Gå til innhold

Oldeforeldre er helt uinteresserte

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Det er sårende. De trekker seg mer og mer unna og ønsker ikke engang å komme i bursdager mer (de bor 1,5 t unna med bil men har alltid pleid å sitte på med mine foreldre som bor på samme sted). De har kunnet skylde på corona i 2 år nå, men nå er det helt åpenbart at de bare ikke vil treffes. Barna spør etter dem og det kjennes vondt at barna våre avvises. De har aldri vært opptatte av barna våre, men de har jo i det minste pleid å komme i bursdager.... Hva kan jeg gjøre? Jeg syns det er ubehagelig å ringe dem, det går alltid litt tid før de svarer og av og til så merker jeg at de helst ville ha lagt på selv om de er høflige... 

Anonymkode: f27e3...840

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvor gamle er det? 3 timers kjøring på en dag samt barnebursdag er jo slitsomt for meg på 35. Er de i 80+ åra er det nok ufattelig slitsomt?

Anonymkode: e198c...9d4

• Liker 29
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Oldeforeldre er gamle. Små barn er høylytte og slitsomt å være rundt. Godt mulig at oldeforeldre ikke orker lang reise, masse støy og ingen mulighet til å trekke seg tilbake. Spør om dere kan stikke innom neste gang dere besøker dine foreldre. Da kan dere dra med en gang de blir slitne.

Anonymkode: 717a8...13c

• Liker 23
  • Nyttig 1
Skrevet

Hvis det er oldeforeldre i normal alder, type 70-90 år er det forståelig at de trekker seg unna. Det er slitsomt med barn og jo eldre man blir jo mer slitsomt blir det. 

Er de veldig unge oldeforeldre er det noe annet som plager dem, og da kan du be foreldrene dine om å sjekke hva som skjer. 

• Liker 2
Skrevet

De rr gamle nå, og naturligvis vil ha ro og fred. Nå er det dere unge folks plikt å avlegge besøk hos dem etter avtale. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Ikke så rart da, de er eldre mennesker

Anonymkode: 5e4e2...531

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Oldeforeldre skal pleies på samme måte som babyer. ;) Man henter og bringer dem, gir dem den maten de liker og tilpasser rundt dem. 

Anonymkode: 80580...b18

• Liker 11
  • Hjerte 4
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet

Unge folk, småbarnsforeldre, forstår ikke hvor ufattelig sliten man blir når man er gammel. De klarer ikke sette seg inn i det fordi de er fulle av energi selv. Det er ikke mangel på interesse, detter mangel på krefter. 

Anonymkode: e2725...0ef

• Liker 21
AnonymBruker
Skrevet

Skjønner godt at man kan bli sliten, men bursdag til oldebarn om man blir kjørt til og fra er jo en av de få tingene man har å gjøre. 

Jeg er under halve alderen til disse (går jeg utifra). Jeg synes av og til at tante/onkelbarns bursdager blir litt stress. Men jeg gjør da alt jeg kan for å delta. Så kan jeg slappe av ellers. 

Barnebarn og oldebarn når de kommer, blir prioritert. Ingen tvil. Eneste måtte være om jeg faktisk var veldig dårlig, men da forteller jeg det. 

Anonymkode: 4a8e1...b28

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Oldemoren min på snart 90 sier rett ut til familien at hun nå er lei babyer. Hun hadde sine egne tre barn og så syv barnebarn, og interessen for avkom mistet hun vel omtrent etter barnebarn nr to. Jeg klandrer henne ikke. Mine barn har vel møtt henne én gang, og de klarer seg helt fint med det. Men jeg har ei kusine som er helt fra seg fordi hennes barn ikke er viktig for oldemor. La nå oldemor slippe, hun har all rett til å gjøre som hun vil.

Anonymkode: a503f...4bc

• Liker 23
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
Ulven skrev (11 minutter siden):

Hvis det er oldeforeldre i normal alder, type 70-90 år er det forståelig at de trekker seg unna. Det er slitsomt med barn og jo eldre man blir jo mer slitsomt blir det. 

Er de veldig unge oldeforeldre er det noe annet som plager dem, og da kan du be foreldrene dine om å sjekke hva som skjer. 

Enig med deg.

Og, hvis det er veldig unge oldeforeldre har de vel vært omgitt av barn mer eller mindre hele livet? Det kan jo også være en grunn til å bli litt lei?

Anonymkode: 94e7e...11b

• Liker 5
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

På 2 år kan det skje mye med eldre mennesker. 3 timers kjøretur på en dag er nok ikke det som frister mest, og de blir kanskje fort slitne av barneståk, skravling og det sosiale i tillegg. 

Anonymkode: 739a2...627

• Liker 5
Skrevet

De var helt sikkert gode besteforeldre for deg, det er det som er viktig. Nå er det dine foreldre som skal være gode besteforeldre.

Hadde du selv tett kontakt med dine oldeforeldre? Det er i såfall ganske uvanlig. 

La besteforeldrene din være der for deg fortsatt og ikke press småunger på dem, det er de garantert ferdig med.

• Liker 8
Skrevet

Oldebarn er jo knapt familie lenger.. Langt uti slekta.

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Dere får dra til dem istedenfor da!

Anonymkode: da70a...ea0

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Dere får dra til dem istedenfor da!

men hva er egentlig "poenget" med det, så lenge oldeforeldrene egentlig ikke ønsker noe særlig kontakt i det hele tatt? 

Anonymkode: 40ee2...273

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Utrolig at de har oldeforeldre. Oldefaren til mine barn (6 og 9) ville vært 120 år i år. 

Anonymkode: 2db0f...ede

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Gjennomsnittlig alder på førstegangsfødende er 29 år. La oss si mor da ble født 1993 (29 år siden), da var førstegangsfødende i snitt 25 år. Tjuefem år tidligere ble da bestemor født i 1968, da var snittalder på førstegangsfødende på 23 år. Oldemor er da potensielt født 1945.

Hun kjører neppe mye bil. 

Anonymkode: 40582...4b9

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

men hva er egentlig "poenget" med det, så lenge oldeforeldrene egentlig ikke ønsker noe særlig kontakt i det hele tatt? 

Anonymkode: 40ee2...273

Vet ikke, men ts sutrer jo åpenbart veldig mye over det, så da kan det løses med at hun tar med ungene dit istedenfor at de må reise til ts!

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er helt normalt at oldeforeldre trekker seg tilbake. Har ikke noe med at de ikke ønsker kontakt, men at de er eldre og det er slitsomt for dem.

Bursdager er bare slitsomt for de fleste. Mye folk og støy. De er gamle, de orker ikke.

Aksepter det. Ikke vær ego og bli sur for det. Dra på besøk til dem. Vær raus. 

Barnet har vel besteforeldre som er tilstede? Tanter og onkler? Bør holde lenge.

Anonymkode: b35bc...9b1

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...