AnonymBruker Skrevet 5. april 2022 #1 Skrevet 5. april 2022 Jeg har vært utenfor arbeidslivet i åtte år, og hadde bare butikkjobber ved siden av studiene før jeg ble syk. Jeg skal på intervju hos koordinator snart, men tenker så mye på alt sammen at jeg vil spørre her først som sist, så jeg kan tenke litt mindre på det. Dessuten er det noen ting jeg rett og slett ikke helt tør spørre om. 1: Dersom jeg har en dårlig dag, er det "lov" å flytte på dager? Liksom, om jeg skulle møte bruker i dag, kan jeg avtale med bruker å gjøre det i morgen i steden, og så er det greit så lenge bruker ikke har noe imot det? 2: Avtaler jeg arbeidstider med bruker eller med koordinator? 3: Er det helt krise hvis jeg får en bruker jeg kommer godt overens med - men så viser det seg at jeg ikke er frisk nok til å fortsette? 4: Hvordan fungerer det med ferier? Har jeg lov til å be om fri hvis jeg skal bort? (Kanskje dumt spørsmål, men jeg spør likevel) 5: Hvis bruker ønsker å gjøre noe som tar fire timer, men kun har to timer i uka med meg - får jeg overtidsbetalt? Eller "stjeles" timene fra neste uke? Evt. må jeg bare velge selv om jeg vil bruke to timer av fritid på bruker? 6: Hvis bruker forteller meg om grove opplevelser - det være seg rus, seksuelle eskapader eller andre destruktive ting (men er over myndighetsalder), har jeg taushetsplikt? Hvor langt går taushetsplikten? 7: Hvis bruker bare vil sitte på mobilen i to timer sammen med meg, er det greit - eller plikter jeg å prøve å aktivisere? 8: Dersom bilen min brukes, får jeg noen tilgodekjennelse for bensin? Er jo dyrt for tiden. 9: Hvor mye av mitt eget liv kan jeg dele? Dersom bruker forteller om noe vanskelig jeg kan identifisere med, skal jeg bare "forstå", eller er det heldig å (på en pedagogisk og ansvarlig) måte dele egne opplevelser og erfaringer? Takk for alle svar Anonymkode: 27e7d...748
AnonymBruker Skrevet 5. april 2022 #2 Skrevet 5. april 2022 Har nok ikke så mye å bidra med siden det er mange år siden jeg var støttekontakt. Brukeren får tildelt et visst antall timer i mnd. Hvis du er med hen utover det, får du ikke overtidsbetalt. Brukerne er ofte sårbare personer, og avhengig av forutsigbarhet. Så hvis du er usikker på om du klarer dette, bør du kanskje prøve deg på noe annet en tid for å se om du klarer å være i en liten jobb. Brukeren har også sin timeplan - som jobb, dagsenter osv. Så det er ikke bare å sjonglere på timene etter din dagsform. Ofte så gleder brukeren seg i flere dager til støttekontakten kommer, noe som kan skape mye uro for brukeren om din dagsform gjør at du ofte må bytte dager. Det er brukeren som er i fokus, og det å dele egne erfaringer kan skape usikkerhet da brukeren kan få inntrykk av at siden du har mestret noe, så må brukeren det også. Selvsagt har du taushetsplikt. Men opplever man at brukeren sliter eller opplever noe vanskelig, så må du nesten høre med etaten i kommunen som ansetter deg om hvem du skal melde bekymring til. Anonymkode: 9cf7f...7ce 8
AnonymBruker Skrevet 5. april 2022 #3 Skrevet 5. april 2022 AnonymBruker skrev (55 minutter siden): Jeg har vært utenfor arbeidslivet i åtte år, og hadde bare butikkjobber ved siden av studiene før jeg ble syk. Jeg skal på intervju hos koordinator snart, men tenker så mye på alt sammen at jeg vil spørre her først som sist, så jeg kan tenke litt mindre på det. Dessuten er det noen ting jeg rett og slett ikke helt tør spørre om. 1: Dersom jeg har en dårlig dag, er det "lov" å flytte på dager? Liksom, om jeg skulle møte bruker i dag, kan jeg avtale med bruker å gjøre det i morgen i steden, og så er det greit så lenge bruker ikke har noe imot det? 2: Avtaler jeg arbeidstider med bruker eller med koordinator? 3: Er det helt krise hvis jeg får en bruker jeg kommer godt overens med - men så viser det seg at jeg ikke er frisk nok til å fortsette? 4: Hvordan fungerer det med ferier? Har jeg lov til å be om fri hvis jeg skal bort? (Kanskje dumt spørsmål, men jeg spør likevel) 5: Hvis bruker ønsker å gjøre noe som tar fire timer, men kun har to timer i uka med meg - får jeg overtidsbetalt? Eller "stjeles" timene fra neste uke? Evt. må jeg bare velge selv om jeg vil bruke to timer av fritid på bruker? 6: Hvis bruker forteller meg om grove opplevelser - det være seg rus, seksuelle eskapader eller andre destruktive ting (men er over myndighetsalder), har jeg taushetsplikt? Hvor langt går taushetsplikten? 7: Hvis bruker bare vil sitte på mobilen i to timer sammen med meg, er det greit - eller plikter jeg å prøve å aktivisere? 8: Dersom bilen min brukes, får jeg noen tilgodekjennelse for bensin? Er jo dyrt for tiden. 9: Hvor mye av mitt eget liv kan jeg dele? Dersom bruker forteller om noe vanskelig jeg kan identifisere med, skal jeg bare "forstå", eller er det heldig å (på en pedagogisk og ansvarlig) måte dele egne opplevelser og erfaringer? Takk for alle svar Anonymkode: 27e7d...748 Hvorfor tør du ikke å spørre, er det fordi intervjueren ikke vet at du er ufør? 8 år stort CV-hull er vanlig blant uføre, og du trenger nok å starte fra scratch. Folk som trenger støttekontakt er som regel selv i en sårbar posisjon, så jeg tror ikke at sånn type jobb passer for noen som tross alt ikke er helt solid selv. Anbefaler deg heller å prøve deg på noen studier eller lignende kurs? Du har lov å studere som ufør, så hvorfor ikke prøve? Dessuten kan du også få litt stipend om du har rett under 300.000 kr brutto i året. Anonymkode: da2a9...6a4 3
AnonymBruker Skrevet 5. april 2022 #4 Skrevet 5. april 2022 AnonymBruker skrev (57 minutter siden): Har nok ikke så mye å bidra med siden det er mange år siden jeg var støttekontakt. Brukeren får tildelt et visst antall timer i mnd. Hvis du er med hen utover det, får du ikke overtidsbetalt. Brukerne er ofte sårbare personer, og avhengig av forutsigbarhet. Så hvis du er usikker på om du klarer dette, bør du kanskje prøve deg på noe annet en tid for å se om du klarer å være i en liten jobb. Brukeren har også sin timeplan - som jobb, dagsenter osv. Så det er ikke bare å sjonglere på timene etter din dagsform. Ofte så gleder brukeren seg i flere dager til støttekontakten kommer, noe som kan skape mye uro for brukeren om din dagsform gjør at du ofte må bytte dager. Det er brukeren som er i fokus, og det å dele egne erfaringer kan skape usikkerhet da brukeren kan få inntrykk av at siden du har mestret noe, så må brukeren det også. Selvsagt har du taushetsplikt. Men opplever man at brukeren sliter eller opplever noe vanskelig, så må du nesten høre med etaten i kommunen som ansetter deg om hvem du skal melde bekymring til. Anonymkode: 9cf7f...7ce Dette. Jeg har autisme og har støttekontakt, og jeg er avhengig av at det er minst mulig uforutsigbarhet da dette velter hele dagen min. Å måtte flytte på timer en gang iblant går, men om det blir for ofte så går det ikke. Og som du sier, vi ( ihvertfall jeg) gleder meg hele uka til den lille tiden jeg har med støttekontanten min. Jeg har ikke venner, familie eller kollegaer, og derfor er det viktig at støttekontakten min møter når hen skal. Anonymkode: 3ef16...6b4 5 2
AnonymBruker Skrevet 6. april 2022 #5 Skrevet 6. april 2022 Skjønner at folk tror jeg ikke kommer til å stille opp, det er nettopp derfor jeg spør disse spørsmålene her - fordi jeg er nysgjerrig, MEN også vet at jeg kommer til å stille opp. Om jeg stilte arbeidsgiver disse spørsmålene kunne hen tro jeg ikke kom til å klare det. Jeg er den typen som liker å vite alle mulige utfall, alle hvis-om-atte som teoretisk kunne dukke opp... Selv om de i praksis aldri gjør det. Jeg skulle ønske folk bare kunne svare på det jeg spurte om i stedet for å komme med formaninger. Jeg er selvsagt klar over at forutsigbarhet er viktig for brukere og vil enten følge opp dette eller ikke være støttekontakt i det hele tatt. Men akkurat som om jeg lurer på hva som skjer hvis en asteeroide treffer Jorden, lurer jeg på disse spørsmålene også. Anonymkode: 27e7d...748 1
AnonymBruker Skrevet 6. april 2022 #6 Skrevet 6. april 2022 Jeg har jobbet som støttekontakt, og brukt støttekontakt på mitt barn. Så har litt erfaring. 1: Dersom jeg har en dårlig dag, er det "lov" å flytte på dager? Liksom, om jeg skulle møte bruker i dag, kan jeg avtale med bruker å gjøre det i morgen i steden, og så er det greit så lenge bruker ikke har noe imot det? Det bruker å gå helt fint. Innimellom skjer det ting hos både støttekontakt og bruker som gjør at ting må flyttes. Det bruker å ordne seg. 2: Avtaler jeg arbeidstider med bruker eller med koordinator? Litt sammen, tror jeg? Men det er jo bruker som vet når de trenger/det passer med støttekontakt. 3: Er det helt krise hvis jeg får en bruker jeg kommer godt overens med - men så viser det seg at jeg ikke er frisk nok til å fortsette? Ikke heldig, men ikke krise. Og det er sånt som skjer. Folk flytter, blir syke, livet skjer. 4: Hvordan fungerer det med ferier? Har jeg lov til å be om fri hvis jeg skal bort? (Kanskje dumt spørsmål, men jeg spør likevel) Ja, det mener jeg. Da kan man ta igjen de timene før eller etter - så svarer på spørsmål 5 også her. Hvis man har to timer i uka, og det er ferie i hele juli (bruker kan jo også ha annet behov om sommeren), så har man da 8 timer som man kan bruke senere i året. Feks hvis man vil gjøre noe som tar lenger tid enn 2 timer. Overtidsbetalt finnes ikke. 6: Hvis bruker forteller meg om grove opplevelser - det være seg rus, seksuelle eskapader eller andre destruktive ting (men er over myndighetsalder), har jeg taushetsplikt? Hvor langt går taushetsplikten? Jeg mener og tror at hvis du får vite ting som kan skade bruker, så kan du ringe koordinator, og drøfte det med den personen. 7: Hvis bruker bare vil sitte på mobilen i to timer sammen med meg, er det greit - eller plikter jeg å prøve å aktivisere? Du kan jo prøve, men du kan jo ikke tvinge brukeren til å ville gjøre noe. 8: Dersom bilen min brukes, får jeg noen tilgodekjennelse for bensin? Er jo dyrt for tiden. Ja, mener at jeg skrev km på bil når jeg brukte egen bil. 9: Hvor mye av mitt eget liv kan jeg dele? Dersom bruker forteller om noe vanskelig jeg kan identifisere med, skal jeg bare "forstå", eller er det heldig å (på en pedagogisk og ansvarlig) måte dele egne opplevelser og erfaringer? Kommer helt ann på bruker. Og mange ganger kan det være greit at man selv viser at man er litt sårbar også, til en viss grad. Man merker jo fort på bruker om det er innafor eller ikke. Jeg var støttekontakt til ei på min alder, hvor hun blant annet hadde angst. (og psykisk utviklingshemning, lett). Jeg delte at jeg også slet med angst, og sammen jobbet vi oss gjennom litt skumle ting, som å begynne på treningssenter. (Jeg jobbet med samme bruker på dagsenter også, gjennom praksis. Så kjente henne jo godt etterhvert) Anonymkode: 311ae...da9 1 1
AnonymBruker Skrevet 6. april 2022 #7 Skrevet 6. april 2022 Prøv deg som frivillig i frivillighetssentralen først, så ser du om dette kan være noe for deg. Der jobber du gratis, og du får dermed får et lite inntrykk av ditt eget funksjonsnivå i en støttekontaktstilling. Frivillige i frivillighetssentralen bidrar med å f.eks følge eldre til legen, og man kunne i løpet av koronapandemien også be om handlehjelp dersom man selv var satt i isolasjon. Hva om du tar deg en titt her og ser hva som kan passe for deg? Det averteres f.eks etter hjelp til hjemmeboende eldre, hvor man bidrar med besøk, praktiske oppgaver m.m. Datahjelp om man kan, og det behøves. https://frivillig.no Anonymkode: 53b34...de2 3
ostekaker Skrevet 6. april 2022 #8 Skrevet 6. april 2022 (endret) Jeg håper du er ærlig i intervjuet. Jeg som de andre synes ikke du burde å være støttekontakt. En støttekontakt er ikke en jobb for at DU skal bli bedre eller sjekke ut om du er blitt bedre,men at bruker skal bli bedre og fokuset Skal være på bruker ikke deg. Jeg ønsker deg lykke til, men dette høres bare egoistisk ut. De som trenger en støttekontakt, og får det innvilget (noe som ikke er lett å få) har det pga en grunn. Og det trenger noen som er der for de. Nå høres jeg harsh ut, men vil heller være ærlig. Jeg er ingens prøvekanin. Endret 6. april 2022 av ostekaker 3 1
AnonymBruker Skrevet 6. april 2022 #9 Skrevet 6. april 2022 Jeg tenker du må trekke deg fra intervjuet. Når du ikke er stabil, så er det veldig uheldig for den som har fått innvilget støttekontakt. Stabilitet er VELDIG viktig i slike situasjoner. Jeg hadde ikke ønsket «deg» (altså, motivasjonen din og at du ikke er stabil) som støttekontakt til meg eller mitt barn. Prøv deg heller på frivillig arbeid uten fast brukerkontakt Anonymkode: ddac5...d08 2 1
ostekaker Skrevet 6. april 2022 #10 Skrevet 6. april 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg tenker du må trekke deg fra intervjuet. Når du ikke er stabil, så er det veldig uheldig for den som har fått innvilget støttekontakt. Stabilitet er VELDIG viktig i slike situasjoner. Jeg hadde ikke ønsket «deg» (altså, motivasjonen din og at du ikke er stabil) som støttekontakt til meg eller mitt barn. Prøv deg heller på frivillig arbeid uten fast brukerkontakt Anonymkode: ddac5...d08 ♥️ 1
AnonymBruker Skrevet 6. april 2022 #11 Skrevet 6. april 2022 Min sønn som er psykisk utviklingshemmed har støttekontakt. Han er avhengig av rutiner så beklager, men deg kunne vi aldri hatt. Prøv noe annet, hvis du har det vanskelig hvordan skal du kunne være en stabil støtte for en annen? Anonymkode: adc59...714 4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå