AnonymBruker Skrevet 5. april 2022 #1 Skrevet 5. april 2022 jeg har 2 som er 10 og 12 år, de legger seg 23 i helger og ferier, nå vil de være lengre oppe i helger og ferier, noe jeg synes er greit da begge sover til 11-13 tiden i helga og ferier. Storebror er 19 så han styrer jo alt selv,mens storesøster på 23 har flyttet ut. Husker at han på 19 var oppe 23 til han var 13-14 år,men han var en annen type enn brødrene. så det jeg lurer på, kan de bestemme dette selv i helger og ferier? eller er de for små? Skal passe barnebarnet mitt de 3 første dagene også mandag-onsdag siden min datter og mannen hennes jobber, men de er 2 hensynfulle gutter så går nok veldig fint det. De legger seg 2130 og 2230 i hverdagen og står opp kl 715 . Anonymkode: ba8b6...fd0
AnonymBruker Skrevet 5. april 2022 #2 Skrevet 5. april 2022 Mine er også 10 år og 12 år. De legger seg kl 22 i helger og ferier, men får lov til å bruke pc og mobil fram til kl 23. Hverdager legger den yngste seg kl 21 og den eldste kl 2130. De står opp kl 7. Anonymkode: d9ccb...2a6
AnonymBruker Skrevet 5. april 2022 #3 Skrevet 5. april 2022 Jeg tenker det kommer an på hvor lenge de da evt velger å være oppe, og hva som funker for deres familie. 10-åringen her hadde sittet oppe til 3-4 tiden hvis han fikk velge selv, og det synes jeg er litt drøyt. Men han får gjerne være oppe til midnatt hvis vi ikke skal noe spesielt. Ikke i helger da, men i ferier som varer mer enn en uke, siden det tar et par dager for ham å endre døgnrytmen tilbake igjen. Anonymkode: 45c08...d23 1
AnonymBruker Skrevet 5. april 2022 #4 Skrevet 5. april 2022 Min på 12 har leggetid senest kl 01 i helger. I ferier (ukedagene) kan hun være våken til rundt 23.30 med mindre vi er på reise, da blir det gjerne litt senere. Innimellom går hun i seng før tiden fordi hun er trøtt. Hun har fått være med på diskusjonen rundt leggetid, vi har snakket om hvor mange timer søvn hun trenger for å fungere aller best og hva som da er akseptabelt å være oppe til i forhold til når hun pleier å våkne. Hun får ikke bestemme fritt, da hun da hadde valgt mindre timer søvn enn hva jeg vet hun har behov for Anonymkode: c11a5...64b 1
AnonymBruker Skrevet 5. april 2022 #5 Skrevet 5. april 2022 Hos oss kommer det helt an på hva vi skal. Noen ganger blir 12-åringen sendt i seng til kl 22 også helg/ferie og ikke bare hverdag. Sommerferie oppe til 01 om vi ikke skal noe. Andre ferier/helger midnatt om vi ikke skal noe. De siste tre helgene har 12-åringen vært i seng tidlig og sto opp i vanlig skoletid. Ellers liker alle i familien å stå opp sent. Ingen er oppe før tidligst 9 om vi ikke skal noe. Synes det er like mye når man står opp som betyr noe sammen med leggetid. Noen er naturlige morgenfugler, mine barn er det absolutt ikke og ikke vært det siden barnehagen. Anonymkode: 10f71...0ab 1
AnonymBruker Skrevet 6. april 2022 #6 Skrevet 6. april 2022 Takk for tips Har mine tvil at de holder seg lengre våken enn 00-01 uansett i alle fall på fredager, nei blir ikke fritt vilt,men litt lengre skal de få lov til, men max 02 tenker jeg,men er sikker på de sovner før uansett Anonymkode: ba8b6...fd0
Splittbinders Skrevet 6. april 2022 #7 Skrevet 6. april 2022 Min som snart blir 10 får ikke bestemme det selv enda, men legger seg vel rundt 21:00 i helgene, 20:30 på hverdager. I forhold til når hun må opp, er det det vi ser er nødvendig for å få nok søvn. Legger hun seg for sent i helgene og sover for lenge, får hun igjen ikke sove søndag kveld og blir altfor trøtt til skoledagen. Derfor ikke så stor forskjell på hverdag og helg her. 1
AnonymBruker Skrevet 6. april 2022 #8 Skrevet 6. april 2022 Her våkner 9- og snart 12-åringen i 6-tida, nesten uansett hvor sent de legger seg, så det er ikke så stor forskjell på leggetid i hverdag og helg/ferier. Men hadde de kunnet sove så lenge som dine, TS, og ikke hatt noe problem med å "snu tilbake" etter friperioder, hadde jeg nok ikke hatt skrupler med å la dem være oppe litt lengre om de ønsket det. Anonymkode: ea61b...bbc
AnonymBruker Skrevet 6. april 2022 #9 Skrevet 6. april 2022 Har også barn på 10 og 12. 10-åringen legger seg kl 22:30 i helgene og feriene, 12-åringen kl 23:30. Anonymkode: b9921...9bc
AnonymBruker Skrevet 6. april 2022 #10 Skrevet 6. april 2022 Har en 12 åring. Han må legge seg kl 22 i ukedagene og senest kl 00 i helgene. Da er han som oftest trøtt og klar for å legge seg selv. Har han overnattingsbesøk i helgene får de ligge i stua og se på TV når jeg har lagt meg. Da er de nok våkne mye lengre enn til kl 00😅 Anonymkode: 58e10...7d0
GammelKaktus Skrevet 6. april 2022 #11 Skrevet 6. april 2022 Her er det frislipp i helger og ferier men han har ingen problemer med å snu tilbake til hverdagen når den kommer. Hadde det vært et problem så hadde vi ikke kunnet hatt det slik men han er som meg, tilpasningsdyktig. 😄
AnonymBruker Skrevet 6. april 2022 #12 Skrevet 6. april 2022 Vi er nok strengere enn gjennomsnittet her ser jeg. Vi har en på 15- hun legger seg når hun vil- men hun legger seg tidlig (stort sett en gang mellom 22 og 23). Hun står opp 6.30 hver lørdag for å trene, så hun er nok trøttere enn mange andre 15-åringer. Det gjør nok at vår 7.klassing må legge seg sånn ca 23 i helger og ferier. Dersom hun har overnattingsbesøk eller det er noe spesielt så er hun lenger oppe. Det er jo også litt av hensyn til oss voksne- det er godt å kunne se en tv-serie vi ønsker å se f.eks. Anonymkode: 33ca4...5e7
AnonymBruker Skrevet 6. april 2022 #13 Skrevet 6. april 2022 Tusen takk for svar de er veldig flinke til og legge seg normalt tid igjen etter ferier og helger, så da prøver vi til 02 på helger og ferier fra nå, de lover også være stille når lille barnebarnet vårt kommer ❤️ Anonymkode: ba8b6...fd0
AnonymBruker Skrevet 7. april 2022 #14 Skrevet 7. april 2022 Splittbinders skrev (På 6.4.2022 den 8.27): Min som snart blir 10 får ikke bestemme det selv enda, men legger seg vel rundt 21:00 i helgene, 20:30 på hverdager. I forhold til når hun må opp, er det det vi ser er nødvendig for å få nok søvn. Legger hun seg for sent i helgene og sover for lenge, får hun igjen ikke sove søndag kveld og blir altfor trøtt til skoledagen. Derfor ikke så stor forskjell på hverdag og helg her. Enig i dette. 9-åringen legger seg 21 på hverdager og 21.30 i helgene. Far er mer liberal og lar ham gjerne være oppe lenger, men han våkner tidlig uansett og blir grinete dagen etter. Anonymkode: 00300...3fc
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå