Gå til innhold

Oldeforeldre er helt uinteresserte

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det som igjen og igjen forundrer meg er at det virker å være helt innafor å mene noe om hvordan både besteforeldre og oldeforeldre skal leve livene sine - hva de "burde", hva de burde ha tid til, økonomi til osv. 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Det er sårende. De trekker seg mer og mer unna og ønsker ikke engang å komme i bursdager mer (de bor 1,5 t unna med bil men har alltid pleid å sitte på med mine foreldre som bor på samme sted). De har kunnet skylde på corona i 2 år nå, men nå er det helt åpenbart at de bare ikke vil treffes. Barna spør etter dem og det kjennes vondt at barna våre avvises. De har aldri vært opptatte av barna våre, men de har jo i det minste pleid å komme i bursdager.... Hva kan jeg gjøre? Jeg syns det er ubehagelig å ringe dem, det går alltid litt tid før de svarer og av og til så merker jeg at de helst ville ha lagt på selv om de er høflige... 

Anonymkode: f27e3...840

Du burde forklart barna dine at oldeforeldrene er gamle, for lenge siden. Det er ditt ansvar å ringe dem, gå på besøk, men korte besøk. Det er du som skal ta hensyn til dem, ikke omvendt. En barnebursdag er veldig slitsomt for dem, å den lange bilturen er nesten like ille. Vi snakker om minst 5-6 timer. Det kan være slitende nok for mye yngre folk enn oldeforeldre.

Anonymkode: eb0f2...519

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Helt normalt, TS. De blir eldre og orket mindre. Mine barns oldeforeldre sluttet å komme i bursdager mange år før de døde, og de bodde bare 15 minutter unna med bil. Det blir for mye for dem, rett og slett. I stedet kan dere komme på besøk til dem, men pass på å ikke være der for lenge. Dere kan også vurdere å ta med noe mat selv. 

Anonymkode: c07f1...bca

• Liker 2
Skrevet

Vi reiser til oldeforeldre og besøker dem i stede, vi. Tippoldemor er 94 år og dårlig til beins, oldemødrene er dårlige til beins og besteforeldrene greier å komme seg fra A til B enn så lenge. 

Det er iaf en løsning som funker for oss. 😊

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Hvor gamle er barna dine? Jeg syns det er litt rart at de spør etter oldeforeldre som de ikke har sett på to år. Savner de virkelig oldeforeldrene? Man skulle tro at de har nok med oppmerksomheten fra besteforeldre. Mine tantebarn er ikke interessert i sine besteforeldre en gang. Når besteforeldrene er på besøk, så vil barna bare holde på med iPadene sine, og har ingen interesse av å prate med de gamle.

Anonymkode: 04b36...1db

Mens mine barn elsker som oldemor på 93 år, å spør ofte om å besøke henne. Oldemor er forøvrig en meget sprek dame som både kjører bil og elsker herjing sammen med oldebarna. Hun har også hatt oldebarn i 27 år, men elsker alle like mye, og er like deltagende i alles liv.

Hadde hun fått viljen sin hadde hun nok hatt ungene på overnatting minst en gang i uken.

Anonymkode: 51cf4...208

• Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er bestemor og helt utslitt. Unger krever veldig mye nå for tiden. Ikke som før da selskap var mat og kaker og samvær, nå er det ungene som styrer showet enten det er bursdag eller hverdag.

Snakk med dem, kanskje er det bedre at dere drar til dem av og til, og ikke forvent for mye. Gamle mennesker orker ikke unger i samme grad som dere unge. 

Men må innrømme at jeg tviler på om jeg hadde orket å få barn som ung med det kjøret dere unge legger opp til nå, med underholdning og oppmerksomhet hele tiden av barna. Mine barn hadde en skuff i kommoden med leker, vi voksne satt og drakk kaffe. Når mine barnebarn kommer har jeg ikke tid til å sette på kaffen en gang. Det er full rulle hele tide fra de kommer til de går. 

Anonymkode: 4fcdb...429

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Tusen takk for tilbakemeldinger. Dere har åpnet øynene mine. 

TS

Anonymkode: f27e3...840

• Liker 2
  • Hjerte 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...