Gå til innhold

Hva er grunnen til at du ikke ønsker barn?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg spør av nysgjerrighet. 

Jeg er 25 år og har vel tatt for gitt hele tiden at jeg en gang skal få barn. Jeg kan ikke tenke meg å få barn før tidligst 30 år. 
Om jeg faktisk kan få barn er dette mine tanker: 

Hvorfor jeg vil ha barn: 
- Jeg ønsker ikke å bli gammel og ensom, jeg ønsker å ha en familie rundt meg
- Det er sikkert en fantastisk opplevelse å få egne barn som man skal guide i livet
- Koselig og man vil antageligvis føle at det er det beste som har skjedd meg

Det jeg ser som de negative sidene ved å få barn: 
- Mye mindre egentid og mye styr
- Mindre frihet
- Er generelt ikke spesielt interessert i barn (men vet at jeg hadde elsket mine egne)
- Med tanke på alle krisene som skjer i verden med klima, krig osv så tenker jeg noen ganger om det er egoistisk å bringe et nytt menneske inn i denne verden som egentlig hadde hatt godt av at befolkningen ble halvert 

Hva er grunnene til at du ikke ønsker å ha barn? 

Anonymkode: d955d...805

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ønsker ikke en familie, jeg syns familie stort sett er slitsomt å forholde seg til

Jeg liker ikke barn, og selv om jeg sikkert hadde vært glad i mine egne,  tør jeg ikke ta sjansen

Jeg er altfor avhengig av alenetid

Det er alt for mange folk på planeten fra før, og fremtidsutsiktene for menneskeheten ser ikke akkurat lovende ut.

Jeg tviler på at jeg hadde blitt en god forelder, er nok for egoistisk for det.

Ansvaret og bekymringene virker uoverkommelig.

Tenker noen ganger at det hadde vært artig å sett hvordan mitt avkom ville ha blitt, men nedsidene er for mange 😊

Anonymkode: 42417...dcc

• Liker 12
  • Hjerte 3
AnonymBruker
Skrevet

Har ikke lyst på, rett og slett. Får angstliknende følelse ved tanken på å ta vare på et lite barn. Det ligger liksom ikke naturlig for meg. Har heldigvis en mann som er enig og som er sterilisert, så vi kan praktisere trygg sex uten å være redde for at noe skal skje 🤘

Anonymkode: a1c14...c28

• Liker 10
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvis jeg skal være helt ærlig... Jeg ønsker ikke barn fordi jeg har enda ikke møtt en mann som jeg synes man burde få barn med. 

Anonymkode: e9759...15d

• Liker 8
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Av samme grunn som jeg ikke ønsker meg skilpadde, jeg har rett og slett ikke lyst.

Anonymkode: 00961...ea1

• Liker 33
AnonymBruker
Skrevet
  • Dårlig søvn
  • Degradert kropp
  • Mister fleksibilitet i livet
  • Leve et liv etter barns primisser
  • Dyrt
  • Kjedelige samtaler- om omgangssyke i barnehagne og bleier
  • Man blir mer eller mindre lenket til hjemmet for de neste 18 år
  • Kan ikke reise hvor og når du vil
  • må følge skolens ferier

Anonymkode: c89c4...aec

• Liker 12
AnonymBruker
Skrevet

Akkurat nå vet jeg ikke. Jeg har alltid vært i tvil, men de siste årene har ønsket kommet sterkere. Derfor gjør det ekstra vondt å liste opp grunnene på å ikke få, under her.

Grunner til å få barn:

Alltid noe å gjøre, noe "større" enn seg selv. Se gleden deres.

Grunner til å ikke få barn:

Jeg er kronisk syk, og har mer enn nok med meg selv. Vet ikke hvordan dette blir i fremtiden. Blir jeg ikke mye bedre er barn uaktuelt.

Jeg vil leve fritt om jeg en dag blir bedre og ta igjen tapte år. Reise med mannen. 

Akkurat nå føler jeg meg som ufrivillig barnløs, fordi valget er tatt fra meg. Høres kanskje rart ut, men håper det kan gi mening.

Anonymkode: 69c5d...8e3

• Hjerte 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ønsker meg et barn, men jeg kommer ikke til å få et, siden jeg innser selv at det ikke kommer til å gå bra. Da jeg sliter med å ta vare på meg selv og tenker at alle barn fortjener gode foreldre. Og ikke alle voksne fortjener barn. Ønsker at alle barn skal ha en trygg og god oppvekst.

Anonymkode: 14ad8...f55

• Liker 2
  • Hjerte 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg ønsker meg et barn, men jeg kommer ikke til å få et, siden jeg innser selv at det ikke kommer til å gå bra. Da jeg sliter med å ta vare på meg selv og tenker at alle barn fortjener gode foreldre. Og ikke alle voksne fortjener barn. Ønsker at alle barn skal ha en trygg og god oppvekst.

Anonymkode: 14ad8...f55

Samme her💔Jeg elsker barn, og hadde jeg hatt muligheten ville jeg hatt ett eller to. Men når man er så syk som meg så går det ikke. Er uansett for gammel nå.

Anonymkode: 86b61...9c6

• Liker 1
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Grunner til at jeg ikke vil ha barn: 
- Dyrt
- mindre fleksibilitet
- ønsker ikke å sove mindre 
- vil bruke pengene mine på meg selv
- ønsker å kunne jobbe og flytte hvor og når jeg vil. 
- kunne aldri ønsket å leve livet mitt basert på en annens liv
- liker ikke bråk
- ønsker ikke å ha rotete hjem,barns venner, huset fullt av unger. 
- synes ikke verden er et ok sted å vokse opp nå. 
- har null interesse for barn. kan synes dem er søte og morsomme frem til rundt 3 år. etter det er de stort sett høylytte,frekke, forlangende og bare mas. 
- vil ikke være knyttet til en mann for resten av livet dersom vi ikke skal være sammen. 
- vil ha friheten min. 
- vil på voksenferier
- orker ikke lekser,krangling, masing, og evt sykt barn. 

mm. 

Anonymkode: 6ab29...9ec

• Liker 6
Skrevet

Eg er ambivalent. Grunnane til at eg ikkje ønsker barn, er i hovudsak at vi lever i eit samfunn der standarden for "god mor" er eit sjølvutslettande menneske viss einaste meining med livet er ungane. Eg ser ein stor kontrast mellom eigen barndom på nittitalet og samfunnet i dag når det kjem til oppfølging av skulegong, det sosiale livet til ungane, fritidsaktivitetar etc. Eg nøyt stor friheit og vil at det hypotetiske barnet mitt skal ha det same, men mistenker at eg ville blitt sett på som ravnemor. 

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

For slitsomt. Vil ikke bli bundet til dette i mange år. Har nok med meg selv.

Anonymkode: 4868b...fcc

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
Mandagsunge skrev (2 minutter siden):

Eg er ambivalent. Grunnane til at eg ikkje ønsker barn, er i hovudsak at vi lever i eit samfunn der standarden for "god mor" er eit sjølvutslettande menneske viss einaste meining med livet er ungane. Eg ser ein stor kontrast mellom eigen barndom på nittitalet og samfunnet i dag når det kjem til oppfølging av skulegong, det sosiale livet til ungane, fritidsaktivitetar etc. Eg nøyt stor friheit og vil at det hypotetiske barnet mitt skal ha det same, men mistenker at eg ville blitt sett på som ravnemor. 

Men hva så om du blir sett på som en ravnemor? Det er jo supert om de som ønsker barn, og ønsker å være en motvekt til selvutslettende mødre, faktisk får barn. Det endrer seg jo ikke om ravnemødre ikke får barn. 

• Liker 2
Skrevet

Enkelt og greit fordi jeg ikke har lyst på barn. Det er bare sånn jeg er, det er ikke noe jeg har valgt. 

På samme måte som folk ikke velger å være homofil feks. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg liker tiden min, kroppen min, pengene mine og friheten min. 

Og jeg vil ikke ende opp som min mor. Hun var en fantastisk ressurssterk og klok mamma — men hun ville ikke ha barn. Og det er stor forskjell på å være elsket og å være ønsket. 

Jeg nekter å sette et barn til verden uten å faktisk kunne ønske det velkommen. 

Anonymkode: 3c8bd...fe0

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet

Fordi jeg ikke liker barn.

Liker dyr bedre. Ønsker meg heller en kattunge, mye søtere både som kattunge og voksen, og ikke så slitsomt som menneskebarn.

• Liker 2
  • Hjerte 1
Gjest Ghostface
Skrevet

Har aldri likt barn og vil ikke at de skal få samme syndrom som meg.

AnonymBruker
Skrevet

Fordi jeg rett og slett ikke liker barn. Har alltid følt deg sånn, og det kommer aldri til å forandre seg. Jeg er 45, og har aldri skifta en bleie. Kommer heller aldri til å gjøre det heller. 

Anonymkode: dad2e...047

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Av samme grunn som jeg ikke ønsker meg skilpadde, jeg har rett og slett ikke lyst.

Dette.

Har rett og slett ikke lyst på barn, så enkelt er det jo egentlig.

Jeg har imidlertid blitt tvunget til å veie for og imot da jeg hadde en eks som påsto han ikke ville ha barn da vil ble sammen, og ombestemte seg da vi hadde vært sammen noen år. Eller egentlig innrømmet at han trodde jeg kom til å endre mening med årene, som så mange gjør. Det er egentlig ingen som tar deg helt seriøst når du er 23 og sier du ikke vil ha barn, jeg har hele livet blitt fortalt av at "bare vent du".

Mot-listen min var fremdeles den samme, at jeg ikke har et fiber i kroppen som har lyst på barn. Det eneste var for å beholde det bra forholdet jeg hadde, men det er ikke riktig motivasjon. Jeg liker friheten min. Jeg har nettverk gjennom venner, og slekt nedover gjennom søsken. Jeg elsker å henge med mine nevøer og nieser, men jeg elsker også å gi dem fra meg etter jeg har vært barnevakt.

Jeg er ganske sikker på at jeg hadde vært en av dem som hadde angret på å få barn. 

Anonymkode: e4389...0bb

• Liker 6
Gjest Bullabu
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Jeg spør av nysgjerrighet. 

Jeg er 25 år og har vel tatt for gitt hele tiden at jeg en gang skal få barn. Jeg kan ikke tenke meg å få barn før tidligst 30 år. 
Om jeg faktisk kan få barn er dette mine tanker: 

Hvorfor jeg vil ha barn: 
- Jeg ønsker ikke å bli gammel og ensom, jeg ønsker å ha en familie rundt meg
- Det er sikkert en fantastisk opplevelse å få egne barn som man skal guide i livet
- Koselig og man vil antageligvis føle at det er det beste som har skjedd meg

Det jeg ser som de negative sidene ved å få barn: 
- Mye mindre egentid og mye styr
- Mindre frihet
- Er generelt ikke spesielt interessert i barn (men vet at jeg hadde elsket mine egne)
- Med tanke på alle krisene som skjer i verden med klima, krig osv så tenker jeg noen ganger om det er egoistisk å bringe et nytt menneske inn i denne verden som egentlig hadde hatt godt av at befolkningen ble halvert 

Hva er grunnene til at du ikke ønsker å ha barn? 

Anonymkode: d955d...805

Det er  i ca. 10 år vil jeg si, mest hektisk, det begynner å bli veldig lett med barn etter 5 år, så det er kun noen få harde år ❤

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...