Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Oppgaven går slik: f(x) = 0,5- sin x, finn maksimums- og minimumspunktene til funksjonen. Maks sinusverdi er 1, minimum er -1. Så for å finne maksverdi setter jeg inn 1: 0,5 - 1 = -0,5. For minimumsverdi setter jeg inn -1: 0,5 - (-1) = 0,5 + 1 = 1,5. Men fasiten gir de samme verdiene, men i motsatt rekkefølge, altså at det er maksverdien til funksjonen som er 1.5. Hva er feil? 

Anonymkode: bcd97...6e1

Videoannonse
Annonse
Skrevet

f(x) = 0.5-sin(x)

Du skal finne maksverdien til f(x), altså den høyeste verdien f(x) kan få. Det gir ikke mening slik du sier at minimumsverdien er høyere enn maksverdien? 

Spørsmålet er ikke å sette inn maksverdien og minimumsverdien til sin(x), men å finne maksimal og minimal verdi av f(x).

f(x) sin høyeste verdi er 1.5, altså maksimumsverdien. 
f(x) sin laveste verdi er -0.5, altså minimumsverdien.  

AnonymBruker
Skrevet

Aha, det gir mening! Så hvis det står minus foran sinusuttrykket og jeg skal ha maksverdi til funksjonen, må jeg altså sette inn minus 1 for (sin x), siden minus og minus blir pluss. Hvis det står pluss foran sinusuttrykket og jeg vil ha maksverdi, setter jeg inn 1 for (sin x). Jeg misforsto og trodde det var den største sinusverdien som skulle settes inn, og så regne ut fra det, men det blir jo feil. Tusen takk 😀

Anonymkode: bcd97...6e1

Skrevet

Anbefaler å alltid lage en skisse av funksjonen hvis du er usikker på svaret ditt. Det hjelper spesielt når funksjonene blir mindre intuitive. Kan gjøres for hånd eller med geogebra/matplotlib.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...