Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har du sett debatten i kveld? 

Hvor mange småbarnsforeldre får pendlerfradrag for å kjøre unga på fotballtrening, treningsstudio, korps osv? 

på debatten prøver Vedum å snakke om pendlerfradrag og det gir folk får billigere hverdag. Joa det stemmer det om du har to unger som sitter hjemme å ser i veggen.

de som får økt lønn dette året er endel offentlig ansatte, ledere og annet.

Folk i industrien, sykepleiere, kokker, butikkarbeidere og annet vil få dårligere lønn. Kanskje lønnslippen viser 500 kroner mer i måneden men det hjelper dårlig når maten er økt med 20% drivstoff med 30% og strøm med 50%. 

skal du ha en rørlegger så koster ikke han 5.600 lenger men 7.500 da drivstoff har økt sammen med alt annet. Også sånn fortsetter det. 

Og i sum sumarum så sitter Trygve Slagsvold Vedum på Debatten og forteller Fredrik Solvang at folk får mer pendlerfradrag. Det være om du har hjemmekontor, kjører kollektivt, bor der bilen er endel av hverdagen. Så husk at du får mer pendlerfradrag. Unga dine og deres fritid blir forøvrig dyrere da regjeringen er avhengig av å skape misnøye så omfordeling lyder bedre. 

jeg lurer på om folk er bevist på dette og retningen det vil få på svært manges lommebok. 

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Enhver form for fradrag gjør ingenting annet enn å dokumentere at skattetrykket er alt for høyt og rammer skjevt.

Slik "omfordeling" er dyrt, dårlig og ukontrollert.

Om det er Vedum eller en annen fra Stortingspartiet spiller overhodet ingen rolle. Det er bittesmå ulikheter uten betydning mellom dem 

Reell inflasjon er langt over 10% og det har den vært i mange år. Reallønnsveksten er og blir negativ. All vekst skjer i offentlig sektor, der er den til gjengjeld ekstremt stor.

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
A-hunter skrev (Akkurat nå):

Enhver form for fradrag gjør ingenting annet enn å dokumentere at skattetrykket er alt for høyt og rammer skjevt.

Slik "omfordeling" er dyrt, dårlig og ukontrollert.

Om det er Vedum eller en annen fra Stortingspartiet spiller overhodet ingen rolle. Det er bittesmå ulikheter uten betydning mellom dem 

Reell inflasjon er langt over 10% og det har den vært i mange år. Reallønnsveksten er og blir negativ. All vekst skjer i offentlig sektor, der er den til gjengjeld ekstremt stor.

Vedum er i godt selskap ja. Politikere har glemt at de er folkets tjenere og ikke ledere. 

Vi har alt for mange «broilere» som er mer opptatt av å lage bake sin egen kake fremfor å faktisk jobbe for hva som er best for den jevne borger i landet.

statsbudsjettet er doblet på 25 år og det er et varsko tegn mange fler spesielt unge i dag burde merke seg da det vil få fatale konsekvenser for borgere i landet over tid. 

• Liker 3
Skrevet
Valentin skrev (16 minutter siden):

Har du sett debatten i kveld? 

Hvor mange småbarnsforeldre får pendlerfradrag for å kjøre unga på fotballtrening, treningsstudio, korps osv? 

på debatten prøver Vedum å snakke om pendlerfradrag og det gir folk får billigere hverdag. Joa det stemmer det om du har to unger som sitter hjemme å ser i veggen.

Folk i industrien, sykepleiere, kokker, butikkarbeidere og annet vil få dårligere lønn. Kanskje lønnslippen viser 500 kroner mer i måneden men det hjelper dårlig når maten er økt med 20% drivstoff med 30% og strøm med 50%. 

skal du ha en rørlegger så koster ikke han 5.600 lenger men 7.500 da drivstoff har økt sammen med alt annet. Også sånn fortsetter det. 

Og i sum sumarum så sitter Trygve Slagsvold Vedum på Debatten og forteller Fredrik Solvang at folk får mer pendlerfradrag. Det være om du har hjemmekontor, kjører kollektivt, bor der bilen er endel av hverdagen. Så husk at du får mer pendlerfradrag. Unga dine og deres fritid blir forøvrig dyrere da regjeringen er avhengig av å skape misnøye så omfordeling lyder bedre. 

jeg lurer på om folk er bevist på dette og retningen det vil få på svært manges lommebok. 

Og så lenge vi stiller opp på dugnad for idrettslag, korps o.l så støtter vi egentlig dritten

Skrevet
Valentin skrev (7 minutter siden):

Vedum er i godt selskap ja. Politikere har glemt at de er folkets tjenere og ikke ledere. 

Vi har alt for mange «broilere» som er mer opptatt av å lage bake sin egen kake fremfor å faktisk jobbe for hva som er best for den jevne borger i landet.

statsbudsjettet er doblet på 25 år og det er et varsko tegn mange fler spesielt unge i dag burde merke seg da det vil få fatale konsekvenser for borgere i landet over tid. 

Det er dømt til å gå til helvete. Det er i og for seg greit, min agenda er å komme med følgende advarsel:

En sterk stat - som den norske - kan bare være sterk på bekostning av demokratiet.

Det vil si; jo sterkere stat dess mindre demokratisk er nasjonen. Demokrati fordrer en svak stat der de ansatte byråkratene hver dag går på jobb for folket. I Norge går folket på jobb for å fø staten og få smuler tilbake gjennom fradrag og offentlige ytelser.

Det finnes verken sunt eller bærekraftig, og holdes kun oppe av olje/gass-inntekter.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
A-hunter skrev (26 minutter siden):

En sterk stat - som den norske - kan bare være sterk på bekostning av demokratiet.

Det vil si; jo sterkere stat dess mindre demokratisk er nasjonen. Demokrati fordrer en svak stat der de ansatte byråkratene hver dag går på jobb for folket.

Sant. Det er derfor omfattende stater som Norge, Danmark og Tyskland er udemokratiske u-land mens land som Somalia, Kongo og Sentral-Afrika er prakteksemplarer på demokratiske vellykkede samfunn.

Ikke så nøye at land med "sterke" stater som i Skandinavia topper alle lister over mest demokratiske land, og land hvor staten yter mindre hjelp som USA ligger et godt stykke nede på lista. Fakta, pytt pytt.

• Liker 1
Skrevet
Valentin skrev (56 minutter siden):

Det er jo ikke staten som setter lønnen til industriarbeidere, kokker eller butikksrbeidere. Det er noe arbeidere i profittdrevne selskaper må gå sammen og kjempe for.

Høres litt ut som om det egentlig er kapitalisme du har et problem med.

Ellers enig i at regjeringen ikke gjør nok for å hjelpe vanlige folk. Men takk og lov at det ikke er en høyreregjering i det minste, da hadde vi nok blitt rævkjørt enda hardere.

Skrevet
Nicathv skrev (5 minutter siden):

Sant. Det er derfor omfattende stater som Norge, Danmark og Tyskland er udemokratiske u-land mens land som Somalia, Kongo og Sentral-Afrika er prakteksemplarer på demokratiske vellykkede samfunn.

Ikke så nøye at land med "sterke" stater som i Skandinavia topper alle lister over mest demokratiske land, og land hvor staten yter mindre hjelp som USA ligger et godt stykke nede på lista. Fakta, pytt pytt.

Befolkningen i Scandinavia er 1/5 del av usa og man har hatt en helt annen kultur som har endret seg drastisk siste 25 år. For Norges del er oljen både det verste og det beste vi har opplevd. Samme gjelder nettet vi kan snakke til hverandre på, det beste og verste vi har opplevd. 

det er ingen ting som varer evig å Europa har stagnert så det blir et interessant tiår vi går i møte og konsekvensene vet vi ikke enda.

Nicathv skrev (6 minutter siden):

Det er jo ikke staten som setter lønnen til industriarbeidere, kokker eller butikksrbeidere. Det er noe arbeidere i profittdrevne selskaper må gå sammen og kjempe for.

Høres litt ut som om det egentlig er kapitalisme du har et problem med.

Ellers enig i at regjeringen ikke gjør nok for å hjelpe vanlige folk. Men takk og lov at det ikke er en høyreregjering i det minste, da hadde vi nok blitt rævkjørt enda hardere.

Problemet er ikke kapitalisme nei. Private bedrifter er hva som gjør at vi har velstand. 

nå ville byrådet i oslo stoppe 99% av byggeplaner noe som vil medføre en prisvekst på boliger med 50%. 

det er mange i private bedrifter som er fornøyd med arbeidsgiveren sin. En bonde er også profitt drevet. En maler er profitt drevet, en snekker og rørlegger er profitt drevet. Og mange av de har gode vilkår, de fleste jeg kjenner som begynte som tømrere da de var 17 kjøpte boliger når de var 25 men de jobbet også svært mye for å tjene penger. Gjerne ofte opp til 70-100 timer i uka. det er kapitalisme og ingen ting galt i det. 

at regjeringen uansett hvem som styrer den øker avgiftene for å betale for kostnader har ikke noe med kapitalisme å gjøre. Det er en grunn til at man finner særdeles få som jobber hardt for pengene og gjerne overtid hver uke finnes på lenger venstresiden en til nød ap/sp

https://finansavisen.no/nyheter/bolig/2022/04/05/7847372/mot-drama-kutt-i-boligbygging

• Nyttig 1
Skrevet
Valentin skrev (2 minutter siden):

Befolkningen i Scandinavia er 1/5 del av usa og man har hatt en helt annen kultur som har endret seg drastisk siste 25 år. For Norges del er oljen både det verste og det beste vi har opplevd. Samme gjelder nettet vi kan snakke til hverandre på, det beste og verste vi har opplevd. 

det er ingen ting som varer evig å Europa har stagnert så det blir et interessant tiår vi går i møte og konsekvensene vet vi ikke enda.

Problemet er ikke kapitalisme nei. Private bedrifter er hva som gjør at vi har velstand. 

nå ville byrådet i oslo stoppe 99% av byggeplaner noe som vil medføre en prisvekst på boliger med 50%. 

det er mange i private bedrifter som er fornøyd med arbeidsgiveren sin. En bonde er også profitt drevet. En maler er profitt drevet, en snekker og rørlegger er profitt drevet. Og mange av de har gode vilkår, de fleste jeg kjenner som begynte som tømrere da de var 17 kjøpte boliger når de var 25 men de jobbet også svært mye for å tjene penger. Gjerne ofte opp til 70-100 timer i uka. det er kapitalisme og ingen ting galt i det. 

at regjeringen uansett hvem som styrer den øker avgiftene for å betale for kostnader har ikke noe med kapitalisme å gjøre. Det er en grunn til at man finner særdeles få som jobber hardt for pengene og gjerne overtid hver uke finnes på lenger venstresiden en til nød ap/sp

https://finansavisen.no/nyheter/bolig/2022/04/05/7847372/mot-drama-kutt-i-boligbygging

Svaret ditt til mitt første innlegg har så vidt jeg ser ingenting med det jeg skrev å gjøre..?

"Privat" er ikke det samme som "kapitalistisk", det finnes både demokratiske private profittdrevne bedrifter, et velkjent eksempel er Mondragon i Spania med oppimot 100.000 arbeidere. Så har du private ideelle(ikke profittdrevne) barnehager som et annet eksempel på private bedrifter som ikke er kapitalistiske.

Så skriver du noen anekdoter om folk som har klart seg bra og lever fint med jobb i kapitalistiske bedrifter. Ok, så fint, men var det ikke du som nettopp klagde på at mange ikke får høye nok lønnsøkninger?

Ser at du overser at oljerikdommen vår i all hovedsak kommer fra statlig aktivitet.

Spennende at du har gjort en undersøkelse som viser at særdles få som er til venstre politisk jobber overtid. Kan du gi meg en lenke til forskningen din?

Skrevet (endret)
Nicathv skrev (22 minutter siden):

Svaret ditt til mitt første innlegg har så vidt jeg ser ingenting med det jeg skrev å gjøre..?

"Privat" er ikke det samme som "kapitalistisk", det finnes både demokratiske private profittdrevne bedrifter, et velkjent eksempel er Mondragon i Spania med oppimot 100.000 arbeidere. Så har du private ideelle(ikke profittdrevne) barnehager som et annet eksempel på private bedrifter som ikke er kapitalistiske.

Så skriver du noen anekdoter om folk som har klart seg bra og lever fint med jobb i kapitalistiske bedrifter. Ok, så fint, men var det ikke du som nettopp klagde på at mange ikke får høye nok lønnsøkninger?

Ser at du overser at oljerikdommen vår i all hovedsak kommer fra statlig aktivitet.

Spennende at du har gjort en undersøkelse som viser at særdles få som er til venstre politisk jobber overtid. Kan du gi meg en lenke til forskningen din?

La meg korrigere siste avsnitt, da mange som jobber overtid stemmer alt mulig rart men fysiske yrker som rørleggere, snekkere, rørleggere, elektrikere og annet som bygger landet. Svært mange på venstresiden er i akademia og ofte ansatt i offentlig virksomhet som lever på verdiskapningen som skapes i det private.

jeg er forøvrig lite fan av utenlandske eiere som venstresiden heier frem da norske bedrifter har flere ulemper og skatter de må betale som utenlandske eiere slipper. 

snekkeren klarer seg nok, samme med rørleggeren. Det jeg bryr meg om er at mange ikke vil ha råd til å bruke tjenestene de leverer da de må øke prisene sine. Det være uføre, lavtlønte, alenemødre og det som er, og som vil både skape og forsterke forskjellene i landet mye mer i årene fremover. For forbrukeren er den som betaler til syvende å sist. Jeg er også lite for sosial dumping som staten er den største forbrukeren av da lønningene ikke er til å leve av innen f eks transport, unge gidder ikke plukke jordbær osv. jeg mener jordbær kurven burde kostet 250-300 kr pr kurv så den som har plukket og gjort jobben får betalt for å ta et eksempel. 

jeg er heller ikke fan av 100.000 ansatte bedrifter som alltid er første eksempel som kommer fra folk ofte på ytre venstre når det vil resultere at man raserer tusenvis av små og mellomstore norske bedrifter for «å ta de rike/profitørene». Kjetting Jan er et godt eksempel på det. 

og jeg skal glatt innrømme at jeg er glad for at Ap styrte når vi fant oljen, men den gangen så var Ap for arbeiderne også. Og man er tilbake på at man i dag har alt for mange broilere og populister på stortinget. Og mangler folk med erfaring fra arbeidslivet.

min filosofi i livet er at sjefen aldri skal tjene mer en 3x en hva «vaskehjelpen» gjør og at et samfunn driftes best mtp forskjeller ++ når det er 60-40. 60% kapitalisme, 40% sosialisme. Men det gjør ikke saken bedre at vi har politikere i dag som ikke jobber for folket. Populister og yrkespolitikere som er mer redd for sin egen stilling en å jobbe for folket. De er like innad men med et forskjellig ytre. Jeg er helt ærlig ikke ute etter å prøve å gjøre dette om til kapitalisme/sosialisme/H vs V. Men bryr meg om at folk jevnt over får dårligere kår som følge av politisk styring. Enten det er den siden eller den siden. 

Endret av Valentin
  • Liker 1
Skrevet
Nicathv skrev (8 timer siden):

Hvis du vil diskutere med meg må du ta for deg, og forstå, det jeg skriver. Ikke det du tror jeg skriver. For der bommer du veldig.

• Liker 1
Skrevet (endret)

Vedums opptreden i Debatten kvalifiseres med ett ord - klovn. 

Pendlerfradrag er de færreste som har. Det er overhodet ikke nok for de som likevel får det å kompensere for økte utgifter på alle fronter. Pendlerfradrag får ikke pensjonister, uføre eller arbeidsledige. Men alle de har mye høyere strømregning, mange av dem er avhengige av bil uten å ha råd til Tesla for 1 mil og alle spiser mat som er blitt mye dyrere.

Dere med 2 barn har 45.000 mer i utgifter i år? Ta disse 1.400 i skatte- og avgiftslettelser, vær takknemlig og ti stille. 

Jeg ønsker meg Sp under sperregrensen om 3 år, der hvor plassen deres er og Ap under 15%. Denne regjeringen er rene katastrofen så langt. Selv deres egne velgere skjønte det.

P.S. Pensjonistene får veldig stor glede av lavere barnehagesatser og billigere SFO, ja. Vedum, Vedum ... 

Endret av Drizzt
  • Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...