Dette er bevist over flere tiår i praksis. Allan Savory har fått ørkenområder frodige igjen ved å tilføre flere beitedyr i rotasjonsbeite som mimikkerer det naturlige beitemønsteret. Altså at en flokk beiter ned et område og går så videre til et nytt område og områdene får hvile mellom beitingene. Intensiv beiting i noen dager -> hvile i noen uker -> intensiv beiting i noen dager -> hvile i noen uker osv. Man lar altså gresset hvile den perioden det vokser fort. Vi trenger FLERE beitedyr, ikke færre. I tørre ørkenområder er det kun beiting vi har nok vann til. Beitedyrene kan spise de få gresstustene som vokser. Åkerdrift trenger mye mer vann. 97% av vannet som en beite-ku drikker er regnvann som falt på beitet. Det hadde falt på beitet uansett om kua spiste gresset eller ikke. Og denne (bak betalingsmur nå og jeg har ikke tilgang til den lengre, men hadde lagret linken. jeg husker at den inneholdt god informasjon) : https://www.wsj.com/articles/actually-raising-beef-is-good-for-the-planet-1419030738 Sitat Actually, Raising Beef Is Good for the Planet Despite environmentalists’ worries, cattle don’t guzzle water or cause hunger—and can help fight climate change Anonymkode: 22421...520 3 5
Gjest brødskalle Skrevet 8. april 2022 #19 Skrevet 8. april 2022 On 4/7/2022 at 12:20 AM, AnonymBruker said: At gravide må ha ekstra kosttilskudd og at barn får d-vitaminer er jo ikke et argument for at da kan man like gjerne være veganer og absolutt ikke få i seg det man trenger. Du er klar over at rever ikke inngår i kjøttproduksjon, eller? Om du gjør det er det meget rart at du drar opp hvordan pelsdyroppdrettere (som i grunn har vært kraftig kritisert med all grunn) behandler dyra. Hvorfor tror du at jeg tror det er romantisk å slakte dyr? Jeg går i grunn både på jakt og har vokst opp med slakteri i hagen. Det er en del av livet og alt i livet er ikke romantisk. Det går likevel greit. Det er naturens gang. Vi er i grunn dyr og i næringskjeden vi også. Anonymkode: 5aa56...908 Det var mye snakk rundt greier som jeg aldri sa. Ja vi er dyr i næringskjeden. Vet du hva som skjer i dyreriket? Voldtekt. Betyr det at mennesker burde voldta fordi det er naturlig? De fleste innser at mennesker kan ta moralske valg på tross av sine primitive gener. Vi kan la være voldta, vi kan la være drepe. Ja, det går faktisk an at vi som mennesker ikke dreper stakkarslige dyr.
Natta1980 Skrevet 8. april 2022 #20 Skrevet 8. april 2022 spør venninen din om hvordan do-besøkene hennes er. jeg fikk kronisk svart sprutbæsj av carnivore. ikke bra. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå