Gå til innhold

Burde den neste statsministeren være ung?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Tror dere det ville vært bra for Norge, om Norge hadde fått enn ung statsminister slik som Finland har?

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ja Sylvi Listhaug er det åpenbare valget

Anonymkode: 09f27...912

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Kanskje alle burde være på alder med hun justisministerjentungen? Ingen over 30?

Anonymkode: 5ecbf...2e6

Skrevet

Alder er vel ikke så relevant så lenge vedkommende er flink nok. De færreste er flinke nok og har nok erfaring til å bli statsminister før de blir 30 år. 

• Liker 4
Skrevet
Gereon Rath skrev (17 minutter siden):

Tror dere det ville vært bra for Norge, om Norge hadde fått enn ung statsminister slik som Finland har?

Ja, tenker at det hadde vært positivt. 

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Absolutt ikke.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Kanskje alle burde være på alder med hun justisministerjentungen?

Hun er digg da...

Anonymkode: b77d8...b31

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det håper jeg aldri skjer. En Statsminister bør ha lang livserfaring. Vi vet jo hvor forskrudd unge politikere kan være, som feks i MDG. Om noen år vil mange MDG'ere le av seg selv og minnes hvor hysteriske de var i ungdomstiden. For oss er det et mareritt å få oppleve ungdomstiden til enkelte politikere. La oss unngå å oppleve ungdomstiden til noen som Statsminister.

Anonymkode: afa57...0b3

• Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Et av problemene med mange unge statsledere er at de har lenge igjen å leve og kan tviholde på makt i flere tiår. Enten det gjelder makt i et parti eller over hele landet. Diktator Gaddafi i Libya tok over som 27-åring (samme alder som forgjengeren i landet) og satt til han ble 69. Kim Jong-un tok over som 28-åring og har sikkert mange år igjen om han beholder helsa og ikke taper i krig eller kupp. Castro på Cuba var bare 33 da han vant revolusjonen og satt til han ble 85. Alle land og systemer bør ha måter å bli kvitt toppene, alle korrumperes av langvarig makt. I noen land er alder det eneste som forhindrer langvarige styrer. Så nei, unge statsministre er av flere grunner en dårlig idé. Minst 40 bør de være.

Anonymkode: 1a0af...875

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes de beste bør styre. De bør ha mye kompetanse innen sine fagfelt, bred kompetanse innen styring av et land, stort nettverk, stor arbeidskapasitet osv. Det er få unge som har klart å opparbeide seg det. Jeg er 40 og føler meg absolutt mer kompetent nå enn for 10 år siden i mitt fagfelt, men jeg tror jeg kan mye mer og har mange flere kontakter om 10 eller 20 år. Dette gjelder sikkert for politikk også. 

Anonymkode: 90ab8...480

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Den neste statsministeren bør hete Ine Eriksen Søreide. 

Anonymkode: 1024a...3e9

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

vi har det ikke slik som det er i amerika der det ikke er noen under 70 som sitter på toppen, og mange pusher 90.

Støre er ikke så gammel at det er alderen hans som er hinder for god politikk.

Anonymkode: a45a1...851

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg synes de beste bør styre. De bør ha mye kompetanse innen sine fagfelt, bred kompetanse innen styring av et land, stort nettverk, stor arbeidskapasitet osv. Det er få unge som har klart å opparbeide seg det. Jeg er 40 og føler meg absolutt mer kompetent nå enn for 10 år siden i mitt fagfelt, men jeg tror jeg kan mye mer og har mange flere kontakter om 10 eller 20 år. Dette gjelder sikkert for politikk også. 

Anonymkode: 90ab8...480

Jeg snakker ikke om ungdommer, jeg snakker om folk rundt samme alder som Finlands statsminister Sanna Marin som er 36. Hun er ung men hun er ikke en ungdom.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

45-55 er idéell alder å bli statsminister. Om de sitter i 8 år blir de da opptil 63. Mange kan holde koken til de blir 70, men det kan vi ikke regne med og folk selv er ofte de siste til å innrømme redusert kapasitet pga alder.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Hahaha jeg lo av ironien, både når det kommer til alder og kandidat 🤣

Anonymkode: 98ac9...32f

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Det håper jeg aldri skjer. En Statsminister bør ha lang livserfaring. Vi vet jo hvor forskrudd unge politikere kan være, som feks i MDG. Om noen år vil mange MDG'ere le av seg selv og minnes hvor hysteriske de var i ungdomstiden. For oss er det et mareritt å få oppleve ungdomstiden til enkelte politikere. La oss unngå å oppleve ungdomstiden til noen som Statsminister.

Anonymkode: afa57...0b3

Hva konkret er forskudd med unge politikere i mdg? Er de mer forskrudd enn unge politikere i f eks høyre? Isåfall hvorfor? 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Et av problemene med mange unge statsledere er at de har lenge igjen å leve og kan tviholde på makt i flere tiår. Enten det gjelder makt i et parti eller over hele landet. Diktator Gaddafi i Libya tok over som 27-åring (samme alder som forgjengeren i landet) og satt til han ble 69. Kim Jong-un tok over som 28-åring og har sikkert mange år igjen om han beholder helsa og ikke taper i krig eller kupp. Castro på Cuba var bare 33 da han vant revolusjonen og satt til han ble 85. Alle land og systemer bør ha måter å bli kvitt toppene, alle korrumperes av langvarig makt. I noen land er alder det eneste som forhindrer langvarige styrer. Så nei, unge statsministre er av flere grunner en dårlig idé. Minst 40 bør de være.

Det er ikke slik at en norsk statsminister kan sitte så lenge han eller hun vil. Eksemplene du viser til er diktaturer og kan ikke på noen måte sammenlignes med Norge.

Anonymkode: a3ee1...35c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes det er viktigere med livserfaring utenom politikken, ærlighet, åpenhet, rasjonell tankegang og empatiske evner. Dessverre stryker flertallet av politikere på minst tre av disse, og særlig når det gjelder de to siste punktene er det få som scorer høyt på begge to. Enten eller er ikke godt nok.

Anonymkode: a3fa1...a9b

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Hun er alt for ego til å noensinne kunne bli statsminister. For å bli statminister må man ha evnen til inngå kompromiss og å legge seg i sentrum av norsk politikk. 

Anonymkode: a2103...544

• Liker 2
Skrevet
Gereon Rath skrev (37 minutter siden):

Ja synes jeg...Lan marie er vel beste kandidaten der ..

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Kanskje alle burde være på alder med hun justisministerjentungen? Ingen over 30?

Hun er straks 30 år. Mener du det er jentunge eller skriver du det bare fordi du ser ned på kvinnelige politikere? Hva kaller du menn på 29 år? 

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...