AnonymBruker Skrevet 5. april 2022 #1 Skrevet 5. april 2022 I lang tid, dersom man ser at det fungerer? har akkurat startet opp, men blir så i tvil fordi mange mener så mye om lavkarbo. Har blant annet fått høre idag at «du kan heller få en bedre diett av meg. Som er sunn. Istedet for å tette igjen alle blodårene dine..» Er det noe bedre for kroppen med alt sukker, karbohydrater OG fett? Som jeg har levd lenge med nå og som har gjort at vekta er langt over hva som er bra for meg. Anonymkode: 3dfdd...94d 1 1
AnonymBruker Skrevet 5. april 2022 #2 Skrevet 5. april 2022 Det er vel ingenting farlig med å redusere karbohydrater. Det er en misoppfatning at man drikker baconfett og drukner maten i fett. Klart man kan leve med det, om man trives med det og opplever god helse av det. Anonymkode: 8e96d...a10 8 3
AnonymBruker Skrevet 5. april 2022 #3 Skrevet 5. april 2022 Du tetter ikke igjen blodårene dine med bra fett. Kun dårlig fett. Du bli heller ikke feit av fett. Det er sukker som blir til fett som gjør deg feit. Særlig rundt magen. Anonymkode: 3f203...a8b 7 3
AprilLudgate Skrevet 5. april 2022 #4 Skrevet 5. april 2022 (endret) https://www.nrk.no/norge/ny-studie_-lavkarbodiett-kan-forkorte-livet-1.14170406 Man bør ikke det nei, dersom det er snakk om animalsk lavkarbo og ikke plantebasert. Moderat lavkarbo er helt fint. Endret 5. april 2022 av Fløff 1 2
AnonymBruker Skrevet 5. april 2022 #5 Skrevet 5. april 2022 Overvektige folk er så enten/eller ass. Man kan jo fint spise karbohydrater uten å stappe i seg godteri, junk og mengder med loff hver dag. Spis variert, proteiner, fett og karbohydrater. Spis mest mulig rene råvarer. Spis karbohydrater fra grove knekkebrød, frukt, grønnsaker og havregryn. Det går helt fint. Det er ikke noe magisk med akkurat din kropp. Anonymkode: 28628...476 4
AnonymBruker Skrevet 5. april 2022 #6 Skrevet 5. april 2022 AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Du tetter ikke igjen blodårene dine med bra fett. Kun dårlig fett. Du bli heller ikke feit av fett. Det er sukker som blir til fett som gjør deg feit. Særlig rundt magen. Anonymkode: 3f203...a8b Du blir feit av kalorioverskudd. Anonymkode: 28628...476 1 1
AnonymBruker Skrevet 5. april 2022 #7 Skrevet 5. april 2022 Jeg har i alle fall levd på karboredusert kost i 3 måneder nå. Jeg har tatt av meg 10 kilo. Jeg har ikke så mye av det fettet, og jeg tviler på at jeg spiser mer fett enn før. DVS, kanskje mer fett som feks avakado, olivenolje og laks. Jeg bare blir mett nå, når jeg ikke har alle disse karbohydratene som virker som de trigger mer sult. Det er noe med at jo mer du spiser, og jo mer overvektig jeg er- jo mer sulten blir jeg. Jeg er aldri så sulten som når jeg tenker på å slanke meg. Lavkarbo hjelper meg å komme over den sulten. I dag har jeg spist 3 egg med litt smør og salat med skinke til frokost og lunch. Så har jeg drukket kyllingkraft som jeg har laget selv, utrolig god buljong som metter. Til middag 1,5 kyllingfilet, blomkålris, salat og hjemmelaget tzatsiki.Jeg føler ikke at det er veldig mye fett, men jeg er mett. Det er begrenset hvor mye fett og proteiner du greier å spise, og salat blir kanskje viktigere for deg ut i dietten. Jeg tror man skal spise karboredusert med litt fornuft, og ikke kaste seg på alle slags godisoppskrifter med 3 dl fløte og diverse. DVS, jeg er i alle fall skeptisk til det. Jeg drukner ikke retter i fløte og ost men prøver å spise "sunt" på lavkarbo. Anonymkode: 75f3f...08e 5 1
AnonymBruker Skrevet 5. april 2022 #8 Skrevet 5. april 2022 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Du blir feit av kalorioverskudd. Anonymkode: 28628...476 Ja, men det skal mye til å overspise fett, hvis du spiser ordentlig mat. Anonymkode: 3f203...a8b 1 1
AnonymBruker Skrevet 5. april 2022 #9 Skrevet 5. april 2022 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Jeg har i alle fall levd på karboredusert kost i 3 måneder nå. Jeg har tatt av meg 10 kilo. Jeg har ikke så mye av det fettet, og jeg tviler på at jeg spiser mer fett enn før. DVS, kanskje mer fett som feks avakado, olivenolje og laks. Jeg bare blir mett nå, når jeg ikke har alle disse karbohydratene som virker som de trigger mer sult. Det er noe med at jo mer du spiser, og jo mer overvektig jeg er- jo mer sulten blir jeg. Jeg er aldri så sulten som når jeg tenker på å slanke meg. Lavkarbo hjelper meg å komme over den sulten. I dag har jeg spist 3 egg med litt smør og salat med skinke til frokost og lunch. Så har jeg drukket kyllingkraft som jeg har laget selv, utrolig god buljong som metter. Til middag 1,5 kyllingfilet, blomkålris, salat og hjemmelaget tzatsiki.Jeg føler ikke at det er veldig mye fett, men jeg er mett. Det er begrenset hvor mye fett og proteiner du greier å spise, og salat blir kanskje viktigere for deg ut i dietten. Jeg tror man skal spise karboredusert med litt fornuft, og ikke kaste seg på alle slags godisoppskrifter med 3 dl fløte og diverse. DVS, jeg er i alle fall skeptisk til det. Jeg drukner ikke retter i fløte og ost men prøver å spise "sunt" på lavkarbo. Anonymkode: 75f3f...08e Veldig bra. Flott eksempel Anonymkode: 3f203...a8b 1
AnonymBruker Skrevet 5. april 2022 #10 Skrevet 5. april 2022 Vær ops på at hormoner knyttet til tyroid, sexual drift og stress lett havner i ubalanse når kroppen er i ketose. Ketose stresser også kroppen slik at kortisol nivåene stiger.Serotonin er også avhengig av karbohydrater. Har du angst eller stress relaterte plager bør du styre unna lavkarbo. Finn andre kilder til fiber. Østrogen ubalanse og mageproblemer er ofte knyttet til lite fiber i kosten som også kan være vanskelig på lavkarbo. Anonymkode: e80f7...4cb 1 1
AnonymBruker Skrevet 5. april 2022 #11 Skrevet 5. april 2022 Takk for svar. Har ikke holdt på så lenge, men jeg spiser ikke den mengden fett som Lifesum anbefaler per nå. Jeg sliter med å få til det, og prøver å spise «sunt» Eks har jeg spist en del salater, eggewraps, laks med avokado, kjøtt/kylling med blomkålpuré osv. må fortsatt prøve meg frem her. Tenkte å prøve dette nå, for å få av de verste kiloene før jeg begynner å tilpasse hvordan jeg kan leve på moderat karbo, uten å skli ut igjen. Jeg føler meg også mett på lavkarbo. ts Anonymkode: 3dfdd...94d 1 1
AnonymBruker Skrevet 5. april 2022 #12 Skrevet 5. april 2022 Man kan jo spise lavkarbo uten å være i ketose. F.eks 100 gram karbo/dag. Anonymkode: ef949...38d 1
AnonymBruker Skrevet 5. april 2022 #13 Skrevet 5. april 2022 Vi var alle lavkarbo i flere millioner år og er derfor særdeles godt tilpasset et slikt kosthold Anonymkode: fcee8...85c 2 1
AnonymBruker Skrevet 5. april 2022 #14 Skrevet 5. april 2022 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Ja, men det skal mye til å overspise fett, hvis du spiser ordentlig mat. Anonymkode: 3f203...a8b Det skal mye til å overspise frukt, grønnsaker og havregryn også. Det er ikke karbohydratene som er problemet, det er varene du velger å overspise på. Du kan lett overspise Polly peanøtter, bacon og disse ekle lavkarbo-kakene også. Har man derimot en overspisingslidelse er vel det å innføre nei-mat selve oppskriften på en framtidig overspisingsepisode? Anonymkode: 28628...476 1
AnonymBruker Skrevet 5. april 2022 #15 Skrevet 5. april 2022 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Vær ops på at hormoner knyttet til tyroid, sexual drift og stress lett havner i ubalanse når kroppen er i ketose. Ketose stresser også kroppen slik at kortisol nivåene stiger.Serotonin er også avhengig av karbohydrater. Har du angst eller stress relaterte plager bør du styre unna lavkarbo. Finn andre kilder til fiber. Østrogen ubalanse og mageproblemer er ofte knyttet til lite fiber i kosten som også kan være vanskelig på lavkarbo. Anonymkode: e80f7...4cb Dette må du nesten dokumentere for dette var drøye påstander. Anonymkode: eb4cd...a5b
AnonymBruker Skrevet 6. april 2022 #16 Skrevet 6. april 2022 AnonymBruker skrev (14 timer siden): Overvektige folk er så enten/eller ass. Man kan jo fint spise karbohydrater uten å stappe i seg godteri, junk og mengder med loff hver dag. Spis variert, proteiner, fett og karbohydrater. Spis mest mulig rene råvarer. Spis karbohydrater fra grove knekkebrød, frukt, grønnsaker og havregryn. Det går helt fint. Det er ikke noe magisk med akkurat din kropp. Anonymkode: 28628...476 🙌🏻🙌🏻 Anonymkode: 6b39d...933
AnonymBruker Skrevet 6. april 2022 #17 Skrevet 6. april 2022 AnonymBruker skrev (14 timer siden): Ja, men det skal mye til å overspise fett, hvis du spiser ordentlig mat. Anonymkode: 3f203...a8b Hahah. For deg kanskje, jeg blir ikke mett av fett. For meg er fettrik kost noe som skaper enorm sult, og det med helt vanlig sunn mat (laks i fløtesaus med grønnsaker f.eks). Halverer jeg eller tar bort mye av fettet og legger til en kompleks karbohydrat blir jeg mett. Som regel halverer det kaloriinnholdet også. TS: det er individuelt om man kan leve på lavkarbo, fungerer det for deg så kan du gjøre det med god samvittighet. Anonymkode: 6b39d...933 2
Pysa Skrevet 6. april 2022 #18 Skrevet 6. april 2022 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Vi var alle lavkarbo i flere millioner år og er derfor særdeles godt tilpasset et slikt kosthold Anonymkode: fcee8...85c Jada. Seff. Sånn bortsett fra at vi bare har eksistert noen 100.000 år. 2 2
AnonymBruker Skrevet 6. april 2022 #19 Skrevet 6. april 2022 AnonymBruker skrev (14 timer siden): Vær ops på at hormoner knyttet til tyroid, sexual drift og stress lett havner i ubalanse når kroppen er i ketose. Ketose stresser også kroppen slik at kortisol nivåene stiger.Serotonin er også avhengig av karbohydrater. Har du angst eller stress relaterte plager bør du styre unna lavkarbo. Finn andre kilder til fiber. Østrogen ubalanse og mageproblemer er ofte knyttet til lite fiber i kosten som også kan være vanskelig på lavkarbo. Anonymkode: e80f7...4cb Det er vel individuelt? Noen får mer angst av de raske blodsukkersvingningene de får av mye karbo i kodtholdet. Anonymkode: 23204...ee7 1
Roci Skrevet 6. april 2022 #20 Skrevet 6. april 2022 Fløff skrev (14 timer siden): https://www.nrk.no/norge/ny-studie_-lavkarbodiett-kan-forkorte-livet-1.14170406 Man bør ikke det nei, dersom det er snakk om animalsk lavkarbo og ikke plantebasert. Moderat lavkarbo er helt fint. Man trenger ikke spise spesielt mye animalsk fett på lavkarbo. Noen gjør det, men du må huske på at det er mange retninger innen lavkarbo også. Det handler heller ikke nødvendigvis om å spise store mengder med fett, men å bruke f.eks. fullfete - altså ikke lettvarianter - av f.eks. fløte og rømme. 2 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå