Gå til innhold

Krypto, skatt og skattemeldingen.

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hadde lyst til å prøve dette med krypto, så kjøpte for 10.000.- i fjor.

I skrivende stund er dette nå nede i rundt 7000.-

Hvordan gjør jeg det på skattemeldingen?

Skal det inn der nå eller er det bare hvis jeg selger?

Aner ikke hvor mye det var 31.12.21.

Hvordan finner jeg ut av dette?

Har sjekket på Coinbase, men ser ikke noe der.

Sjekket også på Kryptosekken. Men ble ikke noe klokere av det. 

Anonymkode: 3c6c2...53d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Kryptosekken. Gjør et nytt forsøk der.

Kryptoen skal uansett inn som formue. Hvis du har kjøpt eller solgt, skal det beregnes skatt (gevinst eller tap) for HVER transaksjon. 

Anonymkode: 2294d...054

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (50 minutter siden):

Kryptosekken. Gjør et nytt forsøk der.

Kryptoen skal uansett inn som formue. Hvis du har kjøpt eller solgt, skal det beregnes skatt (gevinst eller tap) for HVER transaksjon. 

Har forstått det. Men ser bare hvor mye jeg har i dag.

Hvor finner jeg alle transaksjonene som jeg har gjort?

Finner dem ikke på Coinbase. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
6 hours ago, AnonymBruker said:

Du får kvittering etter hver transaksjon, så du må se på dem.

Skatteetaten har ellers gode veiledninger om hvordan man skal forholde seg til skatt når man driver med krypto: https://www.skatteetaten.no/person/skatt/hjelp-til-riktig-skatt/aksjer-og-verdipapirer/om/virtuell-valuta/

Anonymkode: 80ba7...1e0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Skatteetaten sine veiledninger er ganske ok. Prøv å Google hvordan du finner historikken på coinbase. Kan være du må logge inn på pc, på binance er det hvertfall mye enklere.

Anonymkode: 87578...b87

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Hvis du har koblet Coinbase opp mot Kryptosekken, så regner Kryptosekken ut alt. Du kan også se alle transaksjonene (rapportert inn fra Coinbase) inne på Kryptosekken. Alt som er rapportert inn fra de ulike tjenestene du har koblet Kryptosekken opp mot kommer opp i et slags regneark som du kan se på og evt endre hvis noe er feil. Kjøp, salg, kurser, valutakurser etc - alt står der. Høres ut som om du må sette deg bedre inn i Kryptosekken, for du spør om funksjoner og tjenester som de har. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Du skal kun føre det som formue i skattemeldingen, så sant du ikke har solgt kryptovalutaen din. Det er kun ved salg av en skattemessige realisasjon har skjedd, og du skal innrapportere gevinst eller tap.

Denne guiden har hjulpet meg mye.

Anonymkode: 7c0a1...708

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du skal oppgi verdi i formue. Du må finne ut hva verdien var 31.12. Det kan du gjøre ved å bruke https://coinmarketcap.com/ og historical data. Finn 31.12. Du kan bruke close eller snitt av high and low. Vet ikke om det finnes en egentlig standard. Norge ligger litt etter når det gjelder krypto og rapportering. 

Tap og gevinst skal kun registreres når du selger. Dersom du selger idag, skal det føres neste skattemelding for 2022. Du vil da ha tap på 3k. Men per idag skal du kun føre formue, og får ingen skatterabatt fordi du har hatt tap. 

Du burde også laste ned dokumentasjon på nettsiden der du handlet krypto i tilfelle banken eller skattemyndighetene ønsker dokumentasjon. Hvordan man gjør det varierer fra nettside til nettside

Har du noen du kjenner som har peil? Det enkleste er at noen viser deg. Ikke la noen få passord, backup ord eller annen privat info. 

Om det er Bitcoin 31.12.2021: https://coinmarketcap.com/currencies/bitcoin/historical-data/

Anonymkode: 4795e...000

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...