Gå til innhold

Noen som har reist til Sør Afrika men ikke under arrangerte turer hvor flere blir hentet med buss osv ?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hehe jeg må innrømme overskriften ikke ble helt som jeg ønsket. Det er ikke galt å være på en buss i sør Afrika. Det er vel mest vanlig å melde seg på noe sånnt hvis man aldri har vært på foreksempel Safari.

Jeg har aldri vært i Afrika. Vil reise både til Marokko og Algerie og Kenya Tanzania Kenya og flere til. 

jeg har aldri vært så veldig glad i pakke reiser og charter turer og jeg liker helst å bli vist fram av fast boende og noen som kan språket og kulturen. Jeg syntes det er mer spenning og mere sjarm med det hele å være litt på egen hånd.

Noen som har tatt fly til et annet land først , men reist videre med båt/ferge til en av landene i Afrika ? Hvis det går ant,hehe.
noen der ute som er gift med en kenyaner eller somalier eller uansett afrikaner og dermed har noen erfaringer eller kunnskap å dele ? Eller har du kanskje ikke selv vært der, men kan mye om reising ,  og/eller har kjørt mye med bil og reist på egen hånd i samme områdene eller i lignende land.  
:) 

jeg har blitt kjent med en somalier over flere år. Har ikke vært hjemme hos han eller noe sånt. Han har 2 koner i Somalia. Jeg har selv samboer og det vet han kjempe godt i og med at de har hilst på hverandre mange mange ganger. Denne mannen er 25 år eldre enn meg selv som er 32 år. Han et godt likt i samfunnet av ‘’alle’’ her vi bor og har barn sør i landet men bor lenger nord selv. Jeg har veldig lyst å spørre han om han vil hvis vi betaler han ta oss med rundt i Afrika å vise oss rundt. Synd at vi sikkert ikke kan dra til hans hjemplass i Somalia grunnet vanskelige konflikt områder men alikevel måtte det jo være perfekt å reise med en godt voksen mann som kan snakke arabisk og oversette for oss. 

hva tenker dere om alle mine Afrika tanker ?😁🦏🐘☀️🦒

Anonymkode: 38855...8da

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

I Sør-Afrika snakker de aller fleste engelsk, så du trenger ikke arabisktalende tolk der.

Anonymkode: b3ebb...9ff

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

I Sør-Afrika snakker de aller fleste engelsk, så du trenger ikke arabisktalende tolk der.

Ja men jeg tenker at en innfødt kan vise meg flere plasser med bil ect der hvor reise ledere ikke tar deg med.. lokale små plasser som turister gjerne ikke oppsøker. Jeg blir glad hvis de snakker arabisk siden det gir en mye mer følelse av å være i utlandet og ikke i Norge eller framfor tv kassa om du skjønner😌men, takker for rådet uansett!

AnonymBruker
Skrevet

Du skal til Sør-Afrika.

Du trenger en guide som snakker arabisk. I et land hvor de vanligste språkene er: Engelsk, Ndebele, Pedi, Sotho, Swati, Tsonga, Tswana, Venda, Xhosa, Zulu og Afrikaans.

Du kjenner en Somalier, og han er automatisk lokalkjent i Sør-Afrika?

Forstår jeg deg riktig?

Anonymkode: 87384...c22

• Liker 18
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Du kan starte med å studere kart over Afrika og få en hvis forståelse over hvor stort det kontinentet faktisk er, se om du klarer å finne Somalia og Sør-Afrika på kartet. Sjansen er stor for at denne naboen din knapt har vært utenfor Somalias grenser så at han er en god guide er lite sannsynlig.

Sikkerhet i afrikanske land er også et problem, spesielt hvis du er hvit. Mange steder er det rett og slett livsfarlig å bevege rundt uten følge av vakter og i pansrede biler, korrupsjon er også helt vanlig så man må ha tunga rett i munnen i mange situasjoner.

For å være helt ærlig så høres dette veldig naivt ut.  

Anonymkode: 1b092...fa5

• Liker 9
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 6.4.2022 den 1.18):

Jeg blir glad hvis de snakker arabisk siden det gir en mye mer følelse av å være i utlandet og ikke i Norge eller framfor tv kassa om du skjønner😌men, takker for rådet uansett!

Så reis til et arabisktalende land da...🙄 

Forøvrig støtter jeg dette:

AnonymBruker skrev (På 6.4.2022 den 1.38):

Du kan starte med å studere kart over Afrika og få en hvis forståelse over hvor stort det kontinentet faktisk er, se om du klarer å finne Somalia og Sør-Afrika på kartet. Sjansen er stor for at denne naboen din knapt har vært utenfor Somalias grenser så at han er en god guide er lite sannsynlig.

Sikkerhet i afrikanske land er også et problem, spesielt hvis du er hvit. Mange steder er det rett og slett livsfarlig å bevege rundt uten følge av vakter og i pansrede biler, korrupsjon er også helt vanlig så man må ha tunga rett i munnen i mange situasjoner.

For å være helt ærlig så høres dette veldig naivt ut.  

Anonymkode: 1b092...fa5

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Du bør nok droppe tanker om å reise i Kenya nær grensen til Somalia. Dette er fortsatt lovløsland med bl.a. terroristgrupperinger som al shabaab

Anonymkode: e415d...630

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

reis til kanariøyene. de er geografisk sett i afrika, selv om de tilhører spania. for din egen sikkerhets skyld.

http://photos1.blogger.com/blogger/1759/1777/1600/map_canary_islands.gif

Anonymkode: 5ffae...e4e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Enig ang sikkerhet. Har selv vært i sør-Afrika og det var strenge regler for hva vi fikk gjøre og hvor vi fikk gå pga sikkerhet. Eneste plassen vi fikk gå uten følge var på typiske turistplasser som kjøpesenter og badeland. Ellers ble vi alltid fulgt av lokal guide. Føltes tryggere lengre nord i Afrika mot Tanzania og Kenya. Men det kan ha vært preget av hvilke områder vi var i. Jeg vurderte også å dra på utveksling til sør-Afrika, men etter å ha vært der innså jeg at jeg heller ville reise til en plass der jeg kunne gå alene og føle meg trygg. 

Vil anbefale å prøve å finne et opplegg å bli med på. En arrangert tur trenger ikke bety at man omtrent er på charterferie med kun nordmenn. 

Anonymkode: 96ce6...ac0

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Enig ang sikkerhet. Har selv vært i sør-Afrika og det var strenge regler for hva vi fikk gjøre og hvor vi fikk gå pga sikkerhet. Eneste plassen vi fikk gå uten følge var på typiske turistplasser som kjøpesenter og badeland. Ellers ble vi alltid fulgt av lokal guide. Føltes tryggere lengre nord i Afrika mot Tanzania og Kenya. Men det kan ha vært preget av hvilke områder vi var i. Jeg vurderte også å dra på utveksling til sør-Afrika, men etter å ha vært der innså jeg at jeg heller ville reise til en plass der jeg kunne gå alene og føle meg trygg. 

Vil anbefale å prøve å finne et opplegg å bli med på. En arrangert tur trenger ikke bety at man omtrent er på charterferie med kun nordmenn. 

Tusen takk. Veldig godt innlegg og gode tips og råd 🙂 mange nevner at jeg kan dra til kanari øyene men der har jeg vært bosatt i 12 år. Den somalieren som jeg kjenner har reist VELDIG mye med og spesielt med bil. Han har åsså vært mye i de arabiske emirater og vet mye om hvor farlig det kan være så han er ikke så dum som noen her frykter. Tar til meg det du sier om at man kanskje ender opp med å foretrekke et annet land hvor man kan være mer fri. Noen nevner at jeg burde forstå hvor stort kontinentet er, men det har jeg en ganske stor forståelse av. Virker som man fort kan virke naiv og kort i skallen hvis man er eventyr lysten og nysgjerrig😋 takk igjen. 

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Tusen takk. Veldig godt innlegg og gode tips og råd 🙂 mange nevner at jeg kan dra til kanari øyene men der har jeg vært bosatt i 12 år. Den somalieren som jeg kjenner har reist VELDIG mye med og spesielt med bil. Han har åsså vært mye i de arabiske emirater og vet mye om hvor farlig det kan være så han er ikke så dum som noen her frykter. Tar til meg det du sier om at man kanskje ender opp med å foretrekke et annet land hvor man kan være mer fri. Noen nevner at jeg burde forstå hvor stort kontinentet er, men det har jeg en ganske stor forståelse av. Virker som man fort kan virke naiv og kort i skallen hvis man er eventyr lysten og nysgjerrig😋 takk igjen. 

Forresten ang å kjøre bil der nede så hadde jeg vært skeptisk på landeveiene. Der vi kjørte var det mye ulykker. Kjørte dessverre forbi noen dødsulykker :( 

AnonymBruker
Skrevet

Har reist på egenhånd i Sør-Afrika, Zimbabwe, Namibia og Botswana. Men det er nesten 20 år siden.

Du trenger ingen guide fra Somalia for å reise til helt andre land. Det blir som om en italiener skal være guide i Lofoten. 

Anonymkode: ff515...e9a

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Med mindre han har reist mye i Sør-Afrika (som er tre ganger større enn Norge), så vil det ikke hjelpe deg å ha med han som guide.

Jeg har bodd i Sør-Afrika og det er ett fantastisk land, anbefaler en lokal guide/sjåfør om du vil reise rundt.

Mye kriminalitet så du må vite hvor og når du drar men i det store og det hele er hele landet en stor begivenhet.

Anonymkode: f6903...9b3

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Med mindre han har reist mye i Sør-Afrika (som er tre ganger større enn Norge), så vil det ikke hjelpe deg å ha med han som guide.

Jeg har bodd i Sør-Afrika og det er ett fantastisk land, anbefaler en lokal guide/sjåfør om du vil reise rundt.

Mye kriminalitet så du må vite hvor og når du drar men i det store og det hele er hele landet en stor begivenhet.

Somalia ville jeg derimot ikke dratt til, selv som en kjent reiser i Afrika.

Da ville jeg mye heller dratt til deler av Tanzania, Kenya men mye heller Botswana og Mosambik.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg og samboeren har reist rundt i Sør-Afrika i en måneds tid. Kjørte selv. Var ikke noe problem. Bare å lese seg opp litt på hvor det er lurt å dra underveis. 

Anonymkode: 73b0c...330

Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Jeg og samboeren har reist rundt i Sør-Afrika i en måneds tid. Kjørte selv. Var ikke noe problem. Bare å lese seg opp litt på hvor det er lurt å dra underveis. 

Det er ikke "bare" å lese seg opp litt. Det er absolutt nødvendig. Du har 100% sjanse for å bli ranet, voldtatt eller drept om du havner på feil steder, eller en kombinasjon av disse. 100% risiko.

Det er ekstremt farlig at dere underdriver dette.

• Liker 2
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har vært i Sør Afrika på egen hånd. Fly til Cape Town fra London. Ingen problem med det. Ble kjent med en taxi sjåfør som jeg betalte for å kjøre til Kapp Det gode håp. Var med på en arrangert tur for å se hvithai. Ellers surret jeg rundt på egen hånd. God mat, hyggelige folk. På ett lite marked ble jeg på diskret avstand fulgt etter av en sikkerhetsvakt - men det var ikke plagsomt. Mvh Dame - 45

Anonymkode: a3afc...485

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 13.4.2022 den 19.33):

Det er ikke "bare" å lese seg opp litt. Det er absolutt nødvendig. Du har 100% sjanse for å bli ranet, voldtatt eller drept om du havner på feil steder, eller en kombinasjon av disse. 100% risiko.

Det er ekstremt farlig at dere underdriver dette.

Jeg over her som har bodd der.

Jeg er helt enig i at å kjøre rundt på måfå i Sør-Afrika uten en helt konkret plan er lite snart.

Ikke kjøre i mørket, vite hvor man skal bo, ha lokalkunnskap til områdene osv er svært viktig.

Alt for mange nordmenn har en mentalitet hvor de tenker at ting ikke kan skje dem og tar unødvendige sjanser.

Se på de to jentene (norsk og dansk) som dro til Marokko og tenkte det var lurt å slå opp telt og overnatte alene i Atlas fjellene.

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 15.4.2022 den 19.04):

Jeg over her som har bodd der.

Jeg er helt enig i at å kjøre rundt på måfå i Sør-Afrika uten en helt konkret plan er lite snart.

Ikke kjøre i mørket, vite hvor man skal bo, ha lokalkunnskap til områdene osv er svært viktig.

Alt for mange nordmenn har en mentalitet hvor de tenker at ting ikke kan skje dem og tar unødvendige sjanser.

Se på de to jentene (norsk og dansk) som dro til Marokko og tenkte det var lurt å slå opp telt og overnatte alene i Atlas fjellene.

Det var jeg som skrev at vi kjørte rundt. For å presisere så kjørte vi absolutt ikke rundt på måfå, vi leste om stedene, snakket med de som jobbet der vi bodde og booket osv før vi begynte på kjøreturen til neste sted. Fulgte også generelle råd som å ikke kjøre i mørket og ha bilen låst. Er selvsagt enig i at man må ta andre forholdsregler i SA enn på roadtrip i Europa. Beklager at første innlegg var litt sleivete formulert av meg. Uansett er SA et utrolig flott og mangfoldig land, jeg har vært der flere ganger, men dessverre er forskjellene mellom folk der ekstremt store. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 6.4.2022 den 0.47):

jeg har blitt kjent med en somalier over flere år. Har ikke vært hjemme hos han eller noe sånt. Han har 2 koner i Somalia. Jeg har selv samboer og det vet han kjempe godt i og med at de har hilst på hverandre mange mange ganger. Denne mannen er 25 år eldre enn meg selv som er 32 år. Han et godt likt i samfunnet av ‘’alle’’ her vi bor og har barn sør i landet men bor lenger nord selv. Jeg har veldig lyst å spørre han om han vil hvis vi betaler han ta oss med rundt i Afrika å vise oss rundt. Synd at vi sikkert ikke kan dra til hans hjemplass i Somalia grunnet vanskelige konflikt områder men alikevel måtte det jo være perfekt å reise med en godt voksen mann som kan snakke arabisk og oversette for oss. 

hva tenker dere om alle mine Afrika tanker ?😁🦏🐘☀️🦒

Jeg tenker at du har lite innsikt i det afrikanske kontinentet, og at du har nokså lite forståelse for hva en somalier har av erfaring fra Afrika generelt. 

Ideen din blir omtrent som å ha en italiener eller en fra Malta som skal vise deg rundt i Norge og Sverige. Ikke kan de språket, ikke kjenner de noe til de lokale forholdene i området og de kan ikke gi deg informasjon om opplevelser. Med mindre denne vennen fra Somalia har god erfaring med gjennom turisme, guiding, historie, så vil jeg si at initiativet er dårlig, og faktisk uhensiktsmessig. 

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...