AnonymBruker Skrevet 5. april 2022 #1 Skrevet 5. april 2022 Bor i et nybygg fra 2018, og føler at det blir bare mer og mer lytt. Er det slik at etterhvert som betongen setter seg, så vil lydene bli mer og mer overførbare? Jeg er skikkelig skuffet! Trodde jeg etter flere år i eldre blokker nå endelig skulle slippe høre naboen. Men slik er det ikke! Er det flere som opplever at betongblokker blir mindre "lydtette" etterhvert som årene går? Anonymkode: 09397...cd5
AnonymBruker Skrevet 5. april 2022 #2 Skrevet 5. april 2022 Interessant. Jeg har merket at det er mye mer lytt enn før hos meg også over bare de tre siste årene, blokk fra 2013. Men jeg trodde jeg merket det bedre fordi jeg har blitt eldre og mer følsom for lyder og at naboen har fått baby. Følger spent med i tråden, kanskje det er noe i det du sier. Jeg vet ikke hvordan betong "fungerer" men før hørte jeg ikke en lyd Anonymkode: 9ab81...b4d
AnonymBruker Skrevet 5. april 2022 #3 Skrevet 5. april 2022 Høres usannsynlig ut. Har naboen byttet gulvet i det siste? Har du fått nye naboer med andre vaner? Anonymkode: 74e02...da8 1
Gjest Skrevet 5. april 2022 #4 Skrevet 5. april 2022 Jeg bor i blokk bygget i 2013 og har ikke merket noen forskjell.
A-hunter Skrevet 5. april 2022 #5 Skrevet 5. april 2022 Nei. Det er heller ikke i betongen de lydbegrensende effektene ligger. De er ulike lag av plater og isolasjon som bare har begrenset kontakt med de andre konstruksjonene. Lydreduksjon er et sett av systemer som ikke forvirres over tid.
AnonymBruker Skrevet 5. april 2022 #6 Skrevet 5. april 2022 Det var snakk om å redusere krav for støyisolering for få ned byggepris som igjen skulle gi billigere boliger. Men husker ikke om det ble gjennomført. Det kan ha vært 2013 jeg leste det eller noe. Å ha tilstrekkelig støyisolering er jo viktig mtp livsglede og praktisk bruk. Gud hvor trist det er å måtte begrense seg selv for å ikke plage en nabo. Dette kan bli en reell utfordring da det bygges langt mer rekkehus og blokker enn eneboliger. Og de eneboligene som bygges, bygges med bokstavelig talt 1.5 meters mellomrom ser det ut til. Bo oss ihjel ? Bryr ikke folk seg om privatliv, å få nyte musikk eller å nyte stillheten? Verste erfaring er blokk fra etterkrigstid, 1950 tallet. Der hører man naboen prompe. Har også opplevd blokk fra 2011. Der var det brukt lettvegger som skillevegg mellom leilighetene, dobbel gips. Men nei det holder ikke. Anonymkode: 6cdb6...2c5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå