AnonymBruker Skrevet 5. april 2022 #1 Skrevet 5. april 2022 Dere som bor i et annet land enn Norge, hvilket land bor dere i? Hvordan ble det til at dere flyttet? Fikk dere jobb? Og hvordan fikk dere jobb der? Trives dere i landet? Vil dere etterhvert flytte tilbake til Norge? Litt mange spørsmål, håper dere vil fortelle Anonymkode: b41f0...a12
Million Skrevet 5. april 2022 #2 Skrevet 5. april 2022 Jeg bor i Norge nå, men bodde en periode på halvannet år i Sverige, stor-Stockholm for en del år siden. Årsaken til at jeg flyttet dit, var at jeg ett år tidligere hadde møtt en svensk ung mann på Rhodos, da vi begge var på ferie der. Vi opprettholdt kontakten, ble kjærester, og begynte å besøke hverandre i helgene og ferier osv. Han ville av familiære årsaker ikke flytte fra Sverige, og det var heller ingen jobber å oppdrive innen hans yrke her i Norge da. Så vi ble enige om at jeg skulle flytte til han. Jeg tok de jobbene jeg kunne få der, første jobben var vaskejobb, så var det jobb på et bakeri, og til slutt pc-jobb for kundeservice til et datafirma. Der jobbet jeg en stund. Det er dessverre sånn at man kan føle seg fysisk dårlig av hjemlengsel. Den kan bli så sterk at man rett og slett føler seg syk. Det skjedde med meg, men jeg prøvde å venne meg til å bo der, men det gikk ikke. Jeg ville bare hjem igjen - jeg savnet venninnene mine enormt. Det var også sånn at ulikhetene mellom meg og samboeren ble mer og mer fremtredende, og jeg mistet følelsene for han mer og mer. Så jeg flyttet hjem igjen etter litt over 1½ år i Sverige. Dumpet svensken i samme slengen.
AnonymBruker Skrevet 5. april 2022 #3 Skrevet 5. april 2022 Bor i Stockholm. Begynte på folkehøgskole i en liten by i Sverige nære Norgesgrensa. Søkte en utdanning i Stockholm og har blitt her siden. Trives godt, har mange venner og kjæreste her. Har mine jobbkontakter her + Stockholm er en fin by. Det negative er at man savner den fine naturen og bedre lønn 😅 Mamma vil gjerne at jeg kommer hjem til Norge når jeg vil ha barn, men det er vanskelig, det er som at jeg har to hjem. Anonymkode: e5dfb...5b1
AnonymBruker Skrevet 5. april 2022 #4 Skrevet 5. april 2022 Bodde 10 år på Filippinene, og har nylig returnert til Norge. Søkte på en jobb der nede. Fikk jobben. Flyttet. Så enkelt var det faktisk. Det er jobb som er det viktigste med å flytte til utlandet. Å ha jobben klar er helt vesentlig med tanke på immigrasjon og arbeidsvisum. Anonymkode: adf9b...f85
AnonymBruker Skrevet 5. april 2022 #5 Skrevet 5. april 2022 Jeg fikk meg en svensk kjæreste for snart 4 år siden og vi hadde langdistanse en periode, da han studerte. Når han var ferdig flyttet han til Norge men fikk ikke jobb, så da ville han bygge videre på utdannelsen i Sverige. Vi orket ikke tanken på å bo i hvert sitt land igjen, så jeg sa opp jobben og er nå student i Sverige. Jeg er snart ferdig med 1 året av studiet, men trives ikke spesielt godt. Svenskene er like kalde og uinteresserte i fremmede som nordmenn, altså vanskelig å bli kjent med folk, med mindre man er utrolig utadvendt. Har forsøkt engasjere meg med litt i hundemiljø, men folk gidder ikke treffes mer enn noen få ganger. Ja, jeg kjenner jeg savner venner, familie og bekjente i Norge! Er spent på jobb senere også.. Tror ikke det blir lett, er tross alt enda flere mennesker her.. Søkt deltidsjobb men har ikke engang fått svar. Samme gjelder kjæresten som har søkt andre type deltid/sommerjobber. Jeg vil definitivt tilbake til Norge, men usikker på når det blir. Skal prøve å komme meg igjennom studiet, pluss at det optimale er at kjæresten får arbeidserfaring her så han kanskje har større odds for jobb i Norge om vi flytter tilbake. Er også tidvis slitsomt å tilpasse seg språket - svenskene kan knapt ett norskt ord. Anonymkode: c7957...41b
AnonymBruker Skrevet 5. april 2022 #6 Skrevet 5. april 2022 Bor i Sveits. Flyttet hit etter å ha bodd på Island noen år. Har nå bodd utenfor Norge i ti år, og er i ferd med å gifte meg med en mann herfra. Flyttet til Island for å fullføre en mastergrad der, ble ansatt etter levert masteroppgave. Så dukket det opp en mulighet i Sveits via nettverket mitt, og resten er historie. Når jeg bare er innom på besøk, så har de få vennene jeg har igjen i Norge tid til å treffes, men da jeg prøvde å flytte tilbake, så hadde de ikke tid, og vi kunne jo "alltid sees senere". Det ble vanskelig å akklimatisere, og det føltes etterhvert litt kjipt å tilbringe alle helger og ferier på hytta med foreldrene mine i en alder av 27. Dermed bar det tilbake til Sveits, og jeg klarer ikke å se for meg at jeg kommer til å flytte tilbake til Norge igjen. Heldigvis har jeg fantastisk støttende foreldre som mer enn gjerne kommer på besøk, eventuelt reiser vi for å møtes et annet sted i verden. Det var helt jævlig da reiserestriksjonene var på sitt strengeste, men ellers er innvandrer livet ganske ålreit, altså. Anonymkode: a89cb...b5e
AnonymBruker Skrevet 5. april 2022 #7 Skrevet 5. april 2022 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Bor i Stockholm. Begynte på folkehøgskole i en liten by i Sverige nære Norgesgrensa. Søkte en utdanning i Stockholm og har blitt her siden. Trives godt, har mange venner og kjæreste her. Har mine jobbkontakter her + Stockholm er en fin by. Det negative er at man savner den fine naturen og bedre lønn 😅 Mamma vil gjerne at jeg kommer hjem til Norge når jeg vil ha barn, men det er vanskelig, det er som at jeg har to hjem. Anonymkode: e5dfb...5b1 meker du noe til islamiseringen, og kriminaliteten som pågår i Sverige? er du trygg ute på kveldene? Anonymkode: f11ce...056 2
AnonymBruker Skrevet 5. april 2022 #8 Skrevet 5. april 2022 Poster som anonym selv om noen kanskje vet hvem jeg er. Dere som bor i et annet land enn Norge, hvilket land bor dere i? Skottland Hvordan ble det til at dere flyttet? Havnet her ved en tilfeldighet på utveksling. Hadde mitt livs beste år og bestemte meg for å komme tilbake for å ta master. Etter det har jeg blitt. Fikk dere jobb? Og hvordan fikk dere jobb der? Jeg har master i oversetting og jobber som frilans innen det. Fikk oppdragsgivere gjennom kontakter på universitetet. Jeg jobber derfor hjemmefra, og det spiller ingen rolle hvor jeg bor. Da jeg flyttet hit, var det viktig for meg å utnytte det at jeg er norsk for å slippe stor konkurranse på arbeidsmarkedet. Jeg vet at det er tøft her for mange, og norsk lønn er gull verdt. Trives dere i landet? Vil dere etterhvert flytte tilbake til Norge? _ Veldig. Ingen planer om å komme tilbake. Da flytter jeg heller til et annet land. Anonymkode: cbe59...d70
AnonymBruker Skrevet 6. april 2022 #9 Skrevet 6. april 2022 AnonymBruker skrev (12 timer siden): meker du noe til islamiseringen, og kriminaliteten som pågår i Sverige? er du trygg ute på kveldene? Anonymkode: f11ce...056 Jeg vil ikke si at det pågår noe islamisering i Sverige. Men de har nok tatt inn fler invandrere og flyktninger enn det de klarer å hjelpe, noe som skaper problemer. Jeg føler meg trygg i Stockholm, men om man drar lengst ut på metrolinjene, spesielt på de mest "beryktdede" stedene der det finnes mer gjengkriminalitet, der skulle jeg ikke følt meg like trygg. Men generelt i Stockholm City og de fleste områder i nærheten føler jeg meg trygg. Jeg bor i et trygt familiestrøk. Anonymkode: e5dfb...5b1
fru Alving Skrevet 6. april 2022 #10 Skrevet 6. april 2022 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Poster som anonym selv om noen kanskje vet hvem jeg er. Dere som bor i et annet land enn Norge, hvilket land bor dere i? Skottland Hvordan ble det til at dere flyttet? Havnet her ved en tilfeldighet på utveksling. Hadde mitt livs beste år og bestemte meg for å komme tilbake for å ta master. Etter det har jeg blitt. Fikk dere jobb? Og hvordan fikk dere jobb der? Jeg har master i oversetting og jobber som frilans innen det. Fikk oppdragsgivere gjennom kontakter på universitetet. Jeg jobber derfor hjemmefra, og det spiller ingen rolle hvor jeg bor. Da jeg flyttet hit, var det viktig for meg å utnytte det at jeg er norsk for å slippe stor konkurranse på arbeidsmarkedet. Jeg vet at det er tøft her for mange, og norsk lønn er gull verdt. Trives dere i landet? Vil dere etterhvert flytte tilbake til Norge? _ Veldig. Ingen planer om å komme tilbake. Da flytter jeg heller til et annet land. Anonymkode: cbe59...d70 Kan du fortelle litt om hvordan Skottland er ulikt Norge, da tenker jeg på kultur og livet generelt. Har inntrykk av at de ikke er kommet like langt når det gjelder likestilling? Jeg har en venninne som har bodd i England i mange år, hun sa at vi her i Norge lever mye sunnere og at det er noe av grunnen til av vi har greid oss bedre gjennom covid, en av grunnene vel å merke.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå