AnonymBruker Skrevet 5. april 2022 #1 Skrevet 5. april 2022 Har blitt gravid. Er 23 år gammel. Klar over at dette er en god biologisk alder å bli gravid i, men kom brått på og jeg føler det enda er ungt. Kjæresten og jeg har bare vært sammen i noen måneder. Er nå et par uker på vei. Jeg vet ikke hva jeg trenger, hva burde jeg gjøre først og hva burde jeg spise/ikke spise? Har bestilt tabletter med folsyre, hørt at det er noe man burde ta i første trimester. Er det ellers noen tips til en førstegangs-gravid? Anonymkode: d05b3...171
AnonymBruker Skrevet 5. april 2022 #2 Skrevet 5. april 2022 Matråd googler du Folat er lurt å ta ja. Ellers trenger du ikke tenke på noe spesielt før et godt stykke uti graviditeten egentlig. Vogn er greit å være litt tidlig ute med (2-3 mnd før termin) bare så man enten rekker bestille ny eller finne ei brukt man liker. Du får jo vinterbarn, så greit å følge med på tilbud hos Babyshop og liknende på dunposer og ullklær. De har sånne «foreldrekvelder» et par ganger i året (?) med tilbud på mye utover det vanlige. Ellers….næh 🤷♀️ Du trenger egentlig bare ta folat, og kommer du forbi 12 uker og har normale funn på UL så kan neste planlegging tas litt sånn etterhvert mtp utstyr. Og følg matråd mtp hva du ikke skal spise, samt at du ikke må bruke retinol og andre Avitaminsyrer/preparater i ansikt osv. Anonymkode: 671a2...caa 1
AnonymBruker Skrevet 5. april 2022 #3 Skrevet 5. april 2022 AnonymBruker skrev (26 minutter siden): Har blitt gravid. Er 23 år gammel. Klar over at dette er en god biologisk alder å bli gravid i, men kom brått på og jeg føler det enda er ungt. Kjæresten og jeg har bare vært sammen i noen måneder. Er nå et par uker på vei. Jeg vet ikke hva jeg trenger, hva burde jeg gjøre først og hva burde jeg spise/ikke spise? Har bestilt tabletter med folsyre, hørt at det er noe man burde ta i første trimester. Er det ellers noen tips til en førstegangs-gravid? Anonymkode: d05b3...171 Nå trodde jeg at jeg skulle lese om en 16 år gammel jente som hadde blitt gravid. Men du er jo ikke så ung! 23 er en fin alder. Nr 1: Du må lese deg opp på kostråd for gravide på helsenorge.no. Nr 2: Økonomi. Jobb eller student? Finn ut hva som gjelder for deg på nav.no Nr 3: sjekk hvor tidlig du kan få time til jordmor på helsestasjonen du tilhører. Dersom helsestasjon ikke har full jordmor- dekning kan du gå til fastlegen. Lykke til 😊 Anonymkode: 5ef8d...b4c 3 1
AnonymBruker Skrevet 5. april 2022 #4 Skrevet 5. april 2022 Tenkte 15-16 åring. Du er jo voksen Anonymkode: 67bf0...c58 1
AnonymBruker Skrevet 5. april 2022 #5 Skrevet 5. april 2022 Ung? Da jeg var 23 år, hadde jeg to barn allerde. Anonymkode: b1a7a...b10 3
AnonymBruker Skrevet 5. april 2022 #6 Skrevet 5. april 2022 AnonymBruker skrev (35 minutter siden): Tenkte 15-16 åring. Du er jo voksen Anonymkode: 67bf0...c58 Ja, jeg er UNG voksen. Ikke et barn. TS Anonymkode: d05b3...171 7
AnonymBruker Skrevet 5. april 2022 #7 Skrevet 5. april 2022 AnonymBruker skrev (31 minutter siden): Ung? Da jeg var 23 år, hadde jeg to barn allerde. Anonymkode: b1a7a...b10 Så hyggelig Anonymkode: d05b3...171
AnonymBruker Skrevet 5. april 2022 #8 Skrevet 5. april 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Nå trodde jeg at jeg skulle lese om en 16 år gammel jente som hadde blitt gravid. Men du er jo ikke så ung! 23 er en fin alder. Nr 1: Du må lese deg opp på kostråd for gravide på helsenorge.no. Nr 2: Økonomi. Jobb eller student? Finn ut hva som gjelder for deg på nav.no Nr 3: sjekk hvor tidlig du kan få time til jordmor på helsestasjonen du tilhører. Dersom helsestasjon ikke har full jordmor- dekning kan du gå til fastlegen. Lykke til 😊 Anonymkode: 5ef8d...b4c Tusen takk, nav hadde jeg ikke tenkt på. Er student, kjæresten jobber. Vi flytter snart sammen Anonymkode: d05b3...171 1
AnonymBruker Skrevet 6. april 2022 #9 Skrevet 6. april 2022 Du bør også bestille time hos jordmor (kommunal) eller fastlege, så de kan sette deg opp på time til første svangerskapskontroll. Ikke sikkert du får time før nærmere uke 12, men mange har jo lange ventelister så greit å være litt tidlig ute 😊 Opp til deg hvem du velger å gå til, men jeg er mest fornøyd med timene hos jordmor. Ellers så er det mye god info på helsenorge.no (som du ble tipset om lenger opp her). Babyverden.no har forum hvor man kan bli med i grupper med folk som har termin i samme mnd som deg. Litt større takhøyde der inne for dumme spørsmål enn her inne føler jeg 😅 Anonymkode: 8e538...56a 2
AnonymBruker Skrevet 6. april 2022 #10 Skrevet 6. april 2022 Mye fint du kan kjøpe brukt på finn, men husk at madrasser skal være helt nye og det skal bilstol også 😊 Anonymkode: 8e538...56a 2
PurpleTuliip Skrevet 6. april 2022 #11 Skrevet 6. april 2022 Ta multivitamin, (folsyre er i multivitaminen) og bestill time til legen. Er noen blodprøver de vil ta relativt tidlig også greit å registrere inn siste mens (om du har kontroll) og hvis ikke få time til ul for å stadfeste termin. ☺️ 1
AnonymBruker Skrevet 6. april 2022 #12 Skrevet 6. april 2022 Les på matportalen ( https://www.matportalen.no/rad_til_spesielle_grupper/tema/gravide/) om hva man kan og ikke kan spise som gravid. Ta folsyre og evt jod. Bestill time til første svangerskapskontroll hos legen. Men ellers er det ikke noe særlig som skjer før du er mye lengre på vei. En del svangerskap (20-30%) går til grunne av seg selv i løpet av de første tre månedene fordi noe går galt i tidlig fosterutvikling, og ender i spontanabort. Bortsett fra noen samtaler og blodprøver, samt ultralyd uke 18-20, er det stort sett mot slutten av graviditeten (uke 25 og utover) det meste av oppfølging skjer. Du har god tid til å finne ut av ting. Gratulerer med graviditeten! 😊 Anonymkode: af95c...916 2
AnonymBruker Skrevet 6. april 2022 #13 Skrevet 6. april 2022 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Tenkte 15-16 åring. Du er jo voksen Anonymkode: 67bf0...c58 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Ung? Da jeg var 23 år, hadde jeg to barn allerde. Anonymkode: b1a7a...b10 Jeg forstår TS utmerket godt. Da jeg var 23 var jeg student og levde livet helt uten forpliktelser. Hadde kjæreste, men evigheter fra etablert. Tanken på barn var helt fjern. ingen jeg kjente hadde barn. Jeg kunne absolutt ingenting om barn. Da starter man virkelig på null om det skjer. Var først da vi bikket 30 vi begynte å se på oss selv som voksne, tror jeg. Og selv da var første graviditeten i vennegjengen et lite sjokk. Anonymkode: 84ff7...cc5 7
AnonymBruker Skrevet 6. april 2022 #14 Skrevet 6. april 2022 Ung voksen er man vel i dag frem til 35 år. Anonymkode: 53a58...7fd 1
~white lady~ Skrevet 6. april 2022 #15 Skrevet 6. april 2022 Liker du å lese? Da jeg ble gravid som 22-åring kjøpte jeg inn en haug med bøker om graviditet, fødsel, barsel og spedbarnstiden. Kunne ingenting om babyer fra før av. I tillegg laget jeg meg en bruker på kvinneguiden 😅 Mye er nevnt i tråden allerede. Er du student og mottar støtte fra Lånekassen har du rett til stønader derfra. Sjekk nettsiden. Husk å søke permisjon fra studiet. Vitaminer. Gå på apoteket og be om hjelp. Det finnes multivitaminer for gravide. Mange har behov for ekstra jerntilskudd. Hold deg unna alkohol, nikotin og andre rusmidler. Unngå stress. Klær og utstyr trenger dere ikke tenke på ennå. Alt utenom madrass og bilstol kan kjøpes brukt. Vær forberedt på at tiden etter fødselen kan være tøff. Det vil bli lite søvn, lite egentid og en kropp som skal komme seg etter et langt svangerskap. Mange legger ned forbud mot samlivsbrudd den perioden der, nettopp fordi søvnunderskudd kan føre til krangling i forholdet. Vær aktiv, trener du kan du fortsette med det, med eventuelle tilpasninger. Når babyen er født, trenger den massevis av kroppskontakt. Bæresele er lurt. Ønsker du å amme er det fint, men mange gir morsmelkerstatning på flaske fordi ammingen ikke fungerte. En baby som gråter mye kan ha kolikk, stille refluks, stramt tungebånd eller låsninger i nakken. Søk hjelp på helsestasjon/fastlege ved behov. Babyens hjerne er veldig umoden ved fødsel. Hvordan man håndterer den lille den første tiden legger grunnlaget for resten av livet. Derfor; kroppskontakt, øyekontakt, smil og småprat. Vær sensitiv ovenfor signalene babyen sender, så hjelper morsinstinktet deg med resten 😊 1
AnonymBruker Skrevet 6. april 2022 #16 Skrevet 6. april 2022 PurpleTuliip skrev (5 timer siden): Ta multivitamin, (folsyre er i multivitaminen) og bestill time til legen. Er noen blodprøver de vil ta relativt tidlig også greit å registrere inn siste mens (om du har kontroll) og hvis ikke få time til ul for å stadfeste termin. ☺️ Det er ikke 400 mcg som gravide skal ha nei Man må ha det. Men multivitamin for gravide har rett mengde. Anonymkode: 671a2...caa
Chantielle Skrevet 6. april 2022 #17 Skrevet 6. april 2022 Tråden er ryddet for regelbrudd på rommets regler , samt svar til dette. Chantielle mod.
AnonymBruker Skrevet 6. april 2022 #18 Skrevet 6. april 2022 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Det er ikke 400 mcg som gravide skal ha nei Man må ha det. Men multivitamin for gravide har rett mengde. Anonymkode: 671a2...caa I mine fra nycoplus er det 400 mcg 😊 Jeg kjøpte bare gravid tablettene I første trimester, så ringte jeg fastlegen å hørte når de ville ha meg inn. Det viktigste innen uke 12 er egentlig å få tatt blodprøver senest uke 12 for å se hvilke vitaminer som trengs. Jeg gikk til jordmor i uke 14 fordi hun ville ha meg inn tidligere, men det går helt fint å gå først til jordmor. Les på helsenorge ifht mat. Anbefaler appen helseoversikt. Der kan du følge med underveis, og det står mye informasjon 😉 Du lærer endel uke for uke 😊 Anonymkode: aef36...509
Karma91 Skrevet 6. april 2022 #19 Skrevet 6. april 2022 13 hours ago, AnonymBruker said: Mye fint du kan kjøpe brukt på finn, men husk at madrasser skal være helt nye og det skal bilstol også 😊 Anonymkode: 8e538...56a Bilstol trenger ikke være helt ny, men burde være rimelig ny og godkjent. Den vi fikset var brukt av 1 barn før oss. Men vi har jo ikke bil selv. Ville bare ha et bilsete så det er tilgjengelig ved behov
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå