AnonymBruker Skrevet 6. april 2022 #1 Skrevet 6. april 2022 Jeg er en alenemor som ble skilt fra barnefar i Januar 2020, han hadde det påsken i fjor og da var de på fjellet med nye samboeren hans og barnet hennes, i år skal jeg ha de og jeg jobber bare 40% og blir tilkalt av og til når det er mye sykefravær,men det sykefraværet begynner og stabilisere seg igjen, jeg prøver hele tiden og få høyere stilling,men er ikke lett, har søkt på en med 80 og en med 100 ,men fikk de dessverre ikke,men jeg gir ikke opp. Når jeg og mannen var sammen var vi alltid i syden i påsken med barna, det har jeg ingen mulighet til, jeg får kjøpt mat, betalt regninger og husleie, og det er jo det viktigste,men har lite penger til kos og finne på ting med barna, far er ikke betalingsdyktig pga han er bare på sosialen, så får ca 6000kr i barnetrygd fra nav,men det går jo til andre ting enn barna. Barna er tvillinger på 12, ei på 9 og en som snart fyller 3 år, han bryr seg vel neppe om det blir ferie tur eller ei, men de 3 andre har jeg dårlig samvittighet for, skal kjøpe inn litt ekstra godteri og påskeegg og slik til de ,men har ikke mulighet til og dra på kino, lekeland, badeland og svev og slike ting, og føler jo på det. De skal få overnattingsbesøk hvis de spør i alle fall ,for det sier jeg sjelden ja til siden jeg har minstemann,men hvis de spør nå ønsker jeg at de skal få det,men det er så sårt at jeg ikke kan ta de med på fjellet og slike ting, vet mange av vennene deres skal på ferie, så vet ikke om noen er hjemme i hele tatt i påsken. Pappan venter et barn med ny samboer nå i mai og ønsker og gå ned fra 50/50 til anhver helg og en gang i uka, i alle fall det første året til den nye babyen og tenker det er ok, sjelden de 3 største vil uansett, da far bor 30 min unna og da må de være borte fra vennene sine i en hel uke, ser de kun på dagtid på skolen. Noen som har råd til meg? jeg føler meg som en elendig mor som ikke får en større jobb og dårlig samvittighet for vi må være hjemme i ferier Anonymkode: 28c41...4c7 3
Kaneel Skrevet 6. april 2022 #2 Skrevet 6. april 2022 Enestående familier, sjekk om det er aktiviteter der i påsken 1
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 6. april 2022 Populært innlegg #3 Skrevet 6. april 2022 Dette er stormannsgalskap. Det er ikke synd på verken barna eller deg fordi dere må være hjemme i påsken. Men jeg syns kanskje synd på barna som har en mor som har de holdningene. Mange, mange er hjemme i påsken, koser seg sammen og de lider ingen nød. Det er faktisk ikke en menneskerett å dra på ferie, aktiviser barna dine, og vær der for dem. Anonymkode: 4997f...532 136 5 24
AnonymBruker Skrevet 6. april 2022 #4 Skrevet 6. april 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Dette er stormannsgalskap. Det er ikke synd på verken barna eller deg fordi dere må være hjemme i påsken. Men jeg syns kanskje synd på barna som har en mor som har de holdningene. Mange, mange er hjemme i påsken, koser seg sammen og de lider ingen nød. Det er faktisk ikke en menneskerett å dra på ferie, aktiviser barna dine, og vær der for dem. Anonymkode: 4997f...532 det må du gjerne føle,men for meg er det sårt Anonymkode: 28c41...4c7 2 5
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 6. april 2022 Populært innlegg #5 Skrevet 6. april 2022 Litt rart at en betalingsudyktig far har råd til sydenturer og fjellturer. Men hjemmepåske er flott det. Smøre matpakke å dra på oppdagelsesferd i nærområder, eller egen by er gøy. Ha tid til ungene er viktigere enn det som koster mye penger. Anonymkode: 29dda...4c1 70 1
AnonymBruker Skrevet 6. april 2022 #6 Skrevet 6. april 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Litt rart at en betalingsudyktig far har råd til sydenturer og fjellturer. Men hjemmepåske er flott det. Smøre matpakke å dra på oppdagelsesferd i nærområder, eller egen by er gøy. Ha tid til ungene er viktigere enn det som koster mye penger. Anonymkode: 29dda...4c1 han var ikke på sosialen når vi var sammen det skjedde i 2020 Anonymkode: 28c41...4c7 1 1
AprilLudgate Skrevet 6. april 2022 #7 Skrevet 6. april 2022 Om du har generelt lav inntekt og han er på sosialstønad så var det jo å leve over evne om dere dro til Syden i ferier/en ferie. Vi er to med vanlig inntekt, kun 1 barn - og her er det alltid hjemmepåske. På sommeren har vi til nå besøkt familie i annen landsdel (altså bodd gratis, men betalt reisen) - og ungen har aldri vært på utenlandsferie. Jeg skjønner du føler hele situasjonen som kjip - men dette er realiteten for mange. I endel byer har Blåkors og liknende ofte mulighet til å dele ut gratisbilletter for familier i din situasjon. Kontakt dem/kommunen og hør om det finnes steder man kan henvende seg for å høre om slike tilbud. På sommeren kan det tenkes at du kan få dekket helt eller redusert egenandel på leirskole for barna. Kontakt Røde Kors og forhør deg om «Ferie for alle» - om de har tilbud og søknadsmuligheter nær deg. Spør skolen og kommunen om det arrangeres noe for familier med lavinntekt. Enten for kun barn, eller hele familien. På den måten kan det være ungene får ferier innimellom 10
AnonymBruker Skrevet 6. april 2022 #8 Skrevet 6. april 2022 Dette er helt vanlig… Det er ikke så mange som drar utenfor hjemmet sitt, for å oppleve en koselig påske Anonymkode: 9312c...41b 32
AnonymBruker Skrevet 6. april 2022 #9 Skrevet 6. april 2022 Fløff skrev (Akkurat nå): Om du har generelt lav inntekt og han er på sosialstønad så var det jo å leve over evne om dere dro til Syden i ferier/en ferie. Vi er to med vanlig inntekt, kun 1 barn - og her er det alltid hjemmepåske. På sommeren har vi til nå besøkt familie i annen landsdel (altså bodd gratis, men betalt reisen) - og ungen har aldri vært på utenlandsferie. Jeg skjønner du føler hele situasjonen som kjip - men dette er realiteten for mange. I endel byer har Blåkors og liknende ofte mulighet til å dele ut gratisbilletter for familier i din situasjon. Kontakt dem/kommunen og hør om det finnes steder man kan henvende seg for å høre om slike tilbud. På sommeren kan det tenkes at du kan få dekket helt eller redusert egenandel på leirskole for barna. Kontakt Røde Kors og forhør deg om «Ferie for alle» - om de har tilbud og søknadsmuligheter nær deg. Spør skolen og kommunen om det arrangeres noe for familier med lavinntekt. Enten for kun barn, eller hele familien. På den måten kan det være ungene får ferier innimellom Han var ikke på sosialen før etter vi var skilt. Takk for mange tips, skal sjekke ut disse Anonymkode: 28c41...4c7 2
AnonymBruker Skrevet 6. april 2022 #10 Skrevet 6. april 2022 Denne er kjedelig. Har du forhørt deg med foreldrene til dine venners barn hva de skal? Hadde jeg vært deg hadde jeg laget en ukesplan for påsken. Har du råd til å kjøpe inn diverse kos som dere kan kose dere med? F.eks at dere går tur i skogen også gjemmer du en kvikk lunsj visse steder i naturen? griller pølser ute, kjøper god kakao, tar med barna ut på kafe? Dere burde også dra på kino en dag hvis dere har mulighet? En ting er å reise bort, men kafe, kino, restaurant slike besøk setter gjerne barna pris på. Trenger ikke være dyrt heller. Kan dere bake hjemme en dag? Lag en ukesplan, ta med barna på planleggingen - men bruk gjerne litt mer penger i påsken enn ellers. Det er jo tross alt billigere det enn å reise bort, pluss at barna får muligheten til å få en fin påske likevel. Anonymkode: d1b9c...4b7 7
AnonymBruker Skrevet 6. april 2022 #11 Skrevet 6. april 2022 2 minutter siden, AnonymBruker said: Dette er stormannsgalskap. Det er ikke synd på verken barna eller deg fordi dere må være hjemme i påsken. Men jeg syns kanskje synd på barna som har en mor som har de holdningene. Mange, mange er hjemme i påsken, koser seg sammen og de lider ingen nød. Det er faktisk ikke en menneskerett å dra på ferie, aktiviser barna dine, og vær der for dem. Anonymkode: 4997f...532 Litt enig i dette, selv om jeg ikke ville sagt det fullt så hardt. Sønnen min på 11 skal på påskeferie i år, for første gang. Han er invitert med en venn, vi har ikke mulighet til det selv. Har kost oss hvert år likevel, han gleder seg alltid kjempemye til påske, og det finnes ikke synd på ham, det har ikke falt meg inn en gang. Anonymkode: 812bc...914 7
AnonymBruker Skrevet 6. april 2022 #12 Skrevet 6. april 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Denne er kjedelig. Har du forhørt deg med foreldrene til dine venners barn hva de skal? Hadde jeg vært deg hadde jeg laget en ukesplan for påsken. Har du råd til å kjøpe inn diverse kos som dere kan kose dere med? F.eks at dere går tur i skogen også gjemmer du en kvikk lunsj visse steder i naturen? griller pølser ute, kjøper god kakao, tar med barna ut på kafe? Dere burde også dra på kino en dag hvis dere har mulighet? En ting er å reise bort, men kafe, kino, restaurant slike besøk setter gjerne barna pris på. Trenger ikke være dyrt heller. Kan dere bake hjemme en dag? Lag en ukesplan, ta med barna på planleggingen - men bruk gjerne litt mer penger i påsken enn ellers. Det er jo tross alt billigere det enn å reise bort, pluss at barna får muligheten til å få en fin påske likevel. Anonymkode: d1b9c...4b7 har dessverre ikke råd til kafe, kino og slik ,men skal kjøpe inn god mat og påskeegg og godteri til barna, har spart litt fordi det er påske sånn at jeg har råd til påskeegg og godteri. Bake en dag kan vi gjøre, gå på tur i skogen høres veldig koselig ut og hvis det er dårlig vær kan vi se på filmer Anonymkode: 28c41...4c7 2 6
AnonymBruker Skrevet 6. april 2022 #13 Skrevet 6. april 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): det må du gjerne føle,men for meg er det sårt Anonymkode: 28c41...4c7 Alle store forandringer i livet tar tid til å venne seg til, og med fare for å høres ufølsom ut, dette du opplever nå har vært standarden for veldig mange i alle år (uavhengig av økonomi), og vil bli standarden for enda flere i årene som kommer. Du vil etterhvert finne mange i samme situasjon som deg i årene fremover, som vil ha vanskeligheter med å venne seg til en ny hverdag. Jeg oppfordrer deg (eller egentlig utfordrer deg) til å benytte anledningen til å gjøre det beste ut av situasjonen. Sett dine egne såre følelser til side for å gi barna dine en flott hjemmepåske. Neste år blir det lettere. Anonymkode: c95cd...351 6
AnonymBruker Skrevet 6. april 2022 #14 Skrevet 6. april 2022 Men i alle dager, så mye folk legger i påsken da. For meg er det noen fridager som nytes hjemme. Vi drar mye på tur i skogen/fjæra, griller pølser og koser oss med å ta livet med ro ikke stress sånn, barna kan få det helt utmerket hjemme. Anonymkode: f771d...67e 30
AprilLudgate Skrevet 6. april 2022 #15 Skrevet 6. april 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Han var ikke på sosialen før etter vi var skilt. Takk for mange tips, skal sjekke ut disse Anonymkode: 28c41...4c7 Skjønner det Men uansett:,jeg vokste selv opp i familie med vedvarende lavinntekt. Og jeg var hver sommer på leirskole i skjærgården, og på aktiviteter i regi av fritidsklubb. Var supergøy Du får gjøre det du kan for å få høyere inntekt. Har du høyere utdanning innen yrket ditt? Kunne det vært en mulighet å satse der? Min mor hadde ikke fullført studiekompetanse om jeg husker riktig - og etter mange års vedvarende lavinntekt med 4 barn alene tok hun altså høyere utdanning. Og slik økte jo inntekten også/jobbmuligheter osv. 2
AnonymBruker Skrevet 6. april 2022 #16 Skrevet 6. april 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Men i alle dager, så mye folk legger i påsken da. For meg er det noen fridager som nytes hjemme. Vi drar mye på tur i skogen/fjæra, griller pølser og koser oss med å ta livet med ro ikke stress sånn, barna kan få det helt utmerket hjemme. Anonymkode: f771d...67e Det er vel med påsken som med julen, at tradisjoner betyr veldig mye. For deg er tradisjonen å ha noen fridager som nytes hjemme, med aktiviteter som både store og små koser seg med. For andre er hytteferie eller sydenferien tradisjonen. For barna mine (voksne nå) har de alltid besøkt familie i påsken, og dette er første året de ikke får gjort det. De voksne barna selv føler det er sårt at en årelang tradisjon ble brutt, og det er veldig trist for familien som ikke får det besøket de hadde ventet på (besteforeldre + tante og onkel), men slik ble det nå en gang, og da må de bare gjøre det beste ut av det. Anonymkode: c95cd...351 2 1 1
AnonymBruker Skrevet 6. april 2022 #17 Skrevet 6. april 2022 Vi skal for det meste være hjemme i påsken, tenker ikke noe mer over det. Har pleid å reise til Spania med mann og barn, men pga korona har vi ikke vært der siden 2019. Vi vurderte å reise i år, men kom egentlig kjapt frem til at vi ikke gidder å stresse med eventuelle koronarestriksjoner i andre land. I stedet jobber mannens de vanlige dagene i påsken, og så kan vi heller dra på dagsturer o.l. på de rød dagene. Vet av erfaring at barna også gjerne vil treffe vennene sine i ferien sin, så da legger vi ikke opp til for mange aktiviteter. Det er sikkert lett for oss med god økonomi å si "vi gidder ikke å reise i påsken". Men til syvende og sist får mine barn reise like lite som dine barn, TS, og det tåler barn helt greit. Anonymkode: 73deb...aba 6 1
AnonymBruker Skrevet 6. april 2022 #18 Skrevet 6. april 2022 Fløff skrev (1 minutt siden): Skjønner det Men uansett:,jeg vokste selv opp i familie med vedvarende lavinntekt. Og jeg var hver sommer på leirskole i skjærgården, og på aktiviteter i regi av fritidsklubb. Var supergøy Du får gjøre det du kan for å få høyere inntekt. Har du høyere utdanning innen yrket ditt? Kunne det vært en mulighet å satse der? Min mor hadde ikke fullført studiekompetanse om jeg husker riktig - og etter mange års vedvarende lavinntekt med 4 barn alene tok hun altså høyere utdanning. Og slik økte jo inntekten også/jobbmuligheter osv. takk for svar Jeg er vernepleier og er veldig fornøyd med jobben min,men lurer litt på om jeg må søke på andre ting enn innen helse, for er på et sykehjem nå, har ganske mye ansvar allerede, så føler jeg ikke trenger mer utdannelse ,bare mer prosent i jobbetimer. Anonymkode: 28c41...4c7 1 1 1
AnonymBruker Skrevet 6. april 2022 #19 Skrevet 6. april 2022 Helt ærlig, nå fikk du meg til å føle meg jævlig. Vi skal heller ikke på påskeferie. Skal kose oss i nærmiljøet. Leke i parken, grille i skogen, sykle i byen. Jeg er også alene. Har hatt tanker om sommerferien i det siste, men hadde faktisk ikke tenkt hvor ræva det var uten påskeferie før dette innlegget. Anonymkode: 1ee17...1be 7
Knirke Skrevet 6. april 2022 #20 Skrevet 6. april 2022 Jeg visste ærlig talt ikke at det var en greie å reise bort i påsken?... Jeg har i mine snart 40 år aldri reist noe sted i påsken annet enn bilturer for å gå på ski. 21
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå