Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Altså, det er så fjernt fra min realitet, og oppvekst at jeg nesten ikke kan se det for meg. Jeg kommer fra et hjem der man så og si deler alt man har, og her er islam veldig sentralt, ettersom at vi er praktiserende muslimer. Var tidligere samboer med en nordmann, som skulle ha meg til å vippse for en jævla sjokolade, og dette var en av grunnen til at det ble slutt. Ikke på grunn av sjokoladen, men rett og slett fordi vi har forskjellig syn på hvordan økonomi skal praktiseres innad i forholdet. Jeg er nå gift med en araber, og har tidligere vært i forhold med arabere som ikke har bedt meg om en eneste krone. Min mann har spandert turer for meg, og latt meg spare en god formue. På grunn av at jeg ikke har hatt behov for å bidra hjemme, så har jeg fått dette til. Og dere som er sammen med gjerrige menn, hvordan funker det med dere? er det legit slik at dere får vipps krav om mannen deres kjøper tampong? det er jo ikke normalt å leve med separert økonomi når man er gift?

Anonymkode: 723ea...bd5

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Gjest Celina holmkold
Skrevet

Er vel litt som overalt. Gjerrige menn er veldig turn off for min del, men i norske husholdninger er det faktisk normalt at kviner også bidrar. Jeg bidrar sikkert mer enn deg på ting, med tanken på aktiviteter for ungene, og klær for unger osv - gjerne for meg selv også. Npr det kommer til mat, der har vi ikke separert økonomi, men ellers så føler jeg ikke at vi bryr seg om hvordan vi bruker penger. Noen kvinner har så gjerrige menn at mannen blander seg opp i alt de kjøper, og det hadde jeg ikke funnet meg i, og det samme gjelder vipps krav for tamponger som du nevner. Hadde jeg fått et vippskrav for under 500 kroner av min partner, så hadde jeg synes det var latterlig, og det er rett og slett fordi jeg selv aldri hadde sendt et slikt krav  

AnonymBruker
Skrevet

Det at samboer/kjæreste/mann etc sender vippskrav for alt han handler er ikke normalt i mine øyne. Vi har en felles brukskonto som vi setter inn en sum på hver måned som skal holde til alt av lån, mat, strøm og litt til.

Anonymkode: dd71c...dcf

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Ikke gift, men samboer på 12 året. Jeg er opptatt av å bidra økonomisk, for meg er det viktig for min egen stolthet og selvstendighet. Vi har en felles regningskonto hvor alt av felles kostnader blir betalt, hvis det blir slutt, så står jeg ikke på bar bakke. Vi setter inn et likt beløp på regningskontoen hver måned, resten av lønna styrer vi som vi vil og legger oss ikke borti hva den andre bruker penger på. 

Selv om ikke alt er felles, så vil ikke det si at vi finregner på hver krone og er opptatt av alt skal være likt. Noen ganger betaler han for mat på restaurant, andre ganger betaler jeg. Jeg ber ikke om penger tilbake hvis jeg stikker innom en butikk for å kjøpe med noe til han, han legger seg ikke borti om jeg bruker 5000,- på en frisørtime. 

Vi har hatt mange samtaler om økonomi og har kommet fram til at denne løsningen er den beste for oss, jeg har full forståelse for at andre velger andre løsninger.

Anonymkode: e5a13...076

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Altså, det er så fjernt fra min realitet, og oppvekst at jeg nesten ikke kan se det for meg. Jeg kommer fra et hjem der man så og si deler alt man har, og her er islam veldig sentralt, ettersom at vi er praktiserende muslimer. Var tidligere samboer med en nordmann, som skulle ha meg til å vippse for en jævla sjokolade, og dette var en av grunnen til at det ble slutt. Ikke på grunn av sjokoladen, men rett og slett fordi vi har forskjellig syn på hvordan økonomi skal praktiseres innad i forholdet. Jeg er nå gift med en araber, og har tidligere vært i forhold med arabere som ikke har bedt meg om en eneste krone. Min mann har spandert turer for meg, og latt meg spare en god formue. På grunn av at jeg ikke har hatt behov for å bidra hjemme, så har jeg fått dette til. Og dere som er sammen med gjerrige menn, hvordan funker det med dere? er det legit slik at dere får vipps krav om mannen deres kjøper tampong? det er jo ikke normalt å leve med separert økonomi når man er gift?

Men har du ikke behov for å bevare stoltheten og selvstendigheten din oppe i dette? Å la en annen person forsørge deg og betale alt for deg, mens du går og dytter pengene dine i din egen lomme og sparer, og bidrar ikke med noe som helst til felles hjem...? Føler du aldri at det er litt nedgraderende for deg, at du ikke bidrar, men tvert i mot lar en mann måtte stå for alt det økonomiske, som om du var helt hjelpesløs som kvinne?

Jeg hadde aldri latt en mann betale alt for meg. Jeg vil stå på egne ben og forsørge meg selv. 

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Vi har delvis felles økonomi, det vil si at vi betaler inn likt beløp til felles konto som vi så bruker til å betale lån, andre utgifter til huset og mat osv. Resten disponerer vi selv. Vi tjener ganske likt og eier huset 50/50, men har et veldig ulikt forbruksmønster på det som ikke er felles. Jeg er litt flinkere å spare og har noe mer sparepenger enn han. Han eier en båt som jeg ikke har noen innflytelse på (eller interesse av). 

Vi er heldige som har romslig økonomi, både felles og hver for oss, og vi krangler aldri om hva vi bruker penger på. Men hadde vi hatt fullt ut felles økonomi, så hadde vi vært mye mer uenige da vi prioriterer ulikt. 

Anonymkode: 22cb6...c48

AnonymBruker
Skrevet

Har separert økonomi. Handler litt hver, spanderer mat ute og ferie litt hver men holder ikke noe regnskap eller betaler hverandre tilbake. Vi har bare styringsrett på egne penger, som jeg syns er helt greitt og lettvindt. 

Anonymkode: dcabd...c9d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vi har separert økonomi. Ikke i den forstand at vi fører regnskap, men vi setter inn felles sum på konto som brukes på mat etc, og betaler halvparten av utgifter i bolig. Resten av pengene er egne. Jeg kunne aldri fått meg til å utnytte en mann for å kunne spare store summer selv. 

Anonymkode: fcaa8...35e

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Høres ut som Nordmannen var smart her, koste seg med melka di, men kjøpte ikke kua.. Dårlig investering fra araberen vil si 😆

Anonymkode: db6f1...7cf

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvis dette er en tråd for å rakke ned på nordmenn funker den dårlig. De fleste norsk damer ønsker å bidra økonomisk og ikke leve på mannen. Unntakene ønsker en sugerdaddy.

Anonymkode: e73e3...15a

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Om dette er en tråd om nordmenns gnitenhet og arabernes raushet er det veldig feil for min del. Jeg og min mann har separat økonomi fordi han ikke er riktig klok angående penger. Om det var opp til ham hadde dessuten mine penger vært våre penger, og hans penger forble hans penger. 

Han er araber han også. Arabere er antagelig like ulike som nordmenn. 

Anonymkode: 4c1f7...4f6

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

VI har separat økonomi fordi vi har hver våre barn som vi ønsker skal  kunne arve oss hvis det verste skjer. Men vi sender ikke vippskrav til hverandre. Vi betaler inn på en felles konto i hht en avtale oss mellom, og alt annet er egne penger. Jeg tjener mer enn min partner, men dette er penger som jeg sparer til fremtidig pensjon i hovedsak. 

Anonymkode: 28303...1ba

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det du beskriver er ikke felles økonomi

Anonymkode: 3cfce...5d6

• Liker 4
Skrevet

Har hatt delt økonomi en gang og aldri mere. Min erfaring er en felleskonto for de nødvendige tingene vi har sammen og resten gjør man hva man vil.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Vi har separat økonomi. Men handler mat på fellesen. Har hver våre unger. Og jeg handler klær, utstyr og toalettsaker til oss og han til sine.

Anonymkode: bce7c...f3e

AnonymBruker
Skrevet

Du hyller hjem hvor man så og si deler alt man har, men så sitter du og lar deg betale for og sparer dine egne penger?

Det er jo du som er den gjerrige i den historien din. 

Skjønner at man ikke vil ha en mann som ber en vippse for sjokolade, samtidig er det jo mulig han merket at du forventet å få alt betalt og irriterte seg noen grønnjævlig over det etterhvert og begynte å skulle ta deg i det. 

Jeg er lik, jeg er raus og laus med pengene mine, men med en gang jeg merker at en annen person er gjerrig og begynne å gjøre opp en regning i hodet mitt på alle øl som er spandert og på at det hver gang er jeg som sitter igjen i taxien med kortet, ja så begynner jeg å be den personen vippse for den minste ting. Raushet skal gå begge veier, og gjerrige folk som deg er det verste mange nordmenn vet.

Anonymkode: 59fa5...21b

• Liker 4
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Denne var fin… mannen din sine penger er deres felles økonomi, mens dine penger sparer du. Du har jo selv separat økonomi…

Anonymkode: cc2a3...26b

• Liker 5
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

For meg henger ikke historien din på greip. Praktiserende muslim, som har vært samboer med en ikke-muslim? 

Du deler jo ikke alt du har, du lar mannen betale alt, mens du selv sparer... 

Dette må være kødd, for å få i gang en muslimhetstråd... Eventuelt en kvinnehetstråd...

Anonymkode: 7daa9...f28

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Om dette er en tråd om nordmenns gnitenhet og arabernes raushet er det veldig feil for min del. Jeg og min mann har separat økonomi fordi han ikke er riktig klok angående penger. Om det var opp til ham hadde dessuten mine penger vært våre penger, og hans penger forble hans penger. 

Han er araber han også. Arabere er antagelig like ulike som nordmenn. 

Siterer meg selv for å påpeke at du virker å ha samme innstilling som min mann. Det er bare motsatt angående kjønn. At din manns penger er deres penger og dine penger er dine penger. 

Det er ikke å ha felles økonomi, men at du er en snylter på ham. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Hvis du har spart en formue bare for deg selv mens han betaler alt har dere jo ikke felles økonomi. Dere har delt økonomi bare at han forsørger deg som om du var et barn. 

Hvorfor i all verden skulle en mann gå med på en så dårlig deal? Du vil sikkert ha likelønn, men mannen skal betale alt? Latterlig. 

Anonymkode: c3a82...705

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...