Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Så, hva gjelder egentlig? Til man er 12+0 eller tilogmed 12+6? 

Anonymkode: dd668...c46

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tok igjennom hele svangerskapet, men tok kanskje ikke hver eneste dag fra rundt uke 20.

Det sies vel at man skal ta 400mikrogram fra en mnd før graviditeten til man er tre fullgåtte mnd på vei, så da blir det vel til 12+6/17+0

AnonymBruker
Skrevet

Minst 12+0 tror jeg, men ikke farlig å ta det lenger. Jeg tar multivitamin med folsyre, og skal ta det resten av svangerskapet. 

Anonymkode: 14633...d60

AnonymBruker
Skrevet

Har lest man skal ta tilskudd minst hele første trimester.

Og, før man blir gravid også (om det er planlagt graviditet).

Men, er det noen som vet om man skal ta ekstra folat før graviditet om man har opplevd nevralrørsdefekt på foster tidligere?

Anonymkode: 1f5f3...343

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Men, er det noen som vet om man skal ta ekstra folat før graviditet om man har opplevd nevralrørsdefekt på foster tidligere?

Tror 400 mikrogram allerede er en ganske stor dose ( 200% av referansebehovet).  Kroppen tar jo bare opp det den skal ha, så større dose vil nok ikke ha noe særlig effekt. Det er jo et vannløselig vitamin og man tisser bare ut overskuddet. Men jeg vet ikke. Høre med lege om du er veldig usikker. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg måtte kjøpe 2 bokser med folsyre. Den ene varte ikke ut de første 12 ukene så påbegynte en ny en. Dermed tok jeg folsyre fram til jeg var ferdig med den andre boksen også som var vel en stund etter uke 20. 

Anonymkode: fbc50...2a5

AnonymBruker
Skrevet

På pakken jeg har står det "anbefales hele svangerskapet", så da gjør jeg det. 

Anonymkode: 6b306...8d9

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Tror 400 mikrogram allerede er en ganske stor dose ( 200% av referansebehovet).  Kroppen tar jo bare opp det den skal ha, så større dose vil nok ikke ha noe særlig effekt. Det er jo et vannløselig vitamin og man tisser bare ut overskuddet. Men jeg vet ikke. Høre med lege om du er veldig usikker. 

Jo, det anbefales en mye høyere dose for de med kjent ekstra risiko. https://relis.no/sporsmal_og_svar/5-6146?source=relisdb 

Anonymkode: 6340b...f2d

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (52 minutter siden):

Ja, det skal man, men du skal avtale det med lege. https://relis.no/sporsmal_og_svar/5-6146?source=relisdb

Anonymkode: 6340b...f2d

Skrevet

Fikk beskjed om å ta det til boksen var tom, altså hele første trimester. Var på 6ukerskontroll og tok vitaminsjekk i samme slengen, nå hadde jeg mangel igjen og 100 nye dager med folat. Og jern. Og D-vitamin. Ikke rart jeg føler jeg ser sleden ut etter fødeselen! 😅 Burde fortsatt med folat.

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, mingus said:

Fikk beskjed om å ta det til boksen var tom, altså hele første trimester. Var på 6ukerskontroll og tok vitaminsjekk i samme slengen, nå hadde jeg mangel igjen og 100 nye dager med folat. Og jern. Og D-vitamin. Ikke rart jeg føler jeg ser sleden ut etter fødeselen! 😅 Burde fortsatt med folat.

Jeg er ikke gravid, men jeg tar folat, jern og D-vitamin daglig. Hvis jeg blir gravid, vil jeg jo bare fortsette.

Anonymkode: d5666...f4f

• Liker 2
Skrevet

Fornuftig! :) Jeg har gått rundt i svima etter fødsel, begynner så vidt å komme ovenpå nå etter noen uker med tilskudd, men fortsatt føler jeg meg blek og ser litt stjerner hvis jeg reiser meg fort!

AnonymBruker
Skrevet

Trådstarter her. Var til jordmor i går å hun ba meg ta folat tilogmed 12+6. Hun sa det ikke hadde noe hensikt å ta det noe lengre 🤷‍♀️

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Trådstarter her. Var til jordmor i går å hun ba meg ta folat tilogmed 12+6. Hun sa det ikke hadde noe hensikt å ta det noe lengre 🤷‍♀️

Jordmor sa til meg i uke 20 at det var null problem å fortsette, det verste som kunne skje var at jeg fikk penere hud, tykkere hår osv😅 Overskuddet ble uansett skilt ut i urinen sa hun. Men er neppe noe problem å slutte dersom du ikke ønsker ta det mer. Jeg har multivitamin for gravide som inneholder folsyre. Synes det er enkelt å fortsette med det. Men mulig når jeg går tom at jeg går over til en annen type.

Anonymkode: 5dd3f...b83

AnonymBruker
Skrevet

I Sverige anbefaler de hele svangerskapet 

Anonymkode: 68dfc...f17

Skrevet

Jeg tar hele svangerskapet! 

Skrevet

mener det er fra 3 mnd før man blir gravid til 3 mnd etter barnet er ute.
Så det kan bli leeenge for oss som sliter med å bli gravide. Har blitt noen bokser for å si det sånn.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...