Gå til innhold

Kreft av alkohol?

Undermann

Anbefalte innlegg

Har hørt mye om alt mulig som kan være såkalt kreftframkallende.
Men kan aldri huske å ha hørt at alkohol er blandt sånt?
https://www.nrk.no/norge/anbefaler-kreftmerking-pa-alkohol-1.15912073

Har hvertfall vært merkelig lite omtalt i såfall. Der er jo mange som er opptatt av begrensing av alkoholforbruk. Div bevegelser, politikere osv. Da syns jeg det er  rart at de ikke har benyttet mer  dette som et argument. Folk har jo en tendens til å styre spesielt unna så mye som mulig ting de hører kan gi kreft.
Og her framgår det jo også, at moderat forbruk er like farlig som stort forbruk.
Egentlig blir jeg ganske frustrert, for hadde jeg visst det før, ville jeg muligens sluttet med alkohol for lenge siden. Sluttet jo helt å røyke av den grunn, har aldri røkt noe særlig mye heller. 

Endret av Undermann
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Man kan jo få kreft av alt.. og  til og med av ingenting også til og med hvis du er riktig uheldig!

Anonymkode: b507c...770

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Helt ærlig skjønner jeg ikke at det er mulig å ikke ha fått det med seg? At alkohol bryter ned cellene i kroppen, som igjen fører til økt kreftfare, lærte jeg på ungdomsskolen. Alkohol er et rusmiddel med ganske høy risiko på mange områder, og det er ganske skremmende at mange tar så lett på det. 

Anbefaler denne siden for nøytral faktainformasjon, sammenlikn gjerne alkohol med ulovlige rusmidler.

Anonymkode: 87ad1...b81

• Liker 12
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Helt ærlig skjønner jeg ikke at det er mulig å ikke ha fått det med seg? At alkohol bryter ned cellene i kroppen, som igjen fører til økt kreftfare, lærte jeg på ungdomsskolen. Alkohol er et rusmiddel med ganske høy risiko på mange områder, og det er ganske skremmende at mange tar så lett på det. 

Kan ikke ha vært snakket særlig om at moderat alkoholforbruk øker risiko for kreft, det nekter jeg å tro. Røyking og diverse usunne mattyper, får ofte den omtalen. Men alkohol generelt/moderat er kreftfarlig? Aldri hørt om før i dag.
Tvert i mot, har jo en masse legefolk vært enig om, at et veldig moderat forbruk faktisk kan være sunt/sunnere enn totalavhold. Har jo blitt sagt ofte. Kan ikke tenke meg de ville mene det hvis det faktisk øker kreftrisikoen? Skjønner ingenting jeg.

Fra artikkelen: Man vet nå at det ikke er noen nedre trygg grense, og at økt alkoholinntak øker risikoen for sykdom, og spesielt kreftrisikoen
Men det sto også, at dette har vært kjent i over 30 år

Endret av Undermann
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Potetgull er vel også kreftfremkallende. Og flere hundre andre ting. Hvis de først skal begynne å merke noe, så får de merke alt. 

Anonymkode: 51928...ebf

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Potetgull er vel også kreftfremkallende. Og flere hundre andre ting. Hvis de først skal begynne å merke noe, så får de merke alt. 

Anonymkode: 51928...ebf

Akrylamid dannes når vi steker/varmer opp matvarer med mye stivelse. Potetgull, knekkebrød, kaffe (brent), andre mørkstekte matvarer. 

Anonymkode: 6f077...17e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Kort film på 4 minutter som forklarer sammenhengen mellom alkohol og kreft. Den dukka opp på FB hos meg, synes den var veldig god! Jeg hadde aldri hørt noe særlig om det før faktisk 🤷‍♀️

Anonymkode: 91d58...833

• Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det eneste som ikke er kreftfremkallende er faktisk tomat. Men de jobber med saken.

Anonymkode: 3e0d0...6c3

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Merker jeg er veldig glad for å være avholds.

Anonymkode: 8b5a8...463

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

ort film på 4 minutter som forklarer sammenhengen mellom alkohol og kreft. Den dukka opp på FB hos meg, synes den var veldig god! Jeg hadde aldri hørt noe særlig om det før faktisk

Takk for den, det var en informativ video. Ja da er det jo ikke rart at det er blitt så mye kreft i vår tid.

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Merker jeg er veldig glad for å være avholds.

Hadde jeg visst at det er sånn, ville jeg aldri ha drukket som jeg har gjort.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Altså jeg tror personlig at dette bare er noe de har kastet seg på akkurat nå. At plutselig så er det sååå farlig. En kan ikke sammenligne alkohol med røyking. For det første for det andre så er det ingen i verden som kan fortelle meg at det å ta ett glass vin eller to i uken er like «farlig» for kroppen som å være en alkoholiker.

Altså det beste eksempelet her er jeg har en slektning han var hos legen. Han har skyhøyt blodtrykk hatt det i mange mange år. Kolesterolet målt til skyhøy verdi. Han er sterkt overvektig og helt ut av trening (24 timer på sofaen). Legen sa han har 20% å få hjerteinfarkt før han er 60! Altså KUN 20%! Ingen kan fortelle meg at det å drikke alkohol er ennå farligere. 

Anonymkode: 0f980...c68

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Undermann skrev (9 timer siden):

Hadde jeg visst at det er sånn, ville jeg aldri ha drukket som jeg har gjort.

Alkohol har jo enormt mange andre veldig skadelige bivirkninger, hvorfor er det bare kreft du er redd for? 

Anonymkode: 87ad1...b81

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Altså jeg tror personlig at dette bare er noe de har kastet seg på akkurat nå. At plutselig så er det sååå farlig. En kan ikke sammenligne alkohol med røyking. For det første for det andre så er det ingen i verden som kan fortelle meg at det å ta ett glass vin eller to i uken er like «farlig» for kroppen som å være en alkoholiker.

Altså det beste eksempelet her er jeg har en slektning han var hos legen. Han har skyhøyt blodtrykk hatt det i mange mange år. Kolesterolet målt til skyhøy verdi. Han er sterkt overvektig og helt ut av trening (24 timer på sofaen). Legen sa han har 20% å få hjerteinfarkt før han er 60! Altså KUN 20%! Ingen kan fortelle meg at det å drikke alkohol er ennå farligere. 

Heisann. Personlige anekdoter har ingen verdi mot statistikk. Du må selvfølgelig tro så mye du bare orker, men statistikk er statistikk. Alkohol øker kreftfaren. Overvekt øker sjansen for hjerte-og karsykdommer. Røykere vil mest sannsynlig død av røykingen. 

Altså… :hallo: 

Anonymkode: 38995...a78

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Nettopp! Da er det ikke allmenn kjent forstår jeg ut av denne tråden, og nettopp derfor er jeg positiv til merking av alkohol, akkurat som de merker røyk/snus. Enig med TS at fokuset har vært på røyk og lite snakk om alkohol. Tenkte da jeg så innslaget på Dagsrevyen i går at det er på høy tid at alkohol også blir merket, selvfølgelig! At FRP-Hoksrud syntes at dette var en helt bak mål ide, forteller jo bare hvor ignorant han er om emnet. 

Anonymkode: ab107...c13

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Heisann. Personlige anekdoter har ingen verdi mot statistikk. Du må selvfølgelig tro så mye du bare orker, men statistikk er statistikk. Alkohol øker kreftfaren. Overvekt øker sjansen for hjerte-og karsykdommer. Røykere vil mest sannsynlig død av røykingen. 

Altså… :hallo: 

Anonymkode: 38995...a78

Poenget mitt med den såkalt personlige anekdoten var at det her var snakk om en person som er ekstremt usunn ikke bare utvendig men også av verdiene på prøvene. Allikevel så har ikke denne personen en større sjanse en skarve 20 % på at dette fører til hjerte og karr sykdommer. Røyking er noe helt annet da inntaket skjer via røyk ned i lungene. Det er ikke nikotinet som forårsaker eventuell kreft men selve inn pustingen av røyk. Ved alkohol så blir det da forenlig med nikotin i dette tilfellet da selve måten alkoholen kommer i kroppen på er ikke det som gir skade.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Bare å lese på siden til kreftforeningen https://kreftforeningen.no/forebygging/ hva man skal gjøre for å unngå kreft. Alkohol er med på listen. Man må også unngå for mye rødt kjøtt og bearbeidet kjøtt(salami,bacon,kjøttdeig,karbonadeig,pølser osv) og  mat og drikke med for mye salt, sukker og fett. 

Greit å tenke over alt nå for kreft er virkelig en jævlig sykdom.

Anonymkode: f9594...f84

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Bare å lese på siden til kreftforeningen https://kreftforeningen.no/forebygging/ hva man skal gjøre for å unngå kreft. Alkohol er med på listen. Man må også unngå for mye rødt kjøtt og bearbeidet kjøtt(salami,bacon,kjøttdeig,karbonadeig,pølser osv) og  mat og drikke med for mye salt, sukker og fett. 

Greit å tenke over alt nå for kreft er virkelig en jævlig sykdom.

Ja det er det. Men en ting skal man ikke glemme. Ordet kreft er ett samle begrep. Det gir ikke lik sykdom eller likt sykdomsbilde fra type kreft til hver pasient. Behandlingene er også forskjellige. Så nei all kreft er ikke en jævlig sykdom. Noen typer kreft er det. For å være helt ærlig finnes det veldig mange andre sykdommer jeg ikke ville hatt enn kreft. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Ja det er det. Men en ting skal man ikke glemme. Ordet kreft er ett samle begrep. Det gir ikke lik sykdom eller likt sykdomsbilde fra type kreft til hver pasient. Behandlingene er også forskjellige. Så nei all kreft er ikke en jævlig sykdom. Noen typer kreft er det. For å være helt ærlig finnes det veldig mange andre sykdommer jeg ikke ville hatt enn kreft. 

Glemmer ikke det. Men for min del så glemmer jeg  heller ikke flere familiemedlemmer som fikk de verste kreftsortene hvor det er null håp. Det var grusomt å se så mye lidelse og knuste drømmer. Det beste er å forebygge så godt man kan, men selvfølgelig også leve og ha det bra. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er vel kjent at alkohol er kreftfremkallende, men enhver som våger å si det høyt blir stemplet som en moralprekende religiøs fundamentalist og gledesdreper. Bare tenk på hvordan Dagfinn Høybråten ble stemplet som en mørkemann fordi han ville innføre røykeloven. Noen som savner den sivende røyklukten, som infiltrerte det som var av klær, sved i øynene og irriterte lungene? 

Jeg tror ikke samfunnet på sikt ville savnet alkoholen heller, om den ble fjernet. Vi ville måtte gjennom en intens avrusningsprosess, men bonusen ville være færre drap, mindre vold og kriminalitet, tryggere biltrafikk og et tryggere og bedre samfunn for spesielt barn og kvinner. 

Anonymkode: 4fbf7...dbe

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...