AnonymBruker Skrevet 6. april 2022 #1 Skrevet 6. april 2022 Vi ser på en bolig nå der ene barnerommet er 8 kvm, og ander er 6. det som er 6 ligger vegg i vegg med et master bedroom på 15 mvm. Lurer på å ta litt av vårt soverom? Barnet er 2 år nå, så hun bryr seg ikke, men på sikt blir kanskje 6 kvm. vel lite? Men hvor stort bør et hovedsoverom være? Anonymkode: 7a94a...ea7
AnonymBruker Skrevet 6. april 2022 #2 Skrevet 6. april 2022 Hvis takhøyden er standard 240 cm, så må rommet være 6,25 kvm for å være godkjent som soverom, ifølge regelverket. Det er antall kubikk som måles, altså rommets volum, så takhøyden har mye å si er. Er det ekstra høyt under taket, kan et rom under 6,25 likevel bli godkjent som soverom. Rommet høres uansett veldig lite ut, og jeg ville ikke kjøpt huset om dere ikke planla å utvide det litt til barnerom. Anonymkode: 8b262...040 1
AnonymBruker Skrevet 6. april 2022 #3 Skrevet 6. april 2022 Her hadde jeg latt hun få det største soverommet. Voksne har ikke behov for et stort soverom,vi sover bare på rommet. Rommet må være rundt 8 kvm iallefall. Tenk også over hvor lett det blir å skifte på sengen når rommet er så lite. Anonymkode: 3be36...5fd 4
AnonymBruker Skrevet 6. april 2022 #4 Skrevet 6. april 2022 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Her hadde jeg latt hun få det største soverommet. Voksne har ikke behov for et stort soverom,vi sover bare på rommet. Rommet må være rundt 8 kvm iallefall. Tenk også over hvor lett det blir å skifte på sengen når rommet er så lite. Anonymkode: 3be36...5fd Hovedsoverommet er med inngang til master bad, så det er uaktuelt. Men er 13 kvm. Stort nok til hovedsoverom? Får man plass til både garderobe og 180 seng? ts Anonymkode: 7a94a...ea7 1
AnonymBruker Skrevet 6. april 2022 #5 Skrevet 6. april 2022 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Hovedsoverommet er med inngang til master bad, så det er uaktuelt. Men er 13 kvm. Stort nok til hovedsoverom? Får man plass til både garderobe og 180 seng? ts Anonymkode: 7a94a...ea7 Hvorvidt møblene du vil ha der får plass, det kommer jo an på hvordan dører og vinduer er plassert i rommet. Det må dere jo selv se, som har sett rommet. Anonymkode: 8b262...040 3
AnonymBruker Skrevet 6. april 2022 #6 Skrevet 6. april 2022 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Hovedsoverommet er med inngang til master bad, så det er uaktuelt. Men er 13 kvm. Stort nok til hovedsoverom? Får man plass til både garderobe og 180 seng? ts Anonymkode: 7a94a...ea7 Vårt rom er rett under 11 kvm og det går akkurat. Vi har garderobe langs hele den ene veggen og 180seng med nattbord. Vi trenger ikke større rom, sover bare der. Jeg ville heller prioritert større barnerom siden de trenger plass til leker og etterhvert pult til lekser ol. Anonymkode: 74a50...1d6 3
AnonymBruker Skrevet 6. april 2022 #7 Skrevet 6. april 2022 AnonymBruker skrev (41 minutter siden): Her hadde jeg latt hun få det største soverommet. Voksne har ikke behov for et stort soverom,vi sover bare på rommet. Rommet må være rundt 8 kvm iallefall. Tenk også over hvor lett det blir å skifte på sengen når rommet er så lite. Anonymkode: 3be36...5fd Det er vel ikke engang plass til en dobbeltseng på et rom på 6 kvm? En seng med gavl og bredde 180 cm utgjør i realiteten nesten 4 kvm, så skal man også ha plass til å komme seg opp i sengen fra minst én side... Da er det gjerne ikke plass til hverken garderobe eller nattbord. Anonymkode: 2d369...3d7 2
AnonymBruker Skrevet 6. april 2022 #8 Skrevet 6. april 2022 Jeg ville tatt 2 kvm av hovedsoverommet, så jeg fikk to barnerom på 8 kvm. Det holder med 13 kvm hovedsoverom. Anonymkode: eeabd...b6f 2
AnonymBruker Skrevet 6. april 2022 #9 Skrevet 6. april 2022 Vi flytter nå fra hus hvor det ene soverommet er 7 m2. Det fungerte som barnerom frem til kanskje skolestart. Men da lekte han mye på stua. Nå funker det ikke. Med skrivepult, seng og kommode til klær er det null plass igjen til lek og utfoldelse. Han gidder aldri ha venner med inn på rommet. Nå flytter vi til hus hvor barna får hvert sitt på ca 12 m2, og vårt blir rundt 13 m2. Ikke noe overdådig det heller, men mye bedre. Tenker ungene burde ha minimum 8-9 m2. Kommer vel litt an på om dere har kjellerstue med grei plass i i tillegg f eks. Anonymkode: e6e77...e79 1
AnonymBruker Skrevet 6. april 2022 #10 Skrevet 6. april 2022 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Hovedsoverommet er med inngang til master bad, så det er uaktuelt. Men er 13 kvm. Stort nok til hovedsoverom? Får man plass til både garderobe og 180 seng? ts Anonymkode: 7a94a...ea7 Jeg sov selv i noen år i en enkeltseng fordi det ikke var plass til dobbelseng på soverommet. Anonymkode: 3be36...5fd 1
AnonymBruker Skrevet 6. april 2022 #11 Skrevet 6. april 2022 Husk at veggen mellom rommene kan være bærende. Anonymkode: cf2a0...e35
AnonymBruker Skrevet 6. april 2022 #12 Skrevet 6. april 2022 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Hovedsoverommet er med inngang til master bad, så det er uaktuelt. Men er 13 kvm. Stort nok til hovedsoverom? Får man plass til både garderobe og 180 seng? ts Anonymkode: 7a94a...ea7 Er det mulig å lage en gang til badet i den ene enden av det som i dag er det store soverommet? Kan evt. sette skal langsmed gangen, så slipper dere å ha det inne på soverommene. Da kan dere voksne fint ta det lille soverommet. Anonymkode: 54cd3...93b 1
AnonymBruker Skrevet 6. april 2022 #13 Skrevet 6. april 2022 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Jeg sov selv i noen år i en enkeltseng fordi det ikke var plass til dobbelseng på soverommet. Anonymkode: 3be36...5fd ja, altså jeg og mannen er glad i barna våre altså, men vi sover ikke i køyeseng for å gi barna et større barnerom 😅 TS Anonymkode: 7a94a...ea7 1
AnonymBruker Skrevet 6. april 2022 #14 Skrevet 6. april 2022 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Husk at veggen mellom rommene kan være bærende. Anonymkode: cf2a0...e35 de er de ikke. ts Anonymkode: 7a94a...ea7
AnonymBruker Skrevet 6. april 2022 #15 Skrevet 6. april 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Er det mulig å lage en gang til badet i den ene enden av det som i dag er det store soverommet? Kan evt. sette skal langsmed gangen, så slipper dere å ha det inne på soverommene. Da kan dere voksne fint ta det lille soverommet. Anonymkode: 54cd3...93b vi får ikke "fint" plass til en 180 seng og garderobeskap på 6 kvm. og å skape enda mer dødplass med enda mer gang er ikke aktuelt. Vi kommer til å flytte på ene veggen (mellom barnerom på ca 6 kvm. og hovedsoverom på 15) spørsmålet er hvor mye. TS Anonymkode: 7a94a...ea7
AnonymBruker Skrevet 6. april 2022 #16 Skrevet 6. april 2022 Noen som har kuttet ut nattbord for å få plass på hovedsoverom? Tips til smarte løsninger på det? TS Anonymkode: 7a94a...ea7
AnonymBruker Skrevet 6. april 2022 #17 Skrevet 6. april 2022 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Vi flytter nå fra hus hvor det ene soverommet er 7 m2. Det fungerte som barnerom frem til kanskje skolestart. Men da lekte han mye på stua. Nå funker det ikke. Med skrivepult, seng og kommode til klær er det null plass igjen til lek og utfoldelse. Han gidder aldri ha venner med inn på rommet. Nå flytter vi til hus hvor barna får hvert sitt på ca 12 m2, og vårt blir rundt 13 m2. Ikke noe overdådig det heller, men mye bedre. Tenker ungene burde ha minimum 8-9 m2. Kommer vel litt an på om dere har kjellerstue med grei plass i i tillegg f eks. Anonymkode: e6e77...e79 Det er kjellerstue der, men litt enig i at at 8 er et minimum ja. Det er også mulighet for å ha barnas klesoppbevaring i gangen utenfor, så da slipper man det inne på rommet i tillegg. Takk for tips om skrivepult, det hadde jeg ikke tenkt på en gang. ts Anonymkode: 7a94a...ea7 1
AnonymBruker Skrevet 6. april 2022 #18 Skrevet 6. april 2022 AnonymBruker skrev (4 timer siden): vi får ikke "fint" plass til en 180 seng og garderobeskap på 6 kvm. og å skape enda mer dødplass med enda mer gang er ikke aktuelt. Vi kommer til å flytte på ene veggen (mellom barnerom på ca 6 kvm. og hovedsoverom på 15) spørsmålet er hvor mye. TS Anonymkode: 7a94a...ea7 Hvis dere flytter skap ut av soverommet, så går det helt fint. Og når dere fyller langveggen i gangen med skap blir det jo ikke dødplass. Anonymkode: 54cd3...93b 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå