AnonymBruker Skrevet 6. april 2022 #1 Skrevet 6. april 2022 Hei! Uvitende førstegangsgravid her. Nå har jeg fått time med jordmor og lege for første kontroll i svangerskapet, og timene ble tilfeldigivs lagt til samme dato (over påske). Er det egentlig vits i å ha kontroller med begge to? Dere med erfaring: hadde dere avbestilt timen med legen? Jeg ønskte i utgangspunktet time med legen fordi jeg er i så dårlig form og kjenner meg rett og slett syk. Har heldigivis fått noen dager hjemmekontor nå. Hadde håpt legen gi meg noe kvalmestillende eller lignende (9 uker på vei), men han hadde ikke ledig før over påske. Og over påske er det vel håp for at kvalmen og fatiguen gir seg. Nå føler jeg det blir litt overkill med begge deler, men jordmor kan vel ikke hjelpe så mye med formen eller noe uansett. Er det noe forskjell på hva de gjør på disse timene? Sorry rotete innlegg, er helt fjern for tiden. Mvh førstegangsgravid Anonymkode: 146b3...b36 1
AnonymBruker Skrevet 6. april 2022 #2 Skrevet 6. april 2022 Du kan bestemme helt selv om du vil gå til jordmor eller lege Jeg gikk kun til jordmor med nr 1 og kun legen med nr 2 , var ikke så store forskjeller:) Anonymkode: 59ba8...e55 2 1
AnonymBruker Skrevet 6. april 2022 #3 Skrevet 6. april 2022 Hei! Legen gjorde egentlig ingenting, annet enn blodprøver. Men det kunne jordmor også gjøre, og jeg endte med å uansett måtte ta blodprøver hos jordmor i ettertid fordi legen ikke sjekket for alt. Jeg ville funnet ut om din jordmor tilbyr blodprøver, og så alternativt avbestilt lege hvis de kan ta det der. Anonymkode: 5942e...2e0 1
AnonymBruker Skrevet 6. april 2022 #4 Skrevet 6. april 2022 Takk for svar, dere to! ❤️ Lege og jordmor hører til på samme hus her i byen, så da kan jeg jo eventuelt ta blodprøvene hos lenge først så jeg er ferdig med det, og så ta resten med jordmor etterpå 😊 Anonymkode: 146b3...b36 1
AnonymBruker Skrevet 6. april 2022 #5 Skrevet 6. april 2022 Tenker det er fint med lege om du er så dårlig form. da er lege informert i tilfelle du har behov for sykemelding, da er det lettere å ringe bort å be om det legen tar og mange blodprøver og da analyserer de dem, istedenfor jordmor som må sende det til analyse Jeg fikk samtidig mye mer utfyllende info fra jordmor, så med mindre tidspunktene er akkurat samtidig så hadde jeg nok dradd begge steder. Anonymkode: 3b1eb...7fa 1
AnonymBruker Skrevet 6. april 2022 #6 Skrevet 6. april 2022 Jeg måtte til legen en gang før uke 12 da jeg var dårlig og trengte sykemelding. Tok deretter blodprøver hos lege uke 12. Går nå til jordmor. Jordmor kan faget sitt! Føler hun har mer tid til meg og hun har jo vært borti massevis av gravide opp gjennom. Har også snakket litt med jordmor om plager ifb med graviditeten osv. Og hun har kommet med sine tanker omkring jobb, tilrettelegging og sykemelding. Har kontaktet lege ved behov, spesielt når det har vært behov for delvis sykemelding. Anonymkode: b287f...4e0 1
AnonymBruker Skrevet 6. april 2022 #7 Skrevet 6. april 2022 Har fått beskjed om at de helst ser at man ikke går dobbelt, men kan gjerne variere mellom jordmor og lege utover i svangerskapet. Jeg går kun til jordmor, men var på første kontroll hos lege fordi jeg trodde jeg måtte det pga blodprøver. Jordmor kan henvise til blodprøver hun også så det var ikke noe vits. Synes timene hos jordmor er veldig bra i forhold til timen jeg hadde hos lege, men var nok litt uheldig med legevikar osv. Anonymkode: d639e...abc 1
AnonymBruker Skrevet 6. april 2022 #8 Skrevet 6. april 2022 1 hour ago, AnonymBruker said: Har fått beskjed om at de helst ser at man ikke går dobbelt, men kan gjerne variere mellom jordmor og lege utover i svangerskapet. Jeg går kun til jordmor, men var på første kontroll hos lege fordi jeg trodde jeg måtte det pga blodprøver. Jordmor kan henvise til blodprøver hun også så det var ikke noe vits. Synes timene hos jordmor er veldig bra i forhold til timen jeg hadde hos lege, men var nok litt uheldig med legevikar osv. Anonymkode: d639e...abc Jeg tok blodprøver hos jordmor, men om din bare henviser var det vel likegreit at du tok det hos legen? Anonymkode: b3232...465
AnonymBruker Skrevet 6. april 2022 #9 Skrevet 6. april 2022 Det spørs litt hva du ønsker. Jeg likte ikke timene hos jordmor, mye unødvendig prat jeg følte var sånt jeg snakket med venninner om, så det var bare merkelig å skulle snakke med jordmor om det samme. Mye bedre hos legen for min del, legen sjekket at baby og jeg hadde det bra, og det var egentlig alt jeg trengte på slike kontroller. Ikke masse, masse prat. Men noen ønsker det, så da er sikkert jordmor fint til prat. Anonymkode: 5a491...3b1 1
AnonymBruker Skrevet 6. april 2022 #10 Skrevet 6. april 2022 Det er jo ikke noe vits å gå dobbelt men i ditt tilfelle om du gjerne vil gå til jordmor så ville jeg beholdt legetimen men gjort den om fra svangerskapskontroll til bare legetime om medisiner (og evnt sykemelding). Kvalmestillende kan de gi via ekonsultasjon da (eller du kan kjøpe Postafen reseptfritt). Kan jo evnt høre med helsestasjon om du likevel må til legen for blodprøver. Så kan du ta samtale + fylle ut helsekort hos jordmor Jeg tok alt hos legen første kontroll men har hørt at jordmor har bedre tid, kontrollen hos legen var veldig kjapp og lite prating. Anonymkode: fe7be...ba7
AnonymBruker Skrevet 7. april 2022 #11 Skrevet 7. april 2022 AnonymBruker skrev (15 timer siden): Jeg tok blodprøver hos jordmor, men om din bare henviser var det vel likegreit at du tok det hos legen? Anonymkode: b3232...465 Fastlege-kontoret jeg går til tar ikke blodprøver så hun bare henviser til det hun også, så da er spiller det ingen rolle. Fastlegen jeg gikk til tidligere hadde blodprøvetaking, så da hadde jeg kanskje gjort det litt annerledes ja Har som sagt vært litt uheldig med mye vikarer osv hos fastlegen så derfor ikke noe forhold til hun som faktisk er fastlegen min, så har bare endt opp med å gå til jordmor i stedet. Anonymkode: d639e...abc
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå